HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Rotel RA-1060 mot HK 670
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/04/22 :  21:00:31  Show Profile Send audiogear a Private Message
Jag ägde under drygt ett år en Harman Kardon 670 som jag nyss sålde. Vägledd av förstärkartesten i HiFi & Musik nr. 1-2 (2003) så köpte jag en Rotel RA-1060. Jag var emellertid ganska skeptisk till att det skulle bli någon dramatisk förbättring av ljudet för denna måttliga prisökning (Roteln kostar ca 8500 kr medan HK:n ligger på runt 5500 kr i de flesta butiker). Sagt och gjort så kopplade jag in den nya förstärkaren till mina Dali Evidence 470 och drog upp volymen. Direkt ur kartongen och således helt oinspelad kunde jag omedelbart notera ganska många förbättringar jämfört med tidigare. Framförallt presterade Roteln ett betydligt stabilare och renare ljud än HK:n. Instrument och röster fick en fastare placering i ljudbilden och tenderade inte längre att ”simma” omkring då det händer mycket på en gång. Det blev även en tydlig uppstramning av ljudet över alla register och en betydligt bättre dynamik. Där röster lät jämnstarka och oengagerande med HK:n blev de plötsligt dynamiskt nyanserade och levande med Roteln. Den lite ljusa och tunna mellanregisteråtergivningen som HK:n drogs med var också borttrollad. Roteln är i det närmaste helt neutral men med en touch värme som åtminstone jag tacksamt tar emot. Detaljrikedomen men framförallt detaljskärpan blev även den förvånansvärt mycket bättre. Basen då? Ja HK:n spelade helt klart något mer bas om man ser till medelnivån, men med betydligt större ”problem” med att starta och stoppa anslagen. Roteln har utan tvekan en mera explosiv och tight bas än HK:n och ger en känsla av att den inte anstränger sig det minsta för att återge musikens nedersta regioner. En annan tydlig skillnad i ljudet är att Roteln spelar mera framåt och med bättre driv samtidigt som den underbara kontrollen gör att den ändå upplevs som mindre jobbig att lyssna på än HK:n.

Men, jag tyckte ändå från början att Roteln bitvis lät lite för stelt och oorganiskt, med en tendens att förta lite av det naturliga flytet i musiken. Det lät på något sätt som att varje enskilt händelseförlopp, som i sig återgavs på ett imponerande sätt, inte hängde samman med resten av musiken. Så jag lät Roteln spela på i några dagar till i hopp om att detta skulle bli bättre. Och det blev det. Det hände en hel del med ljudet under denna tid, men det som jag särskilt noterade vara att klangen blev mera sammanhållen samtidigt som diskanten mjuknade upp och blev luftigare (till saken hör att högtalarna hade stått i stort sett ospelade i över två månader och därmed säkert behövde en rejäl genomkörare även dom).
Efter en dryg veckas inspelning så tycker jag inte längre att det känns rätt att rikta några invändningar mot flytet och homogeniteten i det musikaliska framförandet, åtminstone inte med tanke på priset.

Visst finns det brister i ljudet även hos Roteln, vilka särskilt noteras om man strax innan lyssnat på stora och dyra för- slutstegskombinationer, eller för den delen även dyrare integrerade förstärkare. T.ex. så skulle det inte skada om förstärkaren hade en lite mer avslappnad spelstil och en lite mer skimrande diskant även om den absolut inte är dålig på dessa punkter. Givetvis infaller heller aldrig det där riktigt stabila lugnet i återgivningen som (mycket) dyrare konstruktioner presterar. Men för pengarna kan jag inte säga annat än att jag är imponerad. Rotel RA-1060 är en förstärkare som jag absolut kan rekommendera till dom som söker en förstärkare i denna prisklass. Tilläggas bör att jag absolut inte tycker att HK 670 är en dålig förstärkare i sin prisklass, tvärtom så är den tveklöst ett mycket bra alternativ för den som vill ha en riktigt billig integrerad förstärkare utan att ge alltför mycket avkall på vare sig kraft eller ljudkvalitet.

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/04/24 :  02:00:01  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Mycket intressant läsning. Har själv en H/K 670 och funderar att uppgradera till just RA-1060. Vad har du för cd-spelare och högtalare?
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/04/24 :  10:17:02  Show Profile Send audiogear a Private Message
Högtalarna är Dali Evidence 470 (det står faktiskt i texten ovan) och CD-spelaren är en Technics SL-PS770. Just nu är CD-spelaren helt klart den sämsta komponenten i mitt system och ska bytas så snart jag hittar en lämplig ersättare.
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2003/04/24 :  11:42:06  Show Profile Send mucke a Private Message
Varför inte ta ett större kliv. Har väldigt svårt att tro att det är speciellt stor skillnad mellan dom två förstärkarna.
Kan säga att jag själv har en H/K 670.
Efter senaste uppgraderingen ( Köpte en Cairn fog 2 cd spelare ) som jag kör med min 670 så låter det faktiskt så pass bra att jag skulle kunna leva ganska länge med det ljud jag har nu.
Det ända som jag , innan uppgraderingen hade lite innvändningar mot är att när man spelade högt så kunde det låte en aning skrikit.
Jag körde då min 670 ihop med en H/K dvd 25:a.
Det är som bort blåst nu.
Ljudet jag har nu är mjukt luftigt och väldigt behagligt. Jag blir inte lyssnings trött som jag kunde bli förut.
Näe. Kommer nog att behålla min 670 ett tag till.
Nu hör man hur bra den låter.
När ekonomin tillåter så blir det garanterat nån förstärkare från Cairn.

Mvh Mucke.
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/04/24 :  12:29:40  Show Profile Send audiogear a Private Message
quote:
Varför inte ta ett större kliv. Har väldigt svårt att tro att det är speciellt stor skillnad mellan dom två förstärkarna.



Jag tänkte och trodde precis som dig ända tills jag hade kopplat in förstärkaren. Antingen hade jag ett måndagsexemplar av HK:n eller så är Roteln ganska mycket bättre. Mitt omdöme kan givetvis påverkas av den kringutrustning som jag spelat med, helt klart är CD-spelaren i sämsta laget, men min uppfattning är att skillnaden skulle bestå även med bättre spelare. Till saken hör att jag även har testat Roksan Caspian med samma kringutrustning och Rotelns ljud ligger klart närmare det ljud som Roksan presterade.


Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/04/25 :  15:30:16  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Det stämmer att det står vilka högtalare du har i texten. Sorry. Får överväga detta lite. Får nog uppgradera högtalarna först. Billigt blir det inte...:)
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/04/25 :  17:09:51  Show Profile Send audiogear a Private Message
quote:
Det stämmer att det står vilka högtalare du har i texten. Sorry.


Du är förlåten för längesedan.
Go to Top of Page

margell
Member

97 Posts

Posted - 2003/04/26 :  11:15:10  Show Profile Send margell a Private Message
Mucke: Det är Faktist en ganska stor skillnad mellan HK 670 och Rotel 1060. HK:n kan ungefär jämföras med Marantz PM7000 när det gäller hur pass roligt det är att lyssna till den. Med Roteln så låter allt lite tightare och helt enkelt angenämare.

Provlyssningen gjorde jag hos Allradio i Uppsala
Cd-spelare: Rotel RCD-1070
Förstärkare: Rotel RA-1060, Marantz PM7000 och HK670
Högtalare: Mordaunt Short 908

Lyssnade även lite på Musical Fidelity A3.2 . Det var tyvärr ingen WOWW upplevelse jämfört med Rotel. Lyssnade dock inte mycket på den.

/Joakim
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2003/04/26 :  11:55:18  Show Profile Send mucke a Private Message
Det spelar igentligen ingen roll då jag inte är spekulant på en Rotel.
Vad jag vill ha sagt är att när man uppgraderar, varför inte ta ett lite större kliv upp på hifi stegen.
Jag menar, Jag märkte ju vilken skillnad det blev när jag ersatte min H/K dvd 25:a ( 5500 ) mot min Cairn fog 2 ( 17800 ).
Kan oxå tillägga att jag absolut inte har någonting mot Rotel.
Jag har tidigare ägt en Rotel michi kombo ( Rha 10 försteg tillsammans med ett Rhb 05 slutsteg som lät väldigt bra.
Det är nästan så jag ångrar mig att jag sålde den faktiskt.

Mvh Mucke.

Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/04/27 :  11:39:09  Show Profile Send audiogear a Private Message
Margell:

Kul att vi kom fram till ungefär samma slutsatser. Att Roteln skulle rå på A3.2:an förvånar mig dock litegrann. Men det är klart att med den kringutrustning som du använde vid lyssningen så kanske Roteln passade bättre.

Själv är jag lite nyfiken på RCD-1070 som du lyssnade på och skulle vilja ställa den mot bl.a. Quad 99. Men tyvärr blir det svårt att låna hem 99:an eftersom den närmaste återförsäljaren av Quad som jag känner till är Radiocentralen i Umeå (själv bor jag i Luleå).
Go to Top of Page

tombee
Member

65 Posts

Posted - 2003/04/28 :  13:07:02  Show Profile  Visit tombee's Homepage Send tombee a Private Message
Motiverar Rotels positiva egenskaper prisskillnaden på nästan 5000:-!!

H/K 670 kostar nämligen 3895:- på www.apparat.se
Rotel RA1060 kostar 8498:- på www.ljudmakarn.se (finns kanske billigare)


Web
Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2003/04/28 :  13:38:00  Show Profile Send cabasse a Private Message
apparat verkar pressa priset då netonnet också saluför HK670 för en hundralapp mer.
Jag gav 500 kr mer för nån månad sedan.
Där ser man vad lite konkurrens kan göra.

Vissa saker kan inte värderas i pengar.
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/04/28 :  18:05:54  Show Profile Send audiogear a Private Message
HK 670 kommer väl snart att skänkas bort i och med att en ny modell med pre-out verkar vara på väg. Men redan med det pris som angetts ovan kan man givetvis starta en debatt om ljudskillnaden är värd sitt pris. Min åsikt i frågan är precis som cabasse uttrycker i sin signatur, nämligen att vissa saker inte kan värderas i pengar. Det handlar väl ändå mer om vad man måste lägga ut för att bli nöjd än om prisskillnaden jämfört med en produkt som man inte är nöjd med
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000