HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudinspelning från äldre matrial till cd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/11 :  17:53:07  Show Profile Send matså a Private Message
En sak som jag funderat ett tag på är vad ni föredrar.

1. Föredrar ni att en 60 talsinspelning med ex Beatles skall vara så likt originalet som möjligt fast man hör dom tex ljud som egentligen inte skall vara med inspelningen?

2. Eller föredrar ni en inspelning där de har tagit bort det som inte skall vara där. Givitvis med musikljudet lika bra som innan eller kanske bättre?

Min fotosida på flickr

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/11 :  18:36:01  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Föredrar 1, helt klart.
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/04/11 :  18:43:03  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Röstar för alternativ 1
Mvh
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2003/04/11 :  18:46:47  Show Profile Send Otto a Private Message
Alt. 2. Tveklöst, speciellt om "nya" ljudet dessutom blir bättre.

/ Otto
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/11 :  19:19:36  Show Profile Send matså a Private Message
Jag själv skulle röstat på alternativ 2. Varför? Jo eftersom det ljudet där man hör saker som inte skall vara med på skivan är såklart en sak som man tydligen inte kunde få väck på på den tidens inspelningar (om det inte var meningen att det skulle vara där, men det är en annan historia). Självklart köper man en skiva för att lyssna på musiken inte för att ex höra Lennon trampa omkring.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/11 :  19:24:18  Show Profile Send fredde a Private Message
Föredrar normalt sätt skivor som är remastrade för att få bättre ljud. Tycker dock att det är lite kul om diverse bakgrundsljud finns kvar om de inte stör för mycket. Tar både alternativ 1 och 2!
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2003/04/11 :  20:03:21  Show Profile Send Otto a Private Message
Jasså, fick man ta bägge alternativen !?

/ Otto

Edited by - Otto on 2003/04/11 20:05:30
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/11 :  20:05:49  Show Profile Send fredde a Private Message
Jodå det fungerade fint! Prova själv!
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/13 :  13:58:30  Show Profile Send fredde a Private Message
Bör nog tillägga att jag normalt föredrar remastrade skivor. I allt för många fall tycker jag att remastringarna låter betydligt sämre än orginalet. Digitalt, påträngande och konstigt. Men i vissa fall låter det bättre!
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/04/13 :  17:59:31  Show Profile Send 24U a Private Message
Är en purist i denna fråga. Eftersom ingen musik (där musiker spelar, får tilläggas) kan alstras utan diverse biljud och annat. Musiker behöver andas, sångare har faktiskt saliv i munnen, någon behöver byta ställning för att sitta bekvämt. Kan inte låta bli att älska bra musik som görs av människor...

Har lyssnat på en CD som gjorts från LP till dator via hyggligt ljudkort till wave. Programmet Steinberg WaveLab användes. Lät hyggligt faktiskt. Tills en plug-in iform av en de-noicer tvättade ljudet, då gick något galet. OBS detta var hemma/hobby grejor. Så studiogrejorna är rimligen mycket, mycket bättre. Men, det blir lätt nå't syntetiskt över det... *eller hur?*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/04/13 :  18:06:11  Show Profile Send jajo a Private Message
Jag tycker det är direkt fjantigt att "tvätta" gamla inspelningar. Kan bara vara någon yttring för människor med extremt hygienbehov. Bacillskräck?
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/13 :  19:54:59  Show Profile Send matså a Private Message
Hygienskräck? Nej men faktum är att nostalgikerna tycker att en felinspelning är helt rätt, när det egentligen var fel. Jag tror inte artisterna ville att man skulle höra ex Ringo Starr tappa trumpinnen på golvet. Ursäkta vad har det med musiken att göra? Nej för mig kan de gärna ta bort sådant, om det andra blir bra gjort. Blir det inte bra så köper jag hellre skivan med Ringos tappade trummpinne.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/04/13 :  21:29:42  Show Profile Send luminox a Private Message
En gammal inspelning låter alltid bäst i orginal, alltså på vinyl, har en stor samling 60 talsmusik i remastrad cd utgåva, men remastrad cd låter ändå sämre på min ganska schyssta anläggning än när jag spelar originalskivan på vinyl. Jag håller med om att remastrat kan låta kliniskt och påklistrat. Man ska skilja på "renare" ljud och sämre musikupplevelse och "skitigare" ljud och bättre musikupplevelse.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/04/13 :  22:23:55  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag röstar för alternativ original vinylen ev om möjligt masterbandet på en kalibrerad bandare för bandet.

www.selleri.de
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/04/14 :  02:07:12  Show Profile Send nin a Private Message
Helt klart Alt 1. Nyremastringar med nonoice mm STINKER!! Så lite påverkan som möjligt tack!
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/14 :  09:32:06  Show Profile Send matså a Private Message
nin nu menade jag om ljudet är helt perfekt, men man har tagit bort det onödiga som inte tillhör musiken. Hade du valt samma ändå?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/04/14 :  09:39:50  Show Profile Send jajo a Private Message
Hur vet man att det kliniska ingreppet inte hörs? Bara för att någon säger att det inte hörs? Nej, fingrarna skall hållas i styr. Inga hygieniska åtgärder tack!
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/14 :  09:50:49  Show Profile Send matså a Private Message
Men om det inte hörs då? Då är det självklart att man tar nr 2.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/04/14 :  10:37:07  Show Profile Send CC a Private Message
Alt. 1. men kan ibland föredra alt. 2! Beror uteslutande hur "bra" jobb man har gjort med remastern... = Att ljudet får lite snyggare balans men att man behåller alla detaljer från orginalinspelningen. Tycker personligen att musik låter mer levande med lite kringljud som inte har något direkt med musiken att göra? Kanske som att jämföra mellan komprimerat typ MP3 o CD?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2003/04/14 :  12:51:51  Show Profile Send sisko a Private Message
Helt klart nr. 1. Det representerar bandet vid den tidpunkten det begav sig. Jag älskar det trummor i en kanal och allt annat i den andra.

Vad som jag tror missas i den här diskussionen är att man ofta väljer den konstnärligt bästa inspelningen och inte den med minst missljud på.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/04/14 :  13:08:58  Show Profile Send nin a Private Message
nin nu menade jag om ljudet är helt perfekt, men man har tagit bort det onödiga som inte tillhör musiken. Hade du valt samma ändå?


Därför du KAN inte ta bort sånt utan att det hörs och lämnar efter sig biljud.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/14 :  14:33:49  Show Profile Send matså a Private Message
Ja, de där bina. Dom är för jävliga. Eller vad säger du gamle nin, kung av vinyl

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000