HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är det fel på mina öron eller min hjärna....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

perper
Member

64 Posts

Posted - 2003/04/12 :  02:18:07  Show Profile Send perper a Private Message
Köpte idag ett par högtalare och lånade hem ett annat för att testa i mitt rum och med mina grejor. Det blev ett par Quad 12 och ett par audioence 42 (driver detta med en Classik. Kom fram till att Quad låter mindre betonande på basen (42 känns liksom att nu kommer börjanpå en baston). Ljudbilden känns större med Quad men enskilda artister och instrument känns ändå inte onaturligt stora, diskantljudet är också trevligt hos Quadarna, bättre djup i stereobilden har de också. Det underliga är att jag tror att 42:orna rent mätmässigt (och även i förstone rent lyssningsmässigt) säkert är mera exakt men när jag lyssnade på musiksnuttar på 42:orna så kändes det inte som något nöje..... Började mera att stirra på CD-tiden och väntade att lyssnigne skulle vara slut men med Quad:arna så glömde jag CD-tiden och fick istället känslor för den musik som spelades...
Någon som känner igen sig? behöver naturligtsvis inte vara dessa märken (kan det vara så att vissa tillverkare lyssnar sig mera fram till en produkt medans andra mera mäter sig fram eller gör alla bådadera).
Skriv gärna en kommentar... Tycker att det är intressant att lära sig om sin smak och kanske även andras brist på sådan

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/04/12 :  03:04:15  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Kolla in denna tråd, handlar väl ungefär om det du frågar om.
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=12329

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/12 :  04:34:52  Show Profile Send DasIch a Private Message
En sak som kan vara värd att tänka på. Om nu Dynaudio låter oengagerande, kanske lite livlöst och dött, är de verkligen mer korrekta än Quad? Jag skulle inte kalla en sådan återgivning för korrekt, såvida musiken inte är död och trist. Faktiskt tycker jag det är lite av en missuppfattning inom hifi;n att "korrekt" återgivning kan vara trist. En korrekt återgivning bör ju ligga så nära verkligheten som möjligt, och när jag hör band ute i verkligheten spela brukar det verkligen inte låta livlöst och trist.

Objektivist
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/12 :  07:01:08  Show Profile Send Timbre a Private Message
Intressant perper...hifipsykologi.

Vad brukar man göra när det låter dåligt och oengagerande...

Spana efter CD-displayen eller titta på armbandsuret är klassiker. Kan det inte ta slut....
Bläddra i broschyrer (på mässor). Typiskt när något är slätstruket...

På en mässa i Malmö för några år sedan lät det riktigt dåligt i ett av rummen.
Hur gjorde demonstratören...

A) Bevakade volymen och sänkte hela tiden när musiken stack iväg.
B) Bläddrade igenom skivsamlingen för femtioelfte gången.

Vad finns det mer för symtom...
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/04/12 :  07:07:27  Show Profile Send Jadde a Private Message
Quadarna är säker lite lättare för Classiken, Dynaudio låter bra när de får rejält med ström. Synergi som vanligt.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/04/12 :  08:19:39  Show Profile Send n0p a Private Message
Quad 12L tillsammans med Classik, låter som en bra combo tycker jag :)

Lyssnade på 11L nyligen och blev impad, skulle vilja testa att Biampa den någon gång. Bara för att pressa och se hur bra den kan låta.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/04/12 :  11:26:58  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Har läst här på forumet ibland nedsättande omdömen om engelsk hifi. Jag har stor respekt för britisk hifi. De har alltid (undantagen finns förstås) bemödat sig att premiera musiken och inte det exakta eller analytiska. Det finns exempel på billiga högtalre som på papper borde låta s**t men som har blivit klassiker. Wharfedale diamond, Mordant Short MS10. Det skrivs om de på TNT av TNT skribent i Frankrike!
Quad är en klassisk tillverkare som alltid har premierat musiken både på elektronik och högtalarfronten. Jag utesluter inte alls att quadarna kan vara bättre högtalare trots prisskillnaden hypen och komponent kvaliten på papper.
Dimitri
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/04/12 :  15:51:30  Show Profile Send brumel a Private Message
Om det låter oengagerande och man vill göra annat så är det inte en bra affär. Punkt.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/04/12 :  16:14:55  Show Profile Send 24U a Private Message
Brumel, DasIch:

Bra sagt, ingen komponent är bättre än upplevelsen av den. Är själv Dynaudio-fantast, brorsan skeptiker. Vem har rätt? Båda två givetvis. Det man inte gillar köper man inte...
Och om man som jag fått byta stärkare sjuttioelva ggr innan 82:orna fick fart; hur rätt ät det egentligen??? Billigt vart det åtminstone inte... (Men bra blev det...*Ler*)

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/04/12 :  19:18:14  Show Profile Send NtR a Private Message
Ett gott exempel på hifi-neuros. (nu får jag Timbre på mej igen) Man tycker att den ena pródukten ska vara bättre än den andra eftersom de flesta tycker det. Men den andra låter bättre. Och då är den det. Punkt. Man behöver inte späka sig. Njut istället. =)

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/04/12 :  20:30:16  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Sluta lyssna på apparaterna och njut av musiken istället.
HIFI psykos, någon?
Musik psykos har jag aldrig hört någon på detta forum som har problem med.
Vilket är illa, eller bra, beroende på hur man ser det.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/12 :  23:23:38  Show Profile Send Timbre a Private Message


"nu får jag Timbre på mej igen"

Nä, det var fint sagt NtR...

Håller fullständigt med dig. Man skall gå på sina egna och endast sina egna öron. Oavsett vad de flesta tycker så är det den egna upplevelsen man betalar för. Punkt.
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/13 :  00:19:08  Show Profile Send DasIch a Private Message
"Man skall gå på sina egna och endast sina egna öron. Oavsett vad de flesta tycker så är det den egna upplevelsen man betalar för. Punkt."

Sant. Tänk så konstigt det skulle bli om man försökte lyssna med någon annans öron.

Objektivist
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/04/13 :  17:33:29  Show Profile Send NtR a Private Message
Ja Timbre, jag förstod att vi skulle vara överens i den här saken. Sist jag använde hifineuros var vi det inte, vilket gjorde att jag blev lite nervös =).

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/04/13 :  17:40:40  Show Profile Send 24U a Private Message
*Än så länge funkar mina öron hyggligt, hjärnan har jag gett upp hoppet om sén länge...*

Oj, skrev jag verkligen detta...?!

*flinar*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/04/14 :  15:29:52  Show Profile Send rolandm a Private Message
quote:
Quad är en klassisk tillverkare som alltid har premierat musiken både på elektronik och högtalarfronten. Jag utesluter inte alls att quadarna kan vara bättre högtalare trots prisskillnaden hypen och komponent kvaliten på papper.



Mig veterligen så ingår Quad i samma företag som bl. a. tillverkar Wharfedale. L-serien är designad av britter, samma som står bakom den i brittisk press hyllade Diamond 8 och nya Pacific serien, och tillverkade i Kina. Komponentkvaliteten är hög, använder Kevlar-membran (samma som Wharfedales nya använder). Kabinetten kommer från Kinas bästa tillverkare och har en dyr lack finish. Så det är inga billiga produkter, men Kina tillverkningen gör att de kan säljas till anständigt pris ändå.

Nu har jag inte hört L-serien, men de har hyllats i brittisk press för sitt ljud per krona. Och de är mycket mer än exklusiva versioner av Wharfedale. Mätningar säger inte allt, var det inte det Audiovectors grundare hakade upp sig på? Han startade Audiovector därför att det finns högtalare som mäter bra men låter dåligt, och högtalare som mäter dåligt men som låter bra. Och han ville skapa högtalare som gjorde både och.

Om det låter bra - så är det bra!

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000