HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp med högtalarval!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/04/13 :  22:07:57  Show Profile Send ésm a Private Message
Hej alla, jag vill börja med att säga att jag har läst alla inlägg angående stativare under de senaste dagarna. Detta har bara gjort mig mer osäker på vilka högtalare jag ska köpa.

Min budget är ca 10-11000:-. Tyvärr sitter jag i en lite dålig sits, jag är student, är utan bil och arbetar med mitt exjobb (puhh), så jag kan inte åka runt och lyssna på så många högtalare.

Jag lyssnar på olika sorters musik, men rock och blues är det jag lyssnar mest på. Diskanten får inte vara påfrestande utan jag ser då att det är bättre om den är lite avrullad i toppen. Då jag spelat bas i snart 10år så vill jag ha en väldefinierad bas, dock ej någon "fet" överdriven bas. Hoppas att denna beskrivning kan hjälpa till lite.

Högtalarna jag funderat på är Von Schweikert VR1 (nya), Audiovector M1 Super (nya), Linn Tukan (nya) eller Sonus Fabre Signum (begagnade).

En ny förstärkare kommer att inhandlas under sommaren, för tillfället har jag bara en Yamaha Hemmabiostärkare och en gammal Onkyo Integra CD. Så den framtida förstärkaren kommer att inhandlas med hänsyn till högtalarna.

Hoppas att någon kan hjälpa mig i "högtalardjungeln" och ge mig några goda råd eller kanske avråda mig från några högtalare.

P.S Såga mig inte för min beskrivning av vilket ljud jag föredrar, jag hade svårt att få till det jag skrev

Edited by - ésm on 2003/04/14 08:33:07

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/04/13 :  22:10:25  Show Profile Send Gebex a Private Message
Sonus Fabre har den diskant som du söker.