HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Utan tonkontroller?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/04/24 :  10:33:20  Show Profile Send struts a Private Message
Tycker ni som har försteg/förstärkare utan möjlighet att justera bas/diskant att det fungerar bra med tanke på att inspelningar/mixningar har så varierande kvalite´?
Själv skulle jag inte kunna tänka mig att enbart använda den raka kurvan utan anser att väldigt många skivor kräver justering som annars blir minst sagt påfrestande att lyssna på.

Mvh/struts

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/04/24 :  10:41:13  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Då är det väl egentligen inte skivans fel utan anläggningen?

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/04/24 :  10:54:39  Show Profile Send jajo a Private Message
Jag har inte haft tonkontroller på 15 år. Jag ser faktiskt ingen användning för dem längre.
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/04/24 :  10:57:21  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Ibland kan jag sakna tonkontroller. Så länge man har möjligheten att brygga sig förbi dem tycker jag det är helt ok med kontroller. En väldigt skrikig skiva lär inte låta bra ens på en miljon-anläggning om man inte minskar diskanten, och om man gillar musiken är det ju suveränt att kunna justera.

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/04/24 :  11:01:12  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag har inte haft tonkontoller på 11 år och ser heller ingen användning av dem.

www.selleri.de
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/04/24 :  11:10:13  Show Profile Send ekman a Private Message
jag har nog mer tonkontroller just nu än dom flesta andra men använda dom??? NEJ
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/04/24 :  11:21:00  Show Profile Send audiogear a Private Message
Jag har aldrig varit med om tonkontroller som inte försämrar ljudet. Finns det möjlighet att koppla förbi tonkontrollerna så gör jag det oavsett hur skrikig inspelningen är. Har man generellt problem med klangbalansen i anläggningen så är det mycket bättre att justera detta med andra kablar eller, i svårare fall, genom att byta ut komponenter.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/24 :  11:22:35  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Tonkontroller är bra tycker jag med. Tyvärr har jag väldigt lite av det slaget men jag "står ut" väldigt bra ändå. De allra flesta (av mina) skivor låter bra ändå. Det som stör mig mer är skivor som låter oftast dåligt på grund av dynamisk kompression och distorsion i högre grad än frekvensgångsfel.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/04/24 :  12:04:52  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Om man känner att man behöver använda tonkontroller när man lyssnar på en skiva så låter skivan dåligt.Då lyssnar jag inte på den igen.

Edited by - Kevin Mitnick on 2003/04/24 12:07:11
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/04/24 :  12:19:04  Show Profile Send jajo a Private Message
Min erfarenhet av tonkontroller är att när man tycker att de behövs så är endera inspelningen rutten eller högtalarna felaktigt valda till anläggningen eller felaktigt placerade.
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/04/24 :  12:27:24  Show Profile Send struts a Private Message
Kevin, din inställning hade jag tidigare med resultatet att många av mina favoritskivor nästan föll i glömska men jag tog mig ur det träsket och kopplade in tonkontrollerna då det fanns behov av det.
Det gjorde att mitt musiklyssnande växte än en gång och att en massa nya kablar skulle kunna kompensera alla "sämre" inspelningar/mixningar
är någonting som jag inte har någon tro till.
Mvh/struts
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/04/24 :  13:29:43  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Ok struts, jag får väl ge dem en ny chans :-)
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/04/24 :  14:14:48  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Problemet med tonkontroller är som jag ser det, främst just det att signalen behöver passera en extra väg genom tonkontrollen. För du vet sällan hur musiken var tänkt att låta innan den passerade genom tonkontrollen. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/04/24 :  14:29:13  Show Profile Send struts a Private Message
whiskyman, det viktigaste är väl ändå hur du själv föredrar att få ljudet presenterat till dina "subjektiva" lyssningspreferenser och om det sen innebär en extra väg genom tonkontroller må väl ändå vara hänt om det känns bättre?
mvh/struts
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/04/24 :  15:21:11  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja visst är det så, men jag tycker som oftast att det låter som bäst när signalen är så ren och opåverkad som möjligt som den blir när jag testat att låta signalen gå via BiPassutgångarna. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/04/24 :  15:26:00  Show Profile Send K-man a Private Message
Har inte haft tonkontroller på många år...men när jag hade det så tyckte jag sällan att de "styrde om" på rätt ställen.... Kändes alltid som att de ändrade -+dB på "fel ställen", vilket resulterat i att de stått "nollade" iallafall. Om man kunde styra om var och hur brant de påverkade (likt eq) kanske det skulle kännas vettigare......att det sedan blir mer väg och fler komponenter som ljudet skall vandra igenom känns inte heller någe bra... i mina öron har ljudbilden smakat bäst med tonontroller bortkopplade. Så därför kör jag utan, och har inte saknat dem.

\\K-man
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/24 :  15:59:06  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Jag har också gått ifrån tonkontroller! Men jag har min lilla RCL box till mina Canton Ergo RC-L, så jag fuskar lite! Men det är inte ofta jag ändrar på den! Händer väl ibland när man skall köra lite hårdrock och man ökar den ett snäpp i basen!
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/04/24 :  16:23:28  Show Profile Send struts a Private Message
Jag kan delge en åsikt som mannen,kommer inte ihåg vad han heter,som företrädde Opus records och även Quad´s sortiment på Hifimässan här i Umeå nyligen.
Han ansåg att man behöver möjligheten att justera bas/diskant pga skiftande inspelningskvaliteer och dyl och jag kan inte annat än att hålla med honom.
struts
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/04/24 :  21:15:55  Show Profile Send poppop a Private Message
Pure Hifi! Så kort signalväg som möjligt är min melodi!

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/04/24 :  21:40:11  Show Profile Send audiogear a Private Message
Håller med K-man om att vanliga enkla bas- och diskantkontroller ofta verkar bryta av på fel ställen. Om man t.ex. vill höja basen så leder det gärna till att mellanregistret börjar att låta beslöjat. Vill man istället sänka diskanten (vilket jag ofta har viljat göra) så har jag på köpet fått en försämrad konturskärpa i mellanregistret. Men visst kan det senare vara att föredra istället för att tvingas stå ut med en alltför hissad diskant. Oftast hamnar dock skrikiga skivor i en kartong i förrådet och då är ju problemet ur världen.

Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/04/24 :  21:49:25  Show Profile Send lennartj a Private Message
Tonkontroller, javisst, ju flexiblare - desto bättre!
Jag hoppas att de allra flesta använder sin Hi-Fi-anläggning till att LYSSNA på MUSIK.
Själv följer jag mina favoritartister i decennier, och för att generalisera kräver många 80-talsinspelningar (på CD) bashöjning och diskantsänkning, medan 90-talsinspelningar med samma artist behöver bassänkning men diskanten är ren och bra balanserad. Dessutom är det intressant att jämföra olika olika tolkningar av klassisk musik, de tenderar att bli alltmer likriktade. Dirigenterna vågade vara mycket mer personliga om man går tillbaka 40-50 år i tiden. Har man tur hittar man välbalanserade återutgivningar på CD, men gamla LP-fynd från skivantikvariatens "X-backar" kan behöva hjälp av tonkontroller både p.g.a. den ursprungliga inspelningskvaliteten och skivans nuavarande skick, men man kan göra mycket givande musikaliska upptäckter.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/04/24 :  22:28:34  Show Profile Send struts a Private Message
Många beskriver att man vill ha en så ren signal som möjligt utan inverkan från tonkontroller och "långa vägar" men samtidigt så är det väl ändå så att alla Hifimärken sätter sin personliga prägel,färg, på ljudet?
Vad är då det rena ljudet för något abstrakt som man tror sig kunna uppnå och dessutom finns det väl ingen studio/inspelningslokal eller studioutrustning som är den andra lik?
Lennart´s inställning att ju flexiblare desstå bättre passar åtminstone mig.
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/24 :  22:39:10  Show Profile Send fredde a Private Message
Har tonkontroller på Kolektorn men hur jag än justerar dessa så blir det sämre än när de står på noll. Ser därför ingen som helst anledning till att ha sådana.
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/04/24 :  22:52:19  Show Profile Send jajo a Private Message
Lennartj, jag hållerinte med dig. Min erfarenhet är att många nymastrastrade CD-utgåvor låter "pressade". Alltså ett ljud som inte känns naturligt och avslappnat. Och ibland kanske en märklig diskanthöjning som man kanske skulle vilja bli av med till en början. Men mina gamla LP-skivor bara behöver tvättas så låter de utmärkt. Det finns förstås undantag, typ MLP, K-Tel och Golden Hour osv. Men dessa vinyler undviker jag. Detta gäller populärmusik och Jazz, när det handlar om klassiskt så vet jag inte, jag köper i stort sett bara opera och klassiskt före 1970 utgiven på LP.
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/04/24 :  23:02:33  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Struts!

Vad är tonkontroller? finns de kvar!
Hade det själv senast 1982, det är ett tag sedan.
Varför ha något så onödigt som tonkontroller, inbyggt Riia, Hörlursuttag etc! Riia och hörlursutag köps bäst separat!
Mvh
kenth

"Bra ljud ger många "lådor"
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/04/24 :  23:28:49  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag har faktiskt haft tonkontroller på 3 av mina 5 förstärkare genom åren. Nu har jag det exempelvis. Men det var bara mitt första system som måste regleras med hjälp av tonkontroller. Det lät helt enkelt inte bra. Tunnt och pappigt i basen.
Förmodligen tappade mina högtalare energi i övre basen samtidigt som nivån inte räckte till 50 hz. Förstärkaren var också ganska klen.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/04/24 23:29:44
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000