Author |
Topic |
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/04/21 : 22:11:59
|
tompa: en mycket fin kommentar som säkert alla här kan ställa upp bakom!? |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/04/21 : 22:14:01
|
Där fick vi hela trådens essens. Helt rätt, tompa! |
|
|
perper
Member
64 Posts |
Posted - 2003/04/21 : 22:14:24
|
Matså: Även jag som inte är rik vill betala så lite skatt som möjligt.... Skatten ska gå till skolor, vård, vägar mm och inte till en massa andra onödiga saker som det tyvärr är nu. Dessa andra saker bör istället finansieras av de som är intresserade av en viss sak och räcker inte detta intresse till så anpassa storleken eller lägg ner skiten! BMW eller Citra, njä inga av dessa bilar verkar ha någon kvalitet i längden då håller jag hellre på Honda, Lexus och Jaguar (sistnämndas kvalitet är kanske tveksam men deras utseende såväl ut som invändigt förlåter en del). BMW är ett sådant där märke som är starkt övervärderat men för många är statusen viktigare än produkten och då är det rätt märke. Citroen har gjort mycket kul genom åren men liksom med BMW är det mycket vanligt med rena motorhaverier även på relativt nya bilar. PS. Alla ljudintresserade bör köra eller åtminstone höra Lexus ljudanläggningar...... |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/04/21 : 22:20:42
|
Perper: Ur ett ljudkvalitetspespektiv så har jag knappt hört något så dåligt som från en S-type... Åtminstone inte om man jämför från en normal svensk kärra. Har dock inte hört Lexus... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
luminox
Member
171 Posts |
Posted - 2003/04/21 : 22:26:07
|
Du menar den nästan 700 000 kr dyra mark levinson anläggningen som sitter i Lexus sc 430. Låter jäkligt bra för att vara billjud, men prislappen på systemet är i överkant apropå respekt för pengar ha,ha. |
|
|
poman
Member
902 Posts |
Posted - 2003/04/21 : 22:27:39
|
Du har alldels rätt i det tompa. Med andra ord man repspektera alla oavsett plånbok och inkomster utom såna som inte har rent mjöl i påsen. |
|
Edited by - poman on 2003/04/21 22:31:56 |
|
|
poman
Member
902 Posts |
Posted - 2003/04/21 : 22:39:30
|
Jösses pengar är en laddad fråga som man kan diskutera i det oändliga nu tror jag vi har kommit fram till en slutpunkt på detta ämne eller |
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2003/04/21 : 22:56:20
|
Mycket pengar för hifi? oftast blir man idiot förklarad av dom som ( åtminstone där jag jobbar)har båtar för i stort sett hur mycket pengar som helst och andra säsongs betonade saker t.ex snöskotrar.Jag kan i alla fall nyttja mitt intresse oavsett väder och tidpunkt på dygnet räknar man så blir det inte många kronor per utnyttjad timme. |
Skeptiker |
|
|
poman
Member
902 Posts |
Posted - 2003/04/21 : 23:01:36
|
Man får ser det på den ljusa sidan av det. Helt rätt oliver. |
|
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2003/04/21 : 23:06:52
|
The Truth is Out There!
The End!
|
|
|
perper
Member
64 Posts |
Posted - 2003/04/22 : 00:11:09
|
nagref: Jaguar ligger verkligen kvar i stenåldern när det gäller billjud men de börjar iallafall få CD-spelare Volvo är faktiskt riktigt duktiga på billjud..... Luminox: Har endast hört anläggningen i LS430 och denna lät verkligen bra.... har även sett billiga (nåja) IS200:ors stereoanläggningar med namnet Mark Levinson vet inte hur dessa låter dock.... Min gamla LS400 hade även den ett mycket fint ljud.... Kanske kan det bero på Lexus att Volvo numera är rätt duktiga på billjud då de liksom många andra biltillverkare köpte in Lexusbilar som en absolut referens när det gäller välgjorda och genomtänkta bilar. Synd att den nya LS430:an är så ful (kanske svårt att diskutera smak) annars är den fruktansvärt välgjord. Blev imponerad av den nya WW Phaton invändigt men jag har aldrig kört någon och nä inte hört dess ljud heller.... Ett fint billjud tycker jag är viktigt liksom att bilarna håller en hög kvalitet även efter ett antal år när de sjunkit X-amtal hundra tusen och börjar passa min plånbok. |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2003/04/22 : 00:13:03
|
Perper: Xsaran och framförallt C5 har fått fina betyg i tester. Så BMW skulle inte vara en kvalite bil? Vad grundar du det på.
Men jag håller med dig om skatten att det skall gå till saker som vi alla har nytta av. Skolor, vård etc |
Min fotosida på flickr
|
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2003/04/22 : 00:49:20
|
nin: Jo jag älskar stereo men jag älskar min familj mer. För vad är en Krellmaskin värd jämfört med familjen? Nej ingenting, svarar man tvärtom är man illa ute.
En etta säger du? Du jag är glad att jag har hus, annars hade jag inte kunnat utnjyttja min fina anläggning.
Ja jag är faktiskt nöjd med mina högtalare Ego 515 audio pro(fattar inte att man kan få så mycket för 2000 kr) och Arcam 100. Det enda som jag vill skaffa nytt är antingen ny cd eller sacd/dvd audio. Men det kommmer när det kommer. |
Min fotosida på flickr
|
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/04/22 : 01:54:35
|
Nagref, Jag ber om ursäkt om jag har uppfattat det fel. Men hur menar du då da? För om vi inte tar in uteliggare och folk med skuldsanering så bör dom flesta personer kunna spara in på något om man vill ha t ex en ny CD spelare.
matså, Precis, och där har du vad du vill lägga dina stålar på. Hade du varit helt hifi galen så kanske du hade lurat in gumman och barnet ditt i en NCC barack och köpt massa skumma stenar, oljor och en rörförstärkare från en skäggig, mummlande fransk snubbe som bara bygger dom under fullmåne och endast på ett berg där man offrade oskulder förr. |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2003/04/22 : 09:37:22
|
Ett sant socialdemokratiskt inlägg !
Folk är olika och har olika ekonomiska förutsättningar. Det är ingen som tvingar dig att köpa löjligt dyra komponenter. Det verkar som om du tycker det är orättvist att inte Alla kan köpa CD spelare för > 25000 kr och därför borde inte någon skriva om dem.
|
|
|
Majjen03
Ej medlem längre
772 Posts |
Posted - 2003/04/22 : 10:15:23
|
Hej allihop!
Man skall ha respekt för pengar, därför "bränner" jag av dem så fort jag får dem. Kör en gammal Saab 9000 jag med, har tyvärr inte råd med någon bättre bil. Man skulle ha haft än mer pengar så att de räckte till mer än Hifi! Mvh kenth
|
|
|
benekm
Member
132 Posts |
Posted - 2003/04/22 : 11:07:09
|
Tänkte på det !
När en i bekantskapskretsen köpte en motorcykel för 100 000, så tycker de flesta att det är OK. När jag råkade nämna att jag köpte ett par högtalare för 18 000 var jag knäpp i huvudet.
Jag brukar använda just detta som ett exempel för att få folk att fatta. Hifianläggningen kan man använda året om. Det är betydligt ofarligare att använda Hifianläggningen än motorcykel, det enda jag kan skada är öronen (om jag inte råkar att snubbla på högtalarsladden eller nåt) Hela familjen kan nyttja Hifianläggningen och utan körkort dessutom. Hifianläggningen låter "oftast" betydligt bättre än motorcyklar (om man nu inte spelar rapp eller spelar en skiva från famefactory) Hifianläggningen är billigare i drift.
Jag kan visserligen inte åka till exempelvis "Säffle" med högtalare men däremot går det fortare att ta sig till Nirvana (med rätt skiva).
mvh //Benke |
-En gång är en gång, två gånger är en gonggong |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
|
Kevin Mitnick
Member
570 Posts |
Posted - 2003/04/22 : 11:54:05
|
benkm:Jag kan visserligen inte åka till exempelvis "Säffle" med högtalare men däremot går det fortare att ta sig till Nirvana (med rätt skiva).
Säg inte det, det kan gå ganska fort att ta sig till Nirvana med en motorcykel också. Det är bara att ta sig en titt på olycksstatistiken för mc-förare |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/04/22 : 12:08:46
|
Själva essensen då alltså: bio e båg och Citroen e......
Lasta det ena i det andra så blir det riktigt hemskt. Att låsa en folkvagn ansågs förr som snålhet. man skall vara generös mot sina medmänniskor och det var ju ändå inget av värde att låsa....
Denna stringens står i skarp kontrast till det andra sliriga nonsens i denna tråd. Skärp er nu medborgare och stödköp Franska ostar. De vi bojkottade för några år sedan då Mururoaatollen var på tapeten.....
Lite Italiensk korv då? Gjord på överskottshästar från bl a Sverige som fraktas genom hela europa med silvertejp-lindade benbrott.
Eller de underbara doftande Holländska kvisttomaterna, aaaaah! tänk en produkt som är genförändrad att lukta mormors växthus men levererar vattensmak i praktiken !
Hur många hundra skänker ni till Rädda Barnen per månad?
Jag anser att
kyss Carlsson.
Hifi någon?
Strmbrg, kom tillbaka !!!!!!!!
, |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2003/04/22 : 13:49:10
|
Tycker det är löjligt av dig Sladd att säga Citroën är en kass bil vilket det inte är såklart inte den bästa heller. Och jag har aldrig klagat på att visa här har för dyra apparater. Tycker själv att det är skoj att folk har kunnat skaffat dom särskilt här. För här har de flesta kämpat och är väldigt intresserade av det. Men för femtielfte gången så regerade jag på de gäller även andra saker än hifi. De som slänger ut en massa kosing med attityden vad kostar stan. Samtidigt har de väldigt lite pengar till att betala skatt. Ja de är tvungna som tur är, men helst skulle de slippa. Och jag är även den som tycker folk är löjliga som när jag sa att man hade köpt en förstärkare för 10 000 kr. Måste du slänga ut så mycket på onödigt? Grr, sa jag. Och ja, jag har också gett pengar till behövande.
Men sedan menar inte jag att man skall ha för överdriven respekt för pengar. Man skall inte snåla som en dåre. Folk gör som de vill och det är helt ok för mig. Men frågar ni mig så tycker jag att det är helt dåraktigt att äta nudlar i två år för att få sin Krellmaskin. Den är säkert bra, men är det värt det att leva skit i två år? För mig luktar det fanatism, det är fanatism. Nu pratar vi om hifi |
Min fotosida på flickr
|
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2003/04/22 : 14:06:05
|
matså: Jag får äta nudlar i ett par dagar till! Sen är det lön! Har bestämt mej att jag skall inte lägga några pengar på min anläggning denna månaden! Skall köpa skivor och kläder denna månaden, vi börjar närma oss sommaren! |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
|
perper
Member
64 Posts |
Posted - 2003/04/22 : 18:14:31
|
Matså: Jag grundar detta på både egna iaktagelser, statistik, verkstäder och vad jag hört av andra bilägare ..... BMW och Citroen (exempelvis) känns ok när de är nya men får relativt snabbt känslan av att vara en gammal bil + att de fordrar mera i underhåll än mina favoriter (Vet ej om dessa bilägare kör sönder och misshandlar sina bilar mer än andra men det tror jag inte). Ett bra exempel på bilar som tål att brukas (även hårt) och i många år är Honda. Kanske har de senaste modellerna från Citra och BMW blivit bättre men lägg aldrig för stor vikt vid tex tidningars testande..... om du inte har möjlighet att köpa en ny bil varje gång nybilsgarantierna går ut.... |
|
|
peder47
Member
587 Posts |
Posted - 2003/04/22 : 18:26:24
|
Perper hamnade lite offTopic och skrev..*Ett bra exempel på bilar som tål att brukas (även hårt) och i många år är Honda*
Så jag får väl lägga till... Cadillac
Peder |
Våga vara *openminded* |
|
|
Topic |
|