HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Grundig i konkurs
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PenPusher
Member

51 Posts

Posted - 2003/04/14 :  16:58:20  Show Profile Send PenPusher a Private Message
Kanske inte så Hifi, men nog känns det lite märkligt att ett så stort elektronikföretag går i konkurs?

Edit:
Läs mer: http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=217075

Edited by - PenPusher on 2003/04/14 17:02:19

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/14 :  17:35:52  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Neeeeeeej, de som har så bra TV-apparater!
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/04/14 :  18:58:18  Show Profile Send rolandm a Private Message
Väldigt tråkigt. Grundig gjorde inte bara bra TV-apparater, utan även fina "lifestyle" anläggningar och riktigt fin bilstereo. Grundig var Tysklands enda riktiga svar på holländska Philips inom audio/video.

Uppenbarligen har Grundig inte klarat den hårda konkurrensen från kanske främst LG, Samsung och andra koreanska tillverkare som har satsat hårt inom Grundigs område.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/04/14 :  19:48:04  Show Profile Send brumel a Private Message
Grundig har ju gjort många prisvärda produkter genom åren. Jag minns en CD-spelare som var utrustad med en DAC 7. En avancerad bitstreamomvandlare. Den testades i H&M kring -94 och fick fina omdömen. Sen dess har väl hifiambitionerna tonats ner något.
Men tråkigt är det att masselektroniktillverkare inte klarar sig här i Europa.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/14 :  20:18:23  Show Profile Send Nagref a Private Message
Vaddå? Masselektronik klarar sig väl bra i EUropa? Se bara på Nokia...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/04/14 :  20:36:27  Show Profile Send poman a Private Message
Tråkigt jag hade en bandspelare en gång i tiden som var bra, plus att den var snygg att se på. Dom hade en speciel design på sina prylar man såg direkt att det var en Grundig.

/PO

Edited by - poman on 2003/04/14 20:37:25
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/04/14 :  21:28:29  Show Profile Send pesa a Private Message
Var det inte en artikel i senaste Hemmabio dar Asiatiska tillverkaren Sampo pekades ut at ta over Grundig (eller var det bara i Svensk distribution)?

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/04/14 :  21:36:56  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag kommer ihåg Grundigs videokassetter som man kunde vända på. VHS hade dock mycket bättre bildkvalié.
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/04/14 :  22:16:26  Show Profile Send Nagra a Private Message
Sampo drog sig ur i sista sekund, så Grundig stog där utan pengar...

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/04/15 :  01:47:36  Show Profile Send pesa a Private Message
Aj tusan var det sa det blev. Lite nostalgi ar det allt. Min pappa har varit lojal Grundig-agare (TV) sa lange jag kan minnas. Antar att han far borja leta efter nytt marke nu pa "gamle-dar".

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/04/15 :  15:34:00  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Håller med Knoppen mfa, VARFÖR????????????
Vilket tvmärke skall man nu köpa??????????
Grundig du kommer alltid att finnas i mitt minne!
Scantic, Luxor, Saba mfa har redan gått bort och nu Grundig var är världen på väg egentligen?
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/04/15 :  15:39:10  Show Profile Send Xover a Private Message
Grundigs kris?

Måndagen den 14 april informerade Grundig AG att företaget har ekonomiska problem och inte kan betala sina räkningar (att företaget är insolvent). Anders Axén, som sedan en tid tillbaka är Sverigechef, avdramatiserar informationen som har gått ut till alla stora medier i Europa.

- Grundig kommer inte att gå i konkurs, men vi kommer att leva vidare med nya ägare, säger han till Rateko&Foto.

- Insolvent betyder att vi är i förhandlingar med bankerna. Grundig har varit till salu i ett år nu, men vi har inte lyckats komma till avslut med potentiella köpare, förklarar Anders Axén. En av anledningarna till detta är att Grundig har enormt stora pensionsförpliktelser på runt 200 miljoner euro. Och dessa summor har ingen köpare velat ta över. Det man nu gör är att förhandla med investorerna/bankerna för att lösa dessa problem. Taiwanesisa Sampo och turkiska Beko är fortsatt aktuella, men det finns också andra intressenter.

Bankerna har gått med på att finansiera vidare verksamhet. Allt för att säkra Grundigs framtid, arbetstillfällen och ett långsiktigt samarbete med affärspartners. Samtidigt förs förhandlingar med potentiella investerare vars namn tillsvidare är konfidentiella.

- Vi ser detta som mycket positiva nyheter som innebär att arbetet kan starta, att bygga en solid plattform för framtiden. Vi finns här idag som vanligt! Med andra ord BUSINESS AS USUAL, avslutar Anders Axén.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/04/15 :  19:58:42  Show Profile Send svejk a Private Message
Ledsamt. Nästa gång jag är hos föräldrarna skall jag klappa Radiomöbeln från Grundig. En jättepjäs som jag satt framför varje morgon och rattade in småbarnskvarten på P1 som jag lyssnade på innan lekis. När jag vart lite äldre bandade jag kvällstoppen o 10 i topp. Den funkar fortfarande, fantastiskt!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2003/04/15 :  20:59:06  Show Profile Send cabasse a Private Message
Blir svårt att hitta reservdelar till den ultraljudstyrda fjärrkontrollen framöver då kanske.
Då blir hunden glad.

Vissa saker kan inte värderas i pengar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000