HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En liten fundering till alla er med monoblock...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2002/08/02 :  23:36:29  Show Profile Send Johansson a Private Message
(Som ni kanske förstår så är Johansson för närvarande en aning på lurven, han skriver sällan i nyktert tillsånd...)

I och med ett par glädjekalkyler över kommande års löningar så har jag börjat fundera på cd och stärkeri på fel sida om 100kkr-klassen. Min sexuella böjning är monoblock. Dels för att det är så jävla fränt, och dels för att det eliminerar behovet av högtalarkablar för tiotusentals kronor.

Min fråga till Er Upplysta är förljande: Ponera att jag skaffar ett par block, AudioNet, Advantage, whatever. Rent teoretiskt sett så kan jag skruva ihop mina högtalare direkt till monoblocken utan högtalarkablar. So far so good...

Mitt lilla bryderi grundar sig i det att jag hör (läser, om man ska vara riktigt noga...) att flera (Sladd inräknad) kopplar ihop blocken och högtalarna med några skruttiga kabelstumpar som ofrånkomligt färgar ljudet åt något håll. Beror detta på en ovilja att skruva isär sina kära högtalare, att tummen sitter centralplacerad, eller att det helt enkelt låter bättre med kablar emellan?

Skulle det sistnämnda vara fallet så borde det ju rimligtvis vara att medge att anläggningen lutar åt endera hållet, och man vill kompensera det med en sunkig kabel som lutar allt åt motsatt håll. Är jag helt ute och cyklar, eller?


Fotnot: Jag vill på intet sätt provocera eller ifrågasätta någons anläggning, det är bara en fundering från min sida.

//Johansson

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/02 :  23:42:20  Show Profile Send matson a Private Message
Varifrån kommer iden om att det skulle vara bättre med långa IC och korta högtalarkablar än tvärtom?
Det har jag lite svårt att tro det skulle vara!

Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/02 :  23:50:39  Show Profile Send mag a Private Message
Är inte det en ganska allmän uppfattning ?

Tror det har att göra med att det är högre spänningar i en högtalar kabel vilket gör dom mer känsliga eller nått (tror nog mest på nått). Kan ju vara svårt att sätta löda ihop stärkare och delningsfilter dock. Jag planerar att löda på högtalar kontakterna på filtret och koppla på vanligt sätt till blocken, om jag inte DIYar blocken också för då löder jag nog rasket, man sparar ju en hel del på kontakter då.



//Magnu
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/02 :  23:59:45  Show Profile Send Flint a Private Message
Tjenare mag

Jag chansade och skickade sista delen.

Tack för mig.

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/03 :  00:12:17  Show Profile Send Thomas A a Private Message
För den som har ork:

http://www.empiricalaudio.com/frAudio_FAQ%27s.html

En annan syn på saken alltså. Saxat ur texten:

quote:
The typical length ratio of speaker cable to interconnect ranges from 1.5:1 to 2.4:1. Like the previous high-end cable analysis, this shows that it is beneficial to make the speaker cable length at least 1.5-2.5 times the length of the interconnects.


Om det nu finns någon sann sanning bakom detta...



Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/03 :  00:16:39  Show Profile Send matson a Private Message
Ha, det var ju den jag hade läst också!

Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2002/08/03 :  00:49:36  Show Profile Send Johansson a Private Message
Hmm, hittills inga sanningar...

Men medge att det är en kvalificerad fråga. Kan man spara in flera tusen genom att pula lite själv och samtidigt erhålla ett bättre ljud så vore det väl ingen tvekan om saken? Men som vanligt så finns det nog inga enkla lösningar inom välljud...

//Johansson



Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2002/08/03 :  01:22:38  Show Profile Send Margaux a Private Message
Detta är vad jag har fått lära mig:

En kortare kabel har större bandbredd än en längre kabel eftersom den kortare kabeln har mindre induktans och capacitans.

Därför kan en kort kabel i brusig miljö som upptar störningar låta vass och sämre än en lång kabel i samma miljö eftersom denna har en viss filterverkan

Å andra sidan upptar en lång kabel upp mer störningar än en kort. Därför gäller det att hitta den optimala lösningen.

Beroende på hur olika typer av kablar tar upp störningar är det enligt vad jag har lärt mig bäst att låta avståndet mellan signalkällan (CD spelaren) och förförstärkaren vara kort, liksom avståndet mellan effektförstärkaren och högtalaren.

Den minst känsliga länken är den mellan förförstärkaren och effektförstärkaren, speciellt om man använder balanserade kablar som är synnerligen effektiva på undvika att ta upp störningar från omgivningen.

Skjut mig inte om jag har fel :-) Ämnet är inte trivialt...

Margaux e got
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2002/08/03 :  10:37:09  Show Profile Send Margaux a Private Message
En sak till slog mig.

Skillnaden mellan en digital kabel och analog kabel är ju just bandbredden. En digitalkabel bör ha så stor bandbredd som möjligt eftersom en digital signal består av oändligt många frekvenser. En analog signalkabel har inte alls samma bandbredd. Därför skall en digitalkabel hållas så kort som möjligt.

Just bandbredden är orsaken till att det optiska digital gränssnittet är sämre en det elektriska (SP/PIF). Det senare har betydligt bättre bandbredd med mindre jitter som vinst.

Man kan använda en digitalkabel till analog överföring om förutsättningarna är goda men helst inte tvärtom.


Margaux e got
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/08/03 :  11:04:18  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag vet inte om jag riktigt kan hålla med dig där. För anledningen till att den elektriska kabeln är att föredra framför den optiska har med det faktum att göra den optiska tillför extra omvandlingsled vilket färgar ljud.

Man bör helst hålla omvandlingsleden så korta som möjligt för att undvika risken för färgning.

Mvh Kristofer

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/08/03 :  12:23:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
W-man,

ditt påstående:
quote:
...anledningen till att den elektriska kabeln är att föredra framför den optiska har med det faktum att göra den optiska tillför extra omvandlingsled vilket färgar ljud.....


behöver förklaras, kan du inte göra det?

Det jag kan finna om man kollar kretslösningar för SP/PIF och optisk och ser hur den implenenteras på olika maskiner så har ditt påstående inget allmängiltigt stöd.

Några ex.:
-Sony XA20ES använder samma drivkrets för både analog och optisk utgång med det undantaget att den analoga utgången har en del spolar och kondensatorer för att fixa drivimpedansen medans den optiska har sin diodkrets.
-Denon DCD1650AR har separata drivningar men den analoga drivkretsen har den optiska diodkretsens insignal som insignal. Så där kan man ju närmast hävda att den analoga signalen har ett extra led att gå igenom jämfört med den optiska.....

Den slutledning jag kan dra av att det implementeras olika är att det inte finns någon "sanning" att ta till. Det blir helt enkelt beroende på vilka maskiner man matchar ihop.

Jag kan mycket väl ha missförstått vad du menar och menar inte att provocera på något vis, tyckte bara att det var en intressant fråga som behöver utredas.

Vänligen, Per



Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2002/08/03 :  12:48:28  Show Profile Send JM a Private Message
Är det inte så att kablar färgar/meter sas ! Alltså om en kabel dämpar diskanten en aning så kommer den att dämpa diskanten mindre om den är kort, och mera om den är lång ! Eller ? Oavsett vilken kabel man använder så måste ju ljudpåverkan bli mindre ju kortare den är ! Det tycker iaf jag verkar ganska självklart...Jag tror nog att ett par jättekorta stumpar ngn billig kabel kan låta bättre än svindyra kablar i 5 meters längder...

Sedan kanske man vill ha viss färgning/kompensation ?

Mvh/Janne

Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/08/03 :  12:50:56  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Mitt lilla bryderi grundar sig i det att jag hör (läser, om man ska vara riktigt noga...) att flera (Sladd inräknad) kopplar ihop blocken och högtalarna med några skruttiga kabelstumpar som ofrånkomligt färgar ljudet åt något håll


Que ?? Vad menas med skruttiga kabelstumpar.... I`m from Barcelona

Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2002/08/03 :  13:01:49  Show Profile Send Johansson a Private Message
<Que ?? Vad menas med skruttiga kabelstumpar.... I`m from Barcelona

Jag menade det väl med glimten i ögat (gillar inte att använda smileys...), men frågan är berättigad. Skruttig är ett nedlåtande ord som kan appliceras på allt ifrån gamla bilar till högtalarkablar. Ordet härstammar förmodligen från "äppelskrutt" som är det som blir över när man äter ett äpple.

Om man nu inte är väldigt hungrig förstås, för då brukar även skrutten slinka ner.

//Johansson

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/03 :  13:29:11  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Kablar, detta käraste ämne på jorden!

När jag läste ditt första inlägg så förstod jag inte ett smack. Man måste ju ha någon form av länk? Sedan läste jag om långa IC-kretsar....

Aha, man skall alltså vända på monoblocken, palla upp dem med någon liten ställning och försöka "docka" hela skiten med en lödning direkt mellan utgångsterminalerna och delningsfiltret.

Det var då jag fattade hur full du var

mvh

fd smileyfiende

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/08/03 :  13:47:10  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Det var då jag fattade hur full du var


hahahaha... Satt oxo och förökte tänka mig hur det skulle se ut, och du prickade in precis mina tankar oxo... Hur snyggt hade det blivit?? Jag hade nog hellre letat efter ett par aktiva högtalare i en 'bra' klass med slutstegen redan monterade i högtalaren. Som Audio Pro gjorde på A4.14.




<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2002/08/03 :  13:49:06  Show Profile Send Johansson a Private Message
Hmmm, det hela beror ju kanske på hur lämpligt anslutningsterminalerna sitter på högtalarna...

Från det ena till det andra så lyckades jag i alla fall baxa ut en vävstol modell STOR från lyssningsrummet igår, så nu finns det möjlighet till att dämpa av rummet lite bättre. (Och mer estetiskt kanske) Kul kul.

//Johansson

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/03 :  14:17:55  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Skall vävstolen stå på SD-fötter eller spikes ?

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/08/03 :  16:50:51  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det som är fallet i förhållandet med optisk kontra ren elektrisk omvandling beror på att i en optisk omvandling så läses först den optiska informationen in och omvandlas sedan till elektrisk.

Efter detta så omvandlas den tillbaka till optisk igen.Den uppfattning att eftersom det är ljus som passerar genom en optisk kabel så blir det ingen färgning bygger på en missuppfattning.

För elektroniken arbetar inte optiskt utan elektriskt. Om man istället låter informationen gå elektriskt hela vägen så minimeras följdaktligen riskerna för fel.

Nu kan jag iofs ha fel här men,det är vad jag har läst.Mvh Kristofer, som inte tolkade ditt inlägg som provocerande.

Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2002/08/03 :  20:32:23  Show Profile Send Johansson a Private Message
quote:

Skall vävstolen stå på SD-fötter eller spikes ?

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -



Undrar just vem som är full. Jag skrev ju för bövelen att jag flyttade den ut FRÅN rummet...

Flytten av vävstolen gjorde att akustiken i rummet blev helt annorlunda. (jag plockade också ner ett draperi som hängde framför trappnedgången på ena sidan av bakväggen) Nu låter det mera symmetriskt på något sätt, men istället så har jag fått problem med höga ljud (klockor och annat plingande) som har blivit lite för vassa.

En snabb koll med klappande och knäppande klargjorde två saker. Farsgubbens kusin fastslog att jag inte var vid mina sunda vätskor, samt att jag märkte att rummet är aningens dåligt dämpat. Jag har dämpat sidoväggarna med rektangulära skivor av frigolit där ljudet "speglas" mot soffan, fönstret som sitter mitt på väggen bakom högtalarna hänger det två frigolitskivor i bakom någon sorts draperi av tunna pinnar. På golvet ligger en tjock matta.

Har jag missat något ställe i rummet som bör dämpas av? Det är en takvåning, så taket vid sidoväggarna är snedtak. Magnetostater sprider ju inte mycket i höjdled så därför har jag inte dämpat taket än. Bör jag testa ändå tror du?

PS. Jag har i det närmaste fria händer vad gäller rummet, så länge jag inte börjar riva och isolera om väggarna...

//Johansson

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/08/03 :  21:02:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Att du har fria händer vad det gäller att utrusta rummet märks av:

quote:
....fönstret som sitter mitt på väggen bakom högtalarna hänger det två frigolitskivor i bakom någon sorts draperi av tunna pinnar




Jag skall inte ge mig in i akustikfrågan med mina dimunitiva kunskaper, för jag vet en på forumet som är väldigt mycket duktigare på det.... Ta kontakt med "Morgan", han brukar vara en alldeles förträffligt trevlig kille och är väldigt givmild med sina kunskaper.

För att hitta honom föreslår jag att du söker på "tubetraps" så hittar du honom säkert.

Vänligen, Per

Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2002/08/03 :  22:45:22  Show Profile Send Johansson a Private Message
quote:


Jag skall inte ge mig in i akustikfrågan med mina dimunitiva kunskaper, för jag vet en på forumet som är väldigt mycket duktigare på det.... Ta kontakt med "Morgan", han brukar vara en alldeles förträffligt trevlig kille och är väldigt givmild med sina kunskaper.

För att hitta honom föreslår jag att du söker på "tubetraps" så hittar du honom säkert.

Vänligen, Per





Jag har tagit några kort med digitalkameran som jag ska försöka få upp på nätet, det är nog lättare att förstå hur rummet ser ut då. Jag har lite klent med tid för att testa och lyssna på helgerna, för trappan ner kommer ut i vardagsrummet (utan någon dörr emellan) där det oftast sitter någon parkerad framför Discovery med full volym på tv:n...

//Johansson

Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/08/04 :  00:04:06  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
quote:

(
Min fråga till Er Upplysta är förljande: Ponera att jag skaffar ett par block, AudioNet, Advantage, whatever. Rent teoretiskt sett så kan jag skruva ihop mina högtalare direkt till monoblocken utan högtalarkablar. So far so good...


//Johansson






Ja du, det är väl bara att prova.
Efter en del tester med mina block kom jag fram till att jag föredrog en kort stump kabel. Vad det gäller "hardwire" så är det kanske mer av ett praktisk skäl att jag väljer kabel.

Mvh
Audionet

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000