HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mobbad av Linn fantast?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/03/27 :  08:08:57  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej allihop!

I går så kom äntligen min efterlängtade golvläggare, för att lägga nytt parketgolv i vardagsrummet.
Jag lyssnade då på Deep Purple Made in Japan givetvis på vinyl.
Plötsligt stannar golvläggaren upp och utbrister oj vad det låter bra, det märks att du gillar linn!
Sedan säger han att han också har en Linn anläggning för runt 200- 300000 kr, när jag säger att jag inte har några andra Linn produkter än min gammla LP12:a, och att det inte var den jag spelade på säger han vad har du då!
När jag nämner mina märken så säger han sig alldrig hört talas om Krell eller Oracle, dock så viste han att Primare gjorde "hyggliga" produkter i budget klassen.
Jag demonstrerar då min Krell 450 förstärkare, Primare tuner+ cd, Oracle skivspelaren samt de förtillfället inkopplade Martin Logan SL3 burkar. Han frågar än en gång om det inte är Linn, när jag svarar nej för andra gången så säger han att det var synd! Han säger också att det finns en affär i Stockholm som bara säljer bra produkter och främst då givetvis Linn. Han rekommenderar nu mig att genast försöka bli av med mina stereoprylar och köpa något Linn i stället.
När han går runt ett tag och tittar på mina andra prylar stannar han upp ett tag och utbrister du har ju ett par Linn högtalare, säg ingenting de kostar runt 80000 kr eller hur? Vad skall du ha för dessa? Jag svarar då att mina Infinity Kappa 90 i ek ej är till salu!
Han tittar sig nu hastigt runt igen och utbrister att skicket på mitt gamla parkettgolv är uruselt och att det kommer att kosta en bra slant att snygga till detta. Därefter säger han att han kommer på måndag igen och lämnar mig äntligen ensam igen.
Efter denna chokartade komversion återgår jag nu till Deep Purple.
Mvh
Kenth

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/03/27 :  08:14:04  Show Profile Send B Peter a Private Message
Golvläggarn har rätt, börja använda LP12:an och skicka över Oraclen till mig.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/03/27 :  08:28:11  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag kan ta över resten av skräpet.
Det är absolut inget du ska behålla.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/03/27 :  08:34:39  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Lät som han inte hade någon anläggning alls... han kanske gjort ett jobb på en Linn affär innan? Om han vore en Linn fantast så borde han ju veta lite om deras olika modeller.. hehe..


Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/27 :  08:45:06  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message



Hantverkare i allmänhet får man passa sig för. Den här skulle jag nog snarare förpassa någonstans....




Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/03/27 :  08:48:59  Show Profile Send joakim a Private Message
Om jag vore som du skulle jag ta in offert från nån annan.
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/03/27 :  09:35:04  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Tyvärr Peter!

Min Oracle Delfhi Mark 5, med en Brojer arm samt en liten Kouetshu Rosenwood pickup, är väl det enda jag har med hög WAF, frugan skulle slå ihjäl mig om jag gav bort den.
Hon skulle inte heller låta mig sälja mina andra skivspelare, förutom min Linn LP12:a.Tyvärr så behöver jag även Linn:en då jag givetvis måste ha någon "referens" att utgå ifrån.
Förstärkarna samt några högtalare t ex Magneplanar Tympani 1D skulle hon säkerligen ge bort om hon fick.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/03/27 :  10:36:02  Show Profile Send B Peter a Private Message
Suck...
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/03/27 :  10:52:57  Show Profile Send Jonas a Private Message
Hahaha. Han hade verkligen björn-koll Linn-killen. Herregud, det är klart du borde byta till Linn! Även om det låter bra som det gör (som Linn?) så borde du bli än mer nöjd om det stod en massa Linn grejor hemma, eller?
Förresten, han hade själv en Linn-anläggning för 200-300 loppor sa han. Ungefär alltså.
Du skulle sagt till honom att givetvis får du köpa mina Linn Krumlik (alias Kappa 90) för halva nypriset, dvs 40 loppor...

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/03/27 :  10:58:48  Show Profile Send Jadde a Private Message
Kul kille
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/03/27 :  11:27:05  Show Profile Send poppen a Private Message
Byt golvläggare. Han verkar vara en okunnig besserviksser
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/27 :  13:10:15  Show Profile Send yalpa a Private Message
Vilken indoktrinerad stackare. Så kan det gå om man blir kund hos en butik med aggressiv marknadsföring...då kommer man aldrig att lyssna runt och se om det finns nåt annat som passar en bättre.
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/03/27 :  13:31:03  Show Profile Send LCohen a Private Message
indoktrinerad kille yalpa? knappast.. om han tror att infinity-högtalare är linn och inte hör skillnad på krell och linn... och inte ens SER skillnad.. ja då är det ingen linnkille

låter som ett skämt

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/03/27 :  14:47:47  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej LC!

Tyvärr är det inte ett skämt LC.
Jag skulle dock sålt mina Kappor för 30- 40 tusen som Jonas sade, han hade säkert blivit nöjd med dem.
Han hade blivit rekommenderad av en kamrat att köpa endast Linn prylar. Så nog är han en "Linnie" allt, kanske inte den mest kunniga av dem dock.
Så där kan det nog gå ibland om man litar helt blint på andra.
Han verkade dock ha gott om pengar, det bör man väl ha om man diffar 100000 kr hit och dit på anläggningen.
Kanske man skall bli golvläggare!
Funderar också på att byta golvläggare, tyckte han var något "suspekt".
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/27 :  14:52:33  Show Profile Send dole a Private Message
Suspekt det var rätta ordet. Han har nog ingen dyr anläggning alls även om den är Linn. Alla som är intresserade av hifi vet till 90% vad de tittar på. Nej en galning på min ära, det är vad det var.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu

Edited by - dole on 2003/03/27 14:53:15
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/03/27 :  14:53:22  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Man kan väl inte byta golvläggare för att de är "Linnister" och egentligen inte vet speciellt mycket om Hifi. Alla kan ju inte veta allt. Är det en väldigt dyr och dålig golvläggare finns väl all anledning, men skilda åsikter om Hifi... Då börjar det gå til ytterligheter.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/03/27 :  15:07:10  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Mangew!

Jag kan mycket väl tänka mig att anlita en "Linnie" som golvläggare.
Har inte heller sagt i mitt inlägg att det skulle vara något fel på Linn. Tyckte dock inte om golvläggarens blick när han sade att mitt golv skulle bli dyrt!
Vill väl inte heller ha en "vimsig" hantverkare, i såfall skall han vara billig.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/27 :  15:11:34  Show Profile Send dole a Private Message
Fast har man en anläggning för 200kkr-300kkr då är man hifi intresserad. Annars är man bara rik och korkad.
OBS inget angrepp mot Linn utan bara dårar i allmänhet.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/03/27 :  15:17:52  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Eller så är man mytoman...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/03/27 :  15:57:49  Show Profile Send joakim a Private Message
"gamla parkettgolv är uruselt och att det kommer att kosta en bra slant att snygga till "

Detta uttalande och inte hifiokunskapen är det som föranleder att jag tycker att en n offert borde tas in.
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2003/03/27 :  16:12:43  Show Profile Send kurt a Private Message
Vari bestod mobbingen?
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/03/27 :  16:16:28  Show Profile Send drgreen a Private Message
mja alltså jag har en kollega på jobbet som sitter med en linn stereo för rätt många hundra tusen bl.a en cd12a. Han kände inte till advantage och mark levinson hade han möjligen hört talas om...
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/27 :  16:19:38  Show Profile Send dole a Private Message
drgreen: Man häpnar kirurg och golvläggare
Jag ska aldrig åka till lasarettet igen

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu

Edited by - dole on 2003/03/27 16:21:07
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/03/27 :  17:00:03  Show Profile Send drgreen a Private Message
Han är röntgendoktor
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/27 :  19:01:56  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message


Orsaken att man bör byta golvläggare är inte att han har en Linnanläggning. Det är inställningen det är fel på. Ur ett rent kundperspektiv så är det good bye om någon skulle säga något så korkat som han sa om ditt parkettgolv. En gammal kär variant av "nu skall vi köra upp den här torsken ordentligt).

En annan faktor handlar om inställningen till något annat än det märke han förespråkar. En RIKTIG hantverkare är ödmjuk inför saker han själv inte behärskar. Han vet hur lång vägen är tills man behärskar något och har respekt för andra områden även om de kan se enkla ut.

-Här skall läggas nytt och det här materialet är det enda som är bra.
-Sån där skitparkett man körde med förr är ute serru, inget å ha...
-Finns bara en lösning, flytande golv, jajamen, allt annat är båg....

Så tryggt det skulle kännas

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/03/27 :  23:14:37  Show Profile Send luminox a Private Message
Det spelar ingen roll om man gillar Linn eller inte har man en anläggning för 300 000 kr så har man ett genuint intresse särskilt om man jobbar som golvläggare, inget fel på golvläggare men det är knappast så att man tjänar miljonbelopp som sådan (gör man det skall jag byta jobb!) och har man ett genuint intresse för hifi så har man ju någorlunda koll på läget. Kan man inte se skillnad mellan ett par Infinty och ett par Linn högtalare då är man nog ingen "Linnare" eller någon "hifítok" över huvud taget. En storskrävlare som inte visste vad han talade om, hoppas han är bättre på att lägga golv.

Ps Du skulle frågat vad han hade för linngrejor och vad de hette och när han köpt dem, och om du kunde få komma och lyssna på dem, Då hade du säkert ännu lättare genomskådat honom.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.86 sekunder. Snitz Forums 2000