HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad hände med Alr/Jordan hos apparat.se?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2003/04/18 :  11:47:08  Show Profile Send Kaleid a Private Message
As the subject says. Hur kommer det sig att de slutade sälja Alr/Jordan? Var väldigt sugen på ett par Classic 2 för 7.000kr.

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/18 :  12:27:40  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Det var väl några som liksom du var sugna och beställde. Oj, slut från fabrik, ny modell på ingång, vi har just slutat med just det märket, idag har jag punktering, i morgon är jag förkyld och nästa vecka skall vi ha tillfälligt datorstopp.

Fast det väckte intresse.....

Fast jag kan ju ha fel. Det är väl helt normalt att hela produktgrupper åker ut och in i "butiken" från en dag tll en annan

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/04/18 :  19:28:00  Show Profile Send poman a Private Message
Har du frågat dom Halbermensch vore det inte bättre att du mailade dom så får du reda på det i all väl mening.
Det upp till var och än var man handlar sina prylar men visst finns
det risker med nätbutiker men det låter som sarkasm från din sida Sladd. Kan jag hitta en produkt som är många tusen kroner billigare
så köper jag den där.
Men hittils har jag köpt ifrån kända hifihandlare men skulle jag
hitta något nån gång när jag vill uppgradera min anläggning så kommer
jag kika extra noga på nätet och köpa där det är billigast.

m.v.h/PO
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/04/18 :  19:55:13  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Sladd!
Att du inte kopplar av lite.
Är du på något slags korståg mot näthandel eller är du bara frustrerad?
Har du tagit reda på fakta i frågan? Alltså varför? Eller är det bara galla som styrker dina egen uppfattning om nätbutikernas vara eller inte vara, och i så fall om det fungerar eller inte.

Du har inte hört talas om andra sk. "seriösa" handlare som kursat, bytt märkestillhörighet pga. generalagenter som bestämmer om det ena eller andra?
Heller inte har du hört talas om att det strulas med leveranser från producenter, så att generalagenter inte orkar ägna energi åt detta?
Med påföljd att detalshandlare inte kan få fram varorna?

Näthandlare eller inte.

Oavsett vad mina frågeställningar ger för svar, så är det alldeles uppenbart för alla som följt dina inlägg om nätbutikernas vara eler inte, att du blundar, och försöker att skrika mest och högst, så att det verkar som om du har rätt.

OBS! Jag är inte förespråkare för nätbutikernas vara eller inte vara, men jag kan inte se varför deras existens skulle medföra något hot, som du anser sladd, för det du anser vara seriös hifi handel. Varför kan inte konsumenterna dvs. vi få avgöra det utan en massa högljudda kommentarer från den ena eller andra falangen.

Vi handlar där vi känner oss bekvämast och där vi kan finna den produkten vi vill, till det priset vi vill. Med den servisen vi vill ha, om vi vill ha den.

Jag, till skillnad mot dig sladd, tror nämligen att de flesta kan avgöra om det är värt att handla i butik eller på nätet.

Och jag vill understryka att, enligt min åsikt, det finns fler "svammelhandlare" i butiker än det gör på nätet, och förmodligen beror det på att näthandel fortfarande är underrepresenterat när det gäller hifi. Bra eller dåligt, vet jag däremot inte. Jag väljer det jag anser bäst för mig, och det gör förmodligen andra intressenter.

Låååångt inlägg, jag vet.

Det är inget personligt mot dig sladd, utan ett inlägg menat att dina åsikter om nätbutiker är väl kända, och ditt sista var ganska slarvigt för att komma från en så väl insatt och kunnig person som du.
Slappna av i din kamp mot nätbutiker och låt folk sköta det själva.
Om det är som du säger, och det kan det mycket väl vara, så kommer det snart att märkas. Om inte så kan varken du, jag eller någon annan göra mycket åt det.
Och varför skulle vi, i så fall?

Påskfrid till alla deltagare.

edit: lite stavfel, justeringar, men inte många

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2003/04/18 19:58:44
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/04/18 :  20:14:16  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Apparat.se... Det är väl samma gäng som körde Bluemarx i konken för något år sedan... Köper ni prylar där????

Tittade in där för några månader sedan och hittade storheter som Krell och Sonus Faber... Lockbeten... Tja fråga inte mig men.....

Du lär inte hitta några Krell eller Sonus Faber där idag... Tittade precis in på apparat.se igen... Tycker sortimentet börjar likna Bluemarx väldigt mycket.... Hur länge orkar ägarna/bankerna med att stötta med pengar denna gången???
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/04/18 :  20:25:00  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Pjotre!

För att nyansera nätbutiksfrågan lite så kanske vi skulle fråga robban på detta forum om hur han driver sin firma. www.klubben.net

Fråga honom hur oseriös han är och varför vi skulle känna oss lurade varenda gång vi handlar från dena nätbutik?

Eller kanske vi inte skall det eftersom han förekommer i forumets annonser?

Konsekvens någon?

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/04/18 :  20:25:32  Show Profile Send poman a Private Message
Hej Pjotre!

Hur menar du är dom inte seriösa eller Vad jag såg så hade dom i alla fall Sonus Faber, är det någon som har erfarenhet av dom här
på forumet.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/18 :  20:26:26  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Akktustakki***ki:

jag är väldigt avslappnad. Mer initierad och vederhäftig kritik som dessutom är ganska nyanserad får du nog leta länge efter.

Det är skillnad på butiker och butiker.

Det finns bra näthandel, det finns dålig näthandel.

Det finns butiker som också har näthandel.

Och så finns det en speciell typ av näthandel som är värd kritik, som inte stöttas av någon "sida" annat är enögda närsynta billigt-jägare, inte har avtal med flera tillverkare av de varor man säljer (!!!!) och när man vill handla är det "slut för tillfället!"

Alltid något att slåss för Akktusstaki, håll fanan högt i träsket.

För alla eventualiteter så är detta forumets officiella policy. Vi stöttar aktivt genom olika initiativ och artiklar den inhemska hifi-branchen, oavsett vad det står på butiksskylten.

Avslappnad intill komatiskt läge


,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/18 :  20:28:34  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Robban är ett lysnade undantag. Han har egna agenturer för Sverige. Det är en viss skillnad gentemot snyltåkning.

Om du tror vi har svårt att få annonsörer så misstar du dig. Vi har kö och kan välja vilka vi vill ha med. Klubben.net är med just för att de är ett undantagt, för att visa hur det kan skötas.

.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/04/18 :  20:35:37  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Dessutom är det så att Robbans (klubben.net) prylarna kan du få demade av honom eller någon av hans återförsäljare. Du köper inte prylarna billigare av honom än vad du gör av hans återförsäljare...

Om det är någon som missat det så är vi på Hififorum.nu väldigt mycket för våra lokala hifihandlare ute i Sverige och vi stöttar dem på alla sätt vi kan. De näthandlare som åker snålskjut på det jobb våra hifibutiker ute i landet gör har vi inte mycket tillövers för...
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2003/04/18 :  20:39:47  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Självklart har jag skickat mail till apparat.se, men har till dato inte fått något svar.

Normalpriset ligger vid 9.000kr så ett par tusen skulle man ha sparat...

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/04/18 :  20:46:38  Show Profile Send drkim a Private Message
Ja herre gud.. att ni bara orkar - jag orkar knappt bli upprörd längre..
Kan bara hålla med och ge mitt fullständiga stöd till akktustakki..
som inte har en utan fem poänger i ditt resonemang - stå på dig

...och glad påsk på er!

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/04/18 :  20:54:03  Show Profile Send poman a Private Message
Nu har jag aldrig handlat av någon sådan nätbutik på nätet så för
min del så tar jag mej inte åt av enögda närsynta billighets-jägare.
Alla har ju inte chans att köpa billigare som en del av er har
som känner generalagenter och tillverkare.
Men som akktustakki säger så finns det bra och dåliga på bägge sidorna.



Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/04/18 :  20:56:30  Show Profile Send poman a Private Message
Okey!



Självklart har jag skickat mail till apparat.se, men har till dato inte fått något svar.

Normalpriset ligger vid 9.000kr så ett par tusen skulle man ha sparat...
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/04/18 :  21:29:53  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Om det är någon som missat det så är vi på Hififorum.nu väldigt mycket för våra lokala hifihandlare ute i Sverige och vi stöttar dem på alla sätt vi kan


Fint Pjotre och sladd, men håll er till att stötta de lokala hifihandlarna. Det blir bara larvigt när ni försöker överträffa varandra med smileys mm , när nätbutiker omnämns. Låt folk här på forumet ställa frågor om Apparat mfl utan era onödiga inlägg. Om ni svarade på frågan som ställdes vore det en annan sak, men ni tar bara tillfället i akt och spyr galla över nätbutikerna.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/18 :  21:35:05  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message


Jodå, precis som jag skrev så finns det bra och dåligt på "båda sidorna", bra butiker, dåliga butiker, bra nätbutiker, dåliga nätbutiker.

Och så finns det företag som till sin konstruktion är helt åt skogen, det spelar ju inte så stor roll om de var en butik med lokal eller en fiktiv butik på nätet (möjligtvis hade en lokal varit bättre eftersom man kunde provlyssnat det som eventuellt funnits att lyssna på).

Man får ju inte vara så enögd och enfaldigt "frihetsälskande" att man försvarar allt som ser ut att ha en billigare prislapp?

Konkurrens är bra, brett utbud av säljkanaler är bra, internet är bra, så mycket info som möjligt om produkterna är bra men snyltåkande på andras investeringar och arbete är inte bra. Ganska enkelt. Den som har ett eget arbete förstår.

Det handlar om principer.

Och vem som är rik eller har kontakter och stackars de som inte har sån tur... och tack för dessa lågprisföretag Det enda man kan säga om det är att det alltid är de lågt utbildade icke medvetna grupperna med liten plånbok som gör de sämsta affärerna. De är torskarna som går på konserverad gröt och konstruerade prislappar. Så har det alltid varit.

.


Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/04/18 :  21:42:07  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
___________________________________________________________________--
"Och vem som är rik eller har kontakter och stackars de som inte har sån tur... och tack för dessa lågprisföretag Det enda man kan säga om det är att det alltid är de lågt utbildade icke medvetna grupperna med liten plånbok som gör de sämsta affärerna. De är torskarna som går på konserverad gröt och konstruerade prislappar. Så har det alltid varit."
_____________________________________-

Vad ända ini helvete menar du med det?

Nu har du väl ändå gett dig in i sånt som du skall ge fan i på detta forum?

VA?

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/18 :  21:42:57  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message


Välkommen till vårt forum Kevin!

Jag tror bestämt jag svarade på den fråga som ställdes. Eftersom jag inte äger apparat.se så kan jag ju inte ge ett korrekt svar men det var nog frågeställaren medveten om. Vi får väl hoppas att han får svar från företaget.

Vi spyr mest galla över EN nätbutik, den som handlar med varor som jagas av flera tillverkare som undrar hur distributionsledet egentligen ser ut, en vilda västern-konstruktion vad det verkar som utan någon större trygghet för kunderna.

Är du delägare?
Kan du svara på var ALR Jordan tog vägen?

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/18 :  21:49:13  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

akktustakki:

Det är definitivt ingen adress på det uttalandet. Inte heller var cet en pik till dig eller någon annan som pläderar för fri handel (eller vad det är ni pläderar för)

Men det är ju alldeles sant. Hitta någon utbildad medveten konsument som tar ett lån på GE Capital till 13% ränta

Eller köper bantningskuren "hjorthorn" för sina slantar

Eller någon av de fantastiska manicker av allt i ett-karaktär (ficklamap/brödrost/armékniv/brödsmulupptagare) för 399:-

Någon som sett ett elastiskt snöre på TV-reklam som man fäster i en dörrkarm. Det ger HELA kroppen en fantastisk muskulatur. Bara 600 pix...




....

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Atlas
Member

173 Posts

Posted - 2003/04/18 :  21:52:17  Show Profile Send Atlas a Private Message
Jag tycker denna tråden har spårat ut

Om du tror att du vet allt är du dåligt underrättad..

Edited by - Atlas on 2003/04/18 21:53:13
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/04/18 :  21:55:21  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Sladd:Är du delägare?
Kan du svara på var ALR Jordan tog vägen?

Nej, jag är inte delägare, och vet inte var ALR Jordan tog vägen. Det är därför jag inte gjorde något inlägg för att svara på hans fråga...
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/18 :  21:58:00  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

OK Det skulle förvåna mig dock om apparat.se är medlemmar på forumet.....

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/04/18 :  21:58:39  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Nå, för att återgå till mer sansad samtalston, jag ber om ursäkt för högläget, så undrar jag vad *** i mitt forumnamn skall betyda? sladd?

En kod för dig eller för resten av oss att gissa?

robban tog jag som ett tydligt exempel på att det fungerar med näthandel och därmed skulle sakfrågan vara bevisad.
Jag har inget än respekt för hans sätt att bemöta mig i mina frågeställningar. Bra gjort.

Om ni har brist på annonsörer eller inte har jag inte en aning om.

Att ni stödjer hifihandeln i landet är självklart, och inget jag någonsin har betvivlat.

Detta vinklande till en och annans fördel tycker jag är störande, eftersom det påminner om storebrorsförmyndigande. Långt ord, puhh.

Låt folk, jag och andra, sköta vårt hifihandlande hos de vi finner bäst och sedan kan andra klandra oss efteråt för att vi valde fel.

Det är ett jäkla gapande om vilket som är rätt eller fel innan man ens ha börjat, och det tycker jag personligen är både jobbigt och lätt fånigt.


www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/04/18 :  22:08:44  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
______________________________________________________

"!Men det är ju alldeles sant. Hitta någon utbildad medveten konsument som tar ett lån på GE Capital till 13% ränta

Eller köper bantningskuren "hjorthorn" för sina slantar

Eller någon av de fantastiska manicker av allt i ett-karaktär (ficklamap/brödrost/armékniv/brödsmulupptagare) för 399:-

Någon som sett ett elastiskt snöre på TV-reklam som man fäster i en dörrkarm. Det ger HELA kroppen en fantastisk muskulatur. Bara 600 pix...!"
______________________________________________---


Vad fan har detta med utbildning att göra?

Nu svamlar du igen, så som du har bättre vetande än att göra sladd.

Och tråden har ballat ur.

Jag vill fortfarande veta vad *** betyder, i ditt inlägg i mitt andvändarnamn, sladd. Vad menar du med det?

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2003/04/18 22:14:22
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/04/18 :  22:09:15  Show Profile Send poman a Private Message
Du har rätt akktustakki vi ska försöka hålla till mer
sansad samtalston istället för det blir pajkastning.
Men det är bra att prata om sådan här näthandel och då får synpunkter på det.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/18 :  22:27:25  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Någon som sett ett elastiskt snöre på TV-reklam som man fäster i en dörrkarm. Det ger HELA kroppen en fantastisk muskulatur. Bara 600 pix...


Någon som har sett små filter som man kan koppla in i högtalare och dylikt som sägs ha en fantastisk verkan men som inte kan mätas (enligt mätmetoder på tvåtusentalet)...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000