HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Min arbetskamrat säger att vinyl är bättre än cd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/17 :  22:46:10  Show Profile Send divander a Private Message
Vinylen luktar godare! Om inte andra argument övertygar om vinylens förträfflighet så borde denna göra det. För CD-skivor luktar inte gott. Det kan vi väl vara överens om.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/06/17 :  23:19:21  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
gromit: Jag har flera vinylskivor med musik som är digital ända fram till plasten (typ electro och liknande). Rockar rejält bättre än motsvarande cd! Fråga mig inte hur, men den gör det. Bra för mig, synd för min cd-spelare, som får samla damm. Herrens (musikens) vägar äro outgrundliga.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/18 :  00:36:44  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag kan bara åter konstatera, att så mycket nytt finns generellt inte inom vinyl, men har man ett specialintresse går det säkert bättre. Begagnatmarknaden finns ju, men då är man ju begränsad till det gamla och det kommer ju trots allt fram både ny musik och nya tolkningar som är intressanta.

Bravo
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/06/18 :  13:20:46  Show Profile Send nin a Private Message
bravo, Jaså, det säger du? Har du kollat upp marknaden ordentligt? För det släpps hundra tals nya vinyl skivor varje vecka. Det mesta jag vill ha släpps iaf.
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2003/06/18 :  13:34:36  Show Profile Send gromit a Private Message
nin:
quote:

Men om jag vänder på frågan, vad väljer du om du kan välja: en CD med 16/44.1 eller en med 24/96? Eftersom dom flesta digitala LP's är från en 24/96 DAT master. Så dom kan låta bättre än CD, beroende på massa olika saker.

Men nu är det ju inte så enkelt. Visst är mastern 24/96 i båda fallen men båda formaten (cd/vinyl) har ju sina fördelar resp nackdelar. Jag har förstått att du skulle valt vinyl, själv skulle jag valt cd utan tvekan av flera anledningar.

Du anser att vinyl ger bättre ljud, jag anser att cd ger bättre ljud. Jag tror inte vi kommer närmre varandra i den frågan men det är ändå intressant att veta varför du tycker som du gör.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/19 :  03:16:39  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej nin!

I mitt fall är det nog tvärtom, jag kan garanterat säga att ytterst få skivor av det jag är intresserad av släpps på vinyl, vilket är synd då jag i grunden är en vinylfan.

Bravo
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/06/19 :  14:23:38  Show Profile Send mapem a Private Message
Men hallå!

Jag älskar både vinyl och CD, för jag har både vinylspelare och cd-spelare. Däremot hatar jag DVD-Audio och SACD, för jag har inga apparater som klarar dom. Nån gång om och när jag får råd kommer jag kanske att älska även dessa format. Men då finns säkert något nytt jag kan hata!

NÄ, skämt åsido. Jag var helt övertygad att vinyl låter bäst tills jag nyligen uppgraderade anläggningen med ny CD-spelare och nytt förstärkeri. Mina CD-skivor låter nu lika musikaliska och detaljerade, instrumenten har lika mycket kropp och rösterna låter lika närvarande som på de bästa LP-skivorna jag har, ja t o m bättre i flera fall. Jag hade förväntat mig en förbättring, men att den blev så stor hade jag faktiskt inte räknat med. Det lönar sig att lägga ner lite pengar på bra spelare, uppenbarligen.

Men jag blev också förvånad över att även LP nu låter bättre än tidigare med den nya stärkaren, fast jag har kvar samma gamla svarv och pickup. Fast skillnaden var inte lika dramatisk som med CD. Om CD-återgivningnes kvalitet steg från B? till litet a så har LP ökat från Ba till AB+ (ni som är födda på fyrtitalet förstår).

Numera lutar jag därför åt uppfattningen att CD trots min tidigare övertygelse har förutsättningarna att låta bäst av de två, men det kräver mycket av CD-spelaren! (Jag har genomlidit två tidigare generationer CD-spelare och har nu äntligen för första gången en som klarar att återge musik!) Men vacker musik kan återges njutbart på såväl LP som CD om man har de rätta grejorna. Även piano!

F ö en underhållande tråd! På varann bara!
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/19 :  14:32:10  Show Profile Send divander a Private Message
mapem: Vad har du för skivspelare/pu, förstärkare och cd-spelare? Vad hade du innan?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/06/19 :  14:47:10  Show Profile Send mapem a Private Message
Usch, måste jag avslöja det?

Skivspelaren är en Ariston Q-deck Pro med AudiTecnica At 95 tror jag den heter (alltså en rätt simpel MM-pickup).

Min äntligen avlidna NAD 7240PE är utbytt mot en beg Naim Nait 3. Fullständigt himmelsvid förbättring! Lyfter alltså även LP-lyssnandet.

Och CD-spelaren var en Technics i "övre mellansegmentet", "virtuell batteridrift", "Class AA" "MASH One-bit" och en amssa lull-lull, minns ej beteckningen, tio år gammal, nu en Naim CD3, beg men nyservad hos Naim med helt ny transport. Tar fram saker jag inte visste fanns på skivorna, sånt som var dolt bakom Techicsens maffiga men nyanslösa ljud!
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/20 :  00:43:06  Show Profile Send divander a Private Message
Vad tar dom för en sådan "rundsmörjning" som du gjorde på CD3:an?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/06/20 :  01:19:15  Show Profile Send nin a Private Message
Men nu är det ju inte så enkelt. Visst är mastern 24/96 i båda fallen men båda formaten (cd/vinyl) har ju sina fördelar resp nackdelar. Jag har förstått att du skulle valt vinyl, själv skulle jag valt cd utan tvekan av flera anledningar.

Jäppz, det skulle jag, eftersom jag anser att en vinyl rätt graverad från en 24/96 master är bättre än en CD på 16/44.1.

Du anser att vinyl ger bättre ljud, jag anser att cd ger bättre ljud. Jag tror inte vi kommer närmre varandra i den frågan men det är ändå intressant att veta varför du tycker som du gör.

Ja, och varför tycker du att CD låter bättre? Vi kan sitta här och snacka om detta hur länge som helst.

bravo, Okej, det är ju trist. Vad är det du lyssnar på??
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/20 :  02:04:34  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej nin!

Större delen av mitt liv har jag lyssnat på klassisk musik, folkmusik och ballader. Sedan ett antal år tillbaka gräver jag mest i de medeltida musikskatterna.

Bravo
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/06/20 :  09:21:20  Show Profile Send nin a Private Message
bravo, Ja, då släpps väldigt lite nya på vinyl. Men jävligt mkt klassiskt släpps om iaf.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/21 :  03:18:12  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej igen nin!

Jag skall spana runt lite mera vid tillfälle!

MVH

Bravo
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/06/21 :  10:48:25  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Jag la ner min djing när cdn skulle ta över vinylen på klubbarna.... var inte samma sak längre och ljudet blev så hårt med cd spelarna att man kunde gråta (samt man kunde inte spela lika högt längre... well.. om man ville få hörselskador dvs). Sålde mina goa dj prylar.. ångrar fortfarande att jag inte behöll grejerna. Hade två Technics vinylare och en Numark 1975E.

Jag är nog tvungen att fixa hem en lite bättre vinyl spelare och testa den emot min Sacd. Vinylen i sig är ju klart goare än en cd. Bättre feeling!

Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/21 :  11:02:37  Show Profile Send divander a Private Message
Och feelingen är inte oviktig.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/06/21 :  11:59:37  Show Profile Send SW a Private Message
Skulle tro att det är minst 90% av de som varit hemma hos mig och lyssnat, som tycker att vinyl låter bättre än CD. Många av dem är musiker eller jobbar med musik och ljud. Föredrar själv också vinyl i de flesta fall men av bekvämlighetsskäl och pga den begränsade tillgången på nya vinylskivor blir det ändå mest CD som spelas.

S
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/06/21 :  15:30:09  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Vinyl låter oerhört bra även i ganska blygsamma system, men av bekvämlighetsskäl lyssnar också jag mest på cd.
Det finns ett stort ubud av många musikstilar som utges på LP, men så klart kan det inte konkurrera med cd-utgivningen.
Allra mest extrema vinylfreaks skaffar naturligtvis skivor som är gjorda för att spelas 45 rpm.
Finns det någon här som vet hur de låter? Nin kanske?
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/21 :  17:38:17  Show Profile Send divander a Private Message
De låter ofta väldigt bra. Men alla är inte eniga om att 45rpm är bättre än 33rpm. En del tycker att pu:n inte spårar lika bra.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/06/21 :  17:45:12  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Menar du med andra ord att de kanske inte är värda sitt pris? Kanske för de mest extrema fanatiker … men inte för gemene man.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/06/22 :  00:41:38  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
pga av det släpps väldig få LP skivor idag så satsar jag på CD.
Sen ligger det ju en fördel i CDn rent praktiskt, eftersom den inte rispas upp efter mycket lyssnande och blir oduglig. (om man inte klantar till det förstås!)

men jag kan hålla med om att vinylens charmiga återgivning och lyster aldrig blir densamma på CD. Det är en smaksak, men av praktiska skäl väljer jag cd. Så slipper jag köpa nya LP skivor hela tiden av de jag redan äger och spelat sönder!
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/22 :  00:54:45  Show Profile Send divander a Private Message
För mig känns det naturligt att ha både cd- och vinylspelare. Båda låter bra. De har sina för- och nackdelar. Och jag kan köpa en bund billiga skivor på en loppmarknad ena dagen. Nästa dag kan jag skicka efter några nya skivor från Ginza eller något annat ställe. Ibland kan jag vara bekväm och sätta på en cd-skiva. Andra gånger känner jag för att pyssla lite mer och letar därför efter en skiva i vinylhyllan. Ibland kanske jag till och med vill lyxa till det och köpa en ny "lyxvinyl", trots att jag har samma skiva på cd. Ibland känner jag för att klämma, läsa och titta på de större och tjusigare omslagen som vinylen medför. Ibland sätter jag på en cd för att det låter bättre. Men andra gånger kanske jag sätter på en vinyl för att även det låter bättre. En ruggigt bra och flexibel lösning att ha både och med andra ord. Man kan inte äta kakan och samtidigt behålla den. Men man kan äta både kaka och tårta.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/06/22 :  07:57:18  Show Profile Send nin a Private Message
pick-me-up, Som Divander sa så är inte alla helt inne på att 45 rpm är alltid bättre än 33 rpm. Det är mer utgåva mot utgåva.

hifirocker, Vad lyssnar du på för musik? För "väldigt få" skivor tycker inte jag 100-tals varje vecka är.
Så slipper jag köpa nya LP skivor hela tiden av de jag redan äger och spelat sönder!

Ett bevis på att du har spelat skivorna med:
1. Fel inställd skivspelare
2. Gammal sliten nål.
3. Varit ovarsam med skivorna.

Har man rätt inställd skivspelare, bra nål och tar hand om skivorna så kan man lyssna på dom i stort sett livet ut utan slita sönder dom.
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/06/22 :  08:21:20  Show Profile Send SW a Private Message
Håller med dig "nin". Har många LP-skivor från 70-talet som måste vara spelade många hundra gånger utan ett knäpp eller att de låter illa på något sätt. De gamla 60-talsskivorna däremot låter sämre och knastrar en del pga att man hade en dålig skivspelare på den tiden. Man behövde bara spela dem några gånger på den gamla Philipsgrammofonen så började det att knastra kommer jag ihåg. Det går ändå att njutbart lyssna på dem idag, knäpparna och knaster hörs nästan inte med bra skivspelare, PU och inte minst viktigt, en bra RIAA.

S
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/06/22 :  09:36:16  Show Profile Send Ayn a Private Message
Man kan inte äta kakan och samtidigt behålla den. Men man kan äta både kaka och tårta.

Härligt sagt...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000