Author |
Topic |
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2003/04/24 : 20:27:41
|
Fantastiskt allt samlat i en topic: pengar, Krell, Volvo, super bilen Citroën(särskilt Xsara som jag har 2003) BMW, Mercedes osv osv |
Min fotosida på flickr
|
|
|
Kakan
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2003/04/24 : 23:24:54
|
Från ett hotellrum i Helsikni....
Kan vi nu bara få in lite Öl, Whisky (lonely malt), kvinnor (eller män för Yoko), sång och annat njutbart i livet så har vi skapat den ultimata/perfekta tråden......(om jag inte glämt något viktigt i förbifarten...). Alternativt så kan man återgå till HiFi-ämnet igen (om man nu kan komma loss från ´"parallell"-ämnet bilar vill säga). |
Kakan - kan ibland |
|
|
perper
Member
64 Posts |
Posted - 2003/04/25 : 01:26:34
|
Mag: Statistik på bilars ev. fel och brister kan du hitta på många platser.... Motormännens teststationer, bilprovning, bilklubbar och ett av de bästa sätten på mera udda bilar: de amerikanska "återkallningarna" och andra frekventa fel och brister på olika årsmodeller/mtorval. Normal sätt så brukar de flesta av våra biltidningar framhålla BMW som något magiskt (kanske speciellt A-M&S), är de tex utseendemässigt fula så brukar de istället beskriva dessa som inovativa (överhuvudtaget skrivs mycket skit i dessa).... men för en gångs skull tycker jag att en tidning tordes skriva lite om den bristande kvalitet som BMW faktiskt har och det var i nyaste Teknikens värld. Om du/ni läser denna som handlade om de olika M-modellerna så kan ni se att detta som jag tidigare påstått inte är tagit från luften... lite kort om (endast) motorfelen: Nya M5 börjar efter ca 4000 mil att låta som en diesel och om du inte får detta på garantin så kostar detta 50000:-, gamla M5=kamkedjebrott=årslön byte 10000:- samt att en gummibälj med tiden spricker och du får punga ut med 17000:- Nya M3=Nästan alla svensksålda har fått byta motor mellan 0 - 5000 mil (kostar 150000:- om du inte får detta på garnatin). Gamla M3 lite bättre men även där förekommer det haverier + annat trassel. Känner till många i min omgivning som fått motorhaverier på BMW och det har varit allt från gubbmodeller till värstingar.... Jag vet att BMW är kul att köra på sommaren men de verkar onekligen behöva lära sig lite om driftsäkerhet av tex Honda eller för den delen Lexus. LS400 är känd för att aldrig (i princip) läka olja och har aldrig (i princip igen!) några haverier... Titta då förstås på den amerikanska statistiken då det inte finns så många i sverige.... Mycket om bilar blev det.... men det skulle vara bra om andelen okunniga på detta område minskade så att BMW och andra märken skärpte till sig. |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2003/04/25 : 11:19:48
|
Eftersom detta inte är ett bilforum så hoppar jag över en debbat men kan konstatera att vi har olika erfarenheter ur bekantskaps kretsen.
Läser man TeknikensVärld själv så får man en något annorlunda bild än den du målar upp....
Personligen tyckte jag min 535a funkade kanon i vintras......... (och då är det ändå en -86 med en 50kilos I-balk som enda "antispinn system")
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/04/25 : 14:29:23
|
Perper, statistiken är inte alltid helt lätt att tyda. En faktor som man ofta missar är att bilprovningens statistik bara visar fel som provade bilar haft. Många märkesverkstäder erbjuder ju gratis "förbesiktning" för att på så sätt snygga till statistiken. Vad gäller Honda har de väl faktiskt åtminstone historiskt fått en hel del kritik för bristande driftsäkerhet. |
|
|
binmarv
Member
403 Posts |
Posted - 2003/04/25 : 21:41:00
|
Hoahh...(En kvinnas doft, Al Pacino). Respekt för pengar måste man ha som student. Jag kan berätta att jag har fått kämpa för min anläggning. Många sorglösa affärer och bytande fram och tillbaka för att få tag på det jag velat, eller kunnat inom rimliga gränser. Det har tagit mig över fem år och jag kämpar fortfarande. Det handlar om kompromisser och att kunna svälja vissa yttre defekter för att få det ljud som man lyssnat till och känner låter bäst enligt yours truly. Nya saker är oftast inte att tänka på om man inte jobbar i en hifibutik eller har bra kontakt med ägaren.
CD - Arcam FMJ Förstärkare - S.A.T Amplifix Högtalare - Audiovector Avantgarde Kablage - Audioquest
Hifi är för mig något personligt, inget som jag skryter med. Jag skrev endast ut vad jag har för att ge dig ett liten hum om att det går att få tag på trevliga saker trots att man inte är miljonär. De flesta av mina vänner fattar ändå inte vad de lyssnar till mer än vad som finns på skivan och det är helt okej för mig. Man gör det för sig själv och det får ta sin lilla tid. Belöningen är värd all möda...
Så länge det finns liv finns det hopp ! Eller var det tvärtom |
Det man inte har i huvudet får man ha i öronen! |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
|
perper
Member
64 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 03:13:15
|
Mag: Skrev bara rakt upp och ner om de (motor-) fel som drabbar BMW:s M-modeller. Sedan stod där självklart även mera positiva saker men rent driftsäkerhetsmässigt så ÄR inte BMW bra och dessutom hutlöst dyra att renovera. Vi har onekligen olika erfarenheter ur bekantskapskretsen men eftersom att bilar för mej är ett stort intresse så tror jag att jag har tämligen torrt på fötterna när jag påstår att BMW inte gör speciellt driftsäkra bilar (motorer). För folk med mycket pengar kanske inte detta spelar så stor roll men för oss allra flesta tycker jag denna upplysning kan vara av värde (hur vi nu kom in på detta?).
Magnuz: Gamla Hondor rostade friskt men bortsett från detta har de varit driftsäkra (däremot inte krocksäkra!). Motormässigt ligger de i en klass för sig om man väger in driftsäkerhet, bränsleförbrukning och effektuttag. Tror inte på att någon speciell förbesiktning skulle vara orsaken till att de får så bra betyg av bilprovningen... |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 07:33:52
|
Om bilar är det ju i ärlighetens namn inte mycket att diskutera om när det gäller driftsäkerhet, oavsett hur man vrider och vänder.
Det stavas: Japan. I Bilprovningens statisktik för Sverige så stavas det: Toyota och Subaru.
Detta är en sådan tråd man inte är säker på om man skall stoppa eller låta fortgå. Det finns ett behov av att lufta sidospår ibland. "Övrigt"-forum tror vi inte på men en och annan slirig tråd kanske....
Får jag någon gång igen en annan bil än en diesel så blir det en Subaru. Igen. Med Turbo. Igen.
Kommer ni ihåg gamla Volvo 164? En sådan rak 6-cylindrig motor har jag i båten, ylar gott!
,
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 10:18:49
|
Perper, jag menade inte att just Honda skulle utnyttja det här med förbesiktning särskilt, jag bara nämnde det. Och ja, det var rosten jag tänkte på. Honda har nog alltid gjort mycket bra motorer, men en bil är ju mer än en motor. Citroën är för övrigt kända för att göra nästan outslitliga motorer, men kvaliteten är inte 100% jämn, så vissa rasar oförklarligt (gäller särskilt XM, tror jag). Det gäller att man kan sin sak när man ska köpa Citroën. Konstigt förresten att inte Cittroman dykt upp i denna tråd.
När det gäller BMW är nog en bidragande orsak till diverse motorproblem att de flesta bilarna körs oerhört hårt. Många 3-seriebilar har blivit sönderkörda av nyblivna körkortsägare med moppemusch. |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 11:57:44
|
quote: Skrev bara rakt upp och ner om de (motor-) fel som drabbar BMW:s M-modeller. Sedan stod där självklart även mera positiva saker men rent driftsäkerhetsmässigt så ÄR inte BMW bra och dessutom hutlöst dyra att renovera. Vi har onekligen olika erfarenheter ur bekantskapskretsen men eftersom att bilar för mej är ett stort intresse så tror jag att jag har tämligen torrt på fötterna när jag påstår att BMW inte gör speciellt driftsäkra bilar (motorer). För folk med mycket pengar kanske inte detta spelar så stor roll men för oss allra flesta tycker jag denna upplysning kan vara av värde (hur vi nu kom in på detta?).
Jag hävdar naturligtvis att jag har ännu torrare fötter än dig.....
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
|
|
snare2
Member
547 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 19:00:20
|
köp en Jaguar & ni har en bil för livet..om ni bara kör 300 mil per sommar. sssssss-type. |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 19:17:59
|
quote: köp en Jaguar & ni har en bil för livet
Är det därför man ser så många äldre herrar köra Jaguar?
Fast jag skulle vilja veta om Ford verkligen är tyskt eller om det är Amerikanskt som jag först trodde. Är det någon som vet? |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 21:55:55
|
Ford är i grunden en amerikansk koncern, men de flesta mellanklass-Fordar som säljs i Sverige är byggda i Tyskland eller ibland i Belgien. Engelsk-byggda Fordar var vanliga i Sverige för länge sedan, men de slutade man ta in på 1970-talet för kvaliteten var för dålig. De små t.ex. Fiesta byggdes åtminstone förr i Spanien. Ford och andra "multisar" vill varken att du ska bry dig eller veta i vilket land din bil är byggd. En Volvo (som ju också är ett slags Ford numera) är ju inte lätt veta om den är byggd i Sverige eller Belgien heller, det enda man kan vara säker på är att en S40/V40 är byggd i Nederländerna tills nuvarande modell blir ersatt i höst. Efterföljaren kommer att byggas i någon mer eller mindre hemlig Ford-fabrik någonstans i Europa. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
Kreator
Member
238 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 22:44:28
|
BMW har hårresande mycket fel på sina bilar och ändå ligger dom i topp i de flesta ägarundersökningar som behandlar ämnet "Nöjd med din bil".
Enda förklaring jag har till detta är att de som pungat ut med dessa pengar på en svindyr bil och dessutom gjort lite av ett "entusiastval" inte vill tappa ansiktet och medge att dom gjort ett mindre bra köp! Stolthet kallas det visst....
Att dom är roliga att köra är en helt annan sak och att jag gärna skulle äga en själv så länge jag har garanti är också en annan sak! Skulle jag köpa en begagnad så skulle jag inte sova på nätterna eftr det den passerat 5000 mil. |
Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat! |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 22:47:06
|
Hm topicen började med att vi skulle respektera användningen av pengar och helt plötsligt så blev det ett litet forum för bilentuaster. He he |
Min fotosida på flickr
|
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2003/04/26 : 23:54:16
|
quote: Enda förklaring jag har till detta är att de som pungat ut med dessa pengar på en svindyr bil och dessutom gjort lite av ett "entusiastval" inte vill tappa ansiktet och medge att dom gjort ett mindre bra köp! Stolthet kallas det visst....
Enda förklaringen till ditt inlägg måste vara avundsjuka eller så har du inte tänkt längre än näsan räcker.
quote: Att dom är roliga att köra är en helt annan sak och att jag gärna skulle äga en själv så länge jag har garanti är också en annan sak! Skulle jag köpa en begagnad så skulle jag inte sova på nätterna eftr det den passerat 5000 mil.
Köp en cykel det verka passa dina nerver fin fint
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
|
|
Kreator
Member
238 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 18:16:28
|
Oj, oj, oj då! Här var det tydligen väldigt ömma tår jag trampade på!?
Avundsjuka!! Nej då! Jag mår fint i min Porsche och jag sover dessutom mycket gott om nätterna.... |
Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat! |
|
|
Thor
Member
78 Posts |
Posted - 2003/04/27 : 18:50:19
|
Kreator:
Vad har du för Porsche ? |
|
|
Topic |
|