HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lite råd tack?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Coming Soon
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/04/13 :  21:00:45  Show Profile  Visit Coming Soon's Homepage Send Coming Soon a Private Message
Jag är en 16-årig snubbe som lyssnar främst på hip-hop, men även annan musik, bl.a. Aphex Twin, Al Green osv..jag gör även egen musik, vissa kallar den hip-hop, vissa kallar den trip-hop, iallafall..jag ska då flytta till ett nytt hus med mina föräldrar om ett tag..och mitt rum ska då ljudisoleras med isolering i väggarna och extra gipsplattor, och då vill jag gärna köpa en ny anläggning ..

Jag kan inte mycket om sånt här, men det jag gillar är stark bas och hög volym, men även bra ljud..jag vet inte alls vad jag ska köpa, eller hur mycket pengar jag har att röra mig med, men jag vill ha något bra, men inte alltför dyrt..

Det jag har nu är (ni kommer skratta som fan):

Panasonic SC-AK22 Stereoanläggning:



och en datorsubwoofer från HP, värdelös..den skallrar vid för hög volym, vilken inte alls är väldigt hög..

Jag vill veta vad man ska köpa, allt från högtalare till recievers och slutsteg (vafan det nu är för något) och ja, prisklassen får väl bli mellan 5000 kr - 20 000 kr..

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få..

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/04/13 :  21:22:27  Show Profile Send €riC a Private Message
Tja, för att få bättre ljud, djupare bas och kunna spela högre än du kan nu krävs det nog inte så mycket... Det är ju en ganska stor skillnad på 5000 och 20000kr, för 5000 kan det kanske bli svårt att få ett komplett (nytt) system, för 20000kr blir det inte så svårt. En idé kan ju vara att köpa begagnat. Titta annars in på www.agrenshifi.com de har en del paketlösningar som kanske kan vara intresanta? Är rummet litet så räcker ett par bra stativare ganska långt, sen kan man ju alltid köpa till en aktiv sub.
Go to Top of Page

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2003/04/13 :  21:49:32  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
ComingSoon:

Här är det ingen som skrattar! Kommer ihåg när jag var 15-16 år och skulle köpa min första "riktiga" stereo. Detta är troligtvis den bästa och roligaste stereo jag har köpt.

Berätta gärna var Du bor, lite lättare att ge ett förslag då. Bestäm Dig också för 20 laxar om kassan tillåter. Det blir billigare så! (?)


- Just Another Foolish Stringbender -
Go to Top of Page

Coming Soon
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/04/13 :  23:09:02  Show Profile  Visit Coming Soon's Homepage Send Coming Soon a Private Message
Jag glömde berätta..mitt nya rum kommer vara ugnefär 13 kvadratmeter stort..jag bor i Halmstad..
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/13 :  23:58:33  Show Profile Send tompa a Private Message
Köp begagnat i affär, de har både demoex och inbytesex till bra priser lite överallt. Jag vet inte vad som finns i Halland, men i Helsingborg hittar du beggat liksom i Göteborg och Malmö.

tompa
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/04/14 :  00:03:37  Show Profile Send rolandm a Private Message
Förstärkare: NAD 320BEE * 3 698 :-
En livlig och spelglad förstärkare som kan spela högt.

CD spelare: NAD 521i * 2 995:-
Trevlig allround spelare med bra bas och rytmkänsla

Högtalare: B&W DM 309 * 5 995:-
Golvare med bastryck och hög detaljåtergivning.

Högtalarkablar: Tara Labs Omni för basen, Supra Ply 2.5 för diskanten.
Mellan CD spelare och förstärkare så föreslår jag Audioquest Sidewinder eller Copperhead. Min erfarenhet av Audioquest signalkablar är att de passar bra för rytmisk musik. Kanske inte sista ordet i neutralitet, men jag gillar dem.

Ovanstående är en bra budgetstereo med viss "all-round appeal".

Känner man att man vill spendera lite mer, så finns det ju flera gourmét blandningar som man kan göra.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/14 :  00:16:30  Show Profile Send tompa a Private Message
Förstärkare: en Rotel eller Marantz eller Primare (lyssna dig fram!)
Högtalare: Monitor Audio Silver-serien t ex (men lyssna dig fram)
CD-spelare: mindre kinkigt än valet av förstärkare och högtalare, enligt min mening, lyssna på Arcam och Cambridge till att börja med.

tompa
Go to Top of Page

Coming Soon
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/04/14 :  00:36:24  Show Profile  Visit Coming Soon's Homepage Send Coming Soon a Private Message
ja, det ser inte helt fel ut roland..

surround vore ju kul också iofs :D
gärna cd-växlare på 300 skivor eller så, men om det är bra vet jag inte..
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/14 :  01:35:36  Show Profile Send Ayn a Private Message
Rekommendation å Linnisternas vägnar (skulle jag tro): Begagnad Linn Classik och ett par Linn Katan till det...då har du kommit långt för under 20k!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/04/14 :  03:12:52  Show Profile Send Melker a Private Message
Coming Soon: Om du ska köpa dina grejer i Halmstad så är det ju Ljudcenter som gäller kolla på begagnat hyllan där brukar det finnas en del kul. På El Giganten så finns det OK Mission Högtalare för rimliga pengar, de har en stativ modell som heter 780 (tror jag) som ska vara prisvärd (tror den ligger runt 4000:- ) Vill du ha ett lätt placerat system så kan du ju köpa ett satellit system med en Subwoofer tex en beggad Canton Plus S och Plus C kombination vilket jag tycker är prisvärt (bör ligga runt 2500 sådär). Min chef har ett till salu i halmstad och jag kan nog ordna provlyssning. Ja jag vill inte kränga på dig dom men jag tycker att de är ett riktigt bra kit att börja med, hade jag inte redan ett liknande system så hade jag nog köpt dem själv ;-)

Halmstad
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/14 :  03:35:23  Show Profile Send DasIch a Private Message
Ayn hann visst före mig.
Jag hade lagt ett bud på yalpa´s Classik i alla fall:
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=12371

Katan är också utmärkt lättplacerade för ett så litet rum(i mitt rum på ~13kvm är de i alla fall det), och bas tycker jag det blir gott om.
Det här tycker jag är det bästa system jag hört för runt 30,000kr(och en bit över också). Fast det är förstås vad jag tycker, och skall inte tas som ett argument. Mina extremt dåliga geografikunskaper säger dock att www.tonlaget.se är den närmsta återförsäljaren.

Objektivist
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/04/14 :  08:17:40  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Nu blir jag nästan nostalgisk

Uppgraderingen jag gjorde 1984 (kan minnas fel på något år) från mitt Sanjopaket med Bosehögtalare till en anläggning bestående av Proton förstärkeri/Marantz cd/Infinity högtalare/Thorens skivspelare var nog den största och roligaste ljud/musik uppgradering jag någonsin gjort. Prylarna köptes på Hifistället i gbg. Ändå hade min farsa en Mcintorsh rörstärkare från 60-talet som jag ibland fick lyssna på. Den drev ett par Carlsson och skivspelaren var av märket Garrard (tror jag). Jag vill minnas att den anläggningen inte rockade tillräckligt för mig på den tidenmen den sjöng väldigt fint med farsans Viktor Klimenko-skivor.

Då kan jag tala om att Sanjopaketet var ett "värstingpaket" 1978 när jag köpte det och ihop med högtalarna gav jag lite drygt 10000Kr.

För dom pengarna idag får man betydligt bättre grejerdetta trots kronans minskade värde på alla dessa år.

Du har en härlig tid framför dig. Akta dig för hifiuppgraditis bara. Det är en svår virussjukdom som smittar men dom som insjuknat tycks i det allra flesta fall vara ganska lyckliga männinskor.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/04/14 :  09:39:11  Show Profile Send n0p a Private Message
Cambridge kan ju vara värt att kolla in om nu hifiklubben håller vad de lovar och sänker priserna så kan ju de bli väldigt prisvärda.

Har du mera pengar att röra dig med, lyssna på Quads elektronik.

Högtalartips, quad 11 L / 12 L

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/04/14 :  11:02:38  Show Profile Send Melker a Private Message
ag antar att du vill ha en riktig anläggning av lösa komponenter men Det slog mig att man kan få bra kompakt anläggningar nu ocksåk, kolla denna http://www.larsbengtsson.se/prod_view.asp?Id=shasdsg11 med ett par bra högtalare på det så blir det nog väldigt prisvärt.

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

lenwac
Member

244 Posts

Posted - 2003/04/14 :  11:57:44  Show Profile Send lenwac a Private Message
"Cambridge kan ju vara värt att kolla in om nu hifiklubben håller vad de lovar och sänker priserna så kan ju de bli väldigt prisvärda."

Säljer Hi-Fi klubben verkligen Cambridge?
Hittar inget om det på deras hemsida?

/lenwac

"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd"
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/04/14 :  12:09:51  Show Profile Send rolandm a Private Message
Min första anläggning (NAD 3020i med Dali 104 högtalare) spelade högt och bra med mycket och varm bas, men jag tyckte basen blev lite för "tjock".

Idag har jag en 40 wattare (Alchemist Axiom) och 2-vägs stativare (ALR Jordan Entry 2M). Även om bastrycket vid låg volym är lite, ja lågt, så finns det definition, klarhet, djup och skärpa. Basen är fast, tight, snabb och välupplöst. Vrider jag på till 12 läget så kommer även bastrycket, men vid den nivån är ljudet olidligt högt (både för mig och för mina grannar). Ljudet är dock fortfarande klart, välupplöst och väldigt bra, ingen distorsion eller kompression. Det finns ännu mer att ta av, men jag vill inte prova hur högt de kan gå utan hörselskydd. :-) Förstärkaren låg på 4000:- och högtalarna på 3000:-. Nu lyssnar jag inte på hip-hop och trip-hop, men väl drums'n bass, house, afrobeat och pop-techno. Jag tycker musik med snabba och tunga basgångar passar bra med högtalare som har mer kvalitativ bas än kvantitativ. Att basen är fast, väl sammanhållen, snabb och tight, snarare än djup och med tryck.

Man kan få ut mycket utan att det behöver bli jättedyrt.

Förutom ALR/Jordan, som är mina personliga favoriter, så kan jag rekommendera Monitor Audio. De har spelglada och rytmiska högtalare i Bronze-serien. Ganska likt ALR/Jordan, men med en skarpare diskant. Bronze 2 är ju ett budgetkap för rimliga pengar. En väldigt trevlig stativare.

B&W DM309, som jag listade ovan, är lite varmare men klart intressanta och bland det bästa i en låg prisklass om du vill ha golvare. De är mer ett val om du vill ha basdjup och tryck, än det ultimata i rytm och snabbhet. Men för att vara golvare är de ganska snabba ändå. Bör dock placeras ut en del från bakväggen för att basen inte ska förlora i snabbhet.

Cambridge, som någon rekommenderade ovan, gör bra produkter.
En nackdel med Cambridges förstärkare är att de inte har samma strömkapacitet som NAD, klarar inte låga impdedanser lika bra, ger inte riktigt samma stramhet och tryck i basen. Men de är ändå väl värda att lyssna på. CD spelarna är också bra, kanske inte lika "flirtiga" som NAD, mer neutrala. One can't go wrong with NAD. :-)

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Coming Soon
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/04/14 :  12:29:27  Show Profile  Visit Coming Soon's Homepage Send Coming Soon a Private Message
Till Melker:
Jag vill inte ha satellitsystem..
Jag vill ha golvare..

men man kanske skulle köpa hela B & W 300 Series, om man har råd, vet inte riktigt vad det kostar, men på B & W's officiella hemsida verkar de ha tagit bort DM309:orna..
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/14 :  13:02:01  Show Profile Send Knoppen a Private Message

Högtalare:
NHT ST4, eller B&W 603 Serie 3 (de har lite fetare bas än genomsnittet, men ändå "rent och klart" ljud)

Förstärkare:
Harman Kardon 670

CD:
Köp en DVD-spelare istället för 1000 - 2000 kr.
T ex Samsung DVD-S224

Detta hamnar runt 20000 kr


Denna stereon lär fungera mycket bra tills den dag du känner att du vill byta ut något. Det första att byta ut då skulle nog bli högtalarna eller DVD-spelaren om något nytt format kommit som den inte klarar.


/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Coming Soon
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/04/14 :  13:17:27  Show Profile  Visit Coming Soon's Homepage Send Coming Soon a Private Message
Knoppen,

Ja, den där förstärkaren ser ju helt ok ut :D
hmm...
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/04/14 :  13:35:25  Show Profile Send pontus a Private Message
Borde inte ett par Canton RC-L vara av intresse? verkar passa ändamålet och kan fås för 7-8k (i Tyskland eller beg).

Kan nog fungera bra med en kraftfull förstärkare (som t ex NAD c370 -- 4-5k beg.)
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/14 :  13:38:20  Show Profile Send Ayn a Private Message
Säljer Hi-Fi klubben verkligen Cambridge?
Hittar inget om det på deras hemsida?


Nä, men det har spekulerats flitigt i vilka två märken som hifiklubben ska utöka sitt sortiment med, och det verkar som det blir Cambridge och Gale. http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=11903

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/04/14 :  13:41:41  Show Profile Send Melker a Private Message
NEEEEEJJJJ köp inte en Samsung DVD-S224 som CD!!!

Jag har en och den är ingen höjdare. Den funkar helt OK som DVD men den e rätt kass som CD. Efter att har region moddat den med Fjärren så pausar den ca 2s mellan varje låt när man spelar CD och det är vansinnigt irriterande när man lyssnar på en platta som är mixad eller en live skiva.

Vad gäller HK 670 så är den helt OK brorsan köpte en till sina Dali burkar och han är helnöjd.

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

Coming Soon
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/04/14 :  13:44:00  Show Profile  Visit Coming Soon's Homepage Send Coming Soon a Private Message
Ja, DVD-spelare är nog inte bra för skivor tror jag inte..mina föräldrars splitter nya DVD-spelare laddar hur länge somhelst när man satt i skivan..
Go to Top of Page

Coming Soon
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/04/14 :  13:46:15  Show Profile  Visit Coming Soon's Homepage Send Coming Soon a Private Message
Vad tycker ni om Canton LE 109?
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/04/14 :  13:50:08  Show Profile Send henricsson a Private Message
Comeing soon, är också 1st Halmstadbo.
Jag ska köra upp till hifiklubben i Göteborg och hämta min cdspelare i nästa vecka. Troligen fredag.
Du kanske är sugen på att hänga på? Skicka isf ett mejl till martinhenricsson79@hotmail.com

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/04/14 13:53:05
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/14 :  13:50:44  Show Profile Send Ayn a Private Message
Ja, DVD-spelare är nog inte bra för skivor tror jag inte..mina föräldrars splitter nya DVD-spelare laddar hur länge somhelst när man satt i skivan..

Huruvida DVD-spelare är vettiga även för CD-uppspelning är en hel diskussion för sig (följaktligen finns det en hel del trådar om det här på forumet redan sen tidigare), men de flesta kan nog enas om att det inte går att säga generellt att DVD-spelare inte är lämpliga bara därför att de råkar kunna spela DVD utöver CD...en del DVD-spelare är dåliga på att spela upp CD, visst, men samma sak gäller även för rena CD-spelare.

Själv kör jag min Pioneer DV-646 som CD-spelare. Okej, CD-spelare är nästa komponent som ska uppgraderas i min anläggning, men det är inte pga att Pioneeren fungerat dåligt rent tekniskt, utan bara det gamla vanliga, att man ständigt söker mer välljud.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000