HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Komplettera med sub...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/04/14 :  22:50:05  Show Profile Send Johansson a Private Message
(Det finns en annan tråd om subbar, men den handlade om stativare så jag ville inte byta ämne där...)

Hur lyckat vore det att låta ett par subbar spela med mina Magneplanar 1.6:or? Jag är mitt uppe i en uppgraderings-fas och det låter bara bättre och bättre, men jag saknar ändå det där riktiga klippet i mellangärdet och de djupaste orgeltonerna.

Jag har för mig att just magnetostater ska vara speciellt kinkiga vid val av sub, basen kan lätt uppfallas som släpande. REL har ofta nämnts som ett bra märke att kolla upp till maggies.

Min andra fundering gäller om kvantitet går före kvalitet, dvs om det är ljudmässigt bättre att ha två lite billigare subbar än en dyr rackare? Det känns på något vis vettigast att ha en sub ståendes bredvid vardera högtalare, Audio Artistry med många flera kör ju på det konceptet...

Många funderingar, men får jag några svar

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...

VälLjud
F.d. Affe

116 Posts

Posted - 2003/04/15 :  00:40:35  Show Profile Send VälLjud a Private Message
Hej,

Jag använder själv en Rel strata III till Magnepan hgt. med bra resultat. Kombinationen sluten låda samt högnivå anslutningen anser jag gör den snabb och lätt att integrera.
Funderar visserligen på att byta till en Audio Physic "Luna" som kanske ligger i en lite höge division.
Mv.
Affe
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/04/15 :  01:04:11  Show Profile Send Manga X a Private Message
Hej Johansson.

Går själv i tankar att hitta en sub som ska matcha Maggiesarna.
Funderar på att bygga en dipolär historia.

Har aldrig byggt något tidigare, men hur svårt kan det vara...
Här finns en...http://www.euronet.nl/users/temagm/audio/dipolesub.htm

Samt... http://www.diysubwoofers.org/dipole/

Blir tydligen mycket bra till våra Maggiesar också!!! Luftighet...!

Kräver i.o.f.s. en EQ verkar det som... förutom förstärkaren till den!!! Borde gå att få bra ekonomi i den också...


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

jesper
Member

121 Posts

Posted - 2003/04/15 :  03:43:59  Show Profile Send jesper a Private Message
Velodyne gör trevliga subbar också. Jag har hört HGS-10 tillsamman med Magnepan ganska mycket och det är absolut inga problem med "snabbheten" hos basen.
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/04/15 :  14:11:07  Show Profile Send Johansson a Private Message
För min del blir det med 99% säkerhet en köpt sub, efter att Aleph60-blocken byggts klart är jag nog måttligt sugen på att börja bygga på något nytt...

REL Strata III har jag läst ska funka bra till maggies, HGS-10 har jag däremot missat. Vilka penningar rör det sig om? Förmodligen så tillåter ekonomin bara en sub i stöten så jag kommer att ha tid att leta på begagnatmarknaden.

Sen var det ju det här med hur många man bör ha. Jag har för mig att 1.6:orna inte sträcker sig så värst långt ner i registret, så risken blir väl att det går riktningsbestämma subben ifall den måste delas av relativt högt. Sen ser det ju överlägset snyggast ut med en sub per högtalare istället för en enda mitt emellan...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/04/15 :  14:17:15  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Klart du skall bygga! ;-)

Läs tråden om XLS som jag skrev, lite tillsammans med Nagref (som får anses vara baskonstruktören i det sammanhanget).

Som vanligt gäller det att koppla på ett fint klass D steg, kanske det från LC Audio? ;-)


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/04/15 :  14:53:52  Show Profile Send Johansson a Private Message
Njaäee...

The big krux är att jag kommer att ha klent om tid framöver, och den lilla lediga tid jag har vill jag spendera framför stereon. Visst kanske det kostar lite mer att köpa färdigbyggt men då säger en röst i mitt bakhuvud att det är så här den är tänkt ska låta.

Bygger jag själv så kommer jag ligga sömnlös och grubbla över hur jag ska ha råd med dyraste WBT-kontakterna, ett klass-A slutsteg som självklart ska ha en egen låda, Valhalla internkablage, Q-dampers att ställa den på, minst 10 cm tjock totalt resonansdöd låda med 5 mm mahognyfanér som matchar delningsfilterlådorna, en EQ som inte är av denna värld och så vidare...

Jag kommer garanterat ha tillräckligt med bekymmer med slutstegen när jag fått dom klara. Värre kondningar, specialtrafos från Toroid för tusenlappen styck, olika lod, internkablage...

Färdiga lösningar är min melodi framöver.

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000