HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rumskorrigering + högtalar-dito
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Benjamin
Member

92 Posts

Posted - 2003/04/15 :  09:02:34  Show Profile Send Benjamin a Private Message
Heja!

Om man skaffar sig den nya Behringer Ultracurve Pro t.ex. för att kompensera för rummets fel och brister, varför skulle man då vara så noga med hur högtalarens egen frekvensgång ser ut? Om burken klingar lite ljust eller mörkt skulle inte vara så farligt.

Det skulle ju inte ha så stor betydelse om det finns lite små toppar och dippar här och var, när man ändå digitalt finjusterar nivåerna vid olika frekvenser? Alltså FÖRE DA-omvandlingen.

Gör det då någon större skillnad om det är högtalaren i sig som mäter dåligt, eller om det är rummet som spökar? Kompensering som kompensering.

Hemmabyggaren skulle kanske inte behöva mäta upp och justera så in i bomben, utan låta Behringer-mackapären sköta finliret på slutet. Två flugor i en smäll s.a.s. (rum OCH högtalare)

Visserligen justerar Ultracurven "bara" i 61 band, men måhända skulle det vara tillräckligt för att få det bra?

Inte riktigt high-end-resonemang kanske, men vad tror ni?

/Benjamin

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/15 :  09:12:15  Show Profile Send Rebo a Private Message
Ja, högtalarens frekvensgång kan du kompensera med en eq som Behringer Ultracurve Pro. Så det är då inte så noga om hötalaren har några toppar och dippar. Men det är fortfarande bra om högtalaren har låg distorsion.


Rummets påverkan kan en eq också kompensera lite för, men den gör inte detta lika på samma sett som Tact med fleras apparater. De är mer avancerade än en digital eq.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/15 :  09:52:01  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Du måste fortfarande ha en högtalare som sprider jämnt vertikalt i förhållande till direktljudet, om du vill ha ett toppenljud. Dvs en högtalare i den dyrare klassen.

Dessutom, forskning har visat att det är högtalarens frekvensgång, spridningsegenskaper och distorsion som är viktiga för ljudet. Rummets bidrag tillhör lyssningslogen och justeringar i basregionen är de enda en EQ bör användas till.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/04/15 :  10:35:01  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Självklart kan man också kompensera för inspelningars brister.
Dessutom ska man naturligtvis inte vara rädd för att låta den egna smaken och humöret styra.
Har man skaffat sig denna fina möjlighet att kontrollera ljudet så ska den naturligtvis användas.
En klar fördel är att klangmatchningen mellan olika komponenter i anläggningen blir betydelselös.
Det underlättar. Tidigare satt jag och och bytte kablar fram och tillbaka för finjustering av klangen.
Och jag kunde aldrig bestämma mig hur jag ville ha det. Lät det bra på en inspelning så lät det dåligt på någon annan. Särskit om man som jag hoppar mellan klassisk musik och brutal headbanging. Nu har jag olika kurvor för olika musiksorter.
Deeutom har jag olika kurvor beroende på om jag sitter ner och lyssnar aktivt eller har på musik medan jag ex.vis sitter och putsar min fina samling av urnor från den tidiga Tjing och Tjong-dynastin i ett annat rum.
Ett lyft av diskanten kompenserar det diskantfall som det annars blir när jag sitter i ett annat rum.
Jag tycker faktiskt att Ultracurven är det största fynd jag gjort, någonsin.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Benjamin
Member

92 Posts

Posted - 2003/04/15 :  11:12:31  Show Profile Send Benjamin a Private Message
Björn Ola,

Jag tror det är många med oss som då och då saknar en EQ-möjlighet, men det är väl fortfarande lite tabu bland hifi-folket tycks det. Och det har ju funnits goda skäl för det också! Åtminstone hittills.

I mitt fall så låter fina inspelningar underbart bra och det finns helt enkelt inget att klaga på i det läget.

Men sen har man ju en hel del bra musik där klangbalansen är sämre, ja rentav störande dålig. Skall man då hellre lida sig igenom musiken, eller "nedlåta sig" till att koppla in en bra EQ?
Jag tycker inte det, och kan denna EQ dessutom kompensera något för lyssningsrummets (och högtalarens?) negativa egenskaper, så är det väl bara bra?

Om Ultracurvens DAC ar så pass bra som det påstås, kör man CD-spelaren som drive. Denna uppsättning tror jag skulle medföra en förbättring totalt sett.

Man skulle väl även kunna koppla CD-spelaren via de vanliga analoga utgångarna till en andra ingång i förstärkaren, typ Aux, och använda den för de fina inspelningarna. Eller?
Men då åtgår förstås ytterligare ett par bra signalkablar

Nej, det blir nog svårt att låta bli den nya Ultracurven, känner jag.

/Ingmar
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/04/15 :  12:59:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag använder Ultracurven som DA-omvandlare. Då faller mycket av kritiken mot att använda EQ.
Den låter faktiskt bättre som DA-amvandlare än dom jag ägt innan. Jag tycker du är inne på rätt spår.
Dom som kritiserar användandet av EQ har rätt när det gäller analoga EQ:s. Det finns fallgropar även med en digital EQ, men vet man bara vad man gör, så är det ett ordentligt lyft.
Enda besvärligheten är att anslutningarna är balanserade + telejack på den analoga sidan.
Go to Top of Page

Benjamin
Member

92 Posts

Posted - 2003/04/15 :  13:35:08  Show Profile Send Benjamin a Private Message
Jaha, då får man väl plocka fram kolven och terminera om. Det är inte värre än så.

Oj, nu börjar det dra sig lite mot DIY här...

Det finns säkert anledning att återkomma i detta ärende och det skall bli intressant att se om det dyker upp liknande produkter som kan konkurrera i prisklass Behringer.
Justering av frekvensgång borde ju ligga hifi-vännen varmt om hjärtat, men av någon anledning har det blivit en het potatis och inte riktigt rumsrent.

Man kan ju hålla på och knåpa med högtalaruppställningar, kablage och div. tweaks men ändå inte ha frekvenskurvan i "ordning".

Nu är jag inte emot en bra kabel och optimerad uppställning etc. Allt som kan förbättra återgivningen är ju viktigt.

/Benjamin
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/15 :  13:41:26  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag ställer mig fortfarande frågan och tveksamheten till att rumskompensera hela registret. Öron och hjärna har förmåga att skilja på direkt och reflekterat ljud om de inte kommer för tätt. De ?dåliga? reflexerna är alltså de tidiga; som kommer från sidoväggar och högtalarens bakvägg. Alla andra reflexer är något som INTE bör kompenseras för. Betänk att man har ett par högtalare med perfekt återgivning och ställer den i ett rum utan vägg bakom högtalarna. Den kommer simulera en orkester som står framför dig, utanför din egen lyssningsloge. Den öppna halvan simulerar då orkesterns loge med sina väggar (och reflexer).

Dvs de reflexer som kommer från inspelningen tillhör inspelningens loge och de som kommer i ditt rum, din egen lyssningsloge. Det är lika ologiskt att ta bort det egna rummets sena reflexer som att ta bort hallreflexerna från inspelningen.

Det som kan kompenseras är högtalarens egna tonkurva och egenheter från rummet i basregistret (även om detta också är en kompromiss). Att koppla in en Ultracurve EQ och kompensera högtalare + hela rumsresponsen utan att tänka efter vad det är man ska kompensera för är i mitt tycke förkastligt och en nedgradering i lyssningsupplevelsen.

Så tänk efter före.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/04/15 :  14:58:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Reflexer är fortfarande av ondo, även med Ultracurven. Jag förstår inte ditt resonemang riktigt att jag skulle ta bort reflexer med Ultracurven. Det gör jag inte. Jag ändrar bara tonkurvan. Problemet när man mäter in en kurva är att rummets påverkan kommer med. Jag vet inte hur man skulle undvika det. Dock är det i basen som rummet påverkar mest, och det syns i den uppmätta kurvan med stora språng upp och ned. Resten av frekvensområdet är relativt jämn i mina uppmätta kurvor.
Jag försöker dock att undvika att förstärka enskilda frekvensband. Det kan försämra ljudet. Så jag drar ned topparna på den uppmätta frekvenskurvan.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/04/15 :  15:52:45  Show Profile Send oliver a Private Message
Håller med Bjön-Ola.Innan jag köpte Ultra Curven så lät inte mina Martin logan som ett par elektrostater bör göra.Troligen hade jag konstigheter i bas och mellanregister området som dödade den öppenhet man räknar med från dessa högtalare.Kurvan jag fick visade att jag hade delvis rätt den korrigerade i basen(rätt ordentligt) och lite i övre mellanregistret och vips så fanns djupet,bredden,renheten och öppenheten där.Min bästa investering nånsin,nu väntar jag bara på den nya den är beställd.

Skeptiker
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/04/15 :  16:00:20  Show Profile
Thomas A: Det som Ultracurven, och även TAG McLarens TMREQ, gör är att kompensera - under förutsättningen att man mätt rummet korrekt och skapat korrekta "filter" - för inverkar av andra parametrar som t.ex. rummets inverkan på en given högtalares akustiska koppling med rummet. Givetvis har du helt rätt i att det är i den nedre registren som man kan åstadkomma mest. Säg upp till 200 Hz eller möjligen 500 Hz. Efter detta blir det vanskligt och man får helt enkelt prova sig fram.

Därimot om man hade ett akustikt sett perfekt rum, med ett högtalarsystem som vore perfekt inklusive signalkällor och förstärkning - ja då skulle man troligen få en försämring. Men hur många på detta forum har ett perfekt rum ??? Och en perfekt anläggning ??? Och en perfekt hörsel ???

Btw. Det finns inga garantier att ett "spikrakt frekvenssvar" låter bra...

Den som vill fördjupa sig lite i det hela kan läsa följande dokument som beskriver vad man kan åstadkomma med TMREQ (Tag Mclaren Room EQ - något som min TAG AV32R Dual Processor är kapabel till och sanlöst bra på!):

http://www.audiolab.co.uk/members/introf.asp?page=%2Fmembers%2Fnews%2Fnews75&isnews=yes
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/15 :  17:20:02  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Björn-Ola,

mikrofonen ser den totala energikurvan om man inte mäter med MLS eller liknande. Men jag tror inte Ultracurven använder det? Alltså ser mikrofonen summan av högtalaren + tidiga + sena reflexer. Det gör inte öron/hjärna. De sena reflexerna tillhör logen, ambiensen, och ger öron/hjärna en bild av akustiken/storleken/formen på rummet. Precis som de reflexer som finns från rummet i inspelningen.

Alltså är den ojämna energitonkurvan i rummet ett resultat av reflexer från rummet. När du kompenserar tonkurvan så får du ett orak direktljudtonkurva, men en rak energikurva. Det är inte vad man får i en live-situation. Där har man per definition, en rak direktljudtonkurva men tämligen variabel energitonkurva, pga av reflexerna i rummet.

Alltså; jag skulle mäta upp högtalaren utomhus (eller med MLS) med Ultran för att kompensera för högtalarens fel. Helst kanske göra en kompromisskurva för 0-graders vinkeln, eftersom jag skulle förmodligen få kompensera mer för off-axis kurvan (som bör vara jämn och svagt sluttande). Sen skulle jag manuellt justera de register som ställer till problem i basen inomhus.

Jag är helt klart förespråkare för EQ (parametriska sådana) när det gäller kompensation i basregionen. Men övriga register borde få lämnas orörda.



"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/04/15 :  17:25:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Du har säkert rätt.
En konsekvens är att om man korrigerar så att man får en helt rak tonkurva, så låter det för ljust.
Man måste låta kurvan falla något i diskanten.

Edited by - Björn-Ola on 2003/04/15 17:25:57
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/04/15 :  17:28:08  Show Profile
Om man vill testa ett riktigt bra mätverktyg kan jag rekommendera ETF:

http://www.etfacoustic.com/

Jag har själv senaste versionen av programvaran för att skapa de s.k. filtren till TAGs TMREQ system och det ger, minst sagt, bra förbättringar :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.65 sekunder. Snitz Forums 2000