HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bilder på senaste projektet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/04/15 :  19:22:20  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Hallå hallå!

Nu har äntligen min PA-9 klon börjat likna något. Har lyssnat en hel del på den och trivs bra med den än så länge...Har lite problem med att ställa biasen bra, men jobbar på det också...
Här kommer iaf lite bilder på det, som inspiration(eller kanske i avskräckande syfte...)...











/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/04/15 :  20:00:07  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
snyggt bygge, tycker mig känna igen den där lådan... ryktas visst att det varit telia utrustning i den på 70-talet ??

gillar också biltema multimers för 75 spänn styck...

vad gör T-O3 kapslarna på bakpanelen för något?
är den spänningsstabbad?

/rickard






I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/04/15 :  20:20:22  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Hördududu...tala inte illa om min låda...den kostade minsann en hel del på RS-components...
Syns kanske inte på fotot, men den är lite snyggare än telialådan...färdigperforerat lock t ex...
Det är inte biltemas multimetrar utan ekohallens och de kostar bara 63:-...
TO-3:orna har precis den funktionen som du gissar på. De stabiliserar matningsspänningen...styrs dessutom av LM317/337 som i sin tur kan regleras m h a potar så att man kan reglera spänningen mellan 15 och 45 volt...kanon!

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/15 :  20:26:34  Show Profile Send Nagref a Private Message
Ser fint ut!

Men ska du inte byta ut nätkablen till något bättre?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/04/15 :  20:29:39  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
sh-t där fick du mig...
nej jag tittade närmare på lådan nu och såg att den var av inte telia...

törs man fråga vad den kostade? själv samlar jag på stora metalllådor för alla byggen som jag SKALL bygga :)

/rickard


I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/04/15 :  20:38:06  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
rikki...Den kostade ca 600:- Det är nog ändå rimligt billigt jämfört med vad såna lådor kan kosta...
Nagref...elemten står här och väntar så vill du byta mot lite sjysst nätkabel så är jag redo att förhandla...

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/15 :  20:52:41  Show Profile Send Nagref a Private Message
Ehhhh javisst ja det var ju MGR-elementen... fast ska man göra ett oseriöst projekt så ska man väl löpa linan ut Får se om jag vågar mig på det!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/04/15 :  21:19:24  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Här på forumet diskuteras ju seriösa projekt med Pyramidbasar så ett oseriöst projekt med MGR får nog ses som ganska seriöst...hehe...
Tror du kan få FET bas i din bil med dem. Och det var väl vad du var ute efter, minimal hifi och maximal bas...

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/15 :  21:24:08  Show Profile Send Nagref a Private Message
Det var minimalt med hifi jag var ute efter... Bara för att visa bilkillarna att man kan göra något riktigt dj*vla bumligt om man vill !

Är bygget stabilt nu förresten?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/04/15 :  22:10:26  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Nej, bygget är inte stabilt, poppade just säkringarna när jag försökte kallstarta det utan att dra ner biasen. Måste sänka biasen vid varje uppstart om den är kall. Sen får jag öka succesivt allteftersom värmen ökar. Funderar på om drivtrissorna behöver mer kylning. Kanske det vore bra med en större kylfläns så att drivtrissorna inte blir så varma. Deras temperatur påverkar helt uppenbart biasen en hel del...provade att blåsa på dem när de var varma, då steg spänningen över emittermotstånden med ca 5mv direkt, från 17mv till 22mv ungefär...
Kanske "symmetridrivtrissorna" skulle sitta på samma kylfläns som drivtrissorna så att de håller samma temp...?

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."

Edited by - Petter on 2003/04/15 22:17:26
Go to Top of Page

f02jma
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/04/16 :  16:36:10  Show Profile  Visit f02jma's Homepage Send f02jma a Private Message
Snyggt bygge!

Är kanske viktigare att matcha drivtrissorna och symmetritrissorna ordentligt så att det blir mer likt en strömspegel.
Go to Top of Page

blackrose
Member

172 Posts

Posted - 2003/04/17 :  10:58:52  Show Profile Send blackrose a Private Message
Du verkar ju vara lite insatt i elektronikens underbara värld!!
Har en ringkärnetrafo som ligger o skräpar, ganska stor...tror det står 2X42V på...?
När man ska använda i Hi-Fi sammanhang, är det då speciella trafos/krav??

Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway"
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/04/17 :  21:16:09  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
r02jma: Tackar för komplimangen...jag håller med om att det vore vettigt att matcha trissorna...problemet är att det blir ganska dyrt eftersom man får köpa så många trissor...
Men eftersom det oftast är den utgångstrissan med högst strömförstärkning som brinner så kommer de så småningom att vara ganska väl matchade...fast då brinner väl alla på en gång...

blackrose: 42 volt ger 60 volt när du likriktar, sen blir det kanske ett par volts förluster, men det finns fortfarande resurser för ett väldigt kralligt steg! Jag matar med 2x35v~ och det räcker och blir över till mig...
Problemet med hög matningsspänning är att det är svårare att få slutsteget stabilt...och när något brinner så brinner det mycket och fort...
En stor trafo (strömmässigt) är aldrig fel, det gör att du kan ta ut mer ström och steget kommer inte att tappa så mycket effekt nät du har en stor last och spelar på hög volym...
Enligt mig så är ringkärna att föredra, men det råder delade meningar vet jag...
Helt klart kan du bygga ngt skoj med den trafon, lycka till!

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."
Go to Top of Page

f02jma
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/04/18 :  12:14:28  Show Profile  Visit f02jma's Homepage Send f02jma a Private Message
Stabiliteten i mitt PA-9 verkar helt godtycklig dock :) har matchat alla utgångstrissor nu, men ändå så är den ena kanalen helt stabil och den andra inte alls att lita på :) Komponenter är väl inte så ideala i verkligheten som i simuleringarna ;)
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/04/18 :  12:23:17  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Oj...bygger du också ett PA-9...vad skoj, kan vi inte utbyta lite erfarenheter och ideér?
Jag spelar på en kanal nu efter att ha eldat upp merparten av trissorna på den kanalen som jag trodde var mest stabil...:)
Men visst låter det bra!
Vilken tomgångsström siktar du in dig på?

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."
Go to Top of Page

f02jma
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/04/18 :  12:26:17  Show Profile  Visit f02jma's Homepage Send f02jma a Private Message
Har räknat lite på det (man är väl F-skadad) och jag tänkte att runt 20mA/trissa är nog lagom för att få ner disten till acceptabel nivå och få upp trissan i sitt linjära arbetsområde. Skulle säkert inte vara dåligt att gå högre, men det blir så hett då :)
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/04/18 :  12:29:28  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Jaså...du går Teknisk, där ser man, du känner inte en kompis till mig som heter Johan, han går också teknisk...
Jag ligger på 16mA nu och det verkar stabilt iaf...:)

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."
Go to Top of Page

f02jma
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/04/18 :  12:38:00  Show Profile  Visit f02jma's Homepage Send f02jma a Private Message
*lol*
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/18 :  12:56:42  Show Profile Send Nagref a Private Message
Ska jag gissa att j'et i jma står för Johan?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000