HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 dipol bas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/03 :  21:53:39  Show Profile Send brumel a Private Message
Vad gäller för principer för dipolbasar/öppen baffel egentligen? Har blivit impad av QUAD ESL och det sätt varmed basen bara dyker upp ur intet liksom.
Tänkte nån gång pröva att göra en sub typ Gradient eller Audio Artistry. Har insett att det krävs elektronisk kompensering i basen. Men utan. Är det en hög baffel man behöver eller bara stor baffelarea. Och vill man göra fullregister på samma baffel. Hur skall den då utformas?
Det här ämnet har varit uppe tidigare men det är så intressant så jag tar upp det igen.

Hifiarkeologen

nl
Member

324 Posts

Posted - 2003/05/03 :  22:34:01  Show Profile Send nl a Private Message
Hej

Du kan gå hit http://www.diyforum.net/phpBB2/viewtopic.php?t=687 och läsa lite.
Dipol är inte lika med öppen baffel men det går att göra en dipol med öppen baffel också. Klart intressant tycker jag som har två billigare tiotummare som skulle kunna funka i en öppen bas.
Luska vidare och håll tråden vid liv.

Niclas
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/04 :  00:41:42  Show Profile Send brumel a Private Message
Tack för länken. Jag kanske var lite oklar. Dipoler är väl ljud från ett element(källa)åt två motsatta håll. Magnetostostater och elektrostter är ju inte öppna bafflar dock.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/05/04 :  01:22:49  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Jo, magnetostater (t.ex. Magneplanar) och electrostater er i princippen en åben baffel - eller en dipol. En dipol defineres ved at for och bakside åpen och dermed utstråler lyd i motfas som kortsluts runt baflen.

Noget helt annet er en "BIpol" som t.ex. Mirage der utstråler i fas på front och bakside.

Du kan læse mere om dipoler (min artikel från HIGHfidelity) på min hemsida.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2003/05/04 :  01:29:51  Show Profile Send nl a Private Message
Hej

En dipol kan vara två element som sitter med magneten mot varandra och spelar "ur fas" med varandra. I en bipol spelar elementen med samma fas. En öppen baffel med ett element är en dipol då baksidan på elementet spelar ur fas gentemot framsidan på elementet.
En elekrostat som är öppen på baksidan spelar som en dipol.

Niclas
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/04 :  17:42:40  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej Jan!
Jo jag har läst om dom där Delta med 8 basar i varje.
Jag såg att herr Linkwitz rekommenderade en sugkrets för att äta upp en resonans som (alltid) bildas i övre basen. Dvs F equal*3. 150-300hz. Är det något du har prövat Jan?
Och elektroniskt filter. RC filter. Någon?

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/05/04 :  20:01:01  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Det kommer jo litt an på hvordan man definerer övra bassen, men jeg har nu inte haft problemer.

Nu körer jeg med LEM dx 26 plus dígital filter og eq. Jeg delar ved 200 Hz med 48 dB/okt och har en 7,5 dB löft netefter från 110 Hz. Der er ingen problemer med den øvre bas, men man skal helt avgjort inte köre over 300 Hz.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/04 :  20:16:15  Show Profile Send n/a a Private Message
Vad som skiljer en magnetostatbas från en fritt spelande bas av konventionell typ är att magnetostatbasen inte får någon impedanstopp vid fs, annat än en liten antydning till detsamma. Det handlar om ca:0,1ohm. Magnetostaten får då en kraftig ökning i utnivå vid den frekvensen och det är i alla fall min förklaring till att dom fungerar även utan nämnvärt baffelstöd (storleken spelar väl iofs också viss roll). Om fs är för högt blir den iofs i stället entonig. Jag har skissat lite på en magnetostatsub som eventuellt skulle fungera med ESL-63'an. Oprovat så här långt iofs och det får väl betecknas som en ideskiss.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000