HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Magnepan 3.6 (och skivspelare...)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/04/18 :  16:41:05  Show Profile Send pesa a Private Message
Var hos min handlare igar for att hamta lite laneprylar for den langa paskhelgen....

Torsdagar har han kvallsoppet och det var alldeles lugnt i affaren. Eftersom han vet att jag ar svensk sa ville han satta pa en svensk skiva for provlyssning. Han letade upp "Cantate Domino" pa vinyl och korde denna pa en for mig (vinyl-amator ) okand spelare, genom Kimber-kablage, Audio Research for- och slutsteg till ett par Magnepan 3.6.

"O Helga Natt" spelades upp och jag har aldrig hort ngt liknande . Jag har samma skiva pa CD men jag sager det igen: jag har aldrig hort ngt liknande . Vinylen knastrade och det var elandigt men luftigheten och ljudbilden (rymden, djupet...)var sensationellt bra. Hojden pa ljudbilden var exakt dar jag vill ha den och jag blev sittande en bra stund och bara njot.

Nar jag akte hem, tankte jag for mig sjalv, maste lana hem Magnepan, jag bara maste lana hem Magnepan...

Detroit, Michigan

Edited by - pesa on 2003/04/19 00:45:18

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/18 :  16:54:35  Show Profile Send Timbre a Private Message

Livsfarligt, sånt där...
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/04/18 :  16:57:22  Show Profile Send Gebex a Private Message
Det är bara att börja spara.
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/04/18 :  17:33:36  Show Profile Send pesa a Private Message
Ja, vi far val lana hem forst och se hur det later i mitt rum med mina prylar... men utan tvekan slar det allt jag hort i butik tidigare .

Har vi nuvarande, tidigare eller blivande Magnepan-agare pa forumet som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

VälLjud
F.d. Affe

116 Posts

Posted - 2003/04/18 :  17:57:04  Show Profile Send VälLjud a Private Message
Hej Pesa!

Ett steg närmare verkligheten skulle jag vilja säga
Mv.
Affe
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/04/18 :  20:58:51  Show Profile Send Bland a Private Message
Det är inte maggisarna som gör magin utan vinylen. Vinyl gör magi av allt. Maggi 3,6 är en av mina favoriter. Det enda minus med dessa högtalare är basen. Lyssnar man enbartpå akustisk musik är det inga problem men glöm rock odyl, tycker jag. Annars en helt underbar högtalare. Jag har inte, tyvärr, ägt någon maggies. Men som sagt, det är vinylen som gör magin -:)Glöm inte det.
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/04/19 :  00:19:54  Show Profile Send pesa a Private Message
Som sagt...det skall bli intressant att testa i hem-miljo... Om jag blir overtygad om att det ar vinylen som gor det sa kan Du lita pa att jag skall ga pa jakt efter en skivspelare i framtiden... ;-) (jag lamnade min gamla Dual hemma i lager nar jag akte over till USA...)

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/04/19 :  00:33:35  Show Profile Send Bland a Private Message
Pesa. Låt dualen ligga kvar :-)
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/04/19 :  00:44:01  Show Profile Send pesa a Private Message


Sa vad rekommenderar Du for spelare for en vinyl-idiot? Har Du hort talas om Basis skivspelare. Det har skrivits mycket gott om dem har i USA... (basis 1400 med Rega arm RB300 ligger ratt i prisrymd for mig)... jag skrev en fraga om denna tidigare pa forumet men da ver det ingen som ryckte ut till hjalp...

Nu borjar vi trilla fran amnet sa jag far val uppdatera rubriken...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/04/19 :  13:41:01  Show Profile Send Bland a Private Message
En Basis med med en rega arm är en utmärkt spelare. Jag har aldrig hört basis, då den är ovanlig i Sverige (finns i Norge). Det jag har läst om basis är bara bra. Och basis verkar ha en hög byggkvalité. Den enda konkurenten i den prisklassen är VPI Aries Scout med deras jmw arm. Den sägs vara mycket bra. Jag skulle nog köpa Basis spelaren. Bara tycker så. Sätt på en Ortofon Kontrapunkt b eller en Dynavector karat 17mk2 och du får en suverän skivspelare. En vän till mig har en karat och den är bra, mycket bra. En sådan kombo. kommer att låta bra.

Om jag har läst rätt är basis en ganska enkel spelare att sköta då den saknar flytande upphängning+annat pyssel. Armen är lite special för basis. Det lite pyssel med en spelare men inget svårt. Faktiskt. Jag har tummen mitt i handen,;-) men spelare kan jag sköta.

Upptäck vinylen innan den går i graven......För nu, fem i tolv, har det aldrig funnits så många bra analoga produkter.

Ps Ett bra phonosteg,tror jag då jag inte hört det, är Musical Surroundings Phonomena utan batteripack 600$ ( med batteripack är den bättre men dubbelt så dyr). Eftersom du är i USA så passa på!! Ett phonosteg som passar alla nålar, mm som mc.DS

www.musicalsurroundings.com
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/04/19 :  14:16:07  Show Profile Send luminox a Private Message
Kan bara hålla med Bland det är vinylen som gör magin. Skulle jag rekomendera en spelare så köp Linns LP 12 kostar en slant men bättre blir det inte!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000