HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Min arbetskamrat säger att vinyl är bättre än cd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/05/09 :  17:10:26  Show Profile Send gardd a Private Message
Låter det bra så låter det bra, oavsett avspelare. Det resonemanget köper vi alla! :)

Jag kan som kuriosa nämna att Linn Products Inc. gjorde en stor test under kontrollerade former för något år sedan. Hundratals personer fick lyssna på Linn Sondek CD12 och Linn Sondek LP12 och skriva ned vilken de tyckte lät bäst.

Resultatet är i stil med den här tråden. Somliga, cirka 20-30%, tyckte att CD12:an lät bättre. Majoriteten tyckte att LP12:an lät bättre. Inga tekniska parametrar diskuterades/mättes utan allting var "subjektivt". (Börja inte dissekera ordet subjektiv nu bara....)

Min personliga åsikt är att en vinylspelare spelar vansinnigt mycket bättre musik än en CD-spelare.
T ex kan en simpel Rega Planar 2 spelar musik på samma nivå som ett dyrt paket bestående av Linn Karik med Numerik DAC. Rega Planar 2 kostar i stort sett gratis, vilket inte direkt Karik/Numerik inte gör...

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/05/09 :  19:21:55  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Jag har nog bara en sådan skiva, den innhåller fyrverkeri samt en mycket svagt inspelad Thoréns-speldosa."

Vad ända in i friden är det för skiva
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/05/09 :  19:24:26  Show Profile Send nin a Private Message
Låter det bra så låter det bra, oavsett avspelare. Det resonemanget köper vi alla!

Nä, tyvärr så köper inte alla det. Men det är upp till dom. Jag lyssnar på musik, jag läser den inte.
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/05/10 :  00:18:24  Show Profile Send fredde a Private Message
Jag tycker din arbetskamrat har helt rätt!! Fast om det är tekniskt bevisat tror jag inte, och förstår heller inte vad det spelar för roll om det var det.

Fast miljonanläggningar är inte ensamma om den egenskapen!
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/10 :  23:57:06  Show Profile Send matså a Private Message
Precis länge leve det bästa formatet, cd!

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/05/11 :  01:20:55  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Tro´t om ni vill, har läst igenom HELA denna tråd.

Jag säger bara.............

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/05/11 :  01:40:35  Show Profile Send henricsson a Private Message
Underligt att matså:s arbetspolare inte registrerar sig själv .. Eller att matså ens kommenterat det .. Som så mycket annat i tråden. What´s goin on?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/11 :  09:26:00  Show Profile Send Xover a Private Message
Arbetskamrater har alltid rätt så de så!
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/11 :  10:46:15  Show Profile Send divander a Private Message
Min arbetskamrat säger att mp3 låter minst lika bra som cd!

Oops! I did it again
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/11 :  12:21:22  Show Profile Send matså a Private Message
Till mannen med katten i bland känd som Henricsson: Jo jag har sagt till honom (Stefan) men han tycker han är för bra för oss andra. Kommentera? Ja jag kan säga så att jag tror inte att vinyl kommer att dö ut eller cd i första taget. Det är bara så att vissa gillar ljudet från cd och andra gillar vinyl mer. Jag önskar också att det kunde finnas någon lag i skivvärlden som såg till att man inte fick göra dåliga inspelningar. Då skulle bolaget straffas mycket hårt

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/05/11 :  15:58:10  Show Profile Send Conan a Private Message
Varför sätts alltid preferensen för vinylspelare i kontrast till ljudet från CD-formatet? Räcker det inte med att säga "jag gillad ljudet från min vinylspelare!" utan att blanda in hur en CD-spelare återger vad man tror är samma vax? Eftersom vinylformatet aldrig kan påstås ha de tekniska fördelarna framför digitalformaten så blir diskussionen bara dum och onödig. Det har väl flera gånger påvisats att det går att spela in från vinylspelare på digitalmedia (t.ex. CD & DAT) och fullt ut behålla alla de subjektivt positiva fördelar som skivan sades ha? D.v.s. signalkvaliteten på en vinylskiva räcker inte för att påvisa eventuella fel på digitalmediet, vilket således är totalt transparent för signalen.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/11 :  21:53:15  Show Profile Send rolandm a Private Message
Ja, jo. Man kan ju undra om det är vinylen, eller vinylspelaren, som man gillar. Sedan så är det ju faktorer som pickup, RIAA steg m.m - av avgörande betydelse. Ju bättre RIAA man har, desto bättre låter vinylen.

Jag hade en vinyldag idag. Körde lite klassikers, som Johnny Hates Jazz, Billy Ocean, Alice, Spandau Ballet... Det lät bra. Knaster? Har man välskötta skivor, alltså inte repiga, så kommer knastret av statisk elektricitet och detta kan man få bort. Avstörda skivor knastrar inte. Jag kör med kolfiber borstar, jag har en Denon AMC-10 med specialvätska som drar bort den statiska elektriciteten. (Jag köpte på mig flera vätskebehållare medan HiFi Klubben fortfarande sålde dem :-) De har räckt i flera år. Det är bara några droppar som behövs). Mina skivor knastrar inte.

Och min budget Thorens och RIAA från NAD, fyller rummet bättre för halva priset jämfört med min CD-spelare/DAC kombination. Basen är taktfast, diskanten skir, men det är framförallt instrumenten som "hänger i luften" på ett helt annat sätt, med större reliefverkan och djupperspektiv. När jag hade NAD 306 och körde med den inbyggda RIAA:n så uppfattade jag det inte riktigt på det viset, men nu har jag bättre grejjer och då kommer vinylens fördelar gällande ljudbilden fram tydligare.

Men visst kan man säga att vinylen maskerar dåliga inspelningar mer än vad CD mediet gör... De flesta CD:s låter dåligt, särskilt pop-CD:s. De är söndermixade, sönderkompressade, sönderkörda. Men de jag har som låter bra, de låter riktigt bra (om än fortfarande inte lika rumsfyllande som mitt analoga ljud).

Så CD har en outnyttjad potential, medan ny vinyl (jag har en del nyinköpt också) har nått sin klimax.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/05/12 :  02:17:50  Show Profile Send nin a Private Message
Eftersom vinylformatet aldrig kan påstås ha de tekniska fördelarna framför digitalformaten så blir diskussionen bara dum och onödig. Det har väl flera gånger påvisats att det går att spela in från vinylspelare på digitalmedia (t.ex. CD & DAT) och fullt ut behålla alla de subjektivt positiva fördelar som skivan sades ha? D.v.s. signalkvaliteten på en vinylskiva räcker inte för att påvisa eventuella fel på digitalmediet, vilket således är totalt transparent för signalen.

Håller inte med ALLS där. Din åsikt men för min del så håller det inte alls. För min del (och andra) så kan man inte alls "spela in" en vinylskiva på en CD och det låter som vinyl. Eftersom jag anser inte CD klarar av att återge allt som en bra vinylskiva kan. Michael Fremer (Stereophile) har själv gjort roliga jämförelser mellan att spela in från vinyl på 16/44.1 och på 24/96...Tror du att det låt lika? hehe, noooo way, josé.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/05/12 :  02:44:38  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag spelar in en lite vinyl på datorn och det tappar en hel del i kvalitet och då har man ju ingen märkvärdig spelare ändå.

www.selleri.de
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/05/12 :  08:04:13  Show Profile Send matså a Private Message
nin, jag visste du skulle svara så. He he

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/05/12 :  08:33:04  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag tycker snarare att vinylen framhäver bra inspelningar. Dåliga inspelningar låter skit på vinyl med.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/17 :  05:21:58  Show Profile Send Bravo a Private Message
I grunden rätt, analogt ljud strävar de flesta efter, tyvärr är det svårt med utbudet på vinyl så skivsamlingen blir ju rätt begränsad om man skall leta nya skivor.

Bravo
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/06/17 :  08:10:52  Show Profile Send matså a Private Message
Oj då gamla tider är här igen.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/17 :  09:55:08  Show Profile Send divander a Private Message
bravo: Om man är ute efter nya skivor är utbudet begränsat på vinyl. Men om man breddar sig lite och tittar efter lite äldre skivor så är det massor som inte finns på cd. Eller så låter dom inte bra. Och när det gäller äldre skivor finns många billiga fynd. Det är bara att köpa en bunt och gå hem och testa.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/06/17 :  10:02:27  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Jag lyssnar inte på vinyl eftersom att jag till 90% spelar ny musik. Men det är klart om hade fastnat i 70-80-talet så kanske...
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/06/17 :  10:50:13  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag spelar också 90% ny musik, på vinyl. Tack alla DJ:s som räddat 12-tummarna!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/17 :  11:07:44  Show Profile Send divander a Private Message
Man behöver inte fastna vare sig i ny musik eller i 70-80-talet. Men om man har en lite bredare musiksmak så finns det mycket på vinyl. Jag köper ungefär lika mycket från 60-70-80-90-00-tal. Ibland blir det vinyl och ibland blir det cd.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/06/17 :  14:19:39  Show Profile Send nin a Private Message
Det är ganska sällan jag är ute efter en ny skiva som INTE är släppt på vinyl. Vet man vart man ska leta så är det lugnt. Men, det är klart, ny pop, rock, metal, techno, mm är det mesta som släpps. Nya klassiska skivor släpps det dåligt på vinyl. Men varför köpa dom när det finns bättre äldre??
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2003/06/17 :  14:53:21  Show Profile Send gromit a Private Message
nin:
Ok, det går säkert att hitta rätt mycket vinyl men inspelningarna görs ju till största delen digitalt ändå. Men det kanske inte är det som är grejen? Anser du att avspelningen är bättre med en vinylspelare än en CD?

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/06/17 :  22:30:36  Show Profile Send nin a Private Message
gromit, Jo, en hel del är digitala, men även analoga släpps ju än (White stripes nya t ex). Men om jag vänder på frågan, vad väljer du om du kan välja: en CD med 16/44.1 eller en med 24/96? Eftersom dom flesta digitala LP's är från en 24/96 DAT master. Så dom kan låta bättre än CD, beroende på massa olika saker.
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000