HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Golvreflex dippar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/04/30 :  23:53:58  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
När jag mätt på mina stativare där dom står live har jag märkt dippar i basen från ca 400 Hz och neråt. En del av dessa antar jag beror högtalarens avstånd till golv (och tak) alltså utsläckningar pga reflexer.
Om man gör en golvare med flera element i olika höjd som tar hand om sitt eget frekvensband (lägre frekvenser närmare golvet) kan man då undvika utsläckningar från golvet?
Är det nån som kan säga bu eller bä om detta. Finns andra enklare lösningar, har så snyggt golv att jag ogärna täcker över det.

Hellre ledlös än lödless

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/01 :  15:40:39  Show Profile Send celef a Private Message
det funkar precis så som du skriver!

sound pollution
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/05/01 :  19:15:50  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message

Många P17RCY och många delningsfrekvenser kan det bli??
Verkar även eliminera takreflexen, förstår inte italienska men det gör ju systran .
http://www.mclink.it/personal/MC0004/sistema_nps_1000.htm


Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/05/04 :  18:47:28  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Frågan är om och i så fall hur mycket golv-reflexen skall "tas bort"? Om man jämför med hur en live-situation ser ut?

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/04 :  19:32:16  Show Profile Send brumel a Private Message
Det kan ju va en dipp som har med baffelsteget att göra och det kan man nog inte fixa med fler element/baffel.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/05/04 :  19:54:08  Show Profile Send n/a a Private Message
Att försöka fixa till oregelbundenheter under 400hz med mattor kan du glömma helt och hållet i vilken fall som helst, det går inte.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000