HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Det verkar som Hifi world gillar Philips 963SA....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/17 :  16:19:47  Show Profile Send marbrink a Private Message
...och de har så rätt så!!!

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/04/17 :  16:41:48  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Om du har tidningen så kan du väl skriva en snabb sammanfattning av artikeln? Det vore uppskattat.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/17 :  17:57:36  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
marbrink,

Va' kul att man har en 963:a då ... Tycker den är helt ok. Det enda som jag faktiskt inte gillar är att det tar otroligt lång tid att hoppa mellan spåren på en skiva .

P.S.
Vet någon om man kan uppgradera denna spelares firmware?
D.S.


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/17 :  18:25:14  Show Profile Send marbrink a Private Message
mcbiff: har tyvärr inte tidningen men du kan köpa den på http://www.press-stop.se/kiosken/ eller i nån av press stops butiker.

neriks: har du också en? den är så sjukt prisvärd den här spelaren tycker jag. Hur funkar den i ditt system? för du har väl ett jäkligt bra system? Det tar lite tid att hoppa mellan spåren på skivan, speciellt med CD-text.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/17 :  18:55:53  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
marbrink,

Jag har länge varit på jakt efter en riktigt bra CD-spelare. Jag har därför sneglat lite på Advantage S1, Mark Levinson No.390S och Proceed PMDT. Eftersom jag personligen upplever lite sämre tider just nu så kände jag att jag för stunden inte har råd med någon av dessa spelare ... så jag valde helt enkelt att vänta lite med investeringen.

Tråkigt nog så blev jag tvungen att använda min gamla CD/DVD-spealre av usel kvaliét. När denna gick sönder så blev katastrofen snabbt ett faktum !!! Något var jag ju tvungen att ha för att kunna lira musik ... 963:an fick bli en "nödlösning"

"Nödlösningen" visade sig dock lite överraskande ge en mycket bättre ljudkvalitét än vad jag hade väntat mig . Att spelaren dessutom har riktigt bra bildkretsar är något som inte direkt är av någon nackdel i mitt fall eftersom jag även använder spelaren för DVD-video. Personligen tycker jag 963:an verkar vara en väldigt prisvärd CD/DVD/SACD-spelare med bra ljudkvaliét och många intressanta finesser


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/04/17 :  19:02:49  Show Profile Send pesa a Private Message
Jag kopte denna spelare for att anvanda som DVD och har haft den sedan november. Ar ganska nojd med den som DVD (jag kan tyvarr inte kora komponent i mitt system och jag har forstatt att den inte ar lika stark pa Scart RGB...).

Har aldrig provat den som CD men nu blev jag sugen. Skall se om man kan fa gjort nagra jamforelser i paskhelgen.

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/04/17 :  23:01:04  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Är det den Philipsen som man kan använda som ett extra element för uppvärmning av rummet?
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/18 :  00:16:10  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
marbrink,

Jag har länge varit på jakt efter en riktigt bra CD-spelare. Jag har därför sneglat lite på Advantage S1, Mark Levinson No.390S och Proceed PMDT. Eftersom jag personligen upplever lite sämre tider just nu så kände jag att jag för stunden inte har råd med någon av dessa spelare ... så jag valde helt enkelt att vänta lite med investeringen.

Tråkigt nog så blev jag tvungen att använda min gamla CD/DVD-spealre av usel kvaliét. När denna gick sönder så blev katastrofen snabbt ett faktum !!! Något var jag ju tvungen att ha för att kunna lira musik ... 963:an fick bli en "nödlösning"

"Nödlösningen" visade sig dock lite överraskande ge en mycket bättre ljudkvalitét än vad jag hade väntat mig . Att spelaren dessutom har riktigt bra bildkretsar är något som inte direkt är av någon nackdel i mitt fall eftersom jag även använder spelaren för DVD-video. Personligen tycker jag 963:an verkar vara en väldigt prisvärd CD/DVD/SACD-spelare med bra ljudkvaliét och många intressanta finesser


Din historia låter ju trevlig! Vilka inställningar använder du för stereo, 192 hz upsampling? audio direct? Har du hört ett lågt oväsen som dock inte stör när man lyssnar med ljud på?
Förresten har du testat med ny nätkabel? jag ska testa!

quote:
Är det den Philipsen som man kan använda som ett extra element för uppvärmning av rummet?


Hehe..kanske! den blir lite varm...

Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/04/18 :  00:27:15  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Vad kostar den???



//Mikaell (ska gå och fylla min "stereo" med kycklingpolkan)
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/04/18 :  00:31:52  Show Profile Send pesa a Private Message
Jag tror den ligger pa 5-6 tusen...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/18 :  00:53:26  Show Profile Send marbrink a Private Message
den kostar 5000-6000 kr i sverige. Jag köpte dock min från tyskland inkl. frakt för ca 4000 kr!
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/04/18 :  01:40:32  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Nåt som är enkelt att missa med denna spelare är att man måste se till att den är i Audio mode om man vill ha ut max av CD och SACD ljud. Detta kräver att man har den kopplad till en TV tyvärr. Glöm inte detta innan ni utvärderar ljudet !

/jonte

Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/18 :  01:54:05  Show Profile Send marbrink a Private Message
det räcker att göra inställningarna en gång sen behöver man inte ha nån TV inkopplad. På fronten sitter ju en audio direct knapp man kan använda också när man vill koppla bort bildkretsar o sådant...
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/18 :  11:33:36  Show Profile Send matså a Private Message
Kul att det finns så pass bra ljudapparater att man inte måste punga ut med en förmögenhet. Bra ljud till di fattige

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/04/18 :  17:02:36  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Din historia låter ju trevlig! Vilka inställningar använder du för stereo, 192 hz upsampling? audio direct? Har du hört ett lågt oväsen som dock inte stör när man lyssnar med ljud på?
Förresten har du testat med ny nätkabel? jag ska testa!

marbrink,

Jag kör både med och utan 192 kHz upsampling ... lite beroende på vilka skivor jag lyssnar på. När jag kör med 192 KHz upsamling så blir stereobilden en aning bredare vilket kan vara rätt häftigt när man lyssnar på vissa skivor.

Jag har inte hört något "lågt oväsen" annat än att mekaniken låter lite

Just nu exprimenterar jag en del med inställningarna av bass-management för SACD-återgivning. Jag är inte heller klar med inställningarna för SACD-återgivning i flerkanal. Men men ... lite ska man väl ha att göra under påsken

Jag har inte testat någon annan nätkabel än den som följer med så du får gärna delgen mig hur dina tester faller ut .

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/04/18 :  20:16:12  Show Profile Send Aton a Private Message
Hur ligger 963ans CD-ljud på skalan varmt-neutralt-kallt?
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/18 :  22:43:29  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
marbrink,

Jag kör både med och utan 192 kHz upsampling ... lite beroende på vilka skivor jag lyssnar på. När jag kör med 192 KHz upsamling så blir stereobilden en aning bredare vilket kan vara rätt häftigt när man lyssnar på vissa skivor.

Jag har inte hört något "lågt oväsen" annat än att mekaniken låter lite

Just nu exprimenterar jag en del med inställningarna av bass-management för SACD-återgivning. Jag är inte heller klar med inställningarna för SACD-återgivning i flerkanal. Men men ... lite ska man väl ha att göra under påsken

Jag har inte testat någon annan nätkabel än den som följer med så du får gärna delgen mig hur dina tester faller ut .



Jag menade också mekaniken... Den ger ifrån sig ett lågt visslande ljud var 1½ sek. Men de hörs dock inte när man lyssnar på musik för att oljudet är så pass lågt. Det är inte störande som tur är!
Jag kör bara på 192 hz upsampling eller ingen upsampling för att om jag vill välja 96hz upsampling måste jag koppla till en tv.
Jag har ingen SACD-skiva men det skulle vara väldigt intressant att testa!!
Jag har tänkt köpa mig en nätkabel men jag har inga jordade uttag på rummet. Behövs det? Spelar det någon roll om jag kopplar till en eluttagslist eller ett uttag? ska det helst vara direkt till uttaget kanske?
Om jag köper en ska jag skriva lite intryck.

quote:
Hur ligger 963ans CD-ljud på skalan varmt-neutralt-kallt?


om 1 är varmt och 10 kallt så ligger den på 6 tycker jag. Men det är ju också beroende på vilken signalkabel/högtalarkabel man använder.
Men i grunden är den nog ganska neutral.

Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2003/04/19 :  11:03:24  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Använder Jormas nätkabel på min 963 och det blir liksom lite mer av allt då, kan säkert bli ännu bättre med en än bättre nätkabel, har även schakti sten på den, signalkabeln är en silk mk2, jag är då helnöjd med ljudet saknar inte min CD-fix,, vore kul om någon som har möjlighet att testa mellan olika olika spelare kunde göra så och låta oss få veta hur långt 963 räcker i konkurrensen.
André.

Handla nu! svepningen har inga fickor.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/19 :  11:20:56  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Bara jag som tycker den ser ful och billig ut!
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/19 :  14:07:26  Show Profile Send matså a Private Message
Ful? Nej det var fel sagt, den är snygg skall du säga

Min fotosida på flickr

Edited by - matså on 2003/04/19 14:07:52
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/19 :  16:33:48  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
Använder Jormas nätkabel på min 963 och det blir liksom lite mer av allt då, kan säkert bli ännu bättre med en än bättre nätkabel, har även schakti sten på den, signalkabeln är en silk mk2, jag är då helnöjd med ljudet saknar inte min CD-fix,, vore kul om någon som har möjlighet att testa mellan olika olika spelare kunde göra så och låta oss få veta hur långt 963 räcker i konkurrensen.
André.


Ska nog ta o testa med en ny nätkabel då! Om det blir ett litet lyft! Shakti sten känns lite overkill då den kostar nästan lika mycket som spelaren men jag tvivlar inte på att det hjälper.

quote:
Bara jag som tycker den ser ful och billig ut!


Tycker inte den är speciellt ful! Kvailitetsintrycket kanske inte är så högt men man får ändå mycket för 6000 kr. Kvalitén är helt ok för dom pengarna. Marantz cd-spelare som kostar ca 6000 kr har inte mycket bättre kvalitetsintryck.
Go to Top of Page

PatrickJ
Member

62 Posts

Posted - 2003/04/19 :  16:35:34  Show Profile Send PatrickJ a Private Message
Har också en 963a och är väldigt nöjd med CD-ljudet (hade egentligen tänkt köpa en dedikerad CD men känner inte längre behovet), dock håller jag med marcus_ec om att utseendet inte är dess starka sida .

-------------
MVH Patrick

Edited by - PatrickJ on 2003/04/19 16:35:57
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/19 :  16:44:05  Show Profile Send marbrink a Private Message
nä, men hur många cd/dvd-spelare är snygga? jag tycker den här är snyggare än många andra där ute.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000