HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Citat från linn-forumet.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/04/22 :  19:19:23  Show Profile Send peder47 a Private Message
Linnfånar ....Har alltså inget med vad för utrustning man har eller tycker om att göra.

Detta ovan skrev Sladd....kan vi inte säga Advantagefånar eller Krellfånar då istället [:D}.

Var bara tvungen Sladd,du bjöd ju så att säga på upplägget......

Peder


Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/22 :  19:20:48  Show Profile Send DasIch a Private Message
"vem var det som var BÅDE Linnfåne OCH objektivist?

Nä, det går inte ihop i min värld. LIno (säck)Pip? Ivor Öhmanbrun?"

Begreppet objektivist har inget med Herr Öhman att göra, utan det syftar till en filosofisk inriktning som växte fram under mitten av 1900-talet av en kvinna vid namn Ayn Rand.
Vad jag menar är att min ljudfilosofi utgår därifrån och att jag är mycket fäst vid mina Linn-prylar.
En korsning mellan Ivor och Öhmna vore annars mycket intressant, om inte annat.

Knoppen: Det jag läst om linn-filosofin kommer endast från anhängare av den. Kanske är det så att ingen hos Linn står för den. Jag kan bara konstatera att Linn passar som handen i handsken på min filosofi, vilket egentligen är det viktigaste.

Objektivist
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/04/22 :  20:42:19  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Stampa takten är en mycket gammal sak från linn handlare förr i tiden har för mig att även Ivor använde det tidigare på 70 talet och 80 talet så Göran Rudling var inte först med det men han använde det rätt friskt. igentligen syftade den termen på att det är svårt att sitta still när man lyssnar på musik och man vill sjunga med, dansa stampa takten, spela luft gitarr mm, om musiken framförs på ett bra sätt.

www.selleri.de
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/04/22 :  20:43:09  Show Profile Send poman a Private Message
Ibland kan man nästan får för sej att Linn är en slags väckelserörelse
och Ivor är sektledare och predikant som talar om för oss som inte har Linn att vi hamnar i ljudhelvetedet om vi inte kommer till insikt om den rätta vägen alltså Linnläran. En del av er verkar vara fanatiker.
För mej är det bara en smart affärs idé som har lyckats får många anhängare och en del har blivit fanatiker som inte kan ser något annat
än Linn allt annat är blaha.
Det finns många bra märken och faktum där ingår också Linn så låt oss får slut på denna tråkiga debatt om för och imott.
Vi har alla olika smak och det är väl tur det tänk om det bara fanns
ett märke och välja på vad tråkigt det skulle vara då.



Edited by - poman on 2003/04/22 20:46:34
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/22 :  21:15:42  Show Profile Send DasIch a Private Message
Ibland undrar jag hur man tänker när man ser en tråd som angriper "Linnister", varpå man häver ur sig dumma religiösa liknelser och önskar debatten tog slut.
Hur tänker man då, om man alls gör det? Vad jag kan se har inte någons märkesval kritiserats förrän nu, så det finns ingen anledning mer än att på ren jävelskap kasta ur sig sådanna dumheter.

Ps. Fanatisk har jag för mig är synonymt med hängiven.

Objektivist

Edited by - DasIch on 2003/04/22 21:20:39
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/04/22 :  22:27:16  Show Profile Send LCohen a Private Message
Ja DasIch, man funderar....
Jag är mycket facinerad av är hur det hela tiden återkommer "linns smarta marknadsföring". Är det nåt som är uppenbart, så är det att linn saknar marknadsföring, och alltid har gjort.
Jag frågade för länge sen "min" linn-handlare om var det här med stampatakten kom ifrån. Jag hade nämligen aldrig hört det från honom själv. Enligt honom så var det något som användes under 80-talet, men att så gott som inga handlare har använt begreppet under 90-talet. Dock tog det starkt fäste bland dom som ville förlöjliga linn, och det sätt som linn bedömer prestanda på.
Däremot används idag begrepp som: var är det lättast att förstå musiken, var är det lättast att följa en melodi osv....
Något svårare för antagonister att förlöjliga antar jag.
Just detta att objektivt (blink-blink Dasich =) bedöma prestanda, är det vissa anser vara religiöst och förkastligt.
Men det gör inte mig ett dugg, jag kommer att fortsätta vilja ha det som gör det enklare för mig att fatta vad musiken går ut på.

sladd: ja fånar finns det säkert av alla de slag, advantagefånar, QRS-fånar, martin logan-fånar osv.... för övrigt är det väl klart att advantage har en bättre filosofi än "vara ungefär som alla andra", annars är det osedvanligt mysko människor bakom märket och produkterna. Ungefär som att Volvo ska säga "vi är väl.. ungefär som alla andra". Nån gång under utvecklingen så har de säkerligen lyssningstester, i sådana tester måste man väl fundera "är det här bra?" och bedöma det hela utifrån nånting. Eller menar du verkligen att dom slänger ihop något och sedan säger "oj, det här är nytt och stort, klart vi ska sätta en hög prislapp på det sen säger vi att det är.. ungefär som allt annat"????? Eller är deras starkaste försäljningsargument "öh.. vi är... hrm.. svenska"? Isåfall är ju det deras filosofi, "vi ska vara svenska".

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past

Edited by - LCohen on 2003/04/22 22:28:09
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/22 :  22:45:22  Show Profile Send Knoppen a Private Message

Det är ju helt sanslöst! (om det nu är så)

ÄR det så att Linn inte har denna "stampa takten, etc"-filosofi?

Det finns alltså ingen sådan filosofi nuförtiden?

Rätta mig gärna om jag har fel, för jag skulle väldigt gärna vilja läsa om Linns "filosofi", om den innehåller det som "alla" pratar om.

Då är det ju så att "stampa takten", etc, att Linn själva inte står för det utan att det är något som har framkommit genom folkmun. Rätta mig gärna om detta är fel.


Märkligt!


(själv har jag aldrig upptäckt att min LP12:a råkar spela musiken med mer "stampa takten"-faktor eller dylika andra "linn-termer". Det är ju bara en vanlig grammofon, fast ganska bra! Det är inget speciellt konstigt eller speciellt unikt med den, tycker jag.)


Hälsningar

Johan



Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/04/22 :  22:46:58  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
" Eller menar du verkligen att dom slänger ihop något och sedan säger "oj, det här är nytt och stort, klart vi ska sätta en hög prislapp på det sen säger vi att det är.. ungefär som allt annat"?????

hehehehe, tror du slog huvudet på spiken!.

förövrigt tycker jag att diskusionerna på Linn-forumet oftast är vettiga, förutom gnället som varit pga priset på Unidisken och Kiston, det är ju som alltid, dyrt att ligga på topp!, även när det gäller Linn.

mvh/ siffernisse-fånen
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/04/22 :  22:54:10  Show Profile Send LCohen a Private Message
Linns filosofi skulle jag vilja säga är The Tune Method.
Nån representant för Linn skulle kanske säga: Att göra grejor som är simply mycket bättre än de övrigas.
Hur som helst, bästa möjliga beskrivning av melodi-metoden finns här:
http://www.topica.com/lists/linn/read/message.html?mid=1707148048

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/04/22 :  23:50:43  Show Profile Send luminox a Private Message
Det är klart att Linn har haft en mycket god marknadsföring samt mycket bra produkter annars skulle inte företaget vara vad det är i dag och man skulle aldrig kunnat utveckla alla produkter. Linn marknadsför ju sitt koncept och sina prylar (som är mycket bra), annars skulle ingen känna till dem och ingen köpa dem. Linns återförsäljare går igenom rigorösa säljkurser och vidareutbildningar där man lär dem hur man demar, hur det skall låta, varför saker är si och så, Linns filosfi, hur man tar hand om kunder och hur man representerar Linn. Jag ser inget fel i det snarare tvärtom, det känns tryggt att handla av en återförsäljare med stor kompetens inom sitt område. Att påstå att Linn aldrig haft någon marknadsföring är väl inte helt korrekt.
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/22 :  23:50:45  Show Profile Send DasIch a Private Message
Har jag missuppfattat något när jag säger att Linn´s officiella ställning är typ "musiken i fokus", eller något åt det hållet? Jag har för mig att jag läst det någonstans, kan ha varit deras hemsida, men jag hittar inget just nu. Ur det kan man ju i varje fall deducera "stampa takten"-grejen.
Nåja, det är bara en fundering. Vill man säkert veta tankegångarna vid tillverkningen av Linn´s produkter är det bäst att fråga Ivor.

Lcohen: Kul läsning om melodi-metoden! Tur för mig att man kan utföra den tyst, vore inte kul att bli utslängd från hifihandlaren bara för att jag skrämmer iväg alla kunder.

Objektivist
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/04/23 :  00:13:35  Show Profile Send LCohen a Private Message
Säljkurser? Som i dammsugare osv ? Knappast. Lära ut hur det ska låta ? Absolut.
Men det är fortfarande inte vad jag kallar marknadsföring. När såg du en Linn-annons senast, och framför allt, tycker du att den höll en kvalitet värdigt ett företag som omsätter närmare en miljard?

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/04/23 :  00:22:25  Show Profile Send LCohen a Private Message
dasish:
Jo, musiken först förstås. Men stampa takten har inte sitt upphov där, utan är nåt som blev till på 70-80 talet, när Linn/handlare försökte hitta sätt att beskriva en bättre återgivning, som inte berörde kvantitatva ting som bredd, höjd osv.. Som än i dag används som ett förlöjligande sätt att beskriva "linn-ljud".

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

PenPusher
Member

51 Posts

Posted - 2003/04/23 :  00:23:19  Show Profile Send PenPusher a Private Message
Den företagare som inte förstår vikten av att vidareutbilda sin personal i säljkompetens, bör på allvar fundera på om försäljning verkligen är ens gebit. Men det är ju bara min åsikt förstås.

Edited by - PenPusher on 2003/04/23 00:26:48
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/23 :  00:28:04  Show Profile Send Ayn a Private Message
Annonser...vet inte om något företag på samma marknad som Linn pysslar med den typen av marknadsföring överhuvudtaget iofs.

Linn lär sina återförsäljare om sina produkter som vilket företag som helst, har svårt att tro att det inte pratas om vad säljaren kan prata om som framhäver bra egenskaper hos prylarna. Detta för att kunder ska ha lättare att förstå "varför Linn är så bra" för att sedan kunna ta ställning till om de tycker det stämmer eller inte. Tycker kunden att det är bra "för" man ut produkter på marknaden, marknadsföring.

Jag tycker Linn gör bra grejer. Många andra gör det, många andra gör det inte.
Jag tror inte att Linn är ett företag utan intresse att sälja prylar. Därför tror jag de genom sina återförsäljare framhäver produkternas bra egenskaper. Det innebär inte att Linn-säljare står och ljuger, men att säga att Linn därmed inte marknadsför sig själva är rätt förhastat tycker jag.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/04/23 :  01:56:37  Show Profile Send luminox a Private Message
Jo de har visst säljkurser/utbildning alla återförsäljare har varit på utbilding i Skottland(fråga din egen handlare).Som i dammsugare nej kanske inte just sådan säljteknik men ändok säljteknik. I utländska tidningar Se (japanska, engelska och amerikanska) så har Linn betydligt fler annonser. I Sverige ser du sällan annonser just pga att Sverige är en ganska liten marknad och att handlarna själva sköter annonsering via sina butiker i den lokala pressen tex. I Sverige ser du sällan annonser för Krell, Mark Levinson, Audio Reserch , Wilson Audio osv, men titta i Finacial Times söndagsbilaga eller New Yourk times södagsbilaga eller Wall Street Journals söndagsbilagor så finns ofta annonser från dessa och som sagt även Linn. I Hifitidskrifter så förekommer även mycket mer annonsering utomlads än tex i Hifi och Musik eller High Fidelity. Ofta har annonsen med cd 12an och undertexten Linn the only sound förekommit i dessa tidningar och jag tycker att det är en schysst annons även för ett företag som omsätter så mycket pengar. Lyxkonsumtion marknadsförs diskret i rätt forum och inte som om man marknadsför makaroner som veckans vara på ICA.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/04/23 :  06:34:03  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Vad som är bra hifi bestämmer den enskilda individens öron förstås men onekligen är Linn ett färgstarkt hifimärke som det finns mycket känslor kring. Liksom Advantage.

..Och tänk, jag tycker båda företagen gör en hel del bra produkter

Dessutom har dom innovativa och färgstarka grundare.

Ska vi slå vad om att vi kör en liknande tråd som denna om några månader igen

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2003/04/23 :  08:03:39  Show Profile Send Qvist a Private Message
Största felet med Linn är FÖRSÄLJARNA och FÖRSÄLJNINGSTEKNIKEN.

Samma dumma korkade visa varje gång man sätter sin fot på Takt och ton i luleå.

Dom spelar 3 olika Cd spelare på mycket låg volym,man ska försöka följa med i musiken, höra hur lätt det är att höra texten och så vidare.

1 Dom börjar alltid med en sämmre Cd spelare
2 Nu har vi hört låten en gång så nu tar vi en lite bättre Cd spelare som har aningen högre utnivå, hördes det bättre ???
3 Så tar dom Linn spelarn med ytterligare högre utnivå, hör du,ni att man liksom börjar lära sej förlåt jag menar att man hör texten bättre nu.
Till saken hör att Linn spelaren ytterligare har en högre utnivå än dom två övriga.

Inte då så jävla konstigt att man på Linn spelaren får det snabba intrycket att den spelar bäst, jag håller med men påpekar att nivåerna var ju inte samma på spelarna så att jag kan inte avgöra vilken som är bäst, jag påpekade ochså att jag ville lyssna på Linnen först osv men det fick man inte, nä nu gör vi så här sa han.

Detta är ett stort lurendrejeri som dom tror att jag ska gå på men icke så nicke, Linn må vara bra men deras försäljnings argument och sätt borde vara krimminelt,för mej är det ett krimminellt beteende ungefär som submila reklam medelanden.

Undrar då dom järntvättade försäljarna ska ändra sej egentligen ?
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/04/23 :  08:34:54  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej EZO!

Jag håller med dig fullständigt när du påstår att de försöker att "luras" när man besöker dem. Jag ber alltid att få titta på hur de kopplat in sina saker etc först innan jag lyssnar.
De brukar ej bli så glada när man misstror dem, ibland får man inte heller se på baksidorna av apparaterna.
Förr kunde man bla hitta massa skumma "kondingar" bak på konkurerande produkter. Jag upplever dock att de allra flesta Linnhandlare blivit allt mer "seriösa" genom åren. De är inte heller lika "påträngande" som tidigare. Självklart går Linnhandlarna på säljarkurser, vilket jag tycker att andra handlare också borde göra i större utsträckning.
Då slipper man som jag fick höra för några veckor sedan av en lokal handlare att JVC var bäst pga att de hade "mymetal" i sina produkter.
När jag frågade honom varför det var så bra, tittade han dumt på mig och sade vet du inte det! Påpekade då för honom att jag hörde detta försäljningsargument av en Luxorhandlare på 70- talet, så det borde väl inte vara så revulotionerande idag. Tyvärr blev han lite "putt" så samtalet slutade där.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/23 :  09:59:41  Show Profile Send Rebo a Private Message
Standard knepet brukar ju annars vara.... Då spelare 1 är på så ser försäljaren ut som 7 svåra år och grimagera lite illa. Helst skulle han nog villa hålla för öronen. Då spelare 2 är på så stampar försäljaren takten med foten, knäpper med tummen och pekfingret i takt till musiken och utbrister ”hör vilken fantastisk skillnad”.

Om det är spela teater som de lär ut på försäljningskurser så föredrar jag nog en försäljare som saknar den utbildningen.
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/04/23 :  10:04:07  Show Profile Send LCohen a Private Message
hoho.. makalöst... fullständigt....

har dom högre utnivå så syns det i manualen och ska justeras därefter, det har det alltid gjorts. Börja inte dra alla säljare över en kam för då visar du bara att du inte är ute efter annat än generalisera. Myglande säljare finns precis överallt, jag har varit med om fasvända högtalare, säljare som skruvar upp volymen när man lyssnar på nåt osv.

För övrigt så brukar man gå tillbaka från en cdspelare till en annan och då märker man snabbt att den ena är sämre.

Och hör man inte skillnad mellan linns olika cd-spelare utan att spela på jättevolym, då.... ja.. jag ska nog inte säga nåt

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/04/23 :  10:09:38  Show Profile Send LCohen a Private Message
fantastiskt... jag har varit i tre linnbutiker, _aldrig_ sett NÅT liknande det ni säger....

förresten, var vill ni komma?

jag har mött en mysko advantagehandlare, kan jag då säga att "advantagehandlare myglar, ljuger och trixar vid lyssningar"?

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/04/23 :  11:00:22  Show Profile Send drgreen a Private Message
verkligen givande diskussion det här...time out för båda lagen kanske...eller utvisning?
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2003/04/23 :  11:07:47  Show Profile Send Qvist a Private Message
quote:
har dom högre utnivå så syns det i manualen och ska justeras därefter, det har det alltid gjorts.


Lcohen vet du det har det alldrig gjorts då jag lyssnat på Takt och ton i Luleå.

quote:
Och hör man inte skillnad mellan linns olika cd-spelare utan att spela på jättevolym, då.... ja.. jag ska nog inte säga nåt


Lcohen vet du jag bestämmer själv hur jag vill lyssna på Cd spelare, jag är så pass säker att jag inte låter någon Linn försäljare försöka visa åt mej som blir förbannad om man ifrågasätter någonting och ännu mer då man inte tycker om just det han gillar,och så ska man lyssnar först på hans sätt ??

Skillnad på det sätt dom kör på passar mer till förstagångslyssnare som ev har lite svårare att upfatta skillnad, men det är ju fel för det visar ju inte den egentliga skillnaden då ena spelar högre än den andra på mega låg volym , ja fy fan säger jag.

Det verkar som om du försöker bekräffta dej själv att du har rätt och inte fel som du verkar börjat ana vart vill du komma egentligen ??

Att Linn är livet för dej skiter jag i samt att det finns säkert bra Linn handlare ochså, men övertala inte andra att gå på ett snack du själv verkar ha fallit dit för
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/23 :  11:18:42  Show Profile Send Ayn a Private Message
Uj, börjar hålla med drgreen jag...

Ezo, som sagt, om du varit med om dåliga erfarenheter hos Linn-handlare betyder det som sagt inte att "Linn-handlare är dåliga" direkt. Det verkar du nästan hålla med om tills du skriver "Att Linn är livet för dej skiter jag i samt att det finns säkert bra Linn handlare ochså, men övertala inte andra att gå på ett snack du själv verkar ha fallit dit för".

Jag har varit med om lite både och - jag har aldrig varit med om det du skriver om (därmed inte sagt att jag inte tror dig)...Takt&Ton har iofs varit mest lika det du säger, de förklarade hur jag skulle lyssna för att upptäcka skillnaden till Linn-prylarnas fördel, pratade väldigt väldigt mycket i största allmänhet men aldrig att de vägrade svara på frågor eller något sånt. Det gäller även för de andra Linn-handlare jag varit inne hos, frågor har de gärna besvarat.

Som sagt, jag tvivlar inte på att det du skriver är sant, men det är en sak att en kille på en Linn-butik beter sig märkligt och en annan sak att varenda individ hos Linn-handlare i hela Sverige gör det.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000