HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Utan tonkontroller?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/04/24 :  23:52:56  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jajo, jag skrev och menade "har man tur" hittar man välbalanserade återutgivningar... det betyder inte att majoriteten av de återutgivningar jag hittat är välbalanserde.
Majjen, lyssnar du verkligen på musik för musikens skull eller????
Brumel, jag menar inte att tonkontroler ska användas för att kompensera brister i anläggningen. De ska man avhjälpa på alla andra sätt så att välgjorda inspelningar låter bra med tonkontrollerna i neutralläge. Tonkontrollerna menar jag ska användas för att korrigera inspelningar med värdefull musik som annars låter så illa att man inte klarar att koncentrera sig på musiken.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/25 :  00:56:32  Show Profile Send marens a Private Message
Om hela registret låter rent och bra behöver man inga tonkontroller. All bra musik är njutbar ändå. Lite frekvensbalansfel är inte så farligt bara inte samma fel finns med på alla skivor man spelar(dålig anläggning), det är sånt man blir trött av. Känns som om jag kan lyssna på hur skumma inspelningar som helst hela dagen utan att störas av det.

Håller med K-man, tonkontrollerna är på tok för trubbiga och gör aldrig det man vill, vilket varierar från fall till fall. Om en skiva låter skrikig pga att vissa frekvenser låter illa och man vrider ner diskantkontrollen kapas ju hela ljudet. Det blir ju inget kvar av informationen i musiken utom det som sticker ut. Då låter det mycket bättre med inspelningen som den är.

Inte ens en parametrisk eq räcker och det är ju inte praktiskt heller på något sätt.
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/04/25 :  08:10:59  Show Profile Send dax a Private Message
Das Kapital
quote:
Ibland kan jag sakna tonkontroller. Så länge man har möjligheten att brygga sig förbi dem tycker jag det är helt ok med kontroller. En väldigt skrikig skiva lär inte låta bra ens på en miljon-anläggning om man inte minskar diskanten, och om man gillar musiken är det ju suveränt att kunna justera.

Kan inte annat än att hålla med. Jag har inte tonkontroller och till viss musik skulle de kunna göra nytta. Nu drar man sig istället för att lyssna på en del "jobbiga" plattor även om de svänger!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/04/25 :  08:31:20  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Om en skiva låter skrikig pga att vissa frekvenser låter illa och man vrider ner diskantkontrollen kapas ju hela ljudet."

Förvisso, men faktum är att vissa skivor är så illa inspelade att det faktiskt är att föredra, tycker jag. Att som någon föreslog använda olika kablar eller byta komponenter för att förändra klangbalansen verkar inte särskilt vettigt. Tonkontroller har man väl för att ändra klangbalansen i specifika fall (någon enstaka dåligt inspelad skiva) inte generellt.
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/04/25 :  09:00:58  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Hmm hela iden med hifi går liksom förlorad om man börjar använda tonkontroller.

Vad är meningen ?

Om din anläggning är bra så har du en hyfsat rak tonkurva. Alla förändringar gör alltså att skivan inte låter som det var tänkt. Om sedan skivan är kass är en helt annan sak. Att skruva på kontrollerna på klassiskt kan inte bli annat än fel.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/04/25 :  09:48:46  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Får hänvisa till tråden "Rumskorrigering till lågpris" under Nyheter.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/04/26 :  01:05:17  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Lennartj!

Självklart lyssnar jag ej på musik, sitter bara och tittar på alla vackra lådor med blåa och röda lysdioder.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2003/04/26 :  12:15:51  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hej!

Att gömma undan skivor som inte uppfyller ljudidealen men annars svänger verkar lite skumt, bra musik är bra musik och då ska den spelas.

Som vinyldiggare stöter jag ofta på diverse obskyra inspelningar, helst som de skivor jag letar efter för det mesta är utgivna på små bolag utan större budget.

Om jag känner mig missnöjd med ljudet så rattar jag på tonkontrollerna, för den mesta tiden står de på noll (av lathet)men behövs det vridas så är det bara så.
Det har inte så mycket med hur bra/dålig stereon är utan mer på vilket humör man är.

Mvh/

Comus
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2003/04/26 :  14:03:07  Show Profile Send widen76 a Private Message
Jag använder tonkontrollerna. Jag sätter musiken i första ledet och som utgångspunkt. Musiken ska kunna beröra och framkalla känslor.
Om jag lyssnar på en låt ,som verkligen gör sig rätta med tung bas och gnistrande diskant, för att detta skapar den rätta känslan och engagemanget i musiken, då drar jag igång tonkontrollerna och diggar. Att inte använda tonkontrollerna i det läget och istället intala sig själv att den "raka" platta frekvenskurvan gör Hifi-upplevelsen total är förkastlig om man inte engageras känslomässigt i musiken.

Nu har jag ingen jättedyr annläggning så för mig kanske valet av att använda tonkontroller inte är så kontroversiellt, men det kanske är svårare om man har pantsatt frugan och sålt bilen för att uppnå hifi-nirvana.
Detta är bara min personliga åsikt och det är upp till var och en att ta ställning för eller emot. Så länge min musik levererar de känslointryck som behövs, då är jag nöjd.

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/04/26 :  14:20:49  Show Profile Send dali a Private Message
Tonkontroller ligger mig varmt om hjärtat. Jag förstår resonemanget om att man ska påverka signalen så lite som möjligt, men det fungerar bara om skivan från början är välproducerad och anpassad för bra anläggningar.

Prova lyssna på lite hårdrock så kanske ni inser varför tonkontroller kan göra underverk. Det är tyvärr en musikgenre med notoriskt dåliga produktioner. Att då förpassa underbar musik till bokhyllan bara för att man inte "ska" röra tonkontrollerna är otänkbart - jag lyssnar mycket hellre till Motörhead MED tonkontroller än "audiofilmusik" som får mig att somna. Med eller utan tonkontroller ...

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

jon
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/04/26 :  15:33:05  Show Profile Send jon a Private Message
Jag tycker att tonkontroller i form av en vettig EQ t.ex. 2x31 band eller en bra parametisk grej är bra. Men inte för att inspelningarna är knasiga, utan därför att mitt musikrum / högtalare får peakar och utsläckningar vid alla möjliga frekvenser.

Och vad gäller naturtrogen återgivning: hur är sådan för helt syntetisk musik? När jag spelar electronica av något slag avgör mitt godtycke vilken volym olika frekvenser skall ha

Jon
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2003/04/26 :  15:50:44  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Tonkontroller har absolut inget att göra i HiFI. Det är ett arv från forntiden och borde ha stannat där.

Förkomsten av sådana kontroller placerar en anläggning i mid-Fi eller low-Fi klassen.

Har man problem med akustiken i rummet ska det åtgärdas vid sin källa, dvs väggar, golv och tak.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/04/26 :  20:31:08  Show Profile Send lennartj a Private Message
Tack Majjen03 för att du bekräftar att du fattat vad det hela handlar om!
Dr. Mabuse m. fl., återigen, åtminstone jag propagerar inte för tonkontroller för att korrigera brister i utrustning och rumsanpassning utan för att korrigera programmaterial som har felaktig tonbalans.
Det kan handla att höja diskanten för att få ut information från t.ex. rullband som ofta tappar nivå i diskanten med tiden, eller sänka på inspelningar som balanserats av hörselskadad ljudtekniker. Nivån i basregistret skiljer mycket mellan olika inspelningar beroende på vad ljudteknikern har använt för högtalare, en del avvikelser kan jag leva med, men varför stå ut med en dånande bas eller nästan ingen när det kan räcka med att vrida på en knapp?
Givetvis har jag anpassat komponenter, kringutrustning och rum så att ett genomsnitt av välgjorda inspelningar låter bäst med tonkontrollerna i neutralläge.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/04/27 :  11:21:40  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Förkomsten av sådana kontroller placerar en anläggning i mid-Fi eller low-Fi klassen."

Ajdå. En sådan anläggning kan man ju inte ha, det blir till att sälja. Intressant förresten att det är själva förekomsten av tonkontrollerna som avgör hur anlägningen ska klassificeras...
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/04/27 :  11:55:11  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag har tonkontroller, och eftersom jag är en seriös fantast av diverse obskyr extrem metall så kan jag inte se mig vara utan tonkontroller. Vid lyssning på reguljär pop och rock används de mycket sällan, oftast bara vid lyssning på extremt låga volymer sent på kvällarna till exempel. Men eftersom viss hårdrock tyvärr låter som om produktionen skett nere i hin håles garage så är kontrolelr na användbara. Utan så skär nog öronen samman förr eller senare
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/04/27 :  15:34:14  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Själv har jag inte några tonkontroller. varför inte bara låta musiken vara "ofärgad"?

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/04/27 :  15:49:53  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Tonkontroller ligger mig varmt om hjärtat. Jag förstår resonemanget om att man ska påverka signalen så lite som möjligt, men det fungerar bara om skivan från början är välproducerad och anpassad för bra anläggningar.

Prova lyssna på lite hårdrock så kanske ni inser varför tonkontroller kan göra underverk. Det är tyvärr en musikgenre med notoriskt dåliga produktioner. Att då förpassa underbar musik till bokhyllan bara för att man inte "ska" röra tonkontrollerna är otänkbart - jag lyssnar mycket hellre till Motörhead MED tonkontroller än "audiofilmusik" som får mig att somna. Med eller utan tonkontroller"

I fallet när det gäller Heavy Metal så kan jag absolut inte hålla med dig. Det gäller även inom denna genre att hitta de skivor och utgåvor som låter bra. Se framför allt till att hitta de remastrade utgåvorna, där man har rättat till de fel som uppstått i tidigare utgåvor. När du hittar dessa utgåvor då kommer du inte att uppleva musiken som undermålig.

Jag tycker som jag skrivit tidigare att tonkontroller mer "stökar" till upplevelsen än underlättar den . Jag har ej hört någon tonkontroll där det inte låtit bättre när man gått förbi den genom att använda Bipassutgångarna. MvhKristofer
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000