HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Min arbetskamrat säger att vinyl är bättre än cd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/17 :  07:18:50  Show Profile Send matså a Private Message
Ja jag har själv hört piano på vinyl och det lät bra.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2003/04/17 :  08:55:32  Show Profile Send Otto a Private Message
De' e' väl samma kompis som inte tycker att man behöver lägga mer
än 5 000:- på en anläggning ?
I så fall kan han glömma allt vad vinyl heter.
Hur mkt EXTRA behöver man lägga för att få ett bättre vinyl-ljud än
CD-ljud.
Jag undrar bara vart vill han komma med sitt resonemang ?
Om en vinyl-miljon-anläggning låter bättre än CD, vem är intresserad ?
Knappast din kompis.

/ Otto (snart slipper man vara Junior-member)
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/05/08 :  11:35:03  Show Profile Send poppen a Private Message
jAG HAR OFTA FEL. trOLLIGT VIS DENNA GÅNG OCKSÅ.

En analogt inspelad artist låter offta best i vinylformar förutsatt att man har en orginalpressning eventuellt en rör remastrad svidyr 180 gr. vinyl platta.

En digitalt inspelad artist vinner inte på att omvandlas till vinyl. Då är det bättre att lägga pengarna på ern bra cd spelare.

Själv använder jag bara cd av utrymmes skäl och jag slipper leta flera år efter optimala amerkinska vinylpressningar. Den tiden ligger bakom mig.

Båda medierna ger ju nöje åt den som lyssnar vead som låter best är ju som jämföra vad som smakar bäst sjötunga eller oxfile.






Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/05/08 :  12:36:49  Show Profile Send poman a Private Message
Hej matså!

Det är inte så den arbetskamraten är du själv som lägger ut en del
påståenden för att skapa debatt tro
För min del så kan jag tycka att vinyl låter naturligare, en god vän
säger det beror på att vinyl får med övertonerna men det vet nog ni andra mer om här på forumet än jag hur det är.
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/05/08 :  13:26:16  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Hejja Knoppen !

Jag kan bara instämma, tycker alla vinyl fantaster är lika roliga.
Vinyl är diskvalificerat från början S/N och dynamik i 70 db klassen i bästa fall är alldeles för dåligt för att det ens skall få vara med och tävla i min värd.

Minimikrav S/N , dynamik >90 db och inget svaj.

Dvs alla analoga format brusar, knastrar och svajar för mycket.

Att sedan vinyl kan låta väldigt bra och framför allt färgar ljudet på ett trevligt sätt är det inget snack om.
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/05/08 :  13:39:50  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Thomas A dina teorier om Vinyl ”låter väldigt bra” !
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/08 :  17:26:10  Show Profile Send rolandm a Private Message
Jag tycker inte att man kan säga att det ena eller det andra är bättre, bara konstatera att de låter olika. Jag har en del inspelningar på både vinyl och CD och när jag jämför dem så tycker jag att CD möjligen låter renare med hårdare attack, men vinyl fyller rummet bättre. Det är större separation mellan de olika instumenten och ljudet växer sig större utanför högtalarna. Det finns en tydligare "ta-på-känsla" med vinyl.

Min CD-spelare kostade 4000 (för 9 år sedan), min 24/96 DAC kostade 3000 (för ett par år sedan). Min skivspelare 1995:- (för tolv år sedan).
Och jag kan definitivt inte säga att CD utklassar vinyl, faktum är att de håller förvånandsvärt lika kvalitet, undantaget rumsfyllnaden, med tanke på prisskillnaden.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/08 :  18:23:07  Show Profile Send divander a Private Message
En del verkar tycka att vinyl låter bäst medan andra tycker att cd låter bättre. Det ligger nog någonting i det. Båda har nog sina fördelar och brister. En del uppskattar den enas fördelar medan andra ser dessa som nackdelar. Så är det och så kommer det att vara. Inga diskussioner eller pajkastningar kommer att ändra på att vissa föredrar det en medan andra föredrar det andra. Många utnyttjar detta faktum genom att inneha bra avspelningsutrustning för båda medierna (och kanske en del andra). De som gör detta är så lyckligt lottade att de kan välja vad de vill lyssna på vid varje tillfälle de sätter sig i sin lyssnigsfotölj. Och de gör dom.

Både cd och vinyl vinner. Inte oavgjort utan båda vinner. Och kan man acceptera detta och utnyttja det så är man även själv en vinnare.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/05/08 :  18:58:45  Show Profile Send nin a Private Message
qsecofr, Du tycker om att sprida massa skit va?
Jag kan bara instämma, tycker alla vinyl fantaster är lika roliga.

Skulle säga att DU är ganska rolig, på en mindre smikrane sätt kanske

Vinyl är diskvalificerat från början S/N och dynamik i 70 db klassen i bästa fall är alldeles för dåligt för att det ens skall få vara med och tävla i min värd.

Ja, vinylen har MINST 75db i dynamik och dina egna minimikrav på 90db är ju löjliga. VILKEN musik har du som uttnytjar det? En BRA inspelad pop/rock platta kanske ligger runt 15db i dynamik. En MKT bra inspelad jazz platta ligger kanske runt 30db i dynamik.
Så VART mer i törnrosa's land hittar du musik med dom värderna?


Dvs alla analoga format brusar, knastrar och svajar för mycket.


Dax att lyssna på en BRA skivspelare eller? Svaj är ju löjligt, en bra spelare och svaj är ett minne blott. Knaster? Ja, kan du inte ta hand om dina grejer så är det ju DITT fel inte formatet.
Brus?`Ja, återigen, en bra spelare, med bra pick-up och Riaa så är bruset EXTREMT låg.
Har haft många hos mig som trott jag drev när jag spela LP skivor eftersom det inte knastrar eller brusar något.


Återigen, samma tröttsamma debatt med samma tråkiga argument.
Go to Top of Page

bubblebobble
Member

119 Posts

Posted - 2003/05/08 :  19:20:19  Show Profile Send bubblebobble a Private Message
På min stereo tycker jag att vinyl låter bättre än cd, men cd låter jäkligt bra också! Jag har en i det här sammanhanget ganska enkel och billig anläggning bestående av en ca. 10 år gammal Parasound för- + effektförstärkare (kallas det kombo?), en 6 år gammal Denon CD-spelare, en Rega Planar 3 och ett par NHT 2.5i högtalare. Några plattor jag jämfört på vinyl och cd är Keith Jarret's "Köln concert" och Pan Sonic's "A" och "Aaltopiiri" (finsk minimalistisk techno, MYCKET bra!). Vinylerna låter klart bäst! Jag har svårt att i detalj beskriva skillnaden, men i mina öron och i mitt vardagsrum låter det bäst om vinylerna.

Tillägg: Uttryck som "75db i dynamik" och liknande är för mig helt obegripliga och ointressanta. Mäter ni ljudet hemma med någon slags ljudmätare? I så fall, varför?

Edited by - bubblebobble on 2003/05/08 19:24:08
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/05/08 :  20:57:05  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Nin Du va mej en sur grining gubbe.

ööö har du hört talats om klassik musik, i sådan fall, surprise dynamiken går lite ut över dina fjuttiga siffror.

Men visst har du rätt i att pop/rock är helt Odynamiskt och går alldeles utmärkt att lyssna på utan några större krav på varse dynamikomfång eller S/N. Det hindar inte det faktum att mer krävande musik behöver mer. De flesta nyktra analog fantaster erkänner att de ”tänker” bort brus och knaster och på så sätt kommer förbi denna kraftiga begränsning. Att hävda att det inte behövs är bara dumt.


Om du nu är så dum så du inte förstår vitsen med S/N och dynamikomfång >90 db så tänker inte jag usla tid på att upplysa en så otrevlig människa som dig.



Edited by - qsecofr on 2003/05/08 20:58:04
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/05/08 :  21:51:59  Show Profile Send nin a Private Message
qsecofr, Och skulle klassisk musik ligga runt 90db i dynamik? Skojar du eller? T ex EXTREMT bra inspelade klassiska CD's som t ex det som Stereophile gett ut ligger på max 39-40 db i dynamik.
Och, eftersom jag gått uppåt i kvalite i vinylsvängen så vet jag att spelaren, Riaa'n, pick-upen och armen alla spelar roll för om det brusar eller knastrar. Vilka analog fantaster har du snackat med? Dom skäggiga typerna som köper alla skumma beg LP's och spelar det på en Sony spelare från 1975?

Möjligtviss att jag är en sur gubbe (28 år), men jag blir trött på samma tröttsamma argument i denna debatt.

Ps. Lyssnar inte på klassisk musik och jag anser att Jazz och blues kan vara lika krävande för anläggningen...Fast, jag lyssnar på musik för MUSIKENS skull och inte för att utvärdera en anläggning.

Slut i rutan.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/05/08 :  22:20:27  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
qsecofr, om du läser lite gamla trådar kan du se att dynamiken behandlats många gånger förut. Då förstår du bättre var nins siffror kommer ifrån, och varför många här är trötta på diskussionen.

Håller inte med poppen om att digitalt inspelad musik låter dåligt på vinyl, jag har många skivor med musik som i stort sett är helt skapad på datorer (enligt upphovsmännen) och ändå knäcker på vinyl!

Jag tänker lätt bort brus och knaster, i den mån det finns (och det är inte ofta på välskötta skivor), med tanke på ljudet i övrigt. Cd låter tamt, litet och tråkigt jämfört med vinyl på min anläggning. Tänker inte lägga en spänn mer på det formatet.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/05/08 :  22:39:05  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Efter som du uppenbarligen inte förstår det här med dynamik så skall jag förklara för dig.

Att klassisk musik skull ha max 40 db dynamik är fel. Satt precis själv och lyssnade på en Ravel Bolero inspelning. Då slocknar –50 db indikatorn ibland i början på stycket. Huruvida musikens spelade toner har 30,40 eller 50+ db:s dynamik spelar ingen större roll när det gäller behovet av att ha större dynamik är 90 db. Nu kommer den spännande förklaringen. Instrumenten har en efterklang ner till icke hörbar nivå dvs skall du återge ett stycke med säg 40 db:s dynamik med en max nivå på 100 db så har du en lägsta ljudnivå vid spelad ton på 60 db. Nivån från 60 till 0 behövs för klangen. Klassik musik har alltid en massa korta ”pauser” i sig när man hör instrumenten klinga ut fullt till tystnad.


Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/05/08 :  22:40:54  Show Profile Send qsecofr a Private Message
hatoil hmmmm jag får väll söka i arkivet......................
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/05/08 :  23:04:48  Show Profile Send markku a Private Message
Jag läste nyss om enkel test, hurdan man kunde testa effekten till feedback i lyssningsrummet, som kanhända får vinyl att låta bättre.

Man spelar LP med högtalarna på medan tar inspelning på hårddisk/DAT. Repeterar inspelning medan högtalarna är av. Skall det bli skillnad, kanhända (beroende på akustiska förhållandena), som "biffar" upp ljudet (pick-up tar upp extra störningar så att säja, och det hela låter "bättre", subjektivt - naturligtvis).

Sen skall man laga CD-R med båda versioner av inspelning och lyssna...

Jag ville göra sådan test en gång. Har någon läst om detta, ev provat själv redan?

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952

Edited by - markku on 2003/05/08 23:06:17
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/09 :  09:47:00  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Håller med nin här. Det är extremt ovanligt med CD-utgåvor som har ett dynamiskt omfång över 90 dB (pauser förstås undantaget). Jag har nog bara en sådan skiva, den innhåller fyrverkeri samt en mycket svagt inspelad Thoréns-speldosa. Den är förstås bara utgiven på CD. Men mycket av utgiven musik går att återge rätt ok på vinyl faktiskt. Det kan ofta vara så att "rumblebruset" t o m bidrar till en ytterligare uppfattning av lokalens efterklang vid låga frekvenser. Fast egentligen är det ju ljud som tillförs på grund av (eller kanske snarar tack vare) den mekaniska avspelningsmekanismen.





Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/05/09 :  10:30:09  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Det går liksom inte att undanta pauser när de ligger i musiken, typ fult löd med violinerna, paus i 0,5 sek med klang, fult löd igen. Min poäng var att hela Dynamikomfånget från full lystningsnivå till tystnad används när man lyssnar på klassisk musik.

Hmmmm Rumble som något positivt ?


Edited by - qsecofr on 2003/05/09 11:48:54
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/05/09 :  11:18:32  Show Profile Send nin a Private Message
Min poäng var att hela Dynamikomfånget från full lystningsnivå till tyst används när man lyssnar på klassisk musik.


Till TYST?? Du menar väl till den LÄGSTA hörbara ljudet?
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/05/09 :  11:48:30  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Grattis du har tolkat det rätt !

Edited by - qsecofr on 2003/05/09 11:49:40
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/05/09 :  13:07:58  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Knoppen om du läser min förklaring till behovet av >90 db dynamikomfång så ser du vad jag menar.
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2003/05/09 :  13:09:36  Show Profile Send jonta a Private Message
jag har faktiskt upplevt skivspelare som bättre, tror det var 1982 nånstans i början av cd-eran..........

Dreams never end!
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/09 :  13:36:14  Show Profile Send rolandm a Private Message
Nu tycker jag den här diskussionen har urartat.
Det finns de som tycker att vinyl låter bättre, och de finns de som föredrar CD. Att försöka överbisa varandras personliga upplevelser genom att dänga db-värden i huvudena på varandra, känns inte särskilt konstruktivt. Jag har en enkel filosofi - "Låter det bra, så är det bra".

Och min Thorens låter bra. Oavsett db-värden så tycker jag det, därför att jag lyssnar. Jag använder mina öron. Jag läser inte den tekniska specifikationen och låter den avgöra vad jag tycker om ljudet, jag låter mina öron bestämma. Låter det bra, så är det ba. Konstigare än så är det inte.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/09 :  14:06:15  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Knoppen> Min nya idol här på forumet, saklig och kunnig. Btw jag föredrar cd, renare och mer dynamik, mindre sprak osv osv

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/05/09 :  14:16:32  Show Profile Send poman a Private Message
Jag håller med rolandm bara det låter bra!

/PO


Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000