HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp med högtalarval!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/04/13 :  22:07:57  Show Profile Send ésm a Private Message
Hej alla, jag vill börja med att säga att jag har läst alla inlägg angående stativare under de senaste dagarna. Detta har bara gjort mig mer osäker på vilka högtalare jag ska köpa.

Min budget är ca 10-11000:-. Tyvärr sitter jag i en lite dålig sits, jag är student, är utan bil och arbetar med mitt exjobb (puhh), så jag kan inte åka runt och lyssna på så många högtalare.

Jag lyssnar på olika sorters musik, men rock och blues är det jag lyssnar mest på. Diskanten får inte vara påfrestande utan jag ser då att det är bättre om den är lite avrullad i toppen. Då jag spelat bas i snart 10år så vill jag ha en väldefinierad bas, dock ej någon "fet" överdriven bas. Hoppas att denna beskrivning kan hjälpa till lite.

Högtalarna jag funderat på är Von Schweikert VR1 (nya), Audiovector M1 Super (nya), Linn Tukan (nya) eller Sonus Fabre Signum (begagnade).

En ny förstärkare kommer att inhandlas under sommaren, för tillfället har jag bara en Yamaha Hemmabiostärkare och en gammal Onkyo Integra CD. Så den framtida förstärkaren kommer att inhandlas med hänsyn till högtalarna.

Hoppas att någon kan hjälpa mig i "högtalardjungeln" och ge mig några goda råd eller kanske avråda mig från några högtalare.

P.S Såga mig inte för min beskrivning av vilket ljud jag föredrar, jag hade svårt att få till det jag skrev

Edited by - ésm on 2003/04/14 08:33:07

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/04/13 :  22:10:25  Show Profile Send Gebex a Private Message
Sonus Fabre har den diskant som du söker.
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/04/13 :  22:33:32  Show Profile Send redestad a Private Message
Hej!

Av dina ljudönskemål att döma tror jag att VR-1 skulle göra dig mycket glad och nöjd. Har själv Von Schweikert VR-4 Gen III HSE och är mer än nöjd, en helt fantastisk högtalare och deras nya VR-1 ska tydligen vara någor alldeles extra, dessutom till ett mycket rimligt pris. Ytterst hög upplösning, en sammetslen diskant och väldigt högkvalitativ bas med en stor dos kraft, djup och stabilitet är lite av det du kan vänta dig. Tala med Jörgen på Ultimate i Vimmerby så får du garanterat veta mer! Trist förresten att VR-1 inte hade landat när Hifi-musik nyligen testade dyrare stativare, hade varit kul att se hur den hade stått sig.

Hälsningar

redestad
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/04/13 :  22:43:15  Show Profile Send ésm a Private Message
Ja, jag det skulle varit intressant att se vad dom skulle haft att säga om VR1:orna. Tester kan ju alltid vara en bra handledning, men det här forumet är bättre, det kommer fram fler synpunkter. Tyvärr har jag ca 60 mil till Vimmerby, så det får nog bli ett samtal till Ultimate istället för ett besök.
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/04/13 :  23:26:35  Show Profile Send €riC a Private Message
om du skulle ha möjlighet att vänta ett tag, så skulle det nog löna sig att lyssna (om det är möjligt) på nya Carlsson OA60, kommer snart. Det skulle jag göra om det vore möjligt för mig att köpa dem
För mig är nog kommande OA58 mer rimligt.
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/04/14 :  08:39:15  Show Profile Send ésm a Private Message
Hmmm, jag har ett ganska litet studentrum som ej har plats för stora golvstående högtalare. På bilderna av Carlsson OA60 verkade det som om att dom tar upp ganska mycket plats. Är det ingen som kan uttala sig mer ingående om någon av de andra högtalarna jag funderat på?
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/04/14 :  10:29:46  Show Profile Send Per a Private Message
Jag har VR1 hemma just nu för test. Mkt positivt. Lättlyssnad, oförskämt djup bas. Luftigt. Kul att det dessutom är en sluten låda med ett litet ventilationshål för diskanten. FInishen är toppen men spikarna undertill är idiotiskt nog fastlimmade. Rekommenderas.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/14 :  11:09:21  Show Profile Send Ayn a Private Message
Om du rör dig runt 10k-strecket tycker jag du snarare ska titta på Linn Katan istället för Linn Tukan. Förvånansvärt hur djup och väldefinierad bas man kan få in i de stativarna...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/14 :  11:11:41  Show Profile Send Ayn a Private Message
Woot, 200 posts

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/14 :  11:14:45  Show Profile Send Rebo a Private Message
Katan har inte mycket av vad jag kallar för djupbas. 75Hz-20KHz +/-3dB om de inte körs aktivt.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/14 :  11:19:41  Show Profile Send Knoppen a Private Message
ésm, OA60 är tämligen små golvhögtalare. De är inte lika höga som "vanliga" golvhögtalare, ungefär mittemellen OA50 och vanliga golvhögtalare.

Men om du har ett par bokhyllehögtalare, behöver du ju ändå ett par stativ, eftersom de flesta högtalare inte är designade för att stå i bokhyllor utan är gjorda för att stå fritt från reflekterande ytor. Och stativet går ju ändå ned till golvet så då sparar du ingen plats ändå.

Andra rekommendabla högtalare är:

Ampion Argon II

NHT ST4

Ino Audio pi24

Genelec 1030AM (aktiva, du slipper köpa slutsteg, samt är anpassningsbara för lyssningsrummet)

Jag vet ju förstås vilka jag själv skulle köpa...


/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/04/14 :  13:17:21  Show Profile Send ésm a Private Message
Tack för alla tips! Det ser ut som att det blir en lång hifikväll med trevliga besök på webbsidor för att kolla upp alla dessa högtalare. Jag kommer inte att köpa nya högtalare innan månadsskiftet, så är det någon som har fler tips så är de väldigt välkommna.

Edited by - ésm on 2003/04/14 13:18:27
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/04/14 :  18:42:58  Show Profile Send mag a Private Message
Ampihon och Ino piP (modellen mindre än pi24) och Genelec 1030 har jag lyssnat på och alla låter väldigt trevligt. Jag föredrar nog dock piP och Genelec men saken är som baken :)

Genelec är dock ganska dyra (strax under 20000:- ?) men har som Knoppen redan breättat inbyggda slutsteg.

Ampion finns på ljudmakarn bla och kostar runt 10' har jag för mig.
piP kostar 6700:- färdig eller 4700 om man sätter i elementen och löder själv (dom är då färdigfanerade ca 3500:- i MDF om man vill måla/fanera själv också)
pi24 ligger på runt 10' färdig. John Stalberg här på forumet har ett par sådana, han kan säkert berätta hur dom låter.




//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/04/14 :  20:17:19  Show Profile Send bibi50 a Private Message
NHT ST4
Vad kan du berätta om dessa svarta pianolackerade högtalare ?
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/04/14 :  20:44:06  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Kan bara rekommendera carlsson!
Har lyssnat på en hel del annat (i prisklassen) men jag tycker utan tvekan att carlsson är bäst! Detta gäller då de modeller som jag favoriserar, nämligen 51 och 52. I den nya .3 tappningen är de mycket trevliga. Om dessutom oa60 lever upp till förväntningarna så lär det bli en mycket kompetent högtalare. Denna är jag själv mycket nyfiken på.

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/04/14 :  21:13:28  Show Profile Send ésm a Private Message
NHT ST4 verkar väldigt lika NHT 2.5i. Är det samma högtalare som enbart vidareutvecklats eller är den helt ny?
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/04/14 :  23:29:14  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jag tycker du ska ge B&W CDM1 NT en lyssning också, kanske inte helt optimala till rock men jag tycker du ska ge dem chansen när du är ute och springer.
Go to Top of Page

perper
Member

64 Posts

Posted - 2003/04/15 :  11:37:18  Show Profile Send perper a Private Message
Tycker att du skall testa och låna hem ett par Quad... Ingen lyssningströtthet... tråkigt att de kanske är lite för billiga för din budget
Ps: köpte (lånade demonstrationsmodellen hittills) en modell som hette 12 någonting (4900:-) är lite sugen på att testa den stora golvmodellen men den kostar 9900:- och kanske blir jobbig för min Classik?
Go to Top of Page

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2003/04/15 :  12:19:05  Show Profile Send har-man a Private Message
Jag tycker du ska bygga ett par Proac kloner!
fin diskant och djup o rätt så väl definerad bas."den där basgången hör jag inte i mina studio monitorer hemma med sub till" sa min morbror som har egen studio
o jag kör dom i ett litet rum utan att få massa tråkig dån bas.
om du orkar så tycker jag du ska ta o bygga dig ett par.. eller köpa StefanB´s om dom inte är sålda.

/aLEX

/aLEX

Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/04/15 :  15:39:33  Show Profile Send ésm a Private Message
Hmmm, proac-klonerna som kag sett här brukar vara mycket läckra. Men tyvärr är jag född med tummen mitt i handen, dessutom bor jag i lägenhet och har inte möjlighet att bygga här.

Men tack för tipset..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000