HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY FM-antenn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/04/15 :  19:58:20  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Jo det var ju tal om en diy tuner här förut. Jag har en tuner som jag är nöjd med men motagningen är så förskräckligt dålig. Finns det några schyssta antenner man kan bygga? Helst för inomhusbruk och inte allt för stor.


//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/04/15 :  20:24:30  Show Profile Send Parasite a Private Message
*fnissar villt*
ehm, ja =) enklast är en bit sladd, är dock för dålig på radioteknik men jag tror att du ska ha en som är 1,5 meter , vill du ha längre så ska du dock tänka på att gå i 1,5 meters intervaller, alltså 1,5 . 3 , 4,5 osv
nåja inte säker på längden, men principen förstår du nu hoppas jag

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/04/15 :  20:34:38  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Hrmm...är det inte så att en sådan sladd bör ha en viss impedans, lr?
Lampsladd duger om man bor rimligt nära sändaren, men om man som jag bor långt ut på landet och med en massa skog runtomkring så får det till något bättre...
Jag har köpt en sådan antenn som ser ut som ett T. Det är breda flata sladdar med två ledare som sitter cirka en centimeter från varandra. Du vet säkert hur den ser ut, kostar typ 20-30:-
Sedan har jag vanlig förlängningsantennsladd (75ohm) kopplad till den så att jag kan flytta runt den i rummet tills jag får optimal mottagning. En antennförstärkare kanske också kan hjälpa lite...
Skulle det funka att koppla till tv-antenn? Eller den är kanske inte alls anpassad för de frekvenserna?

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/04/15 :  20:41:13  Show Profile Send Parasite a Private Message
Finns utag föör radio i de flesta antenn utag , i alla fall i hyreshus =)
men man kommer överaskne lång med lite tråd faktiskt,
provat med lampsladd, järntråd, svetstråd med mera med varierande resultat , har handlat om billiga nödlösningar , men ändå

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/04/15 :  20:45:47  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
hyreshus ja...men om man bor i en villa långt ifrån allt vad civilisation vill säga...kan man då koppla radion till tv-antennen.
Jag skulle tro att ett hyreshus har en antenn för FM-mottagning på taket...

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/04/16 :  19:13:56  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Om jag kopplar in radion till centralantennen så den låter sämre. Det kommer in någon störning som ger ett lågt bakgrundsbrus som är helt omöjligt att få bort.

Att köpa en sådan där T-formad antenn har jag funderat på, dom kostar 19:90 på biltema (tror jag). Dock har jag inte kommit dit ännu.


//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/04/16 :  23:57:08  Show Profile Send celef a Private Message
ska inte en fm-antenn vara halvcirkelformad krets?? varför inte bocka till en fet variant me kopparrör?? prisolrör som är för-glödgade (mjuka) borde vara enklast!

sound pollution
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/04/17 :  00:31:35  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Detta kanske kan vara nått att prova?
http://www.shell.linux.se/icom2002/blandat/59/index.htm

//Magnus
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/04/17 :  15:58:54  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
celef: Vad menar du med "halvcirkelformad krets"?

Jag hade väl egentligen tänkt mig en antenn av Yagi-typ. Varför vet jag inte kanske för att tv-antenner brukar se ut så.

944_Driver: Tack för länken.


//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/04/17 :  16:08:32  Show Profile Send Parasite a Private Message
Har dock läst att antenner funkar bäst om man har dem antingen horisontellt eller vertikalt (så man bör väl undvika annat eller?), den t-formade är ju både horisontel OCH vertikal om man hänger upp den rätt, så den bör väl vara helt utmärkt =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/04/17 :  22:27:47  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Hur antennen ska vridas beror på hur den sändande antennen är vriden, man pratar om vertikal eller horisontell polarisation. Bara att testa och se vad som händer. | delen i en T formad antenn är bara en bit av anslutningssladden och ingår inte i själva antennen. En yagi-antenn funkar utmärkt till radio om den är gjord för det frekvensområdet, antennloben är dock smal så man får bara in den sändare antennen pekar på. En rund antenn av den typ som säljs för vanlig radio är avsedd för att täcka in alla sändare runt horisonten bra men har inte alls samma antennvinst som yagiantennen har i en riktning.

//Magnus
Go to Top of Page

bror
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/04/17 :  23:33:08  Show Profile Send bror a Private Message
Har för mig att den T-formade antennen kallas för Dipoantenn och har väl även den en viss riktverkan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000