HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Den 2 juli smäller det igen! (Allsång på Skansen)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/25 :  13:33:16  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Igår tisdag var det smygpremiär för SVT:s sändningar med Dolby Digital 5.1-ljud. Det fungerade alldeles utmärkt. Buddaboys, Per Gessle, och Jerry Williams spelade. Publiken sjöng med till "Blommig Falukorv", Sommar Sommar Sommar", i multikanal!!, dvs Lasse Berhagen i främre ljudbilden och publiken i bakkanalerna, precis som om man satt där själv på plats. Har aldrig hört blommig falukorv genom en multikanalsanläggning förut! Som helhet bra ljud, ibland klippte dock något i kedjan när publiken vrålade som värst. Det tekniska verkade ha fungerat till belåtenhet. Grattis SVT!!

En kompis ringde och trodde jag var där för det lät som live (genom mobiltelefonen alltså, hur nu det kan ha gått fram vete tusan)


För att kunna ta del av 5.1-ljudet måste man ha en digital-TV-box som är Dolby Digital-kompatibel (bitstream-out) och kopplad till en hembioförstärkare. Sedan en tid finns det en box på marknaden för det digitala mark-TV-nätet som klarar det; det är NOKIA 212T.


Om det är någon som undrar vad jag pysslar med på Teracom så är det bl a detta med 5.1-ljud i TV. Äntligen något som blivit verklighet av utvecklingsprojekten!


Alltså, koppla på 212T-boxen eller köp en och se/lyssna på "Allsång på Skansen" på tisdag 2 juli klockan 20:00!


Hälsningar Johan Lindroos

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/06/25 :  13:44:11  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Tjena Knoppen!

Tack för kul info! Finns det fler program som sänds med 5.1??
Go to Top of Page

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2003/06/25 :  13:48:16  Show Profile Send pricer a Private Message
Blommig Falukorv nu på P1.

Edited by - pricer on 2003/06/25 13:49:03
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/25 :  13:56:44  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Mig veterligen så är det Allsång på Skansen som det satsas på för tillfället, som en test för att allt fungerar som det ska.

Senare kan jag tänka mig att inköpta filmer, egna producerade "såpor" och "soffprogram" sänds med 5.1-ljud.

Det lär nog dröja innan nyheterna sänds i 5.1. Eller det vore ganska häftigt kanske? Irakkrig med kulor som viner förbi åt alla håll och flyplan som släpper bomber? Farmor lär flyga högt ur soffan och bryta lårbenshalsen...

En bra grej vore om programtablån i tidningen förseddes med en liten 5.1-ikon*, så vet man vilket ljud det blir, ungefär som det nu står "bredbild" på en del program.


* Typ en sådan liten fyrkant med fem andra små fyrkanter längs kanterna.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/06/25 :  14:10:41  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Knoppen, det kanske inte är ditt område men hur är det med tex. idrottssändningar på Canal+ å så? Sänds dom i 5.1 något??? Nån koll på det??
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/25 :  14:19:18  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Nej Canal+ har inte börjat med 5.1 ännu på någon av sina kanaler, varken på satellit eller marksänd digital-TV.

Visst, sport skulle funka mycket bra med 5.1-ljud. Fotbollsmatch med publikens ljud... Tennis... Formel 1... Boxning, kapoff!...




Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/06/25 :  14:24:20  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hmmmm.... Finns det någon annna fördel med att köpa just den Nokia 212T då, om man nu är i digitalboxköpartankar???
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/06/25 :  14:31:54  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
idrottssändningar på Canal+

Pjotre: Just fotbollsmatcher etc är ju grymt häftigt i surround, känns som man sitter på läktaren! Simulerar inte din dekoder stereosignalen (från t.ex. C+) till DPL2/5-kanal? Eller har jag missuppfattat nåt nu igen?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/25 :  14:42:39  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Pjotre, Det skulle kunna vara att textremsan ser mycket snyggare ut på 212T än på de gamla Sagem- och Nokiaboxarna, fast de finns ju inte längre att köpa, skönt. Thomsonbox finns också men den har ingen digitalutgång alls. Det har varit en del problem med Nikaboxens mjukvara då den lanserades, men nu är den uppgraderad (man kan göra det hemma också genom att trycka på fjärren så laddas den ned från luften)

Jag såg igår att 212T kostar 995:- på Elgiganten om man tecknar Boxerabbonnemang 149:-/mån för ett antal kanaler förutom Canal+. Då får man Nokia inomhusantenn på köpet, men den är för "dålig" om man inte bor nära sändaren. Det är ju lönehelg och då fylls brevlådan av reklam från stormarknaderna...


Fridefors, jo fast det är inte äkta multikanalljud. Jag vet att SVT är ganska bra på deras egensända sportevenemang, de brukar lägga applåder o dyl som skillnadssignal, då funkar det att spela upp med en Dolby Surround Pro Logic 1 el 2-dekoder, el Circle Surround, el Logic7 el motsvarande. Men slutresultatet beror i de fallen på hur inslaget är producerat. Ofta är sport i ren mono.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/06/25 :  14:58:33  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Vad spännande Knoppen
Har SVT valt Dolby Digital som standard eller kan det rent av bli DTS också i etern
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/06/25 :  15:56:04  Show Profile Send John a Private Message
Ursäkta en spydig (och kanske off-topic) kommentar, men: går inte hifi av bättre kvalitet sönder av Lasse Berghagen? Som jag uppfattat saken så är sändningarna optimerade för sommarstugeteveapparater (ofta små, därför har Lasse såstora kavajer) hos pensionärer (blinda och halvdöva), men det kan ju vara helt fel av mig så klart. Skulle dock inte själv våga chansa.

Men va fan, Lasse berghagen... man undrar ju var licenspengarna går

/en john som har har svårt för men kan acceptera allsång eller vad som helst egentligen som inte Berghagen är med i

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2003/06/25 :  16:03:20  Show Profile Send LJN a Private Message
Försökte också få "5.1" ut men lyckades inte. Jag har TV1 digitalt över satellit! Sändes det bara över det digitala marknätet eller?

Har en Humax 5350 som ska vara Dolby Digital kompatibel.

/Lennart

/Lennart
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/25 :  16:18:32  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Mikael2, SVT har valt Dolby Digital mest tack vare s k metadata som gör att de har kontroll över vilken medelnivå och tillgänglig dynamik som det ska vara. Ett argument har också varit att bithstigheten är lägre än DTS. Då skulle man behöva sänka bithasigheten på bilden så pass att folk troligtvis börjar klaga på dålig bild istället. Allt handlar om en balansgång för en viss tillgänglig bitkapacitet.

Å andra sidan är Sveriges Radio mer inne på att sända med DTS-ljud. Teracom och SR har gjort experiment med DTS-ljud i digital-TV som du kanske vet. När det kan bli tal om reguljära sändningar är omöjligt att sia om idag.

Se t ex:
http://www.sr.se/omsr/press/press2003/0131b.stm

Du har väl inte missat att du kan ladda ner kuliga ljudexempel på
http://www.sr.se/multikanal/index.stm

Det är både Dolby Digital och DTS, bara att bränna som audio-CD och tuta och köra!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/25 :  16:21:12  Show Profile Send Knoppen a Private Message
John, Dolby Digital 5.1-ljudet hade stor dynamik. En viss anpassning av dynamikomfånget i stereoljudet görs av SVT för att inte "tanterna" ska klaga, men dynamikkompression görs förhållandevis mycket lite av SVT jämfört med de flesta andra kommersiella kanaler.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2003/06/25 17:44:45
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/25 :  16:25:12  Show Profile Send Knoppen a Private Message
LJN-Lennart, intressant iakttagelse. Det borde fungera om nu satellitsändningen är exakt samma MPEG-transportström som för det digitala marknätet. Det kan också vara din box som inte är helt buggfri. Eller så är det mänskliga faktorn. Har du ställt in boxen på "AC-3" "on" el dyl?

Har du Canal Digital eller Viasat?


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/06/25 :  16:29:31  Show Profile Send John a Private Message
Knoppen:
Har själv ingen 5.1:a (än!), men det låter väl rimligt att anpassa lite, för det är ju för publiken man sänder och där är väl hifientusiasterna i minoritet. Ville dock mest ondgöra mig över LB

Du, förresten, antar att du har lite insikt i människor inom Terracom (OBS! helt OT!) Jo, jag var på studiebesök för ett par år sedan på nån sändningsanläggning (oj vad dåligt minne jag har...) hm.. var det Motala, nån sändarstation med en MYCKET engagerad kille som visade all utrustning, av olika fabrikat och nationalitet, som han "tweakat" och donat med. Till och med ett stort dieselaggregat!!! Allt för den optimala sändningskvalitetens skull. Blev otroligt imponerad (även om han hade lite svårt att förmedla denna entusiasm till vår grupp samhällsvetare...). Misstänker starkt att han också är hifi-kille...

/en undrande imponerad john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Bedrup
Starting Member

14 Posts

Posted - 2003/06/25 :  22:39:49  Show Profile  Visit Bedrup's Homepage Send Bedrup a Private Message
Tyvärr så är det boxermottagare som gäller om man vill ha 5.1 ljud idag. Varken Canal digital eller Viasat erbjuder 5.1.

Här finns lite mer info:
http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=showthread&thread=82716&forum=4#new

/Bedrup --
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/26 :  03:51:10  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag visste att det var något lurt.
Dessutom "Allsång på Skansen" liknar inte det sraffexercis.

Bravo
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/06/27 :  01:00:47  Show Profile Send matså a Private Message
Lasse Berghagen en mycket duktig vissångare, komiker. Ja en man som är bra på att roa folk. När man ser på Skansen så ser man att det inte är bara gamlingar som är där utan även ungt folk. Detta är mycket trevligt. Så sluta håna, det är bara barnsligt.

LASSE BERGHAGEN RULES

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/06/27 :  08:31:54  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Knoppen!

Både jag och min fru trodde att det var något fel på TV:n, när vi lyssnade på "lasse" i tisdags! Ljudet lät "murrigt", basen var tam, mellanregistret dovt samt diskanten avrundad.
Jag tittar endast på TV helt traditionelt dvs utan DvD, surround eller andra leksaker! Pratade med en "traditionel" vän till mig, han tyckte också att ljudet var "kasst".
Är det nu så att SVT tillsammans med audioindustrin medvetet försämrat ljudet för oss "gamlingar" bara för att vi skall tvingas köpa surroundsystem etc!
Mvh
Kenth
"Är det så här illa det skall låta i framtiden ja då orkar jag inte lyssna på Lasse mer"
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/28 :  07:38:27  Show Profile Send brumel a Private Message
Borde pröva det här med lite bättre akter än Lasse B i etern. Åk till Roskilde och rigga upp pinalerna där istället.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2003/06/28 :  09:23:18  Show Profile Send Niclas a Private Message
Knoppen skrev:

För att kunna ta del av 5.1-ljudet måste man ha en digital-TV-box som är Dolby Digital-kompatibel (bitstream-out) och kopplad till en hembioförstärkare. Sedan en tid finns det en box på marknaden för det digitala mark-TV-nätet som klarar det; det är NOKIA 212T.


Dom gamla 99-kronors Nokiaboxarna 9102 nå´nting, har &så en coaxial digitalutgång. Är det inte samma som på 212T ?
Mvh
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2003/07/01 :  11:13:12  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
Pjorte, även nya Sagemboxen har digitalutgång, dock ej digital koaxial. Jag hade dessa Nokia 212T men krävde att få ett annat märke efter att tre stycken hade pajat på 4 månader. Nått med mjukvaran var fel och allt hängde sig så att man blev tvungen att dra ut sladden för att den skulle gå att starta om, tog Ca 10 minuter varje gång. Och detta kunde ske flera gånger varje kväll, mycket tröttsamt. Maximal otur sa man i affären men man erkände även att felet var känt, men jag menar tre stycken tröttar ut den mest tålmodige. Så jag skulle i sånna fall rekomendera dig en ny Sagemmodell.
Mvh.
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/07/02 :  00:09:53  Show Profile Send jonte0 a Private Message
OT!

Knoppen, det brusar på ettan i stockholm ;-)

vaere för fel?

/jonte0

Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/07/03 :  10:31:04  Show Profile Send molsson a Private Message
Knoppen, du som är insatt. Varför skall man behöva betala både tv-lic, och månadsavgift för statliga kanaler om man vill ha digitaltv?

No hay banda!!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/08 :  14:16:49  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Mejjen03 wrote:
Hej Knoppen!

Både jag och min fru trodde att det var något fel på TV:n, när vi lyssnade på "lasse" i tisdags! Ljudet lät "murrigt", basen var tam, mellanregistret dovt samt diskanten avrundad.
Jag tittar endast på TV helt traditionelt dvs utan DvD, surround eller andra leksaker! Pratade med en "traditionel" vän till mig, han tyckte också att ljudet var "kasst".
Är det nu så att SVT tillsammans med audioindustrin medvetet försämrat ljudet för oss "gamlingar" bara för att vi skall tvingas köpa surroundsystem etc!
Mvh
Kenth
"Är det så här illa det skall låta i framtiden ja då orkar jag inte lyssna på Lasse mer"


Hej Kenth!

Du är visst avstängd nu, men du kanske läser ändå?

SVT hade stora problem med ljudet den dagen. Om du kommer ihåg så vet du att det spöregnade den kvällen. Jag är mycket imponerad att det blev ljud överhuvudtaget. Mikarna blev tydligen dyngsura av vatten. Jag tyckte ändå att multikanalljudet var helt ok, men jag lyssnade inte på den tvåkanaliga ljudmixen. Något jag inte skrev om ovan var att det förekom en del bitfel i Dolby Digitallljudet, jag vet ej om det var likadant på MPEG-1 Layer II-ljudet.

Inget TV-bolag kommer medvetet att försämra de tvåkanaliga ljudmixarna, det är jag tämligen övertygad om.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000