HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vågar man koppla ur fläkten?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2003/04/22 :  14:08:28  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
Jag har ett slutsteg till min sub, ett Ramsa WP-1200 (), ett PA-steg som har en inbyggd fläkt som väsnas lite grann, den är ganska tyst i jämförelse med andra liknande jag varit med om men det är ändå en fläkt. Vågar man koppla ur den här utan större risk för överhettning?
Spec på steget:
http://www.edcom.ca/pictures/listings/670/706.pdf
Spc på subben:
http://www.jblpro.com/pub/install/control/ctrlsb-2.pdf


...Amidst falling leaves, I have found my beloved...

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/22 :  14:13:23  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Eller helt enkelt försöka en tystare fläkt på Elfa eller liknande! Fläkten är ju där för att kyla! Den har ju ett syfte!

Är den tempratur reglerad??
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/04/22 :  14:19:50  Show Profile Send n0p a Private Message
två frågor poppar upp:

1. Hur klen sub har du om du störs av ett fläktljud när du använder den?
2. Som Marcus säger, hur stor är fläkten? Du borde kunna köpa en tystare fläkt för en billig penning. Har du tur kanske du inte behöver byta fläkt utan bara sätta ett motstånd för att minska varvtalet.

Men som sagt, fläkten är där för att kyla. Snacka med butiken där du köpte den för råd innan du börjar leka Macgyver. ;)

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2003/04/22 :  14:41:04  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
1. Det är inte när jag använder subben som jag störs, det är när det tystnar och musiken dör ut som det är irriterande med ett fläktljud mitt i alltihop, likaså om jag sätter på musik när jag går och lägger mig och väcks av oväsendet mitt i natten när musiken tar slut (ok, riktigt så illa är det inte... =)

2. Ta och kolla på specifikationen, http://www.edcom.ca/pictures/listings/670/706.pdf, det står inget om fläkten så vitt jag vet. Jag köpte det begagnat av en kille som visste ungefär lika mycket som jag om den här frågan... =)

Alltid kul att leka McGyver å andra sidan

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/22 :  14:52:29  Show Profile Send n/a a Private Message
Enligt specen så är fläkten temperatur-reglerad så låt den sitta där den är. (Läs under "Cooling System") Att byta till en tystare fläkt innebär ofta att den även är mindre effektiv. Ställ steget på någon annan plats i stället så kanske du störs mindre av fläktljudet, några meter extra kabel till subben skall inte spela någon större roll.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme

Edited by - n/a on 2003/04/22 14:53:13
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/22 :  14:57:10  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hmm har läst lite nu! Jag hade nog inte tagit bort fläkten efter som förstärkaren är konstruerad efter fläkten! Där står något om vindtunnel, att den varma luften skall blåsas ut!

Jag hade satsat på en tystare fläkt! Och lekt lite MacGyver!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/22 :  15:15:54  Show Profile Send marens a Private Message
Sätt slutsteget i ett annat rum. Var inte rädd för att dra långa kablar, det spelar ingen roll för ljudet i det här fallet.
Go to Top of Page

jesper
Member

121 Posts

Posted - 2003/04/22 :  15:17:18  Show Profile Send jesper a Private Message
Dock kommer det mesta fläktljudet från vindbrus, så om du tar en fläkt som är tystare så kyler den sämre.

Jag röstar också på Dahlbergs lösning.
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2003/04/22 :  15:38:14  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Konstruktören har nog lagt stor omsorg vid att få steget så tyst som det är möjligt utan att kompromissa med driftsäkerheten. Men det finns nog en viss säkerhetsmarginal som du kan utnyttja. Tänk dock på att marginalen inte finns där utan ett syfte. Driftsförhållanden kan variera kraftigt, snart är sommaren här och lufttemperaturer bortåt 30, 40 grader stundtals.

Man ska nog veta vad man gör för att ge sig på att ändra varvtalet. Säkert finns där temperaturgivare och då är det inte bara att fuska dit ett motstånd.

Bästa rådet är nog det Dahlberg redan givit.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/04/22 :  16:07:56  Show Profile Send n0p a Private Message
Ja, dalhberg verkar vara en förnuftig karl. En lång rca-kabel (eller vad nu behöver för ngt), kostar inte så många pengar.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2003/04/22 :  21:49:49  Show Profile Send sopwith a Private Message
Hej

Jag hade nog provat att koppla väck fläkten, ett pa-steg är konstruerat för att gå hiskeligt hårt och varmt uppe på scen och det tror jag knappast du överträffar hemma (inte ens med senaste bondrullen), du märker ju om termosäkringen i steget löser ut i allafall, då är det ju bara att koppla in fläkten igen. dvs no harm done....

mvh
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/22 :  21:54:32  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Flytande kväve löser det! Tyst och mycket effektivt!
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/04/22 :  22:04:57  Show Profile Send Lash a Private Message
Byt fläkten till en tystare, det är säkert samma format som till datorer. Sedan låter du den gå på lägre spänning så blir dem flesta fläktarna totalt tysta.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/04/22 :  23:09:53  Show Profile Send Conan a Private Message
Din Ramsa är en PA-stärkare som är designad att kunna stå i ett 19 tums rack. Instoppad i ett rack kan man inte lita på vanlig konvektion för kylning där varm luft stiger uppåt och tar med sig den värmen från utgångstrissorna via den stora ytan på kylflänsen. Över- och underliggande lådor i racket kan dels hindra luftströmmen, och dels själva bidra med värmeutveckling. I PA-sammanhang vet man aldrig var grejorna hamnar...

Tillverkaren har därför löst kylningen genom att använda en "vindtunnel" genom vilken man suger in garanterat kall luft från fronten, låter trissorna avge sin värme och blåser sedan ut luften på baksidan genom fläktens vidddrag. Man har gjort ett system som fungerar oberoende av omgivande apparater och klyprestandan i racket.

Skulle du inte ha detta vinddrag genom vindtunneln förlorar du *väldigt* mycket kyleffekt i.o.m. att heat-sinken ("kylflänsen") inte är designad för egenkonvektion. Du är helt beroende av en forcerad luftström genom kanalen!

Om du inte kan lära dig leva med "oljudet" även efter en ev. omflyttning så kan du visserligen försöka med egna experiment (t.ex. datorfläktar) men frågan är om det inte är lika bra att se dig om efter ett konvensionellt steg för din subbas t.ex. en beggad NAD eller Rotel?

OM du ändå vill prova att koppla bort fläkten så prova att ställa stärkaren med fronten nedåt (på bärhandtagen) så att luften ändå kanske kan tillåtas stiga upp genom luftkanalen på egen hand.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Jalk
Member

85 Posts

Posted - 2003/04/22 :  23:47:16  Show Profile Send Jalk a Private Message
Ramsa såldes ju av Panasonic så du kan ju alltid kolla med nån där (08-680 26 00)be att få prata med nån av service killarna på proffs.

Hälsnigar Janne

"Den som gräver en grop åt andra, använder oftast en spade..."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000