Tänkte bygga ett chassi i trä men jag undrar var man bästa kan hitta billigt trä (gärna i Stockholm). Jag tänkte köpa någon billig massa/trä (typ spån) i model tunn och sedan lamminera med t.ex. ek. Som sagt, var kan jag hitta detta billigt?
Skall det vara fanér eller lite grävre virke? Faner kan du hitta på Skandinaviska träimporten (Fanérbolaget) i Hägersten. Lite billigare än Pondus (de har pondus som kund) och lite mer att välja på. Ekplankor köpte jag för ett par veckor sedan hos AKB i Länna. De tog hälften av vad Bauhaus tog för samma planlor.
Det fanns i lite olika mått. Det jag köpte var 15x120mm (har jag för mig). 65kr/m kostade det men man är tvungen att köpa en hel planka. Dessa är ungefär 4m långa. I vissa storlekar fanns det lite kortare plankor.
Hos bröderna kan du dessutom välja mellan Amerikansk ek som är mörkare eller den Europeiska som då alltså är ljusare. Om inte annat så kan det vara en god ide att slå dom en signal och kolla vilka dom levererar till i Stockholm, bara för att få några förslag. Det har varit en del trådar om att laminera ihop solidträ med board som du kanske skulle läsa. Prova att söka på stavlimmat eller något sånt, inkludera även arkivet i sökningen.
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”