HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Knäpper i högtalarna vid avstängning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/04/27 :  11:34:09  Show Profile Send ReKo a Private Message
Hej alla teknik kunniga.. la upp denna frågan på Minhembio men med dålig respons så hoppas på bättre hjälp här.
Har ett problem med en NAD C370, som jag precis köpt. När man stänger av förstärkaren knäpper det i högtalarna. Någon form av "spännings knäpp" som om förstärkaren skickar överbliven ström eller ngt liknande.
Det är inga direkt höga knäppningar men klart hörbara någon meter från högtalarna. Har provat att separera kablar. koppla till jordat uttag. byta kablar. utan signalkälla osv.. utan några skillnader. Fick även förstärkaren utbytt mot en likadan då försäljaren höll med om att det inte skulle låta så.
Men den nya "knäpper" likadant. Det spelar ingen roll vilken volymen är vid avstägning. Provade en H/K 670 och den knäppte inte. och har även provat andra högtalare med samma resultat. Vill dock gärna ha NAD då jag har övrig utrustning i NAD.. Någon som upplever samma sak? Skadar detta högtalarna på sikt... just nu har jag billigare högtalare men planerar att köpa ett par i 15 000 kronors klassen.. och då känns det tråkigt med en förstärkare som skickar "överskotts ström" eller vad det kan vara?

Tacksam för svar om någon tror sig veta vad det kan vara eller har upplevt samma sak..

Tack på förhand..

MVH

/ Ante

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/04/27 :  12:23:19  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Den skickar alltså ut en sådan spänninsknäpp - DC
ut på högtalarna, det kan vara skadligt för diskanter om
de inte har en kondensator paralellt på sig.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/04/27 :  12:48:40  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag hade så på min NAD C350. Det hördes även ett litet knäpp när jag slog igång den. Har också lånat hem en kompis C370 för att jämföra den med mina Gainkloner och den knäpper likadant som du beskriver.
Du behöver inte vara orolig, nivån är så pass låg att det inte skadar dina högtalare.
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/04/27 :  13:08:35  Show Profile Send audiogear a Private Message
Själv har jag haft flera HK som knäppt ordentligt. En skickade ut så pass mycket DC så att baskonen rörde sig någon cm. I mina fall gällde det dock vid intryckning av Source Direct knappen. I inget av fallen har dock högtalarna tagit skada, inte vad jag vet i alla fall.

I ett av fallen blev jag dock less på detta och skickade in förstärkaren på "lagning". Då satte dom din någon extra kondensator som tog hand om urladdningen istället för att högtalarna skulle behöva göra det. Senare fick jag veta att denna modifiering började göras på alla förstärkare av denna modell. Så tydligen gäller det såväl bilar som förstärkare att de kan drabbas av barnsjukdomar.

C370 har dock funnits ett bra tag nu så här borde det inte handla om någon barnsjukdom.
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/04/27 :  13:23:26  Show Profile Send ReKo a Private Message
Tack för era svar.. Vet inte om jag är extra "petig" men känner att jag har svårt att acceptera att den "knäpper". Har tänkt att bygga ett helt nytt 2-kanalssystem för 30-40k och då känns det inte kul med en förstärkare man kommer att störa sig på och som kanske (?) också försämrar högtalarna på sikt..? Tur man har öppetköp kvar.
Eller vad säger ni?
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2003/04/27 :  13:24:48  Show Profile Send widen76 a Private Message
Jag har en C350 och den knäpper även när den slås på. Det verkar som detta gäller för alla integrerade NAD förstärkare, mina högtalare har inte tagit skada.

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/04/27 :  13:32:19  Show Profile Send ReKo a Private Message
Jag har tidigare haft en NAD T750 hemmabio receiver.. som jag sålde då jag la ner hemmabio planerna och skall nu satsa på 2-kanals..
Den "knäppte" iaf inte..
Någon som är insatt i hur det fungerar vid av/på stängning av förstärkare?
Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2003/04/27 :  14:19:08  Show Profile Send cabasse a Private Message
Tja, på ett typiskt utgångssteg brukar sitta ett Zobel-filter (för att skydda drivtrissorna) och en induktans i serie med högtalarutgången. Brukar finnas ett relä som skyddar högtalaren också.
Kan ju vara nåt där som spökar.

Vissa saker kan inte värderas i pengar.
Go to Top of Page

Obizzz
Member

76 Posts

Posted - 2003/04/27 :  19:22:30  Show Profile Send Obizzz a Private Message
min C350 knäpper men det är inte speciellt högt och jag uppfattar det som normalt många andra förstärkare gör ju likadant. Hur menar du att du skulle störa dig på det? jag brukar då inte sitta och stänga av/på den hela tidan utan det blir ju att man startar stereon när man kommer hem sen får den vara på även om man inte lyssnar fram tills att man lägger sig det blir 2 tryckningar om dagen knappast något att störa sig på :)
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/04/27 :  19:36:17  Show Profile Send Jadde a Private Message
Låter knäppt Men säkert helt normalt för den konstruktionen. Min NAD C340 knäpper inte, däremot knäpper det i ett relä, men inget oljud i högtalarna.
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/04/27 :  20:40:09  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Jag har en H/K 670 och det knäpper i högtalarna när jag stänger av förstärkaren. Har löst detta genom att trycka ut högtalarknapparna på förstärkaren innan jag stänger av den.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/27 :  22:08:31  Show Profile Send Nagref a Private Message
Den enklaste lösningen är att aldrig stänga av apparaten.

Kan tillägga att i accelererade tester av livslängden så är det just genom att spänningssätta och ta bort spänning som man får den minskade livslängden så livslängden bör öka genom att man inte stänger av apparaterna i tid och otid. Naturligtvis om man bortser från att de kanske är väldigt utsatta och går åt av den orsaken... Har man klass-A förstärkare så kan det finnas en annan orsak att stänga av dem när man inte lyssnar förståss...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/04/27 :  23:55:25  Show Profile Send ReKo a Private Message
visst är det inte hela världen om det knäpper vid avstängning.. Däremot vet jag inte om det påverkar högtalarna negativt i längden? en anläggning handlar ju mkt om känsla också.. inte bara ljudet. tycker jag iaf. även om ljudet är viktigast. Har dock inte hittat några riktigt bra alternativ i prisklassen till C370 som har ordentligt med kraft.. skulle vara H/K 670 då.. men den saknar subutgång vilket jag föredrar före högnivå.. Vad tycker ni förövrigt om Arcam A85.. kostar visserligen det dubbla men men....
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/04/28 :  00:08:29  Show Profile Send Aton a Private Message
Kan inte tänka mig att det skulle skada högtalarna. Då skulle NAD ha saftigt med skadestånd hängande över sig och "felet" skulle ha åtgärdats för evigheter sedan.

Den förstärkare jag funderar på att köpa (från Shearne Audio) skickar vid påslag så mycket ström till högtalarna att mellanregistret i mina golvare hoppar minst en centimeter. Det låter rätt mycket Men tillverkaren förklarar på hemsidan att det är ofarligt och att det beror på att han under 15 års tid inte hittat något sätt att dämpa utgångsströmmen från push-pull kopplingen (med relä e d) utan att försämra ljudkvalitén. Och han kompromissar aldrig med ljudåtergivningen. En skön inställning tycker jag men knappast bra för försäljningen Men den tillverkaren är nog rätt konservativ om man säger så...
Men som sagt, om knäppningar skadar högtalarna tål de nog inte musik heller.

V G HK 670 och sub så är det väl bara att använda tape-out?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/28 :  00:21:21  Show Profile Send marens a Private Message
åhh. sånt är så irriterande! Kan trösta dig med att det finns på nästan alla förstärkare mer eller mindre. Ibland hörs det knappt, ibland hörs det.

Om du irriterar dig på sånt och liknande saker ska du absolut INTE ha en HK 670. Stänger man av den på "powerknappen" så tror man att högtalarna ska ramla omkull. Och ingångsväljaren knäpper mm.

Jag har en ny modell från Rotel och den låter ganska lite när man stänger av och sätter på. Är mycket nöjd med den.
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/04/28 :  09:28:48  Show Profile Send rolandm a Private Message
Min Alchemist Axiom "knäpper" vid påslag, vilket hörs tydligt från förstärkarens innanmäte och i högatalarna. ("knäpper" är milt uttryck, jag vill nog snarare uttrycka det som att det säger "tjong" i förstärkaren). Alchemist rekommenderar att volymen är nerdragen till noll tills förstärkaren har kommit igång ordentligt. (Den går igång efter en halv minut ungefär). Att det tar tid för förstärkaren att slå på sig själv, är - enligt Alchemist - för att spara högtalarna och för att förlänga livet på förstärkaren. Axiom:en är visserligen en klass A/B förstärkare, men som går mycket i klass A.

Det ska även ge ljudmässiga fördelar. Min NAD 306 tog också lite tid på sig, men inte lika lång tid. Med den behövde man dock inte röra volymen.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/04/28 :  09:35:36  Show Profile Send ekman a Private Message
jag har detta fenomen varje gång jag tänder eller släcker en lampa istället =) ännu roligare
Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2003/04/28 :  09:37:28  Show Profile Send cabasse a Private Message
Det står i HK670-manualen att den endast skall stängas av via power-knappen vid längre frånvaro.

Men alltså jag tog för givet att man vrider ner volymen till noll och att man kopplar ur högtalarna innan man slår av och på förstärkaren.
Det är ju ett rent sanitetskrav om man säger så.

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/04/28 :  09:51:36  Show Profile Send yalpa a Private Message
knäpp å knäpp...

Mitt LK280 gav ifrån sig ett trevligt 30sec långt tjut, som började på typ 20kHz och gick ner till några hundra. Tydligen några kondingar som laddades ur, för samma ljud hördes då man knäppte på, dock ökande i frekens och väldigt snabbt.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/04/28 :  09:52:53  Show Profile Send Larsho a Private Message
Ekman

Använd stearinljus !!!

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/04/28 :  10:06:24  Show Profile Send pontus a Private Message
Hade en sådan här tråd en gång i tiden (vilken jag inte kan hitta nu) då jag själv har en C370 som orsakar en knäppning -- kontentan då var att det inte alls var farligt.

Du kan kringgå problemet genom att vid av- och påslagning sätta en hörlursplugg i hörlursuttaget på förstärkaren.
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/04/28 :  10:49:18  Show Profile Send ReKo a Private Message
Ni är flera som påpekat att H/K 670 ger ordentliga knäpp.. Jag lånade hem just en H/K 670 men den var "knäpptyst".. verkar skumt..
ska iaf traska ner till hifiklubben idag och se vad dom säger.. skönt med öppetköp, då man har makten på sin sida. Tack för alla bra svar förresten.........
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/04/28 :  11:00:21  Show Profile Send 24U a Private Message
Det finns andra saker som kan vara skadliga om det knäpper i högtalarna. Förstärkare brukar ha fördröjda tillslag av högtalarutgångarna för att inte skicka likspänningsspikar under det att nätdelarnas transingar blir magnetiserade och glättningskondingarna får upp sin laddning = spänning över slutstegstransistorerna. Om det knäpper vid tillslag, kan det bero på att förstärkaren inte hinner bli stabil innan högtalarutgångarna kopplas in. Skall själv lämna in min stärkare nu för service p g a detta. Ett fel som berodde på en för dålig spec av glättningskondingarna, som torkar ut i värmen och tappar prestanda. Jag har inget annat val än att låta min stärkare stå på för jämnan och vid tvungna avstängningar, dra ur en av polerna till högtalarna.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2003/04/28 :  12:19:44  Show Profile Send cabasse a Private Message
Det är det man har Zobel-filtret till.
Att skydda utgångssteget vid in- och urkoppling av högtalare.
Det brukar sitta en RC-länk på utgången.

Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/04/28 :  12:26:51  Show Profile Send Jadde a Private Message
Har hifiklubben öppetköp? är det inte bara bytesrätt?
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/04/28 :  12:34:48  Show Profile Send audiogear a Private Message
quote:
Ni är flera som påpekat att H/K 670 ger ordentliga knäpp.. Jag lånade hem just en H/K 670 men den var "knäpptyst".. verkar skumt..

Reko:

Som jag påpekade tidigare så verkar de flesta HK dras med barnsjukdomar. Jag har haft flera HK som gett knäppningar vilka inte har existerat i senare exemplar.
Vad gäller 670:n så knäppte min både vid på/avslag samt vid byte av källa. Men så hade jag också ett av de tidigaste exemplaren.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000