HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp mig få bort "störljudet" från skivspelaren..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

skager
Starting Member

4 Posts

Posted - 2003/04/26 :  22:05:40  Show Profile Send skager a Private Message
Köpte en Pro-ject debut II idag och kopplade in den till förstärkaren. Till min stora förvåning uppstod ngt slags "bakgrundssus" från högtalarna då jag höjde volymen en smula.
Vad beror detta på?? Felet förstärktes då jag förlängde originalkablarna med vanliga skräp-onoff-kablar för att kunna ställa spelaren några meter bort.
Någon som kan tipsa mig...!?

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/04/26 :  22:29:36  Show Profile Send Roq a Private Message
Absolut ingen expert på skivspelare - jag äger inte ens en men ska inte de jordas? Borde väl kunna ge störljud annars?
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/04/26 :  22:32:56  Show Profile Send lennartj a Private Message
Förläng ALDRIG signalkablarna från skivspelare till pick-up-ingång på förtärkaren! Signalen från en pick-up är cirka en tusendel av vad du får från en CD-spelare och extremt känslig för störningar.
Dessutom är MM-pick-uper känsliga för vilken kapacitans de belastas med och kabellängden påverkar kapacitansen och ger diskantfall när den ökar.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/04/26 :  22:43:58  Show Profile Send divander a Private Message
Ingen förlängning av kabeln och kolla om det finns någon jordsladd. Förmodligen så löser du problemet med det.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/04/26 :  23:51:40  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jag tror nog att det är bruset från din phonodel du hör, vad kör du på för stärkare?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/04/27 :  00:09:09  Show Profile Send Gebex a Private Message
Det skulle kunna vara så att din kabel till försärkaren plockar upp störningar från rummet. Detta kan märkas i större utsträckning från gramofon än CD-spelare. Om de andra tipsen inte fungerar så stäng av all elektronik i närheten av kablarna som inte behövs för att återge ljudet.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/04/27 :  11:00:35  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Tror på Cittromans förklaring och låt bli, som sagt, att förlänga kablarna från skivspelaren. Jordningen är det nog inte, eftersom det i så fall skulle vara brum, inte brus.
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2003/04/27 :  12:37:52  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Man kan ju försöka strålningssanera platsen där laktritssvarven står... Pickuppen är ju känslig...

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/04/28 :  13:47:21  Show Profile Send Per a Private Message
ju högre utspänning puppan har desto känsligare är den för omgivningens magnetiska fält vilket ger brum. ingen jord = brum oxå. hög brusnivå är troligen brusig riaa.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/28 :  14:29:50  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Eftersom phonoingången har mycket högre förstärkning så är det svårare att få till lågt brus. Du kan jämföra brusnivån på olika ingångar genom att kortsluta dem (inte skadligt). Sedan kan du enkelt jämföra brusets nivå.

Det är vad jag tror det är utifrån din beskrivning. Det kan förstås vara annat också.

Pickupen (om den är i luften) och kablar är i sig inga direkta bruskällor. Däremot kablaget fånga upp 50 Hz brum om du har råkat ansluta lite fel.

Johan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000