Vad gäller för principer för dipolbasar/öppen baffel egentligen? Har blivit impad av QUAD ESL och det sätt varmed basen bara dyker upp ur intet liksom. Tänkte nån gång pröva att göra en sub typ Gradient eller Audio Artistry. Har insett att det krävs elektronisk kompensering i basen. Men utan. Är det en hög baffel man behöver eller bara stor baffelarea. Och vill man göra fullregister på samma baffel. Hur skall den då utformas? Det här ämnet har varit uppe tidigare men det är så intressant så jag tar upp det igen.
Du kan gå hit http://www.diyforum.net/phpBB2/viewtopic.php?t=687 och läsa lite. Dipol är inte lika med öppen baffel men det går att göra en dipol med öppen baffel också. Klart intressant tycker jag som har två billigare tiotummare som skulle kunna funka i en öppen bas. Luska vidare och håll tråden vid liv.
Tack för länken. Jag kanske var lite oklar. Dipoler är väl ljud från ett element(källa)åt två motsatta håll. Magnetostostater och elektrostter är ju inte öppna bafflar dock.
Jo, magnetostater (t.ex. Magneplanar) och electrostater er i princippen en åben baffel - eller en dipol. En dipol defineres ved at for och bakside åpen och dermed utstråler lyd i motfas som kortsluts runt baflen.
Noget helt annet er en "BIpol" som t.ex. Mirage der utstråler i fas på front och bakside.
Du kan læse mere om dipoler (min artikel från HIGHfidelity) på min hemsida.
En dipol kan vara två element som sitter med magneten mot varandra och spelar "ur fas" med varandra. I en bipol spelar elementen med samma fas. En öppen baffel med ett element är en dipol då baksidan på elementet spelar ur fas gentemot framsidan på elementet. En elekrostat som är öppen på baksidan spelar som en dipol.
Hej Jan! Jo jag har läst om dom där Delta med 8 basar i varje. Jag såg att herr Linkwitz rekommenderade en sugkrets för att äta upp en resonans som (alltid) bildas i övre basen. Dvs F equal*3. 150-300hz. Är det något du har prövat Jan? Och elektroniskt filter. RC filter. Någon?
Det kommer jo litt an på hvordan man definerer övra bassen, men jeg har nu inte haft problemer.
Nu körer jeg med LEM dx 26 plus dígital filter og eq. Jeg delar ved 200 Hz med 48 dB/okt och har en 7,5 dB löft netefter från 110 Hz. Der er ingen problemer med den øvre bas, men man skal helt avgjort inte köre over 300 Hz.
Vad som skiljer en magnetostatbas från en fritt spelande bas av konventionell typ är att magnetostatbasen inte får någon impedanstopp vid fs, annat än en liten antydning till detsamma. Det handlar om ca:0,1ohm. Magnetostaten får då en kraftig ökning i utnivå vid den frekvensen och det är i alla fall min förklaring till att dom fungerar även utan nämnvärt baffelstöd (storleken spelar väl iofs också viss roll). Om fs är för högt blir den iofs i stället entonig. Jag har skissat lite på en magnetostatsub som eventuellt skulle fungera med ESL-63'an. Oprovat så här långt iofs och det får väl betecknas som en ideskiss.
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”