HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Provlyssning av Cremona och Moon I-5
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/04/22 :  19:57:42  Show Profile Send linkan a Private Message
Jag har varit i Luleå över påsk och på skärtorsdagen så besökte jag Janne på Bossa Nova för att provlyssna Moon I-5 tillsammans med Cremona inför ev inköp av Cremona senare i år. Jag vill först säga att Janne är en mycket trevlig bekantskap som man "måste" besöka om man är i dessa trakter. Efter 45 minuters skitsnack så gick vi in i det nybyggda lyssningsrummet där Cremonorna stod uppställda för att spelas med Wadia, Krell och BAT men Janne lyfte in I-5:an och den såg lite "liten" ut i jämförelse med de andra stärkarna.
Jag började att spela Crash Test Dummies "God shuffled his feet" och redan då började jag ana oråd. Brad Roberts röst lät helt enkelt suveränt bra; jag gillar hans djupa, lite "tjocka", nyanserade röst men här kändes det nästan som att jag kunde ta på rösten. Jag upplevde även att det jag spelar på hemma har en något sämre detaljupplösning och en annan balans än vad som lyssnades på här.
Jag fortsatte med lite Fourplay för att få känna på lite mer bastung musik och det är här som jag vill ha en förbättring, mina högtalare är bara specade ner till 40 Hz vid -3dB. Cremona återger bas djupare än mina KEF 3-2:or men inte lika mycket mellanbas. Klart mer "tryck" med denna djupbas men kanske något mindre luftigt?
Växlade till Eva Cassidy och man kan gråta av mindre, hennes underbara röst blev ju inte sämre med dessa högtalare.
Lyssnade även på lite av Diana Krall's pianospel från "Live in Paris". Diskanten som jag sett debatterats som "beslöjad" har jag svårt att förstå, men vad vet väl jag? I mina öron så upplevde jag aldrig detta utan jag tyckte att det lät bra.
Om jag sammanfattar mina intryck av denna kombination så är mellanregistret väldigt bra, vet ej om jag hört nåt som är mycket bättre faktiskt. Basen är bättre än jag förväntade mig och diskanten lät bättre än mina högtalare. Det som var sämre än jag förväntat mig var just att det lät mindre luftigt än jag är van vid, både I-5:an och KEF:arna spelar ganska stort och luftigt. Nu vet jag ju inte hur det superdämpade rummet och mitt lyssningsrum skiljer sig åt.
Jag upplevde inte att I-5:an hade några större problem att hänga med och driva Cremona och med det mellanregistret så måste Cremona betraktas som het kandidat när det väl blir dags.
Återigen ett stort tack till Janne för demon.

Linkan

bossanova
Member

80 Posts

Posted - 2003/04/22 :  22:14:08  Show Profile  Visit bossanova's Homepage Send bossanova a Private Message
Hej linkan

Som du kanske märkte så blev även jag förvånad över hur bra I-5an klarade av dom lite kräsna Cremona.

Det lät faktiskt så bra att den hamnade på ett 50kilos slutsteg även i Måndags,måste tyvärr informera dig om att förstäkaren inte kan ha varit inspelad när du var inne.
Utan att bli för mycket "handlare" så lät det helt enkelt mycket bättre efter ytterligare några dygns inbränning.

Inspelnigstid i all ära men som även du märkt så är I-5an lite extra kräsen,men som vanligt "den som väntar på något gott........"

Alltid kul när du är uppe,lite nyheter från "storstan" är ju aldrig fel.

Det där med luftigheten beror inte så mycket på att rummet är dämpat,det är egentligen helt enkelt för litet åt en så pass stor högtalare som cremona.
Den får helt enkelt ingen möjlighet att spela ut hela sitt register.

Men som du skrev så funkar allt annat så det får nog vara så här ett tag till.

Hoppas inte stora släkten var alltför ansträngande
Mvh Janne.

Ägare till Bossanova Audio
www.bossa-audio.se
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/04/23 :  08:11:06  Show Profile Send linkan a Private Message
Jag fick nog låta min I-5:a spela 500-600 timmar innan den lät riktigt bra. Jag var lite rädd för att Cremonas dipp till 2,8 Ohm skulle spöka till det men jag upplevde aldrig att detta var ett problem.
Släkten var lugn och fin men tyvärr för lite snö för att köra skoter.

Linkan

Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/04/23 :  12:18:31  Show Profile Send Kero a Private Message
Problemet med luftigheten är jag ganska säker på beror på rummet. Mina Grand Piano spelar härligt stort och luftigt hemma i mitt vardagsrumm och högtlarna försvinner ur ljudbilden lekande lätt med dom flesta skivor trots min risiga elektronik. Kan Grand Piano spela så stort och luftigt så lär det inte vara nåt problem för Cremona!

Mattias.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000