HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 2-kanalsljud återgiven med matrisavkodning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/16 :  00:01:45  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Har just skaffat en Marantz SR4300 reciever, och har under kvällar jobbat med att bygga nytt HiFi rack. Har ikväll kopplat ihop en preliminär uppställning med mina gamla monitorer som surroundhögtalare.

Nu har jag också för första gången rikigt lyssnat på en matrixavkodning av musik (använde Circle Surround II Matrix). Lyssnade på liveinspelningar som ex Eva Cassidy och Sven Zetterberg. Intrycket var att inspelningen verkligen lossnade från högtalarna och man fick en mycket närmare "på-plats" livekänsla. Jag förstår inte den kritik som ibland har fåtts att man tycker man sitter mitt i orkestern med surround (?) Det var definitivt inte den känsla jag fick. Jag fick känslan att vara i lokalen.

Lyssnade man noggrant på surroundljudet så hördes det att det var ett reflexbetonat ljud.

Det som kan kritiseras är att försteget i surroundstärkare är klart brusigare än försteget i min Audio Analogue Puccini SE.

Men jag har inte övergett tvåkanal för det . Jag har fortfarande Puccinin som "main" occh surroundsförstärkaren är inkopplad via main pre out. CD analog och vinyl ligger fortfarande som ren tvåkanal. Vi får se i framtiden, om jag vill ha min vinylsamling matrixavkodad. Då får jag ändra i uppkopplingen.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"

Edited by - Thomas A on 2003/04/16 14:59:33

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/16 :  12:40:36  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Circle Surround är en mycket trevlig algoritm. Tips: Prova att köra filmer i läget "Music", så kör jag. Nu kanske nya C.S. II är bättre? Har själv kört C.S. (ver. I) sedan 1997 ungefär. P.L. II är också bra tycker jag.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/16 :  12:42:37  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Thomas A, egentligen är rubriken fel eftersom det du skriver om, inte är äkta multikanalljud. Man kanske kan kalla det för surroundljudavspelning med hjälp av matrisdekoder?

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/16 :  14:58:10  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Knoppen,

vet du något om skillnaden mellan algoritmerna (Circle Surround, DTS Neo:6, DPL II)? Provade också DTS Neo:6 Matrix, och tyckte att det blev mindre av surroundljudet än med Circle Surround.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/16 :  15:08:41  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag har gjort en speciell lyssningsskiva för ändamålet. På den finns det kodat olika musik som "snurrar runt", korta pulser "snurrar runt", olika prat/musik/brus SAMTIDIGT i olika riktningar, m m. M h a denna skiva kan man utvärdera olika avspelningsalgoritmer. Jag gjorde skivan inför testet av hembioförstärkare i Musik & Ljudteknik nr 2 2001, där det står ganska mycket om detta.

En kort sammanfattning eller så som jag rankar dessa avkodare:

1:a P.L. II
2:a Circle Surround (ver I) (inte lika bra panorering i bakkanalerna som PL II)
3:a DTS Neo:6
4:a Logic 7
5:a Dolby Surround Pro Logic

Ambiofoni (Matrix på Denon) hamnar på en oplacerad plats eftersom det är helt oprocessat i framkanalerna och bara skillnadsignalen med tidsfördröjning bak. Ofta bra, men inte lika tydlig riktningsbstämning.





Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/04/16 :  15:18:01  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Vems algoritm är Circle Surround? De andra känner jag igen. En favorit jag hade är Meridians Trifield, har du hört den Knoppen Har tyvärr inte kvar min Meridian processor
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/16 :  15:31:17  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Mikael,
från början var Circle Surround licensfritt och hade skapats av, eh-öh... jag har glömt!, det står på apparaten hemma har jag för mig. I alla fall, sedan köptes C.S. av SRS och sedan dess tror jag att det är licensbelagt, men är ändå inte säker. Från början fanns det inget chip (såsom i min dekoder som är diskret uppbyggd), sedan kom ett analogt chip från Analog Devices har jag för mig, då blev det mycket billigare. Sedan kom det i mjukvaruversion som sedan ett flertal tillverkare implementerade, t ex Marantz och Kenwood.

Meridians Trifield har jag inte lyssnat på, skulle vara kul att göra det. TAG McLAren har något de kallar för TAGMcLaren surround(?) el dyl, skulle vara kul att veta hur det beter sig.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/16 :  16:30:46  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hmm måste ha missat din rankinglista i MoLt. När du menar film i CS Matrix, menar du då film som inte är kodad i annat format?

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/16 :  16:56:36  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Rankinglistan kom nog bara nyss. Tror jag.

Curcle Surround Matrix har jag väl inte skrivit? Därför vet jag inte vad du menar när du frågar vad jag menar.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/16 :  17:06:17  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ok, jag tar tillbaka frågan. Vill inte diskutera så mycket film på detta forum.

Jag återkommer kanske i frågan, eftersom jag är ny i gemet med matrisavkodning.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000