HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lite respekt för pengar.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/22 :  18:37:26  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Äsch, det är väl inget fel på Citroen....

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/04/22 :  19:09:01  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Matså: pengar kommer varje månad

Sladd: tack för ditt sista inlägg

alla: skatten i Sverige går till bra saker tro inte att ni skulle klara av att sköta stadsfinanserna bättre

matså: om man vill leva på nudlar och köpa krell är det upp till varje människa

alla: BMW 2002 Turbo 1973 är en underbar bil

Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/22 :  19:52:13  Show Profile Send matså a Private Message
Visst kan man leva på Nudlar, och köpa Krell sedan. Men man måste nog vara lite fanatiker för att leva ett så tråkigt liv för att inte säga att man spyr på nudlar efter man fått sin Krell

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/22 :  19:55:14  Show Profile Send matså a Private Message
Perper, då får vi hoppas att de nya Citroën bilarna är bättre än dem gamla modellerna.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/22 :  19:56:21  Show Profile Send matså a Private Message
Tack Jattelite, men jag förstår inte varför du gör det.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/04/22 :  23:37:20  Show Profile Send lennartj a Private Message
Ett av mina små nöjen är att förvåna prylbytande (mest yngre) kompisar med hur bra en vältweakad anläggning med tämligen gamla prylar kan vara på att spela musik. Då menar jag en återgivning som gör lyssnaren berörd av musiken/framförandet, inte tightaste bas eller luftigaste diskant och liknande oväsenligheter. Med över 40 års erfarenhet av "Hi-Fi" och brett musikintresse erkänner jag att jag under åren "snöat in" på olika Hi-Fi-aspekter, men man lär sig att perfektion är omöjligt att uppnå (och mycket annat under resans gång) samt i bästa fall vad som är viktigast för att kunna njuta av musik från en anläggning, och inte bara lyssna på ljud.
Det har varit en del bilsnack också, så här kommer mitt inlägg, det är Mercedes-Benz som gäller!!!
Både min 60-talsklassiker, där man i varje detalj ser att det var ingenjörerna som bestämde - högsta kvalitet i varje detalj, och min 90-talsbil där ekonomerna har varit framme och prutat en aning på den ultimata kvalitetskänslan, men den står sig bättre än väntat.
/Lennartj

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/04/23 :  01:10:46  Show Profile Send Dimitri a Private Message
MUSIK var ordet!
Väl formulerat, lennartJ!
Dimitri
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/04/23 :  11:45:25  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
"Visst kan man leva på Nudlar, och köpa Krell sedan. Men man måste nog vara lite fanatiker för att leva ett så tråkigt liv för att inte säga att man spyr på nudlar efter man fått sin Krell"

bara för att du tycker att det skulle vara ett tråkigt liv att leva på nudlar och köpa krell kanske nån annan tycker att det skulle vara ett rikt liv. Jag hatar när folk lägger in sina egna högst personliga värderingar och får dom att låta som dom är allmänt accepterade fakta.

Jag tycker det är skitkul om nån skulle kunna tänka sig leva på nudlar i två år för krell. Det är de personer som "vanliga tråkiga människor"(i mitt tycke) syftar på när dom pratar om fanatiker som gör världen rolig och interessant. Jag älskar fanatiker, vilket ämne/intresse dom har snöat in på spelar mindre roll.

fram för mer tolerans för oliktänkande/annorlunda människor, och mindre "du är ju inte som alla andra, du måste ju vara en fanatiker" tänkande!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/23 :  12:07:16  Show Profile Send matså a Private Message
Ja Akhenatorn, jag skriver bara vad jag tycker. Jag bestämmer inte vad andra skall tycka. Men faktum är att när en person håller på med en grej (tex äter nudlar) i två år eller mer så är det fanatism. Däremot inte sagt att de skulle vara en ond fanatism. Om den personen vill äta nudlar i två år är det upp till honom. Men jag tycker fortfarande att det är lite galet. Det blir mer allvarsamt om personen skulle tvinga sin familj, då är den personen för jäklig. För ingen Krell i världen är mer värd än sin familj.

Förresten Gillar du Unsama Bin ladin också? Han kämpar också för sin sak med bomber och granater.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/04/23 :  12:11:01  Show Profile Send ekman a Private Message
matså till skillnad ifrån herr bush menar du? =)

inte dra in politik på forumet igen
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/23 :  13:53:39  Show Profile Send matså a Private Message
Nej jag skall inte dra in politik och jag gillar inte Bush heller precis om du trodde det =)

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/04/23 :  13:58:27  Show Profile Send ekman a Private Message
bra =)tror inte jag har hört nån som gillar honom och är ganska glad för det faktiskt
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/04/23 :  15:41:14  Show Profile Send bassman a Private Message
Citroën, är det inte de man måste lyfta ut motorn ur
för att byta tändstift?
Neej, tacka vet jag Volvo 245! De e en bil de!
Förresten är det bra att de rika bränner sina pengar på lyx, sånt skapar i alla fall en del sysselsättning.
Lyckan ökar inte i takt med penninginnehavet (som om det skulle vara någon tröst).
Det roligaste med ljudprylar är inte att grejorna kostar mycket, utan själva problemlösandet, hur få bättre ljud. Personligen tycker jag ju billigare, desto bättre.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/23 :  17:19:27  Show Profile Send matså a Private Message
Kanske inte är så på de nya Citrarna Bassman

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/23 :  17:43:17  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Förresten är det bra att de rika bränner sina pengar på lyx, sånt skapar i alla fall en del sysselsättning.
...och tillväxt och skatteintäckter. Skulle vilja påstå att hela västvärldens välfärd är helt beroende av att vi köper så kopiöst mycket onödigt med lyx. ..Att vi inte har så mycket respekt för pengar helt enkelt.

Edited by - marens on 2003/04/23 17:44:32
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/23 :  17:59:22  Show Profile Send matså a Private Message
Ok då köp mera lyx.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/04/23 :  18:10:05  Show Profile Send bassman a Private Message
Matså, bra för dig att du kan byta stift själv!
Den som söker efter rättvisa har kommit till fel planet, trist, men sant.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/23 :  21:23:38  Show Profile Send matså a Private Message
Mina vänner. Jag var inte ute efter att klanka på dom som köper dyra saker. Det är bara bra, för det hjälper upp den svenska ekonomin. Nej det var attityden "vad kostar stan" som jag inte gillar alls. Det finns de personer som tror de är värda mer än folk som har mindre pengar.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/04/24 :  09:30:14  Show Profile Send gurin a Private Message
Det var då ett jämans gnäll på Citroën. De har skapat två av bilvärldens klassiker. Tänk er en DS, mer känd som paddan, som kom på 50-talet. Andra bilmärken har just kommit ikapp!

Min ryggskadade hustru drömmer om en Citroën C5, stöter väldigt lite i vid asfalts ränder och gupp, istället kör vi en 2CV. Inte lika modern kanske men en klassiker med fantastisk fjädring (krocksäkerhet som en skokartong dock). Hon kanske skulle må bra av fjärrkontroll till försteget, men det får hon inte heller. Det får i ställe bli en pass i samma prisklass som 2CV:n.

Det är prioriteringar som gäller. Men för att kunna prioritera krävs att du kan täcka de basala fasta kostnaderna och äta älg direkt från skogen. Billigeare än nudlar och mycket godare.

mvh/Gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/04/24 :  09:34:34  Show Profile Send ekman a Private Message
citroen gör ruggigt bra bilar =) snabbast växande märket i sverige nu...

dom är dessutom billiga jämfört med konkurrensen jämför C5 och S80 till exempel

och sen fjädringen =) himmelsk är ett passande ord, samma som rolls-royce använder och citroen får ju inte ens vara med i dakarrallyt pga att dom är för överlägsna med sin grymma fjädring
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/24 :  09:54:15  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Tar denna aldrig slut!

Nu är vi inne på bilar också, är det hifi
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/04/24 :  10:56:25  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Håller helt med ekman om Citroën-fjädringen. Dessutom verkar det som om franska bilar i allmänhet drabbats av oförtjänt dåligt rykte i Sverige. Kanske är det sjuttitalsrosten som fortfarande spökar. Tyska bilar är däremot kända för hög kvalitet. Undrar hur mycket fog det egentligen finns för dessa uppfattningar. Visste ni t.ex. att Tyskland faktiskt är den största utländska marknaden för franska bilar? Dessutom ska man ju komma ihåg att Ford och Opel är tyska bilar. Vad detta har med hifi att göra vet jag dock inte.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/24 :  11:24:23  Show Profile Send matså a Private Message
Ja nu skall vi prata om hifi

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/04/24 :  19:04:22  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Neej, tacka vet jag Volvo 245! De e en bil de!

Näe det e en Traktor , förvisso roligt med bakhjulsdrift (jag har ägt en 245 GLT samt 2st 244 GL).

quote:
alla: BMW 2002 Turbo 1973 är en underbar bil

Fantastisk bil har tyvärr aldrig provkört nån men min första bil var en 2002tii, körgladare bilar är svåra att hitta än BMWs 02-serie.

quote:
Matså: Jag grundar detta på både egna iaktagelser, statistik, verkstäder och vad jag hört av andra bilägare ..... BMW och Citroen (exempelvis) känns ok när de är nya men får relativt snabbt känslan av att vara en gammal bil + att de fordrar mera i underhåll än mina favoriter (Vet ej om dessa bilägare kör sönder och misshandlar sina bilar mer än andra men det tror jag inte). Ett bra exempel på bilar som tål att brukas (även hårt) och i många år är Honda. Kanske har de senaste modellerna från Citra och BMW blivit bättre men lägg aldrig för stor vikt vid tex tidningars testande..... om du inte har möjlighet att köpa en ny bil varje gång nybilsgarantierna går ut....

Var hittar du den statistiken. Mina erfarenheter säger att BMWs motorer i allmänhet är väldigt slitstarka, några få undantag finns naturligtvis (som dock ofta är återgärdade).

Jaja tebax till Hifi kontra ekonomi och prioriteringar.
Föregående år prioriterade jag hifi och i år blir det bilen, hade tidigare planer på ett par nya frontar i 50000:- klassen men nu köper jag nog ett par för runt 15000:- istället och byter motor i bilen.
Nästa år blir det bara studier mer eller mindre så då gäller det bara att hålla i slantarna . Det gäller att passa på att spendera medans man har chansen
Vänder aktie marknaden i höst så kanske jag kan få råd med både och men det tror jag inte

Jag har ännu inte lyckats skaffa såna dyra saker som barn och dyligt så det gäller som sagt att passa på innan det är försent.

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/24 :  19:16:40  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Dessutom ska man ju komma ihåg att Ford och Opel är tyska bilar.
Är ford tyskt, trodde det var amerikanskt.
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000