HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lagom dämpning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/04/26 :  02:27:29  Show Profile Send svanbo a Private Message
Hur mycket är "lagom" dämpning av ett rum? För man kan väl inte vara ute efter total dämpning, då förlorar man väl poängen av att spela i ett rum, då blir det väl som att lyssna i hörlurar? D.v.s. ingen rumskänsla alls?
Så det borde alltså finnas "lagom" dämpade rum? Hur vet man när man har dämpat "lagom" mycket då?
Och svara inte "prova, lyssna".... :) Detta är mer en teoretisk fråga....

Evil
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/04/26 :  02:53:58  Show Profile  Visit Evil's Homepage Send Evil a Private Message
Jag är inne på din bana.

För mig handlar det om att tämja rummet.

Jag läste den här artikeln, handlar om basfällor. Vet inte om jag hittade länken här eller om jag sökte upp den på google... Den var bra iallafall -> Kanske inte riktigt handlar om det du skriver men det är aldrig fel med information och jag tycker att den var bra skriven... Ska läsa den igen innan jag går och lägger mig.

http://www.tubetrap.com/articles/db1191.htm

/Evil Hifi
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/04/26 :  10:05:40  Show Profile Send Conan a Private Message
Njaaaee... "pöängen" med att spela med två högtalare i ett rum kontra hörlurslyssning är inte avnängigt hur mycket dämpning du har applicerat. Den ursprungliga tanken med stereofonisk återgivning är ju istället att få en uppspelning som matchar dåtidens mikrofonplaceringar (A-B, X/Y) och genom att signalen från höger respektive vänster högtalare skiljer sig något, erhålla en känsla av ljudbild där det även är möjligt att positionsbestämma t.ex. enskillda instrument. Sedan har man anpassat även modern inspelningsteknik till att passa denna högtalarplacering för att erhålla samma effekter (positionsbestämmning, känsla av rymd m.m.). Det är alltså inte rummet som gör stereofoniska känslan (tvärt om) utan faktuet att du lyssnar med två öron på två högtalare och att skivorna är inspelade att fungera på det sättat.

Men åter till din huvudfråga rörande dämpning. "Kan man överdämpa ett rum?". Svaret blir ett solklart "ja och nej" =0)...

1. "ja": Om rummet känns väldigt klangfattigt och extremt kort i efterklangen så fungerar detta rum väldigt dåligt att umgås i till vardags. Det blir jobbigt att föra normala samtal i rummet och den ljudmässiga signaturen "stämmer" inte överens med det som synen ser. Ett sådant känns inte trevligt att vara i.

2. "nej": Dela upp rummet i två halvor "Live End" där du har din lyssningsplats och "Dead End" där du har dina högtalare.

LIVE END (vissa kallar denna sida "logehalvan").

Se denna halvan av rummet som en loge ut mot t.ex. en konsertsal. I logehalvan av rummet behövs ingen dämpning alls förutom riktade åtgärder mot basresonanser i förekommande fall. Här ska det kännas behagligt att samtala och det är viktigt att syn- och hörselintrycken stämmer överens. Har du en stor logehalva ska den även "höras" stor. Eventuella atustiska åtgärder i "logen" kan vara att bryta upp fladderekon med diffusorer, "naturliga" (ex. bokhyllor eller växter) eller proffsprylar.

DEAD END ("Ljudbildshalvan").

I den här delen av rummet står dina högtalare och det är härifrån du vill erhålla en illision av ljudbild. Här ska det dämpas, för det är högtalaren vi vill lyssna på och inte reflexerna från rummet! I första hand vill vi bli av med de tidiga reflexerna från sido- och bakväggen som blandas med direktljudet och som p.g.a. att de kommer så nära inpå direktljudet stör hjärnan och raserar ljudbilden. Du kan alltså applicera dämpning av bak- och sidoväggarna samt golvet utan att egenligen riskera att det blir för mycket. Tycke och smak kan dock ha en inverkan om du t.ex. vill blanda diffusion och dämpning av bakväggen eller om du vill hårddämpa.

Rumsakustiska åtgärder är ganska knepiga saker. Du kan applicera en slags grundnivå av dämpning och diffusion, men för mer riktade åtgärder om du vill att det ska bli ett *riktigt* bra lyssningsrum behöver du hjälp av mätningar och av kunnigt folk. T.ex. kräver de kraftiga basresonenser som plågar var och varannan anläggning väldigt riktade och precisa åtgärder. Personligen tycker jag att detta område är minst lika intressant som själva hifi-prylarna och jag försöker lära mig så mycket som möjligt allt eftersom. En bra bok i ämnet kan vara Master Handbook of Acoustics (F. Alton Everest ISBN 0-07-136097-2).

Intressant läsning är Morgas utmärka artikel på:

http://w1.315.telia.com/~u31519220/rumsakustikfolder/rumsakustik.htm

Kristoffers hifi-hemsida:

http://w1.500.telia.com/~u50011793/

Sonic Design har en bra sida med intressanta artiklar:

http://www.sonicdesign.se/articles.htm

Men framförallt skulle jag rekommendera dig ett medlemsskap i Ljudtekniska Sällskapet http://www.lts.a.se/ Exempelvis är artiklarna från 1994 om rumsakustik fullständigt ovärderliga!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/04/26 :  18:20:19  Show Profile Send s.m.f a Private Message
ahh äntligen vet man vad alla menar med live end/dead end =)

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/04/26 :  18:38:10  Show Profile Send iffe a Private Message
Angående dämpning av bakvägg; någon som har en stilig lösning på det? Det är ju en fördel om det ser någorlunda anständigt ut.
Go to Top of Page

Evil
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/04/26 :  23:13:36  Show Profile  Visit Evil's Homepage Send Evil a Private Message
Detta kändes inte så Hifi

Såg ju trevligt ut hos honom men jag misstänker att hans rum inte låter så trevligt...

Dock.

Jag har läst Morgans text, och den var mycket intressant.

/Evil Hifi
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/04/26 :  23:18:22  Show Profile Send mag a Private Message
Gör en sökning och glöm inte att söka i arkivet så kommer du finna massor :)

Exempel på sök ord: Akustik, dämpvägg så får du ett gäng trådar att gå igenom.

Rumsinformationen finns ofta på skivan fast rent phsykoakustiskt så vet du att du sitter i ett rum och lyssnar så att dämpa för mycket kan bli lite tokigt det me då hjärnan förväntar sig viss refelxioner.

Smaken är bekant som baken, vissa gilllar inte alls dämpning. Så börja dämpa lite* och fyll på tills du inte tycker det låter bättre eller inte går mer :)

*Är nog mer än du tror :)

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath

Edited by - mag on 2003/04/27 11:59:02
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/04/27 :  01:10:33  Show Profile Send svanbo a Private Message
Jösses....
Jag visste att det fanns mycket att lära inom detta, men att man måste vara doktor i akustik för att få lite välljud var mer än vad jag förväntade mig...
Känns som att flytta ut högtalarna från väggen kan vara en start i alla fall.
Det ovannämnda är inte helt sant, för när jag senast var på Ågrens Hifi (i Götet) så nämde de att det var en chalmerskille som hade gjort sitt x-jobb om akustik för Ågrens.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/04/27 :  01:53:00  Show Profile Send Conan a Private Message
Jo, att flytta högtalarna är en bra start. När du ändå håller på river om i lyssningsrummet så gör ett experiment med att hänga upp kuddar eller tjocka täcken dels på väggen bakom högtalarna och dels på sidoväggen om dina högtalare står nära en sådan. Täck sedan alla nakna golvytor med så mycket mjuka textilier som möjligt. Lyssna vad effekten blir och skriv gärna ett par rader på forumet!

Visst är det lite att bita i det där med akustikanpassning av lyssningsrum. Men för min del fick hifi-hobbyn en ny dimension när man började greppa sambanden mellan inspelningen, högtalarna, rummet, hörseln och tillslut hjärnans tolkning av informationen.

Lycka till!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/27 :  08:46:21  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Svanbo:

Det är som man säger om det mesta: för mycket av något blir alltid fel. Conan ger en bra beskrivning av Live end/dead end. Håller dessutom helt med om att man skall lyssna på anläggningen TROTS rummets inverkan, rummet är det som förstör mest. Att ha EN patentlösning på de problem man hör eller anar är en vanlig fälla att hoppa i. Ibland får jag känslan av att "dämpa rummet" blir en patentlösning för den som sett hur mycket det gör. Då blir det polemik genetemot kabelbyte eller nya hyllor.... Menar inte att Conan väljer denna patentväg.

Spörsmålet åskådliggör ju på ett utmärkt sätt hur komplex vår hobby är. Man behöver kunskap/erfarenhet inte bara om rör kontra transistor, slutna lådor kontra basreflex, vinyl kontra digital, silver kontra kopparkablar och så vidare i oändlighet...

För att bli någorlunda komplett och få ut det mesta av sin hobby bör man undvika patentlösningar.

Som exempel kan man ta dämpväggar. Man kan också ta rumskorrigering.

Låt säga att man har köpt en anläggning som är väl komponerad (hur lätt är det?). Det har tagit en väldig tid och mycket trial end error, man har varit igenom att testa kablars inverkan, elektrostaters ljudkaraktär och rörens glimmande skimmer. Detta kommer ju vanligtvis först, innan t ex dämpväggar; butiker och kamrater har som regel inte dämpväggar och akustiskt anspassade rum att lyssna i.

För att det hela skall bli riktigt bra skall man dessutom igenom avdelningen spikes eller kuddar, hur man egentligen ställer upp en anläggning i ett rum (hur många kan det?) och var man sitter och lyssnar, hur mycket invinkling och vad gör någon cm i lodled på ett skevt trägolv?

Det går inte att kompensera för en dåligt uppställd anläggning med hjälp av dämpväggar och diffusorer. Dessa är ett hjälpmedel att tämja rummet. En korrekt uppställning är gratis. En korrekt uppställning SAMT dämpväggar och andra hjälpmedel som behövs "på toppen" ger ett makalöst resultat.

Analogt med rumskorrigeringskretsar så låter en sådan anläggning avsevärt bättre om man först ställt upp anläggningen i enlighet med rummets begränsningar och har hittat den position som är optimal utan korrigeringen inkopplad.

Generellt så är massor av testande och omdömen om kablar, högtalare och annan utrustning bara ett fumlande i mörkret. En högtalare har "fetare" bas för att basporten är riktad bakåt och inte framåt som på den man jämför med. I nästa rum låter den ynkligt och får omdömet "skrikig" då den killen har en felaktig position på högtaleriet som ju är anpassat efter sidomonterade basar....

Man har ofta ingen aning om vad man lyssnar efter. Att börja karusellen med att dämpa och lösa problem den vägen ger inga snabba vinster. Den som är duktig i akustik kan säkert göra mycket av det nödvändiga jobbet om man får ett rum som skall anpassas efter musiklyssning enbart och vet vilket håll det skall lyssnas på. Då går det säkert att gå in med ett "grundpaket". Men för de allra flesta sökare och bytare så är det större vinst enligt mig att aldrig glömma hur man ställer upp en anläggning. Paneler och det andra är grädde på moset för de som kan mycket. Eller problemlösning i extrema lokaler. De flesta vardagsrum funkar utmärkt som hifirum i originalskick om man lär sig - just det - att ställa in en anläggning i rummet. Och får frun att gå med på placeringarna.....

Allt är viktigt med andra ord

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000