HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 cat6-kabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/04/10 :  08:37:47  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Tog hem några meter cat6-kabel. Jag använder just nu i mitt system cat5e, dessa är inte solidcore. Det är däremot mina nya cat6, desutom är de isolerade på ett helt annat sätt. Kabelparen är för sig isolerade ifrån varandra plus att de är tvinnade runt kärna av något material. Min käre far snodde dem av mig direkt och han påstår att ljudförbättringen var klar hemma hos honom. Nu jämförde han med EKK iofs men det bådar gott tycker jag då cat5e behövde LÅNG tid för att låta bra.

Henrik

Almost cut my hair

Edited by - kentkreitler on 2003/04/10 09:22:21

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2003/04/10 :  09:20:01  Show Profile Send dajz a Private Message
Låter intressant, själv knopade jag ihop cat5e twin (med solid core) förra veckan som håller på att spelas in...
Första intrycket här hemma var mer mellan och tajtare bas, detta jämfört mot mina tidigare ixos singel wire så det är väl inte rättvis egentligen.
Basen känns lite okontrollerad men jag tror att detta kommer att släppa om kablen får mer än 2h
Återkom gärna hur det gick med cat6 kabeln
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/04/16 :  10:35:04  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Nu har Cat6 fått spela lite, förmodligen mår den ännu bättre efter mer tid. Det jag tycker mig märka är att den är mindre vass än min förra Cat5e(inte solid core) f ö vet jag inte riktigt hur jag ska bedömma den förutom att den låter bra. Har precis installerat en ny CD så jag kan inte jämföra riktigt. Kabeln jag använder är Belden Cat6 i konfiguration enligt TNT.

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/04/16 :  11:17:07  Show Profile Send Dimitri a Private Message
kentkreitler,
Var köpte du cat6? Skulle vilja köpa sisådär 4 m. Skall till interconnects. Har cat5 (solid core + rätt sorts isolering) till högtalarna, mycket nöjd.
Dimtri
PS: jag tror att det blir ett 5-stjärnigt inlägg
Go to Top of Page

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2003/04/16 :  17:20:37  Show Profile Send dajz a Private Message
Trevligt... får nog gräva fram lite cat6 och prova den med...
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/04/16 :  18:40:34  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
zed:Jag har inte köpt kablarna jag fick dem av en vänlig själ... Billigaste och bästa uppgraderingen?

Undrar om alla kablar ser likadana ut alltså med isolering som skiljer kabelparen från varandra? Detta måste väl vara väldigt bra, eller?

Almost cut my hair
Go to Top of Page

MosFet
Member

57 Posts

Posted - 2003/04/17 :  12:36:32  Show Profile Send MosFet a Private Message
kentkreitler:
"Undrar om alla kablar ser likadana ut alltså med isolering som skiljer kabelparen från varandra? Detta måste väl vara väldigt bra, eller?"

Det ingår i specen för Cat6-kabel att de skall vara det. D.v.s det skall alltid finnas ett "kors" i centrum för att skilja kabelparen åt.
Däremot är det skillnad på olika fabrikat i kvalitet, även om specen följs. Men det gäller ju främst det syfte som dom är tillverkade för, d.v.s transport av ettor och nollor.

Doh! Bara en ändring till...
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/04/18 :  00:03:40  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Hej
jag tog fel, det är inte cat6 jag är ute efter utan ibm type 6 eller typ 1 avsedda för token ring. Detta för att kunna bygga:
http://www.tnt-audio.com/clinica/piano6_1_e.html
Elfa har kabeln art nr 55-748-08 eller 55-748-16 Typ 1 är styvare, solid core. TNT kabeln i artkeln är byggd av typ6 kabeln som är mjukare och har lite mindre diameter.

Dimitri
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/04/18 :  15:16:28  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Vet någon var man kan köpa RCA phono plugs som kan ta kabel med 8-10 (görna 11) mm i diam?
Tittat på Elfa, biltema bla. Verkar svårt.
Dimitri
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000