HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lite respekt för pengar.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/20 :  22:14:54  Show Profile Send matså a Private Message
Ok Jattelitte. Precis har vi olika inkomster och begagnad marknaden är sänt från Gudfader själv! Det man ville ha fram är typ attityden (tänk er Vanhedens röst från Jönsson ligan) "Vad är du för en looser, det är ju bara att hosta upp 50 lakan hur enkelt som helst" samtidigt som personen säger det eller skriver det på näsan på en som han vet inte har råd att hosta upp så lätt.

Poman det var bra sagt till din kompis! Det verkar som en del tror det är Satanstuff med hifi/hembio. Men när det gäller resor som kan kosta hur mycket som helst då är det Jesusstuff!

Min önskan nu är att få kommma antingen till Timbra, Jorma eller Sladd och lyssna på deras superduper anläggningar. Men den drömmen blir en dröm. Men kul hade det varit att få lyssna på riktigt high end.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/04/20 :  22:26:56  Show Profile Send poman a Private Message
Tjena matså!

Jag har en inbjudan till Jorma för att komma och lyssna på hans anläggning får se om det kan blir något tillfälle snart jag
kan åka till honom.

/PO
Go to Top of Page

perper
Member

64 Posts

Posted - 2003/04/21 :  00:49:55  Show Profile Send perper a Private Message
Alla i sverige har råd att inom några år skaffa sig en skaplig stereoanläggning..... i annat fall så har man antingen problem med sin vilja att göra rätt för sig (socialbidragsnormen är förresten så pass hög att jag känner flera som arbetar och som har kvar mindre än denna och ändå kan få över till lite av livets goda) eller också är det gamla skulder som följer med. Gamla skulder är ofta självförvållade (inte alltid!) ett gränsfall kanske är om du ställt till med flera barn än du förmår försörja och kanske även med X-antal mammor.
Är själv less på personer som säger sig vara så fattiga och sedan är ute och festar varje helg, restauranger, dyra kläder mm.... usch!
Förtidspensionerade och "sjuka" människor som inte orkar arbeta men däremot kämpar som djur med sin stuga och arbetar svart så fort tillfälle ges.... dubbelusch! Stackars de som verkligen är sjuka och knappt får någon hjälp!
Visste ni förresten att sjukskrivningskostnaderna i sverige har ökat med 31 miljoner VARJE! dag de senaste två åren... Så sjuka är vi inte...hm, för dessa pengar hade varje svensk kunnat få en skaplig stereoanläggning............
OBS! detta är inget politiskt inlägg
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/21 :  00:57:06  Show Profile Send Timbre a Private Message

Delar din uppfattning men känner att det lätt kan bli en socialpolitisk debatt av ditt inlägg.
Alltså föreslår jag en återgång till ämnet hifiekonomi bortkopplat från den svenska "välfärdsmodellen".
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/04/21 :  03:05:06  Show Profile Send nin a Private Message
Jag tycker det är lite konstigt. Det handlar ALLTID om prioteringar. Att som vissa tycker att det man säger är "Arrogant bullsh*t! är tråkigt. För visst, man kan inte trolla med knäna men allvarligt talat, VILL man ha något så kan man fixa det. Om Matså VERKLIGEN älskade stereo över allt annat så hade han klämt in familjen i en billig 1:a istället för sitt hus.
Tycker att svensken rent allmänt blivit en jävla typ faktiskt. Läste för något år sedan om ensamstående mödrar och hur "synd" det var om en tjej med två ungar som inte hade råd med en solsemester detta året!! Men HERREGUD!! Är det en rättighet att ha det eller?

Så vill man verkligen ha saker så kanske man kan skippa videon, TV'n, bo mindre och billigare, cykla, etc etc. Som jag själv, jag skulle med lätthet kunna betala en stor 4:a i månaden och åka runt i en fläskig BMW och åka utomlands flera gånger per år. Men istället så bor jag i en liten 1:a, kör en gammal Saab 9000 och åker kanske på sin höjd på någon musik konsert eller mässa inom Sverige. Varför? Jo, för jag lägger hellre mina stålar på musik, film, och apparater till dessa saker.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/04/21 :  03:23:13  Show Profile Send ekman a Private Message
håller helt med nin här faktiskt det stora problemet för oss med hifiintresse är ju dock att förutom själva apparaterna så är det så mkt mer som kostar pengar skivorna är ju inte direkt gratis sen ska man ju helst ha en större lägenhet alt hus att ställa grejerna i också sen elräkningen för en stereo som står på hela tiden och självklart en fräck BMW med en bra stereo i?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/21 :  10:32:03  Show Profile Send Nagref a Private Message
I en värld där 10kr om dagen kan hålla en människa vid liv och där ändå många miljoner svälter och många dör av undernäring så kan man med vissas resonemang hävda att dessa prioriterar intresset av att hålla i sig i liv tillräckligt högt...

I en värld där det finns ryggmärgsskadade som trots brinnande cykelintresse inte pysslar med det så kan man med vissas resonemang hävda att deras intresse för cykling inte är tillräckligt stort...

I en värld där det finns reumatiker som trots brinnande intresse av att spela piano inte gör så kan med vissas resonemang hävda att det beror på att de inte är tillräckligt intresserade...

Arrogant eller inte?
Prioriteringar ?
Avgör själva...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/04/21 :  11:06:07  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
Word Nagref!

Det är lätt att snacka om vilja och prioritering när man aldrig behövt kämpa...alla har faktiskt inte ekonomiska resurser att prioritera. Vi som är lyckliga att kunna göra det får givetvis göra vad vi vill med sina egna pengar, men precis som matså skriver tycker jag att man skall ha respekt för pengarna, förstå deras riktiga värde och vad de skulle kunna göra för nytta annnanstans, annars blir bara stereon en penisförlängare.

Skulle vara kul att se den socialsekreterare som beviljar socialbidrag till någon med motivering att denna person har ett stort intresse av Hifi...
man lever inte fett på socialbidrag...

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/21 :  11:17:41  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Nu när vi pratar om pengar, var går gränsen för en riktig highend anläggning! Är det pengarna som styr eller är det sina egna sinne! Tex jag har en anläggning för 20000:- med en inkomst på 10000:- Detta är kanske highend för Sven-Hugo! Men tex Göran Person har en inkomst på 30000:- och har en anläggning för 60000:- Detta är kanske highend för han... Tänkvärt boys and Yoko!
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/04/21 :  11:20:43  Show Profile Send Aton a Private Message
Undantag finns alltid men jag ser inget fel i att generalisera utifrån det man uppfattar som en majoritet. Jag tror liksom flera andra i tråden att många svenskar kan styra över en liten del av sin inkomst d v s att inte allt går till att överleva för dagen.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/21 :  11:34:19  Show Profile Send n/a a Private Message
Tack och lov så består livet av fler glädjeämnen än hi-fi och musik.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/04/21 :  11:38:43  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
bra poäng Marcus! Väl värt att tänka på!

Finns givetvis ingen fast gräns, det är upp till var och en efter behov och förmåga :)

risken är väl att man generaliserar utifrån sin egen begreppsfär , speciellt då behovet är stort :) och precis som matså skriver, tror att vem som helst kan hosta upp 25+ kkr på en stereo bara för att man vill ha bättre ljudet.

Blir inte risken blir ju då att vi får en audiofil segregering :)

De som vill ha är beredda att betala nästan vad som helst, medans de allra flesta nöjer sig med en boom-box för 3995:- när de kanske skulle kunna få så mycket mer ?

För betalade vi mer för ljudanläggningen mycket p g a dens reella prisnivå på elektronik faktiskt har sjunkit under de sista 30 åren !

nu skall jag sluta med min pseudofilosofi :)

/rickard

Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/04/21 :  11:43:41  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Säg brist på repekt för pengar och man tänker automatiskt på någon med mycket god ekonomi som handlar saker för stora pengar där den mindre bemedlade bara kan drömma. Men jag anser att brist på respekt för pengar även kan beskriva den "lille" investeraren som bara "måste" köpa CD spelaren nu, men samtidigt räknar 20 lappar för att överleva till nästa löning. Ens egen trygghet och säkerhet måste väl gå före alla hobbies - enligt mig en form av brist på respekt!

Artphotography
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/21 :  11:51:14  Show Profile Send Nagref a Private Message
Med risk att bli för politisk så anser jag att man får brista i respekten mot sig själv hur mycket som helst så länge det är ett medvetet och frivilligt val.

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/21 :  11:52:41  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Undrar vad denna tråden handlar om

Är det någon av herrarna som har minsta aning om hur mycket godis som säljs varje år i detta land? (har inget existensberättigande som föda och skapar mängder av kostnader)

Eller hur mycket det tippas och spelas. (garanterad förbrukning av medel)

Någon som köper en öl eller två till helgen?

För det är väl ingen som eldar stålar och ger det femdubbla på krogen

Vågar jag nämna idiotin lättmetallfälgar, breda vinterdäck....

Är det någon som någonsin KÖPER puckomagasin som Frida, Aktuellt, Hänt i veckan....

Nä, tänkte väl det.

Då kan vi återgå till hifin

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2003/04/21 :  11:53:28  Show Profile Send goldfish a Private Message
matså

blev inte du portad på minhembio.com just för det här "socialpolitiska tugget" för typ ett år sedan ?

Jag lägger ingen aspekt i själva ämnet, utan känner bara igen ämnena du drar upp.

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/04/21 :  11:54:57  Show Profile Send luminox a Private Message
Jag förstår inte vart Nagref och rikkitikkitavi vill komma? Istället för behjärtansvärda åsikter börjar det nästan låta som den berömda svenska avundsjukan!?!! Världen är inte rättvis har aldrig varit rättvis kommer förmodligen aldrig att vara rättvis. På ett hififorum skall vi prata om musik och musikåtrergivning och ägna oss mindre åt att klanka på andra med diverse påhopp om hur mycket pengar man lägger på si och så, det är helt upp till var och en efter sina ekonomiska förutsättningar och prioriteringar!

Ps Nagref och rikkitikkitavi vad har ni själv för anläggning?
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/04/21 :  12:09:05  Show Profile Send svejk a Private Message
Det bästa sättet att få respekt för pengar är att inse att pengar är bara pengar.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Deamonbreed
Member

210 Posts

Posted - 2003/04/21 :  12:13:36  Show Profile Send Deamonbreed a Private Message
Ave!

Nu ska jag styra upp lite :

Man kan inte smälla mer pengar än man har. Visst kan man låna men det kostar också pengar, förresten är det väl inget fel i att låna Vidare kan jag inte förstå att vissa av gnäller över att vissa av era kompisar tycker att ni är konstiga för att ni lägger stålar på en stereo. Kompisen i fråga har väl inget intresse av stereo och har således andra prioriteringar. Slutar han/hon inte gnälla över er stärkare som gick lös på 30 papp så örfila upp honom eller något. Man ska ha respekt för andras prylar, oavsett vad de kostar. Alla har olika förutsättningar. Tracka honom för hans fjollresor till Grekland med hans miserable flickvän eller något....

Nu kommer min onda ekonomi som ex:
Har ca 12 papp ut, hyra på 4500 osv=inte så mycket över. Visst kan jag flytta till en billig etta, men jag vill inte! Kan f-n inte bo i en etta med mina två vapendragare till monsterkatter, alltså mindre stålar på stereo, men är jag missnöjd, svar nej! Bryr jag mig om befolkningen har det illa ställt i vissa delar av världen, inte ett smack! Skulle någon typ komma och gnälla över att min stereo är billig osv så säger det mer om honom än om mig.

Summa Summarum: Hur bra/rik än du är finns det någon som är bättre/rikare! Att drömma är gratis, att agera kostar! Vissa saker kommer man kanske ALDRIG att få!

Förresten smäller jag ca. 1000-1500 spänn på plattor i månaden, ska jag spara till stereo får det bli utanför dessa "öronmärkta" pengarna. Hellre nya skivor till cd-spelaren som gör den glad en än en ny stärkarkompis till honom. Ja, han har sagt det en gång till mig ; man ska vårda sina saker och ignorera resten. Jag menar, bara för att du har pengar har du kanske inte passionen......

Lev väl, lev ont och låt de onda tonerna flöda i era rum!
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/04/21 :  12:15:40  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
varifrån får du att jag är avundsjuk? så fort man har synpunkter på något så kommer kommentaren "den svenska avundsjukan" upp direkt.

det är väl upp till var och en att lägga så mycket man har råd med och anser vara värt på sin anläggning? Det har jag skrivit i flera tidigare inlägg, även om det inte framträdde så tydligt.

Min poäng var att inte alla har möjligheten att prioritera,trots intresset och att vi ibland blir "fartblinda" inför vad saker och ting kostar, inte bara inom hifi.

jag bara prioriterar annorlunda , gillar DIY-, speciellt elektronik då jag är ingenjör och tycker det är kul att förstå varför saker och ting fungerar som de gör , har dessutom inte så höga anspråk. Om du såg min anläggning idag skulle du skratta :)

Ps den som kallar mig kommunist får på flabben :) :) Det är jag jävlar i det inte.

ds. nu lämnar jag detta eftersom jag har bidragit till att sabba tråden fullständigt. Återgår till min ringhörna i DIY :)

/rickard

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/21 :  12:19:04  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag är inte avundsjuk. Jag vill bara visa att för vissa människor så räcker det inte med prioriteringar de får det ändå inte som de vill. Vi kan ju behövsa bli påminda om de relativt många människor av det slaget som även finns i vårt land. Troligen lär de inte dyka upp här och kan yttra sig.

För att kanske lätta upp stämningen lite kan jag ge denna länken på ett spartips. Från Alfaklubbens hemsida.
http://db.alfaromeo.org/faq/list.php?id=74

Go to Top of Page

PenPusher
Member

51 Posts

Posted - 2003/04/21 :  12:21:10  Show Profile Send PenPusher a Private Message
Kalla mig galen, men har ingen hört talas om avbetalning? Nej, alla har inte råd med det, men medellönen i t.ex. Stockholm är c:a 18 300 kr/mån (SCB, 2000). Så jag tror de flesta stockholmare, om viljan fanns, skulle kunna ta sig råd till en hyfsad stereo på avbetalning.
Go to Top of Page

Deamonbreed
Member

210 Posts

Posted - 2003/04/21 :  12:21:33  Show Profile Send Deamonbreed a Private Message
quote:
varifrån får du att jag är avundsjuk? så fort man har synpunkter på något så kommer kommentaren "den svenska avundsjukan" upp direkt.

Nej fasen, jag skrev inte om dig , jag skrev som jag tycker och menade ingen speciell person. Att vara avundsjuk är inte min grej riktigt....
Go to Top of Page

Deamonbreed
Member

210 Posts

Posted - 2003/04/21 :  12:23:03  Show Profile Send Deamonbreed a Private Message
quote:
Kalla mig galen, men har ingen hört talas om avbetalning? Nej, alla har inte råd med det, men medellönen i t.ex. Stockholm är c:a 18 300 kr/mån (SCB, 2000). Så jag tror de flesta stockholmare, om viljan fanns, skulle kunna ta sig råd till en hyfsad stereo på avbetalning.

Räntefritt är en bra uppfinning, mycket bra
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/04/21 :  12:25:21  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
bra, då är vi alla vänner! tar inte illa upp heller!

frid på er!

/rickard

Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000