HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Distorsion i ZAP-pulse
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2003/04/15 :  22:18:10  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Jag har nu äntligen blivit klar, (nåja, det blir väl aldrig riktigt klart som tur är) med mitt surroundsteg. Det innehåller tre XP-steg till bak- och centerkanaler samt två ZAP-Pulse till frontkanalerna. Tyvärr finns ett missljud (distorsion) i höger frontkanal. Jag har provat att skifta högtalare med dessa är felfria, QRS Saturnus. Har någon mer än jag råkat ut för missljud i ZAP-Pulse?

Hasse

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/04/15 :  23:28:51  Show Profile Send Lash a Private Message
Är det, det här problemet?
http://www.lcaudio.dk/zp2opg.htm
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2003/04/15 :  23:53:07  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Nej, jag har redan modifierat stegen efter beskrivningen.

Hasse
Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/04/16 :  09:30:05  Show Profile Send DanneS a Private Message
Ursäkta!

OT, jag kommer inte in på LC's sidor, känner någon igen problemet?

/Daniel
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/04/16 :  19:42:22  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Ohh ja, har ikväll för första gången provspelat mina ZAPpulsebyggen. Kom hem full av förväntningar från jobbet, kopplade bort Coplandsteget, in med ZAPpulse steget, kablar, på med strömmen, nu kommer det välljud..... Herredjävlar !!!!! (ursäkta uttrycket moderatorer) Jag har inte byggt ett slutsteg utan en störningsmottagare som tar emot all högfrekvent störning i hela kvarteret och skckar den vidare till mina högtalare. Ett vinande högfrekvent brus tar bort alla möjligheter till att kunna lyssna. I bakgrunden hörs musiken men detta är ju inte acceptabelt.

Vart är felt? Tänkte att det kanske är något med de gamla kondensatorerna jag använder så jag bytte till två av mina nya RIFA kondensatorer. Samma sak.

Just nu känner jag mig rätt fötvivlad och rådlös. Det känns ju inte som om det är en gid investering man håller på att göra

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/04/16 :  20:39:41  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
usch Stefan, det låter som du måste skärma hela s-n, bandbreddsbegränsa på ingången, korta kablarna till ingången och eventuellt ändra om i den fysiska layouten mellan zapen, kondingar och kablar.

finns väl flera duktiga elektronikingenjörer på forumet som kan sånt här i detalj?

edit: insåg att jag inte var så hjälpsam i ovanstående.

Jag menade att det verkar som om zapen fungerar som förstärkare av radiosignaler och EMC. Detta troligen genom kabeln mellan försteg och zapen, och genom att bandbreddsbegränsa nära ingången på Zapsteget kan man skära bort en del av störningarna. nackdelen är ju att man begränsar frekvensgången också på Zapen.
Detta är ett klassiskt problem på bredbandiga förstärkare.

Att korta/byta kablar kan också hjälpa. Ibland är inte den värsta audiokabeln den bästa ur EMC synpunkt tyvärr.


/rickard

I m only in it for the DIY

Edited by - rikkitikkitavi on 2003/04/16 20:44:44
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/04/16 :  21:55:10  Show Profile Send Lash a Private Message
Har du provat att vrida på spolarna, det kan ta bort tjutet.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/04/17 :  07:33:47  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
DEt är rent facinerande så känsliga dessa moduler är för störningar. Jag kan ändra frekvens och intensitet på störningarna genom att pilla lite på kablarna till högtalarutgångarna eller ingångarna. Största effekten blir då jag pillar på kablarna till ingångarna.

Jag har testat en massa varianter med att jorda på olika sätt och då jag återställde allting utan att ha upplevt någon skillnad på hur/vart jag jordade, så var störproblemet nästan borta??? Märkligt tyckte jag, vad handlade detta om. Då pillade jag lite på kablarna till ingångarna och problemen var tillbaks 110% Sedan lyckades jag inte pilla tillbaks så att problemen nästan försvan igen. Såhär känslig förstärkare kan man inte ha, det kan låta bra då ,man sätte på lockat. Sedan lyfter man på den för att damtorka och då skakas kablarna om, och så blir det en störningsmottagare istället för en förstärkare.

Vad jag nu gjort är att jag satt nån simplare koaxialkabel mellan RCA ingången och modulerna. Denna kabel gör problemen mindre, men de är inte helt borta. Jag börjar dock inse att det kasnke går att komma tillrätta med problemen, men jag vet inte riktigt hur och det kan nog ta sin tid. Det är märkligt att LC Audio inte skriver något om dessa problem i sina byggbeskrivningar?

Om jag skall säga något positivt så är det att det verkar bli ett ruskigt drag i basen med ZAPpulse modulerna. Jag hann spela lite grand med "lite" problem och intrycken var en ruskig bas men ett lite "burkigt" ljud i övrigt.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/04/17 :  09:20:07  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
StefanB: Alla PWM förstärkare är rena rama antennförstärkarna. Dessa måste filtreras kraftigt! på både ingångar och utgångar samt skärmas ordentligt. Börja med nätdelen. Det finns en anledning till att LC-Audios eget nätfilter ser ut som det gör... Det är i princip 4 st LP-filter parallellkopplade i det. Sedan ska man i princip inte ha någon kabellängd alls mellan nätdel och förstärkarmodul. PWM förstärkare kan om man har riktig otur sända ut en sjujäkla massa störningar på elnätet... Så mycket så att grannens TV slocknar. (detta har faktiskt hänt i vissa fall :) )

Samtidigt så måste utgångarna skärmas av ordentligt. Spolarna på stegens utgångar får heller inte interferera med varandra. Anledningen till att du får in en massa högfrekventa störningar är för att in och utgångar inte är bandbreddsbegränsade. De högrefrekventa störarna du har i hemmet är många. Bland annat radiovågor (FM/AM/MW), microvågsugnar, elektriska motorer, Bluetooth, WLAN.. med flera. Radiovågorna exempelvis kan helt enkelt moduleras ner i frekvens vid förstärkaren och då uppkomma som oljud på utgångarna. Samtidigt kan det vara så enkelt att gatedrivern som modulerar signalen helt enkelt med sin switch-frekvens interfererar med spolen.
Gör som rikkitikkitavi tipsade om och bandbegränsa dessa ytterligare. Samt vrid lite på spolarna i steget (ändra magnetfältens riktning) det kan göra stor skillnad. Spolarna här fungerar som rena rama radioantennerna... Samtidigt så bör du absolut jorda chassit (hjälper mot EMC m.m.) och ha dubbel eller trippelskärmade kablar på lågnivåsidan. Att köra dessa oskärmade är som att be om problem i dessa sammanhang.

Vad jag tycker du ska göra är att rådfråga Pabo och el96mo här på forumet. Båda är duktiga elektroingenjörer som jobbar med denna typ av applikationer till vardags.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2003/04/18 :  15:01:13  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Nu blir jag lite fundersam över min distorsion. Kan anledningen vara att signalledningen tar in störningar från annat håll. Har inte provat med skärmad signalledning. Jag använder LC-Audios Striplinekabel tätt tvinnad. Kanske borde prova med t.ex. en skärmar Suprakabel.

Hasse
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/04/18 :  15:53:20  Show Profile Send Lash a Private Message
Jag kör med LC-Audios Striplinekabel tätt tvinnad utan problem.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000