HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vettig digital utgång på ljudkort?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/15 :  02:40:36  Show Profile Send Ayn a Private Message
(vet att det inte är riktigt hifi men blablabla... )

Eftersom mitt ljudkort nyligen pajat håller jag på och letar efter ett nytt. Naturligtvis vill jag ha ut så mycket välljud som möjligt för pengarna, men det känns inte särskilt befogat att lägga lika mycket energi och pengar i ett ljudkort som i uppgradering till anläggningen - vill jag ha riktigt välljud sitter jag inte och lyssnar på musik från datorn direkt.

Men ändå, det måste ju vara skillnad på ljudkort och ljudkort. Det som verkar skilja mest mellan korten är först och främst en massa tjafs som jag inte är särskilt intresserad av egentligen, nämligen huruvida det finns 5/6/7.1-stöd eller ej, om det finns stöd för diverse surroundtekniker osv. Det som kommer efter det är kvaliten på DACen, verkar det som.

Jag funderar på att inom en överskådlig framtid köpa en extern DAC till anläggningen, och den borde ju faktiskt kunna köras som DAC inte bara för CDn utan även för ljudkortet. Skulle vara märkligt om den inte spelade skjortan av vilket ljudkort som helst...men då är frågan om hur mycket kvaliten digitalutgången på ljudkorten skiljer sig. Jag har ingen aning, har försökt leta runt på nätet efter nån recension som tar upp det i nån fin jämförelse, men inte hittat något matnyttigt.

Så finns det några här på forumet som möjligen har någon koll på detta? Är det någon annan som kör ut ljudkortets signaler genom en extern DAC?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

minoman
Member

129 Posts

Posted - 2003/04/15 :  07:45:19  Show Profile Send minoman a Private Message
Kolla bifogade länkar, där hittar Du säkert svar!

http://www.pcavtech.com/
http://www.leyman.net/mainframeset.html

mvh/micke

Avt race
Avt loqvere mellora silentio
Go to Top of Page

trolleri
Member

70 Posts

Posted - 2003/04/15 :  10:59:00  Show Profile Send trolleri a Private Message
Som jag har förstått det så finns det väldigt få billiga ljudkort med bitperfekt spdif överföring, oftast omvandlas signalen på något sätt.
Men iaf, det billigaste kortet som jag har fått verifierat att ha bitperfekt spdif är m-audio's revolution 7.1, tror den kostar under 1000kr.
Sedan finns det ju dyliga usb lösningar för små pengar men de är verkligen inte att rekommendera.

- I'm a head of my self
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/04/15 :  11:18:01  Show Profile Send CC a Private Message
Köpte för något år sedan ett Creative Labs SoundBlaster 4.1 Digital OEM för några hundra för att kunna koppla till min dac. Men det har aldrig blivit av faktiskt... I vilket fall som helst, den har digital utgång, kostar typ 150-200 pengar.. Så...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/15 :  12:14:45  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Prova att skriva ut en av Timbres snygga foton på en bra skrivare.

Borde funka som ljudkort.

.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/04/15 :  13:41:27  Show Profile Send iffe a Private Message
Har kollat efter samma sak som du ett tag nu, men blir oftast inte mycket klokare. Ett par saker har jag dock kommit fram till.

1) USB-porten ger väldigt mycket jitter. Vissa digitalutgångar som baseras på USB-gränssnittet verkar fungera eftersom de har avancerade jitterreduceringskretsar, typ Optocoms (?) DATport. Därför borde PCI-gränssnitt vara att föredra, men PCI-gränssnittet har också vissa begränsningar ex. eftersom de måste drivas på samma strömförsörjning som övrig utrustning i datorn (ex. så har ju M-audio:s USB-ljudkort vanlig 220v anslutning, som ska vara bättre). Dessutom kan det finnas störningar inne i datorn som tas upp av ljudkortet. Nåväl, jag tycker att PCI-anslutning verkar vara det klokaste.

2) De flesta ljudkort verkar sampla om frekvensen. Detta gäller exempelvis ALLA Soundblaster-kort varför de inte verkar vara något att satsa på. Terratecs lite dyrare kort verkar allihop ha bitperfekt överföring. Hur det ligger till med M-audio har jag funderat över, men "trolleri" verkar ha luskat ut hur det ligger till? Isåfall låter ju det som ett bra alternativ, förutsatt att digitalutgången är välbyggd och så.

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/15 :  13:54:51  Show Profile Send Ayn a Private Message
Tack för alla svar! Har blivit klokare.

Att alla SB-kort samplar om signalen är störigt. Det borde man väl få välja själv om man vill att de ska göra eller ej, liksom? Och att då betala mer för ett kort som ger f*n i att sampla om känns ju udda...om än behövligt antar jag...

Kollade M-Audios website (www.m-audio.com), det verkar som det ljudkort de presenterade där kostar runt tusen spänn ja. Hittade inte någon återförsäljare i Sverige dock. Drivisar till Linux verkade finnas iaf, vilket är mer eller mindre en nödvändighet för att det ska vara intressant.

När jag startade tråden hade jag mest Soundblaster Audigy i kikaren. Det lär väl inte bli något sånt köp om det stämmer som ni säger - jaja, all the better. Bättre att man köper något där man får mer välljud för pengarna

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

TG
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/04/15 :  14:25:55  Show Profile Send TG a Private Message
här säljer dom m-audio kort
http://www.inetdata.se/

In love whit 2 ch
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/04/15 :  15:08:31  Show Profile Send CC a Private Message
Hm, verkar tur att man inte börjat jobba sig med ljudet från pc´n också! Mina gamla bilhögtalare får fortsätta vara inkopplade till datorn... Tror det är lugnast så...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2003/04/15 :  20:39:50  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q1q3q848q34q36&ic=N&sw=6491

Detta kort kostar bara 445:- Det omsamplar inte och fungerar förövrigt ganska bra. Jag har själv föregångaren till detta kort i min dator och har använt det till att spela genom min DAC med optisk överföring. Skillnaden mot att spela från CD-driven är försumbar.


Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/04/15 :  21:20:35  Show Profile
sladd: Jag vet att du hatar hemmabio, men den där kommentaren var totalt malplacerad !!!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000