Author |
Topic |
gardd
Member
509 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 17:10:26
|
Låter det bra så låter det bra, oavsett avspelare. Det resonemanget köper vi alla! :) Jag kan som kuriosa nämna att Linn Products Inc. gjorde en stor test under kontrollerade former för något år sedan. Hundratals personer fick lyssna på Linn Sondek CD12 och Linn Sondek LP12 och skriva ned vilken de tyckte lät bäst.
Resultatet är i stil med den här tråden. Somliga, cirka 20-30%, tyckte att CD12:an lät bättre. Majoriteten tyckte att LP12:an lät bättre. Inga tekniska parametrar diskuterades/mättes utan allting var "subjektivt". (Börja inte dissekera ordet subjektiv nu bara....)
Min personliga åsikt är att en vinylspelare spelar vansinnigt mycket bättre musik än en CD-spelare. T ex kan en simpel Rega Planar 2 spelar musik på samma nivå som ett dyrt paket bestående av Linn Karik med Numerik DAC. Rega Planar 2 kostar i stort sett gratis, vilket inte direkt Karik/Numerik inte gör... |
jag kör https://www.clonesaudio.com |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 19:21:55
|
"Jag har nog bara en sådan skiva, den innhåller fyrverkeri samt en mycket svagt inspelad Thoréns-speldosa."
Vad ända in i friden är det för skiva |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 19:24:26
|
Låter det bra så låter det bra, oavsett avspelare. Det resonemanget köper vi alla!
Nä, tyvärr så köper inte alla det. Men det är upp till dom. Jag lyssnar på musik, jag läser den inte. |
|
|
fredde
Member
328 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 00:18:24
|
Jag tycker din arbetskamrat har helt rätt!! Fast om det är tekniskt bevisat tror jag inte, och förstår heller inte vad det spelar för roll om det var det.
Fast miljonanläggningar är inte ensamma om den egenskapen! |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
|
SpLiX
Member
523 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 01:20:55
|
Tro´t om ni vill, har läst igenom HELA denna tråd.
Jag säger bara............. |
Låter det?? BRA! |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 01:40:35
|
Underligt att matså:s arbetspolare inte registrerar sig själv .. Eller att matså ens kommenterat det .. Som så mycket annat i tråden. What´s goin on? |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 09:26:00
|
Arbetskamrater har alltid rätt så de så! |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 10:46:15
|
Min arbetskamrat säger att mp3 låter minst lika bra som cd! |
Oops! I did it again |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 12:21:22
|
Till mannen med katten i bland känd som Henricsson: Jo jag har sagt till honom (Stefan) men han tycker han är för bra för oss andra. Kommentera? Ja jag kan säga så att jag tror inte att vinyl kommer att dö ut eller cd i första taget. Det är bara så att vissa gillar ljudet från cd och andra gillar vinyl mer. Jag önskar också att det kunde finnas någon lag i skivvärlden som såg till att man inte fick göra dåliga inspelningar. Då skulle bolaget straffas mycket hårt |
Min fotosida på flickr
|
|
|
Conan
Member
525 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 15:58:10
|
Varför sätts alltid preferensen för vinylspelare i kontrast till ljudet från CD-formatet? Räcker det inte med att säga "jag gillad ljudet från min vinylspelare!" utan att blanda in hur en CD-spelare återger vad man tror är samma vax? Eftersom vinylformatet aldrig kan påstås ha de tekniska fördelarna framför digitalformaten så blir diskussionen bara dum och onödig. Det har väl flera gånger påvisats att det går att spela in från vinylspelare på digitalmedia (t.ex. CD & DAT) och fullt ut behålla alla de subjektivt positiva fördelar som skivan sades ha? D.v.s. signalkvaliteten på en vinylskiva räcker inte för att påvisa eventuella fel på digitalmediet, vilket således är totalt transparent för signalen. |
Militant Ljudrättsaktivist |
|
|
rolandm
Member
483 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 21:53:15
|
Ja, jo. Man kan ju undra om det är vinylen, eller vinylspelaren, som man gillar. Sedan så är det ju faktorer som pickup, RIAA steg m.m - av avgörande betydelse. Ju bättre RIAA man har, desto bättre låter vinylen.
Jag hade en vinyldag idag. Körde lite klassikers, som Johnny Hates Jazz, Billy Ocean, Alice, Spandau Ballet... Det lät bra. Knaster? Har man välskötta skivor, alltså inte repiga, så kommer knastret av statisk elektricitet och detta kan man få bort. Avstörda skivor knastrar inte. Jag kör med kolfiber borstar, jag har en Denon AMC-10 med specialvätska som drar bort den statiska elektriciteten. (Jag köpte på mig flera vätskebehållare medan HiFi Klubben fortfarande sålde dem :-) De har räckt i flera år. Det är bara några droppar som behövs). Mina skivor knastrar inte.
Och min budget Thorens och RIAA från NAD, fyller rummet bättre för halva priset jämfört med min CD-spelare/DAC kombination. Basen är taktfast, diskanten skir, men det är framförallt instrumenten som "hänger i luften" på ett helt annat sätt, med större reliefverkan och djupperspektiv. När jag hade NAD 306 och körde med den inbyggda RIAA:n så uppfattade jag det inte riktigt på det viset, men nu har jag bättre grejjer och då kommer vinylens fördelar gällande ljudbilden fram tydligare.
Men visst kan man säga att vinylen maskerar dåliga inspelningar mer än vad CD mediet gör... De flesta CD:s låter dåligt, särskilt pop-CD:s. De är söndermixade, sönderkompressade, sönderkörda. Men de jag har som låter bra, de låter riktigt bra (om än fortfarande inte lika rumsfyllande som mitt analoga ljud).
Så CD har en outnyttjad potential, medan ny vinyl (jag har en del nyinköpt också) har nått sin klimax.
Med vänlig hälsning Roland
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 02:17:50
|
Eftersom vinylformatet aldrig kan påstås ha de tekniska fördelarna framför digitalformaten så blir diskussionen bara dum och onödig. Det har väl flera gånger påvisats att det går att spela in från vinylspelare på digitalmedia (t.ex. CD & DAT) och fullt ut behålla alla de subjektivt positiva fördelar som skivan sades ha? D.v.s. signalkvaliteten på en vinylskiva räcker inte för att påvisa eventuella fel på digitalmediet, vilket således är totalt transparent för signalen.
Håller inte med ALLS där. Din åsikt men för min del så håller det inte alls. För min del (och andra) så kan man inte alls "spela in" en vinylskiva på en CD och det låter som vinyl. Eftersom jag anser inte CD klarar av att återge allt som en bra vinylskiva kan. Michael Fremer (Stereophile) har själv gjort roliga jämförelser mellan att spela in från vinyl på 16/44.1 och på 24/96...Tror du att det låt lika? hehe, noooo way, josé. |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 02:44:38
|
Jag spelar in en lite vinyl på datorn och det tappar en hel del i kvalitet och då har man ju ingen märkvärdig spelare ändå. |
www.selleri.de
|
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2003/05/12 : 08:33:04
|
Jag tycker snarare att vinylen framhäver bra inspelningar. Dåliga inspelningar låter skit på vinyl med. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 05:21:58
|
I grunden rätt, analogt ljud strävar de flesta efter, tyvärr är det svårt med utbudet på vinyl så skivsamlingen blir ju rätt begränsad om man skall leta nya skivor. |
Bravo |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 09:55:08
|
bravo: Om man är ute efter nya skivor är utbudet begränsat på vinyl. Men om man breddar sig lite och tittar efter lite äldre skivor så är det massor som inte finns på cd. Eller så låter dom inte bra. Och när det gäller äldre skivor finns många billiga fynd. Det är bara att köpa en bunt och gå hem och testa. |
Oops! I did it again |
|
|
Kevin Mitnick
Member
570 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 10:02:27
|
Jag lyssnar inte på vinyl eftersom att jag till 90% spelar ny musik. Men det är klart om hade fastnat i 70-80-talet så kanske... |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 10:50:13
|
Jag spelar också 90% ny musik, på vinyl. Tack alla DJ:s som räddat 12-tummarna! |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 11:07:44
|
Man behöver inte fastna vare sig i ny musik eller i 70-80-talet. Men om man har en lite bredare musiksmak så finns det mycket på vinyl. Jag köper ungefär lika mycket från 60-70-80-90-00-tal. Ibland blir det vinyl och ibland blir det cd. |
Oops! I did it again |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 14:19:39
|
Det är ganska sällan jag är ute efter en ny skiva som INTE är släppt på vinyl. Vet man vart man ska leta så är det lugnt. Men, det är klart, ny pop, rock, metal, techno, mm är det mesta som släpps. Nya klassiska skivor släpps det dåligt på vinyl. Men varför köpa dom när det finns bättre äldre?? |
|
|
gromit
Member
731 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 14:53:21
|
nin: Ok, det går säkert att hitta rätt mycket vinyl men inspelningarna görs ju till största delen digitalt ändå. Men det kanske inte är det som är grejen? Anser du att avspelningen är bättre med en vinylspelare än en CD?
/Gr.
|
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 22:30:36
|
gromit, Jo, en hel del är digitala, men även analoga släpps ju än (White stripes nya t ex). Men om jag vänder på frågan, vad väljer du om du kan välja: en CD med 16/44.1 eller en med 24/96? Eftersom dom flesta digitala LP's är från en 24/96 DAT master. Så dom kan låta bättre än CD, beroende på massa olika saker. |
|
|
Topic |
|