Author |
Topic |
|
skager
Starting Member
4 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 22:05:40
|
Köpte en Pro-ject debut II idag och kopplade in den till förstärkaren. Till min stora förvåning uppstod ngt slags "bakgrundssus" från högtalarna då jag höjde volymen en smula. Vad beror detta på?? Felet förstärktes då jag förlängde originalkablarna med vanliga skräp-onoff-kablar för att kunna ställa spelaren några meter bort. Någon som kan tipsa mig...!? |
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 22:29:36
|
Absolut ingen expert på skivspelare - jag äger inte ens en men ska inte de jordas? Borde väl kunna ge störljud annars?
|
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 22:32:56
|
Förläng ALDRIG signalkablarna från skivspelare till pick-up-ingång på förtärkaren! Signalen från en pick-up är cirka en tusendel av vad du får från en CD-spelare och extremt känslig för störningar. Dessutom är MM-pick-uper känsliga för vilken kapacitans de belastas med och kabellängden påverkar kapacitansen och ger diskantfall när den ökar. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 22:43:58
|
Ingen förlängning av kabeln och kolla om det finns någon jordsladd. Förmodligen så löser du problemet med det. |
Oops! I did it again |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 23:51:40
|
Jag tror nog att det är bruset från din phonodel du hör, vad kör du på för stärkare?
|
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
Gebex
Member
884 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 00:09:09
|
Det skulle kunna vara så att din kabel till försärkaren plockar upp störningar från rummet. Detta kan märkas i större utsträckning från gramofon än CD-spelare. Om de andra tipsen inte fungerar så stäng av all elektronik i närheten av kablarna som inte behövs för att återge ljudet. |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 11:00:35
|
Tror på Cittromans förklaring och låt bli, som sagt, att förlänga kablarna från skivspelaren. Jordningen är det nog inte, eftersom det i så fall skulle vara brum, inte brus. |
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 12:37:52
|
Man kan ju försöka strålningssanera platsen där laktritssvarven står... Pickuppen är ju känslig... |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
1218 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 13:47:21
|
ju högre utspänning puppan har desto känsligare är den för omgivningens magnetiska fält vilket ger brum. ingen jord = brum oxå. hög brusnivå är troligen brusig riaa.
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 14:29:50
|
Eftersom phonoingången har mycket högre förstärkning så är det svårare att få till lågt brus. Du kan jämföra brusnivån på olika ingångar genom att kortsluta dem (inte skadligt). Sedan kan du enkelt jämföra brusets nivå.
Det är vad jag tror det är utifrån din beskrivning. Det kan förstås vara annat också.
Pickupen (om den är i luften) och kablar är i sig inga direkta bruskällor. Däremot kablaget fånga upp 50 Hz brum om du har råkat ansluta lite fel.
Johan.
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
|
Topic |
|