HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi-Kit's högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/04/19 :  00:07:26  Show Profile Send d_kay a Private Message
Någon som lyssnat på dessa, uppställda i deras butik i närheten av odenplan?. Själv var jag positivt överraskad, de lät faktiskt riktigt bra. Lyssningsrummet är också riktigt trevligt med massor med högtalare uppställda i bra positioner. Skönt att de inte har någon försäljare som ställer sig bredvid och utbrister : "visst låter de riktigt bra, eller hur?, jag tycker bla bla bla.." sedan ska man själv komma med någon intelligent kommentar som t.ex. "jo, jag gillar verkligen blabla" och försäljaren instämmer sedan med det man sagt.

Tangbandare rulez!

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2003/04/19 :  00:14:06  Show Profile Send RotelPower a Private Message
Jag har lyssnat.. Lite..

Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/19 :  00:20:46  Show Profile Send Nagref a Private Message
d_kay: du skämtar eller? Bra uppställda?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/19 :  09:20:14  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

d´kay:

Vad vill du egentligen med ditt inlägg? Vilken hifi-butik har du varit inne i och blivit irriterad?

.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/04/19 :  14:09:56  Show Profile Send henricsson a Private Message
Han vill väl veta vad andra tycker?
Jag tycker d´kay gör en bra point med sitt inlägg.
Nu var så inte fallet när jag var där o lyssnade. Då stod säljaren brevid under alla 2min lyssning.
Alla högtalare var förövrigt uppställda några decimeter från väggen, tätt ihop. Skulle tro där var >50 högtalare i rummet som var ~30kvm.

Men med tanke på priset (2800kr/paret) tyckte jag det lät helt ok! För dem som inte parkerar i sweetspot utan vill ha mycket ljud / krona. Deras tunna lådor passar ju bra eftersom det blir bas vart man än befinner sig i rummet.



Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/04/19 :  14:42:10  Show Profile Send henricsson a Private Message
HiFi-klubben i Göteborg är (enl. mig) mest irriterande. Säljaren var pinsamt okunnig.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/04/19 :  17:01:21  Show Profile Send d_kay a Private Message
eh, ok, kanske inte så långt ifrån väggen kanske och tätt ihop, men inte på hyllan högst upp som i Sontecs affär, ej heller i bullrig miljö i bakgrunden som i Ljudmakarn, ej heller i hårt ekande rum som i Pause (dock ej Pause på sveavägen som har ganska bra rumsakustik, och sedan har de ju ett extra provlyssningsrum därnere).

Jag tycker att basen inte låter så dåligt trots att högtalarna står så nära väggen. Huvudsaken är att man har många högtalare att enkelt A/B'a emellan, vilket jag tycker är viktigt. Det finns inget tråkigare än att be butiksbiträdet att sätta upp fem olika högtalare i taget.

Men.. det var inte det som var huvudsaken (jag got carried away there) utan hur mycket bättre per krona är de än "riktiga" högtalare?. Jag menar, man tar ju trots allt en risk med att de inte passar sitt eget rum.

förövrigt tror jag att jag är världens sämsta hifi-kund. .

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/04/19 :  23:17:52  Show Profile Send henricsson a Private Message
Vad lyssnade du på?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/04/20 :  17:10:19  Show Profile Send d_kay a Private Message
Jag lyssnade på golvarna främst F600/F800 (inverterad focaltweeter), men även LTS F1, och F2(?). Sedan fanns det en stativare som lät mycket intressant (3-vägare Odin(?)), fast den var för dyr, c:a 8000/paret. Den hade en mycket bra rumsförmedling fast för klen bas för det priset. Annars så tyckte jag golvarna lät riktigt okej, alla hade bred sweetspot. Jag kunde praktiskt taget sitta/gå runt i hela lyssningsrummet utan att ljudkaraktären ändrades nämnvärt. Vad jag kanske inte gillade med focaltweetern är att jag nästan kunde höra ringningarna i diskanten, dvs det lät som om någon hade lagt till lite extra reverb.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/04/22 :  04:18:03  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Stämmer bra det du säger om Focalhögtalrna! Mycket bred spridning och förövrigt högklassigt ljud!

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000