HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Min arbetskamrat säger att vinyl är bättre än cd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/06/22 :  10:44:43  Show Profile Send matså a Private Message
Fast inspelningstekniken på 70-talet var inte mycket att hurra för. Ex så lät trummisen många gånger sitta i en kartong.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/06/22 :  11:51:13  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
SW! Jag har märkt samma sak, fast jag är ingen utpräglad vinylfreak. Alltså att skivor som ja har spelat oerhört många gånger låter fortfarande mycket bra.
En gång läste jag på en finsk hifi-tidning att en japansk entusiast visade en gammal LP som var spelat ETT tusen gånger och fortfarande lät den bra, men naturligtvis var den INTE helt rent utan rispor etc. och säkert inte en tunn vinyl från de åren man nästan kunde se genom skivan!!!

divander! Mycket bra sagt om vinyl kontra cd. De komplettarar varandra helt enastående.
Förresten, hur låter dessa lyxvinyl? Är de värda sitt pris?
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/06/22 :  21:41:14  Show Profile Send nin a Private Message
Det finns ju en hel del vinyler från 50-talet som funkar perfekt idag också. Bra inställd skivspelare så är det lugnt.

Fast inspelningstekniken på 70-talet var inte mycket att hurra för. Ex så lät trummisen många gånger sitta i en kartong

Öhh, bra inspelade skivor från 50-60-70 talet låter ju mkt bättre än det mesta idag iaf. Så jag vet inte vart du fått detta ifrån Mats.

divander! Mycket bra sagt om vinyl kontra cd. De komplettarar varandra helt enastående.
Förresten, hur låter dessa lyxvinyl? Är de värda sitt pris?

Jag har en del "lyxvinyler", så är det någon speciell du undrar över?
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/22 :  22:23:08  Show Profile Send Timbre a Private Message

Någon som har Peter, Paul and Mary på vinyl...
Deras tidiga inspelningar som "Blowin´ In The Wind", "Lemon Tree" och "Early Morning Rain"...
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/06/22 :  23:49:15  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag har faktiskt en Peter, Paul and Mary 'Best Of'-skiva som jag köpt billigt, tyvärr har den ett hack på ena sidan, så att nålen hakar upp sig, men i övrigt låter den ruggigt bra! Jag har inte mycket sådan musik, men jag är klart impad av kvaliteten. Lite mycket stereoeffekter, typ instrument i en högtalare och sång i en annan, men fantastisk närvaro. Gillar den skarpt. Förmodligen inte bästa pressningen eftersom det är en samlingsskiva, men man fattar varför folk köper gamla skivor!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/23 :  00:01:41  Show Profile Send divander a Private Message
Är det så att bättre pu alltid sliter skivor mindre än sämre pu? Eller är det skillnad på olika typer av pu och nålslipningar? Är det någon som vet?

Vinylens kvalité är ju inte heller helt oviktig för hur många gånger det går att spela skivan med full "njutbarhet".

Oops! I did it again
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/06/23 :  08:36:38  Show Profile Send mapem a Private Message
divander,
apropå rundsmörjning av CD3. Jag har ingen aning om vad det kostar, köpte den begagnad i alldeles nyservat skick. Men kolla med Naim på info@naim-audio.com.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/06/23 :  08:43:47  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Fast inspelningstekniken på 70-talet var inte mycket att hurra för. Ex så lät trummisen många gånger sitta i en kartong"

Det beror inte på inspelningstekniken utan på att det var modernt ett tag på 70-talet med "kartongigt" trumljud: extremt kort efterklang och dämpad diskant.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/06/23 :  09:38:56  Show Profile Send matså a Private Message
Magnuz: det var en popskribent i någon tidning som skrev detta. Jag kommer inte ihåg när eller vem det var som skrev det. Det enda jag kommer ihåg är att han skrev så.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2003/06/23 :  10:19:18  Show Profile Send gromit a Private Message
nin:
quote:

Ja, och varför tycker du att CD låter bättre? Vi kan sitta här och snacka om detta hur länge som helst.

Flera anledningar egentligen men egentligen är det så att jag tycker att det är CD som bäst beskriver verkligheten.

Jag har lyssnat på flera olika vinylsystem och tycker att det har låtit väldigt trevligt och "förförande" men det har saknats något. Det har inte kännts äkta, om du är med på vad jag menar.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/06/23 :  11:31:02  Show Profile Send mapem a Private Message
Jag tycker numera att det är så här, att när man lyssnar på vinyl tänker man o vad fint det låter, vilken spröd och fin känsla det var på ljudet här, verkligen njutbart. Och när man lyssnar på cd tänker man t ex oj i den här låten fick Coltrane verkligen till det, men här hade han nog en dålig dag, värst vad Monk plinkar och har sig, han kunde spela han.

Alltså, det är väldigt trevligt att lyssna på vinyl, det skimrar behagligt lite beslöjat, men med CD tycker jag man kommer pang! rätt in i musiken. Den tränger sig på, man lyssnar aktivt och kommer inte undan.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/06/23 :  12:15:47  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Lustigt, precis samma känsla får jag med, fast tvärtom.

Det är väl därför sådana här trådar blir så långa och nin säger att vi kan diskutera detta hur länge som helst.

Edited by - Hatoil on 2003/06/23 12:20:59
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/23 :  12:56:11  Show Profile Send divander a Private Message
Tråden lär bli lika lång som en match i straffar mellan svenska landslaget i fotboll och ishockey. Dom skulle göra mål på varandra hela tiden. Båda lagen är hyffsat bra på sin sport. Och de slår den andra hela tiden på det som den är bra på. En ganska knepig och meningslös match. Likt denna tråd. Men den skulle ändå vara underhållande en stund. Även det likt denna tråd.

Kör på och fortsätt så får vi se om det blir någon vinnare.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/06/23 :  13:08:59  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Trodde denna tråd dött för länge sedan. Känsligt ämne, eller??

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/23 :  14:03:10  Show Profile Send divander a Private Message
Känsligt för dom som är osäkra på att om spelar med det ultimata mediet. Helt okänsligt för oss som är helgarderade.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/06/23 :  15:40:35  Show Profile Send Bland a Private Message
"Är det så att bättre pu alltid sliter skivor mindre än sämre pu? Eller är det skillnad på olika typer av pu och nålslipningar? Är det någon som vet?"

Generellt kan man säga ja. Bra nålar sliter mindre på vinylen än sämre nålar. Idag finns det knappast några nålar som är så dålig kavlité att den förstör vinylen. Det viktiga är, trots allt, att man har rätt inställningar. Vta, azimuth och rätt nåltryck. Det sämsta man kan göra är att ha för lågt nålytryck och felaktiga inställningar. Lågt nåltryck förstör mer än högt nåltryck. En sliten nål med för lågt nåltryck kan förstöra en skiva vid en spelning.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/06/23 :  16:00:59  Show Profile Send nin a Private Message
Jag har lyssnat på flera olika vinylsystem och tycker att det har låtit väldigt trevligt och "förförande" men det har saknats något. Det har inte kännts äkta, om du är med på vad jag menar.

haha, och jag tycker precis tvärtom. Hört en hel del olika CD system (ett av dom bästa är med Krells värsting CD/försteg för över 300 kakor) men ingen har varit lika äkta och rätt som bra vinylsystem. Så vi är tillbaka på ruta ett igen.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/23 :  16:02:31  Show Profile Send Timbre a Private Message
"Jag har faktiskt en Peter, Paul and Mary 'Best Of'-skiva som jag köpt billigt, tyvärr har den ett hack på ena sidan, så att nålen hakar upp sig, men i övrigt låter den ruggigt bra!"

När man lyssnar på deras inspelningar från början av sextiotalet är det svårt att inte fundera över vad som egentligen har hänt på dessa 40 år. Det märkliga är att denna magi försvinner någonstans på vägen. Storhiten "Leaving On A Jet Plane" från 1969 låter närmast slätstruken och livlös i jämförelse med "Lemon Tree" från 1962.
Rörmikrofonerna...
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2003/06/23 :  16:07:18  Show Profile Send gromit a Private Message
haha, och jag tycker precis tvärtom. Hört en hel del olika CD system (ett av dom bästa är med Krells värsting CD/försteg för över 300 kakor) men ingen har varit lika äkta och rätt som bra vinylsystem. Så vi är tillbaka på ruta ett igen.

Skeptisk...
Det är ju bra att du lyssnar på vinyl och jag på cd i så fall. Alla är nöjda och glada!
Däremot tycker jag att vinylspelare är så otroligt mycket läckrare än cd-spelare. Clearaudio t ex gillar jag skarpt!

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2003/06/23 :  19:51:59  Show Profile Send geldis a Private Message
Har följt tråden, dax att hoppa in. Musik låter bättre på vinyl tycker min hustru. Jag respekterar hennes åsikt, vi har trots allt varit tillsammans i 28 år och köpt och lyssnat på musik, först vinyl sedan CD. Till saken hör att detta uttalade kom efter uppgradering av både svarv och pickup. Hon lyssnar inte på samma sätt som jag, hon struntar i inspelningar, distrution och kablar hit och dit, funderar hellre på "timing" och flyt i musiken, värme och närvaro. Jag är beredd att i vissa fall hålla med henne. Vi har i många fall både LP och av CD samma inspelningar. Rent tekniskt och ofta andra viktiga parametrar är CD överlägset (kan säkerligen bevisas om man vill) men för många lyssnare är trots allt musiken viktigast. Själv står jag med ett ben i varje läger, uppskattar bägge, och varför välja? Jag lyssnar på CD eller Vinyl när jag (vi) vill. Det som är fel är att räkna ut vinylen..de som gör detta har inte hört ett bra system. Nu snackar vi musik och inte knaster eller bekvämlighet.
mvh

geldis
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/06/23 :  20:20:11  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Rolig liknelse divander, ligger nog en hel del i den!

Timbre, ja jag undrar också vad som har hänt! Framsteg? Njae. Man börjar undra.

Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/06/23 :  21:14:18  Show Profile Send Bland a Private Message
Timbre och Hatoil. Inte har det hänt mycket. I vissa fall har det blivit sämre??? Tyvärr försvann alla rörstärkare i inspelningsapparatur i början av 70-talet (i vissa fall slutet av 60-talet). Rörstärkare,rörmikrofoner,rörbandare osv försvann och in kom transistorer. Det gamla gardet på Decca/London,EMI,RCA osv blev mer eller mindre pensionerade(sparkade). Deras kunskaper behövdes inte längre. Nu visste man hur man skulle göra;Det var ju bara att mäta!!!!!!!!??????. Detta kallas, vad jag vet, teknik skifte. Ut med rör, in med transistorer. Ut med gubbar som bara kan det gamla. In med nya unga tekniker som määter allt. Varför lyssna??? Jaja. Många år försvann (20 minst). Idag ljublar vi över dessa gubbar som lyssnade och tyckte om teknik. För det gjorde dem. Och så gråter vi över dessa unga mätnissar som aldrig lyssnade hur det faktiskt lät. Eller gjorde dem det???....man undrar.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/06/23 :  22:00:30  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Njadu, Bland, nu är du nog allt ute och cyklar lite. Rörmikar och rörpreamps används än i denna dag. Jag tror snarare att det är modet (med de kommersiella radiostationerna som stilbildare) som styr. Sedan kan det nog också vara som du säger att kompetensnivån i branschen generellt sjunkit, kanske för att den inte lika uppenbart behövs längre. Förr krävde (den dyra och ofta ganska svårhanterliga) tekniken att man visste vad man höll på med, idag kan vem som helst spela in med ganska knappa resurser och åtminstone få fram något som låter. Om sedan ingen klagar över HUR det låter utan glatt köper skivorna så blir det ju som det blir...
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/06/23 :  22:56:58  Show Profile Send Bland a Private Message
Nja, cyklar gör jag inte. Jag tycker inte om cyklar. Idag använder man rörmickar men inte för 30 år sedan. Idag vet man att rörmickar odyl låter bra. Men en gång i tiden slängde man bort dessa produkter. Rörsaker har kommit tillbaka men de var försvunna i många herrans år. Steve Hoffman på DCC berättade att han fick mer eller mindre sina första rörmickar,bandspelare,rörsteg osv när alla bolag bytte ifrån rör till transistorer. Nu pratar jag om de stora bolagen inte småbolag. Jag tror inte att sony och de andra drakarna använder rör, men jag kan ha fel.........Jag hoppas att jag har fel!!!!!!!!!!
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/06/24 :  10:36:54  Show Profile Send lindvall a Private Message
matså kanske tänker på den här artikeln angående trumljudet:

http://www.thecricket.nu/blandat.asp?id=92

Ganska kul faktiskt...
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000