HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Opus3 Continuo, Nu injusterad!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/04/22 :  09:09:23  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jag har köpt en begagnad Opus3 Continuo skivspelare. Bosse Hansson har fräschat upp den och satt på en ny Cantustonarm och en dämpskiva på undersidan. Jag återkommer med lyssningsintryck senare.

Edited by - B Peter on 2003/04/29 08:49:18

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/04/22 :  23:10:34  Show Profile Send divander a Private Message
Välkommen med i Continuo-gänget! Var det den äldre eller den nyare armen som han satt på?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/04/22 :  23:12:53  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag har lyssnat på denna vinyl hos Anatech på Öland.

Mycket förtroendeingivande på många punkter. Kanske inte den mest praktiska, kanske inte den snyggaste. Men bra lät det! ;-)


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/04/23 :  09:05:25  Show Profile Send B Peter a Private Message
[Edit: Jag vill inte ändra i texten i efterhand men jag har skrivit en uppföljning längre ner i den här trådet, bara för att påpeka att skivspelaren fungerar alldeles utmärkt och problemfritt nu när den blivit rätt inställd]

Jag valde den gamla armen. Den nya skulle fungera bättre för "högkomplianta mc-pickuper" enligt Bo Hansson, annars så skulle den gamla modellen vara lika bra. Åtminstone så förstod jag det så. Jag håller med om att skivspelaren inte är snygg, den är faktiskt väldigt "understatement" till utseendet. Ur praktisk synvinkel så har den några egenheter också. För det första så väger den 25 kg så det är ingenting man gärna bär längre sträckor. För det andra så gör Cantusarmen att man trär in LP-skivan mellan arm och skivtallrik.

Tyvärr så blev inte monteringen av Cantusarmen lyckad. Den tidigare armen satt på en lös skiva (svårt att beskriva i ord) och den har hamnat snett vid limningen av den nya armen (detta kan inte inträffa med en ny Continuo, den har inte någon "lös skiva"). Det här gör att tonarmsröret (som är av glas) inte är parallellt med skivtallriken utan pekar snett uppåt från fästet. I praktiken innebär det att lagren arbetar i uppförsbacke när pickupen rör sig längs skivan. När musiken kommer till ett parti med mer eller mindre kraftiga crescendon (ökning i ljudtryck) eller ett hack i skivan så hoppar pickupnålen tillbaka igen och man sitter och lyssnar på en loop. Otroligt irriterande! Jag måste få det här fixat på något sätt men jag begriper inte hur, allt är ju fastlimmat. Jag kan inte spela en enda av de 4 skivor jag testade igår, från början till slut, utan att nålen fastnar i en loop någonstans.

När allting fungerar som det ska så låter det väldigt bra. T.o.m. med min billiga Grado Black pickup låter det rent, snärtigt, mjukt och kraftfullt. D.v.s. det låter närmre som musiken är inspelad än det har gjort med mina andra skivspelare. För första gången så har jag en skivspelare som låter bättre än min cd-spelare på de flesta parametrar. T.ex. så har jag Van Morrissons Into the Music på både cd och vinyl. Tidigare så har det hörts ungefär lika mycket detaljer från båda versionerna men cd-spelaren har haft ett litet övertag totalt sett. Med Continuospelaren däremot så vinner vinylen, mycket tack vare den artikulerade basen. Som man brukar säga: jag hittar saker på skivan som jag inte visste fanns där, trots att jag lyssnat på den massor med gånger genom åren.

Nu gäller det om jag kan fixa det där med armen. Jag förstår inte hur det ska gå till då allt är ordentligt fastlimmat. Tyvärr så innebär det att jag inte kommer att använda skivspelaren.

Edited by - B Peter on 2003/04/29 08:51:16
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/04/23 :  12:56:41  Show Profile Send B Peter a Private Message
Fick ett tips av Bo Hansson som jag ska testa vilket kanske löser lutningsproblemet på tonarmen. Återkommer med beskrivning av resultatet.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/04/23 :  22:29:42  Show Profile Send divander a Private Message
Var det inte Bosse som satt på armen? Var det han som inte lyckades få den rak? Det verkar ju vara lite trist att ha en arm som inte sitter rakt.

Tycker ni inte att den är snygg!!??. Jag tycker den är skitsnygg. Den är ju så enkel och stabil i formen. Min var hade visserligen en väldigt bubblig och ful yta på lackeringen. Men enligt Bosse så var det endast ett problem som senare löste sig. Det blev bubblor i löacken på grunda av att betongen gasade innan lacken torkade (eller något liknande). Jag spacklade och slipade ner min för att sedan lackera den med bättringsfärg för bilar inköpt på Biltema. Ytan bir inte spegelbrank utan lite "skrovlig". Precis som vanlig billack. Min är mörkblå med en liten lila ton. Den blev inte riktigt som jag tänkte mig i färgen. Men jag kör på den ett tag. Annars är det bara att lackera om den. Det går snabbty och enkelt nu när underarbetet är gjort. Den blåa färgen passar bra till skivtalltallriken, tonarmen (rb-300), motorn, locket, dämpskivan och fötterna som är svarta.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/04/23 :  22:32:04  Show Profile Send divander a Private Message
Sen var ju inte finishen den bästa när man tittar under eller i spelaren. Men det syns ju inte "till vardags".

Oops! I did it again
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/04/24 :  09:05:57  Show Profile Send B Peter a Private Message
Vacker och vacker, min är 17 år gammal och gul-vit, det får den att se lite smutsig ut. Om jag målar om den kan den nog bli snygg. Sen hör det till saken att jag tycker att Thorensskivspelare är nästan ideala i utseendet(t.ex. min TD166). Jag har svårt att tycka att skivspelare typ Clearaudio Master Reference, Simon Yorke, Transrotor Fat Bob, Rega P2/P3, och andra som avviker för mycket från "Thorensformen" är särskilt fina.

Jag fixade armlutningen igår men tyvärr så hjälpte det inte.
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/04/29 :  09:35:54  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jahapp, problemet är löst!

Under den skumpande bilfärden med skivspelaren i baksätet så har armen vridit sig till en felaktig position. I praktiken så har nålen hamnat några millimeter framför den radie som går tvärs genom mitten på skivan.

Nu har jag justerat armen så att pickupens nål alltid är på den radie som skär genom mitten av skivan, precis som det ska vara alltså. Inget "hoppande" finns kvar, "nålen spårar som en blodhund".

Det som fascinerar mig är hur tyst det är när det ska vara tyst. Knastret som hördes på min förra skivspelare hörs nu bara på riktigt slitna skivor, tänk att LP-avspelning kan vara så här fri från "extraljud" eller vad man nu ska kalla det!

Kort sagt, Continuo med Cantusarm var ett riktigt lyft för min anläggning!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000