HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lite respekt för pengar.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/21 :  12:27:32  Show Profile Send matså a Private Message
Goldfisch och Sladd. Ni missförstår mig. Jag menade inte att det var fel att köpa ett ex slut steg för 200 000 kr. Nej jag menade och inte bara här, att det finns folk som skriver att det är världens enklaste att att hosta upp 20 000 kr och gå och handla. Ingen respekt för pengar alls. Det är dom personerna som är lite knäppa. Inte dom som har respekt för pengar, som har kämpat för att få ihop summan.

Angående sladds mening om godis håller jag med. Det är fantastiskt vad många barnfamiljer gnäller att de inte har råd ändå köper de cocacola och godis i mängder. Men jag tycker inte om att inte få ha en egen mening. Jepp jag blev utslängd från minhembio för mer än ett år sedan. Jag var dum men grunden där står jag för. Får inte jag tycka att det är helknasigt när man har en attityd att slänga ut 50 000 är som att handla godis. Nu blir jag väl portad här.

Vem sjutton har snackat om svenska avundsjukan? Inte jag i alla fall. Det är stor skillnad på avundsjukan och respekt för pengar. Men nog om detta go vänner (så att inte Sladd blir för sur på mig he he). Nu fortsätter vi att diskutera hifi och musik.

Ps jag ville bara skriva min mening och få er att tänka efter. Om ni sedan håller med mig eller inte det kvittar, men jag är inte ett enda dugg avundsjuk på det sättet. Jo klart man är avundsjuk, vem är inte det på Sladds anläggning. Men på ett positivt sätt. Ha det gott.

Socialdemokraterna var bra när de var socialdemokrater, nu är de nästan ett moderat parti!

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/04/21 :  12:38:17  Show Profile Send jajo a Private Message
Jag tycker det är coolast att lägga ned så lite pengar som möjligt. Det är ingen konst att plöja ned mycket pengar och få gott resultat. Konsten ligger i att med små medel uppnå stora resultat. Det är då man kan sin hobby.
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/21 :  13:07:34  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Killar nu skall jag gå och lyssna på musik! (Billy Idol) och lite nudlar !

Cool Down Boys!
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/04/21 :  13:15:26  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
jajo är en klok man, jag håller med honom till fullo.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/04/21 :  14:56:45  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
matså:
Min önskan nu är att få kommma antingen till Timbra, Jorma eller Sladd och lyssna på deras superduper anläggningar. Men den drömmen blir en dröm. Men kul hade det varit att få lyssna på riktigt high end.

Bor du i närheten av Göteborg eller har vägarna förbi,
så kan vi väl fixa den drömmen.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/21 :  15:12:38  Show Profile Send Timbre a Private Message

Håller med jajo men bara halva vägen. Dyra hifiprylar är ingen garanti för bra ljud. Hur många gånger är inte det bevisat...

Med fingertoppskänsla kommer man betydligt längre än med bara tjock plånbok och någonstans ligger det en slags rättvisa inbakad i detta faktum.

Kan va´ trevligt att tänka på emellanåt...
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2003/04/21 :  17:03:55  Show Profile Send widen76 a Private Message
Pling! "Dagens i-lands problem"

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/21 :  17:39:11  Show Profile Send matså a Private Message
quote:
Pling! "Dagens i-lands problem"

Ha ha ha

Jorma tyvärr så har jag inte det, men den dagen jag är i närheten så ha kaffet klart. Jag bugar och tackar för inbjudan och grämer mig att jag inte är i Göteborg.

Timbre: du är den store HIfi Guden

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/04/21 :  18:01:24  Show Profile Send ekman a Private Message
jag tycker personligen det är VÄLDIGT skönt att hifi inte bara är att gå ut och köpa dom dyraste grejerna och tro att det ska låta bra hifi kräver bra mkt mer baskunskap och erfarenhet än att köpa en svindyr klocka alt ferarri eller nåt dylikt
hade blivit sur om någon hade köpt krell bara för att stila =)
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/04/21 :  18:08:49  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hmmm.... Jag har inte lagt mig i denna debatten innan. Men jag tycker flera av er gör samma fel här som i så många andra sammanhang... Ni utgår från er egen plånbok...
För mig KANSKE det är värdens enklaste grej att slänga upp 20 eller 200 papp på en hifi pryl men jag kanske i samma stund skänker lika mycket i välgörenhet. Har jag då ingen respekt för pengar?
Var i ligger respekten?

För mig är det mer så att de som belånar familjens boende för hifi inköp och sen köper resten på "räntefri" betalning är de som INTE har respekt för pengar!!! (Det finns INGET som är räntefritt!!!)
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/04/21 :  18:10:14  Show Profile Send Bland a Private Message
Timbre. "Med fingertoppskänsla kommer man betydligt längre än med bara tjock plånbok och någonstans ligger det en slags rättvisa inbakad i detta faktum."

Så sant, så sant......
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/21 :  18:13:48  Show Profile Send matså a Private Message
Intressanta inlägg må jag säga. Pjotre, jo jag kan hålla med dig att man skall hålla sig ifrån avbetalning så länge som möjligt. Men om man skall skaffa en ny bra tv så är man tvungen att ta det. Det vill säga om ekonomin inte är så bra. Respektlöshet är i så fall om man tar en sak på avbetalning och struntar att tänka efter om man har råd med denna månadsbetalning.

Lån på huset? Ja det gjorde vi när vi köpte vår Citroën Xsara

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/04/21 :  18:24:05  Show Profile Send jatttelite a Private Message
matså: det verkar inte som att det går att skicka pm nu, men vår överenskommelse är klar, den 25 varje månad

Edited by - jatttelite on 2003/04/21 18:42:51
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/21 :  18:24:17  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Att KÖPA en Citroen????

Ja nu snackar vi dålig respekt för pengar

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/04/21 :  18:34:40  Show Profile Send poman a Private Message
Hej Deamonbreed!

Jag gnäller inte som jag skrev så bryr mej inte, det är bara
tråkigt att höra en del som bara är intresserad var det kostar än hur det låter.Andra sidan så kan jag svara för mej så.
Där imott tycker jag väldigt illa om avundsjuka människor, jag
unnar dom som har råd att köpa dyra prylar.
Det är deras ensak var dom lägger sina pengar på, antingen välgörenhet
i för sej jätte bra eller lägger det på sin hobby eller vad det är.
Nu syftar jag inte på någon här.

m.v.h/PO

Edited by - poman on 2003/04/21 19:00:20
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/04/21 :  18:38:40  Show Profile Send Dimitri a Private Message
"Att KÖPA en Citroen????
Ja nu snackar vi dålig respekt för pengar"
Sladd,
Nu lät du dig naglas fast, alldeles frivilligt. Det är precis sådana "skämtsamma" kommentarer som avses i tråden när det gäller köp av hifiburkar.
Dimitri
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/04/21 :  18:51:09  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Förresten så har Nagref min 100%-iga sympati och medhåll i sitt resonemang om motiverad vs att ha en realistisk möjlighet. att bränna upp 1000 lappar är arrogant. Min respekt har anläggningar sammansatta med hjärta och svett, alltså diy-arnas. Det är respekt för pengar! Att maximera kvoten ljudkvalitet/kostnad.
Men det vad jag tycker=imho.
Dimitri
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/04/21 :  18:55:04  Show Profile Send nin a Private Message
Jag är inte avundsjuk. Jag vill bara visa att för vissa människor så räcker det inte med prioriteringar de får det ändå inte som de vill.

Nää, jag säger att det är EXTREMT få som inte skulle kunna spara in på något. T ex är det ett måste med bil? Eller kanske en cykel funkar lika bra? Jag t ex var utan bil i 4 år. Hade jag råd med bil? Ja, med 350 papp om året och en hyra på 1554 kr så bör jag ha råd. Men jag ville lägga stålar på annat (tyvärr för mkt skräpmat som jag plågar bort nu ).
Och detta är ju ganska stora ståla men en som tjänar mindre kan spara in på så mkt. Som vi sa innan, BRINNER man för hifi så är det väl bättre med den nya CD'n istället för godis, öl, cola, finare mat, mm.
Jag har en polare som på socialbidrag spara ihop till ett par Audio Tronic (hette så va?) högtalare för 13 000kr. Detta gjorde han på bidrag.
Så valet är ganska enkelt, det går att spara in stålar.

Sedan kan jag erkänna att jag själv har kanske mindre respekt för stålar än andra, jag tänker inte så mkt om jag beställer skivor för 2000-2500kr. Men jag har gjort mina val så jag KAN göra så.
Go to Top of Page

perper
Member

64 Posts

Posted - 2003/04/21 :  20:31:00  Show Profile Send perper a Private Message
När någon säger att de inte får några pengar över så är det till 99% skitsnack.... Visst de KAN ha lite pengar i slutet av månaden men då beror detta troligtsvis på "kung för en dag"-syndromet och korkade prioriteringar. Arbetar själv som underskötare och visst är lönen låg men jag har ändå köpt insatslägenhet, ägde samtidigt tre relativt dyra bilar och har även unnat mig resor osv.... Hoppas ändå på att vårdlönerna går upp då samhället skulle tjäna på detta (mindre inskolningar som arbetar i ca 1 månad och sedan sticker när de får lönebeskedet och de få som blir kvar får arbeta på kval-tid=ej billigt och ej bra)....
Tycker själv att det är rättså kul med en del rika människor och deras inköp... vissa är bara rika medans andra är både intresserade/kunniga och rika. Ett exempel på den första typen är en stuga där precis allt valdes efter prislappen coh då dyrt=bra. Stugan förbereddes för en komplett Bang & O-anläggning och ja det skulle förstås vara den dyraste (tur kanske att även lrarmet var ett värsting!).... Kul med de människor som på olika sätt sticker ut... det kan vara de som använder begagnat (rat skulle en del säga!) och även dessa som skruvar ihop egna byggen och skapelser. Den tillfredställelse som den snåle eller den händige känner när det visar sig låta bra behöver inte vara mindre än den som spenderaren känner för sina värstinggrejor. Sluta gnäll över att vissa råkar vara rika utan gläds istället åt att få se deras ibland fina bilar, utsirade hus och kanske fina stereoanläggningar... Sedan är jag nog den förste att gnälla på dessa som på lika sätt bär sig illa åt i samhället men detta har ytterst lite med inkomsten att göra..
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/21 :  21:27:06  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

"Att KÖPA en Citroen????
Ja nu snackar vi dålig respekt för pengar"
Sladd,
Nu lät du dig naglas fast, alldeles frivilligt. Det är precis sådana "skämtsamma" kommentarer som avses i tråden när det gäller köp av hifiburkar.

zed 51:

aha, var det det som avsågs i tråden? Jag fattar ingenting.

fast om man dessutom LÅSER skrotet så är man ju dessutom snål.....

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/04/21 :  21:31:58  Show Profile Send Dimitri a Private Message
sladd,
?, mig fatta nada
dimitri
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/21 :  21:35:37  Show Profile Send matså a Private Message
Det beror på vad man menar att man kan skaffa sig saker, fast man har lite lön. Menar man att man äter nudlar i 12 månader? Vilken normal människa vill leva så? Så mycket är inte en ex 50 000 kr förstärkare värd att fördärva sitt liv så. Hur kul är det att käka nudlar så ofta.

Rika människor som köper friskt har jag inte emot, däremot blir man smått förbannad när de helst inte vill betala skatt eller så lite som möjligt.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/21 :  21:38:51  Show Profile Send matså a Private Message
Va fan är det för fel på Citroën. Mästaren har en Citroën Xsara och den är skön att köra och mycket bra plats och fin komfort. Att den inte är lika dyr som en BMW struntar jag i. Löjligt

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/21 :  21:40:13  Show Profile Send Nagref a Private Message
Nin: uppenbarligen så uppfattade du inte mitt inlägg rätt och jag tror inte du kommer att göra det fortsättningsvis heller

Sladd: köper man en Citroën så stödjer man den Franska ekonomin och det är väl en fin motpol till den Tyska! nej jag menar den amerikanska

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/21 :  22:06:37  Show Profile Send tompa a Private Message
Som jag ser det, handlar det självklart inte om respekt för pengar utan om respekt för människor. M a o ska även de personer med små ekonomiska möjligheter respekteras, oavsett hur billiga hifi-prylar de köper. Kunskaper om t ex hifi eller musik något att respektera.
En parallell, det är inte den rikaste frimärkssamlaren med de dyraste märkena, som är den "störste" filatelisten. Om så vore fallet, skulle vissa människor inte behöva anstränga sig ö h t. Att kunna och vilja lära mycket om sin hobby är mera värt än det som feta plånböcker kan fixa. Med sina specialkunskaper kan säkert vissa här på forumet göra ett och annat klipp på begagnatmarknaden och även bygga ett och annat i hifiväg.

tompa
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000