Author |
Topic |
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 00:36:24
|
Att högtalarkablarna skall vara så korta som möjligt och gärna inte mer än tre meter har man hört och läst både lite här och där. Att dett inte är lika viktigt när det handlar om signalkablar har jag också lärt mig.
Jag har funderat på att köpa ett separat slutsteg och flytta försteg, skivspelare och cdspelare till en annan del av rummet. Hur långa kablar kan jag ha mellan försteg och slutsteg? Hur mycket sämre blir det om man har en 5-10m kabel mellan dessa i stället för den normala halvmetern? |
Oops! I did it again |
|
Terminator
Moved on...
1124 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 01:11:27
|
I vintras på mässan på Sheraton i Stockholm så hade Nordost en representant där som förespråkade 1 m långa signalkablar eftersom det låter bättre än 0,6 m. Ett företag som gillar att skylta med sina kablars "hastighet" (desto snabbare desto dyrare) faller lite i trovärdighet då de vill att konsumenten ska köpa en "snabb" dyr kabel men också längre än nödvändigt. Var finns då poängen med en snabb kabel om den ska vara längre än nödvändigt? |
|
|
n/a
deleted
552 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 14:42:31
|
Kul att höra det. Jag har några VdH D102 III kablar i längderna 0,5, 0,7 och 1,0 m och tycker att 1 m låter lite bättre än de andra. Märkligt, för det borde ju vara tvärtom, ju kortare kabel desto mindre chans att påverka ljudet?
Men min anläggning kanske behöver lite "färgning" för att det ska låta trevligt och bra. |
Man borde inte sova. |
Edited by - n/a on 2003/04/26 14:44:23 |
|
|
n/a
deleted
776 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 15:06:16
|
Även Eichmann hävdar detta... När du köper en 1 meters Express signalkabel är den i själva verket 1,2... |
//Jonas
Insyltad i branschen via Ljudmakarn |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 15:15:06
|
Om kabeln gör så att det låter bättre så borde det väl låta ännu bättre ju längre den är . |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 21:54:02
|
Hur blir det med en 5-10m kabel? Är det någon som har testat och har några erfarenheter och åsikter? Det blir betydligt lättare att möblera om man kan ha lite längre kablar. Då blir det lite lättare att kompromissa med resten av befolkningen i hemmet. Men om man tappar för mycket i ljudet så är det kanske inte värt det. Jag har läst någonstans att det går bra att ha några meter kabel mellan för och slutsteg. Men man vill ju gärna höra lite fler erfarenheter innan man investerar i nya möbler och kablar. |
Oops! I did it again |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 22:12:10
|
Min erfarenhet är att om du använder ett riktigt aktivt försteg med bra drivkapacitet på utgången vinner du ofta på att använda långa signalkablar och placera slutsteg nära högtalarna (med korta kablar). Om du anluter CD-spelare med variabel volym direkt till slutsteg, vill jag varna för att de flesta jag träffat på i rimlig prisklass låter sämre med långa signalkablar. Krell, Mark Levinson och Wadia CD funkar bra med långa kablar. För den som använder passivt försteg avråder jag från långa signalkablar, eftersom man blir beroende av den individuella drivförmågan hos varje signalkälla (och den är oftast otillräcklig enligt mina erfarenheter). |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 22:16:16
|
Glömde nämna att när jag anser att "drivförmågan inte räcker till" uppfattar jag ljudet som mattare och mindre dynamiskt med längre signalabel. |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 22:45:22
|
Är det viktigare att ha bra kablar om de är längre? |
Oops! I did it again |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 23:58:35
|
Jag anser att det är lika viktigt med bra kabel oavsett om den är lång eller kort. Om man använder ett enmeters kabelpar för 2000 kr inklusive kontakter, så kostar kanske ett femmeterspar av samma kabeltyp 5000 kr med kontakter. Då tror jag inte att du kommer att uppleva någon ljudförsämring med det längre kabelparet, om du har en bra förförstärkare. Jämför du däremot enmeterskablarna med femmeterskablar som också kostar 2000 kr är det klart att de långa blir sämre. Personligen tycker jag att de flesta färdiga kablar låter "konstigt" på olika sätt. Jag gör egna med twinax-kabel som bl.a. finns hos Elfa. Artikel-nummer 55-913-00. I mina öron är den både neutral och transparent i ljudet, och den blir inte så dyr att göra långa kablar med, men den är styv och grov, och kräver gedigna kontakter. Jag brukar använda Supras grövsta.
|
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 11:12:36
|
Det är viktigare att använda bra kablar om de är längre, om målet är att minimera förvrängningar introducerade av kabeln, vill säga. Om målet är att det ska "låta bra" är det genast mindre viktigt. Av Nordost-mannens uttalande borde man nog kunna dra slutsatsen att den kabeln inte är särskilt bra i förvrängningshänseende. För att det ska vara hörbar skillnad mellan två så korta längder signalkabel borde det krävas att kabeln förvränger rätt rejält. |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 16:22:31
|
He he, ja där har du onekligen en poäng... |
|
|
Buffert
Member
130 Posts |
Posted - 2003/04/28 : 22:45:10
|
Jag hade tidigare en 5 meters kabel mellan för och slutsteg för att istället minimera högtalarkablarnas längder och det fungerade alldeles ypperligt. |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 01:26:05
|
Om du ska ha en lång signalkabel bör den ha låg kapacitans (iof beroende av impedanser i apparaterna), ju längre kablar dessto större kapacitans dvs kabel kommer att funka som ett lågpassfilter dessto högre kapacitans dessto lägre bandbredd. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
Edited by - Rydberg on 2003/04/29 01:26:37 |
|
|
|
Topic |
|