HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En webzine som "avslöjar´" S´phile o TAS
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2003/04/28 :  00:10:55  Show Profile Send ulf a Private Message
Jag kan rekomendera en webzine AUDIO CRITICUE på www.high-endaudio.com
DEn är gjord av en kanadensare med lång erfarenhet av HIFI.Han har mycket utförligt granskat några tester i Stereophile,TAS o Ultimate Audio och påtalar alla deras brister. Några av världens mest kända hifitestare Myles b Astor, Michel Fremer och legenden HP (Harry Pearson) får sina fiskar varma. De svarar honom med ursinninga brev och han publicerar breven och svarar på dem. Mycket underhållande läsning! Siten innehåller även utförliga rekommendationer av dels HIFI produkter (mycket vinyl o rör) dels goda LPutgåvor.

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/04/28 :  00:22:59  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
ursinninga brev

Låter spännande! Skall läsas vid tillfälle.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/04/28 :  00:30:07  Show Profile Send Aton a Private Message
Snabbtitt: Hmmm, under "Supreme components" finns integrerade förstärkare inte ens med... Han har nog sin högst personliga definition av vad som kan och inte kan vara supreme Hann inte läsa alla "read this first"
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/04/28 :  01:16:09  Show Profile Send nin a Private Message
haha, har läst hans sida innan och den är rätt kul, helt klart. Sedan om man ska tro på allt på nätet så är det upp till en själv.
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/04/28 :  02:03:01  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Tittade in på sidan, det var nog den sämsta webdesign jag sett på länge. Men jag ska ge den en chans, den verkar intressant.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/04/28 :  02:06:55  Show Profile Send ekman a Private Message
oavsett om han har rätt eller inte så har jag LITE svårt för den här sortens journalistik som går ut på att plocka sönder andras arbete osv bit för bit och förlöjliga/förolämpa personen i fråga, speciellt då författaren själv uppenbarligen har egna intressen i branschen

sen lägger han inte ens ut alla brev
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/28 :  07:36:45  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Två sidor av samma mynt. Innan internet skulle en sådan kille inte blivit läst någonstans. Ingen vill publicera skiten.

Å andra sidan. Utan internet skulle de eventuella sanningar han kommer med aldrig blivit kända....

Har också läst sidan förut, läs den gärna men köp inte hela paketet

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/04/28 :  09:07:11  Show Profile Send jajo a Private Message
Jag tycker han verkar helt ok. Han ser inte ut att ha några intressen kvar i branchen sedan han sålt firman. Men det är bra att han går på media. Mediabevakning är alltid motiverat i synnerhet i brancher som HiFi som är så styrd av annonsintressen.Jämför till exempel med bilpressen där många tidningar verkar ha svårt att behålla sitt oberoende.
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/28 :  09:46:18  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ojojoj!

Nu har jag läst delar av hans hemsida.

Jag uppfattar det som att han är väldigt pigg på att göra sina egna tolkningar av andras tester och sedan bara fråga typ "Varför si och så?". Han verkar inte kunna komma med särskilt mycket objektiv kritik. Kritik är bra, men man vill då hellre höra sådan som är mer åt det konstruktiva hållet.

Sedan när man tittar på hans lista av rekommenderade komponenter, så märker man snart vad han är för typ. Typ insnöad i en massa märkliga apparater.

Jag tar honom inte på allvar. Jag ser nämligen väldigt få logiska argument kommande från honom.

Dock kul med lite kritik av andra tidningar, men då får han höja nivån ett antal snäpp.

Hälsningar Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/04/28 :  10:22:13  Show Profile Send jajo a Private Message
Det går inte att ge objektiv kritik, för den finns inte. Kritik måste vara placerad i sitt sammanhang och blir få följaktligen subjektiv då sammanhanget utgår från kritikern. När någon säger sig syssla med objektiv kritik blir jag misstänksam.
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/04/28 :  10:37:48  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Självklart kan man ge objektiv kritik. Att en gubbe av hans insnöade karaktär inte vet vad ordet betyder är en annan sak.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/28 :  10:40:28  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ok, byt ut det ordet till något som är mer åt hållet saklig/kunnig/konstruktiv. Hoppas att det framgår ändå vad jag menar.
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/04/28 :  10:56:17  Show Profile Send jajo a Private Message
Man kan ge kritik kort och gott. Att hävda att kritiken utgår från en värdebefriad utgångspunkt, dvs. objektiv är strunt. Kritik måste ges i ett sammanhang. Kritik _ska_ vara subjektiv och ges i ett sammanhang. Annars är den ointressant eller obefintlig.
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/04/28 :  11:00:04  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Ta hans svammel om noise floor.

Vad han pratar om är dynamik. Ett av de områden som digitala media spelar skjortan av analoga. Dynamiken är nästan alltid komprimerad på LP skivor tillskillnad från klassiska CD skivor. Orkar inte gå in i detalj på detta. Tycker dock han har en rolig kommentar apropå om man lyssnar på rock eller annan kast inspelad musik……………
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/04/28 :  11:05:38  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Han verkar ha poäng med watt puppy 5 och 6. TAS är trots allt ett orakel i hifi-ns underbara lekstuga. Att 5-an höjdes till skyar som den ultimata högtalaren (nr 100) för att 6 år senare beskrivas av chefredaktören som en produkt han aldrig gillat (nr 125), alltså även under tiden då review av 5-an publicerades, är lite märkligt, tycker även jag. Samtidigt som Harry Pearson berättar om sitt nära förhållande till the Wilsons. Håller med föregående talare att hur det än ligger till med det så är det sunt att åsikterna kan komma ut och att man får bilda sig en egen uppfattning.

Jajo skriver: "Jag tycker han verkar helt ok. Han ser inte ut att ha några intressen kvar i branchen sedan han sålt firman"
Mr Salvatore uttrycker bitterhet mot branschen. Sådana drivkrafter är ofta mycket starkare än rent komersiella intressen. Det blir då också ofta en karaktär av ett korståg snarare än en saklig redovisning. Hans understrykningar, markeringar av texten med fettstil, färg och storlek tyder nog på det.
Dimitri
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/04/28 :  11:15:36  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Jajo, du kan göra kritiken objektiv genom att definiera din utgångspunkt när du kritiserar.

Låt mig ge ett exempel. Gubben i fråga hävdar att Högtalare skall ha en hög verkningsgrad och snäll impedans. Åsikter som jag delar. Det hindar inte det faktum att högtalare med låg verkningsgrad och knäpp impedanskurva kan låta suveränt men självklart så ställer det helt andra krav på förstärkaren. Det här resonemanget är enligt mig exempel på objektiv kritik.
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/04/28 :  12:09:18  Show Profile Send jajo a Private Message
Kritik är inte objektiv. Har man angett en utgånspunkt för kritiken så har du satt den i ett sammanhang och är därmed inte värdebefriad.
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/28 :  13:00:04  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Men Jajo, vad du hakar upp dig på ett enstaka ord. Diskutera ämnet istället. Jag skulle t ex gärna vilja veta vad du tycker A Salvatore skriver är bra. Jag läser hellre det än om dina objektivitetsfunderingar.
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/04/28 :  14:05:13  Show Profile Send jajo a Private Message
Jag håller med om att man ska hålla ned signalvägarna till ett minimum.
Jag tycker att han har rätt i att digitalt ljud ger lyssningströtthet.

Det är för i allra högsta grad väsentligt att man använder uttryck som är relevanta i en diskussion eller hur man argumenterar. Att t.ex. säga att man är objektiv när man egentligen är subjektiv är ju att ljuga. Jag tror det hänger ihop med att många har en uppfattning om att objektivt är bättre än subjektivt. Vilket man kan ibland vilseledas till att tro. Det är ungefär som om man inte får ha en egen uppfattning eller att den egna åsikten inte är värd något. Bara för att den tillhör en själv.
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/28 :  14:10:42  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag lägger ned nu, jajo.
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/04/28 :  14:22:32  Show Profile Send jajo a Private Message
Hej då :-)

Sämre signatur.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000