HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp med diagnos..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/04/18 :  00:18:19  Show Profile Send Brosk a Private Message
Min vinylsvarv har plötsligt tappat ena kanalen nästan helt. Det hörs alltså fortfarande svagt. Det är en Systemdek XII900 med Rega250 och Ortofon OM20. Den råkade få spela papper en halv dag nyligen men felet uppträdde senare. Jag har 2 st klåfingriga ettåringar som kan ha dragit i kabeln.
Tacksan för teorier och synpunkter på vad det kan röra sig om innan jag börjar debugga. Dags för kabelbyte? (Hur går det förresten Dahlberg?)

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/04/18 :  02:44:22  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Låter som om det är glapp i någon kabel. kolla anslutningarna vid pickuppen om de glappar är det inte där får du gå vidare och kolla RCA anslutningarna.

www.selleri.de
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/04/18 :  06:18:41  Show Profile Send HPW a Private Message
Låna en voltmeter som kan mäta resistans. Börja mät på RCA kontakten mellan hölje & signal på vänster resp höger kanal. Det borde vara ngt kilo ohm resistans.

Gör om samma mätning direkt på baksidan av pick-uppen.

Använd kanalen som fungerar som referens. Om mätningen skiljer när du mäter på pickupen direkt så är den som har gått åt skogen. Annars är det kabeln men det kan även vara kabeln i tonarmen vilket jag har fått erfara en gång.

OM-pickuperna är bra för det är samma fäste/ hölje för alla OM 10 till OM 40 pickuppernadet är bara nålen som skiljer så det är lätt att uppgradera till en bättre nål. Jag har gjort detta i en tidigare sterioanläggning med gott resultat. Om jag kommer ihåg rätt så trivs OM pickupperna i lätta tonarmar

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/04/18 :  12:46:42  Show Profile Send Brosk a Private Message
Ok, HPW. Voltmeter har jag - en gul.:)
Vad motsvarar RCA-kontaktens hölje och signal bakpå PU´n. Det finns ju fyra olikfärgade små kontakter/sladdar. Är ena sidan +&- för ena kanalen och andra sidan +&- för andra kanalen.
(Är det begripligt - jag förstår inte själv vad jag skriver.)
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/04/18 :  13:04:41  Show Profile Send NtR a Private Message
grön-höger jord
blå-vänster jord
röd-höger signal
vit-vänster signal
Så är det på min Shure, tror det är standard.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/04/18 :  13:05:41  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Brosk: röd bak på pickupen motsvarar mitt stift på rca höger och grön på pickupen motsvarar höger kanal jord. vit på pickupen är mittstift på vänster RCA och blå är jord på vänster kanal.
resistansen på min K18 är 288 ohm borde vara någonstans i närheten på en OM pickup

MVH Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/04/19 :  17:00:46  Show Profile Send Brosk a Private Message
Toppen boys. Klart som korvspad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000