HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD vs DVD-A/SACD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/03 :  13:43:48  Show Profile Send n/a a Private Message
Tänkte köpa mig en ny CD i prisklassen 10000-12000:-.
Funderar nu om det kanske är bättre att skaffa sig en SACD/DVD-A istället. Det är väl det formatet som kommer att dominera om nåt år.
Men hur bra är dem på att spela CD-skivor?


yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/03 :  14:42:52  Show Profile Send yalpa a Private Message
ärligt talat, kommer du att behålla din cd i många år?

Känns som att det där är som med widescreen-tv. De har varit på G som fan, men sändningarna ändras inte. Nu börjar de lägga till små svarta fält övre å nedrekant, men långt ifrån alla program.

Den stora massan är inte beredd att betala för de nya formaten, de flesta tycker att 128bit mp3 duger gött, så det kommer bara finnas audiofilskivor de närmaste åren. Det enda som skulle kunan "fånga" den stora massan därute (som redan har hemmabio) är flerkanalsinspelningar, men frågan är hur bra dessa blir och hur kostsamma, för då kommer det inte att gå iaf.

Därför tycker jag att det är bättre att köpa en vanlig cd än så länge. Köp nåt beggat så får du garanterat valuta för pengarna.

Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2002/08/03 :  16:27:41  Show Profile Send Niclas a Private Message
Jag köpte en dvd-audiospelare med samma filosofi som Du har, att det nya formatet är framtiden & att ny teknik är bättre än gammal.
-Ack så fel jag hade.
För det första finns nästan inga skivor att tillgå. Visst, ett par gamla remastrade & en bunt klassiska alster, men när kommer populärmusiken?
För det andra så lät cd inget vidare i min Pioneer 646a, så jag köpte en separat DAC, utan nämnvärd förbättring.
NU har jag en cdfix ( som beg. passar i ditt prisspann ) & är helnöjd.
Den tighta, luftiga & korrekta spelglädjen har fått mig at handla skivor som aldrig förr, samt att gamla inspelningar som jag förkastat låter bättre än någonsinn.
SACD har jag ingen erfarenhet av, men jag hoppas att musikutbudet är större än till DVDaudio.
Mvh

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/03 :  16:34:47  Show Profile Send Timbre a Private Message


Det är större.
Närmare bestämt tio gånger större...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

Svante F
Member

180 Posts

Posted - 2002/08/03 :  23:30:32  Show Profile Send Svante F a Private Message
Jag tror att detta kan vara en bra tidpunkt att hoppa på SACD-tåget.
Läste någonstans att SACDpressnings-kapaciteten nu i augusti ska ha mångdubblats jämfört med för bara ett par månader sedan.
De är väl tvungna med alla Rolling Stones-titlarna som kommer mm.
Även Sonys upcoming releases lista är längre än någonsin.

Själv har jag kört med SACD(lätt moddad billigare Sony-modell) i drygt ett år.Är man pionjär så är man...

Marantz ska visst komma med en CD/multikanals SACD-spelare i din prisklass. Verkar vara ett seriöst bygge av bilderna att döma!(se länken nedan). Har ej sett den i Sverige ännu.Skulle själv vilja ha en Marantz-SACD i samma prisklass fast med två kanaler.
http://www.avland.co.uk/marantz/sa8260/index.htm

Sen har vi ju DVD-Audio oxå...

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000