HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Digital ljudöverföring Optisk eller elektrisk
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/08/03 :  20:03:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Det diskuterades lite off-topic på en kabel-tråd om huruvida en SP/PIF eller en optisk överföring ger bäst ljudåtergivning. Finns det någon därute som är ordentligt insatt i denna fråga och kan sprida lite ljus???

Vi har kommit så här långt:
Whiskeyman:
quote:
... För anledningen till att den elektriska kabeln är att föredra framför den optiska har med det faktum att göra den optiska tillför extra omvandlingsled vilket färgar ljud.

Man bör helst hålla omvandlingsleden så korta som möjligt för att undvika risken för färgning.


Pac:
quote:
W-man,

ditt påstående:
quote: ...anledningen till att den elektriska kabeln är att föredra framför den optiska har med det faktum att göra den optiska tillför extra omvandlingsled vilket färgar ljud.....

behöver förklaras, kan du inte göra det?

Det jag kan finna om man kollar kretslösningar för SP/PIF och optisk och ser hur den implenenteras på olika maskiner så har ditt påstående inget allmängiltigt stöd.

Några ex.:
-Sony XA20ES använder samma drivkrets för både analog och optisk utgång med det undantaget att den analoga utgången har en del spolar och kondensatorer för att fixa drivimpedansen medans den optiska har sin diodkrets.
-Denon DCD1650AR har separata drivningar men den analoga drivkretsen har den optiska diodkretsens insignal som insignal. Så där kan man ju närmast hävda att den analoga signalen har ett extra led att gå igenom jämfört med den optiska.....

Den slutledning jag kan dra av att det implementeras olika är att det inte finns någon "sanning" att ta till. Det blir helt enkelt beroende på vilka maskiner man matchar ihop.

Jag kan mycket väl ha missförstått vad du menar och menar inte att provocera på något vis, tyckte bara att det var en intressant fråga som behöver utredas.

Vänligen, Per



Wiskeyman:
quote:
Det som är fallet i förhållandet med optisk kontra ren elektrisk omvandling beror på att i en optisk omvandling så läses först den optiska informationen in och omvandlas sedan till elektrisk.

Efter detta så omvandlas den tillbaka till optisk igen.Den uppfattning att eftersom det är ljus som passerar genom en optisk kabel så blir det ingen färgning bygger på en missuppfattning.

För elektroniken arbetar inte optiskt utan elektriskt. Om man istället låter informationen gå elektriskt hela vägen så minimeras följdaktligen riskerna för fel.

Nu kan jag iofs ha fel här men,det är vad jag har läst.Mvh Kristofer, som inte tolkade ditt inlägg som provocerande. <http://www.hififorum.nu/icon_smile_big.gif> <http://www.hififorum.nu/icon_smile_cool.gif> <http://www.hififorum.nu/icon_smile.gif> <http://www.hififorum.nu/icon_smile_big.gif>





Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/08/03 :  20:17:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
OK, jag tar upp min egen tråd. Ganska patetiskt jag håller med....

Jag förstår inte ditt argument. en lysdiod är en PN-övergång precis som en transistor bara det att den påverkas av fotoner snarare än att man labbar med spärrskiktet genom spänning. Och den egentliga informationen är ju digital så hur man än vänder och vrider på det så är det omvandlingar på gång, elektriska eller optiska.

quote:
...Den uppfattning att eftersom det är ljus som passerar genom en optisk kabel så blir det ingen färgning bygger på en missuppfattning.



Något mer bredbandigt än ljus är nog svårt att hitta så om en optisk länk skulle påverka ljudet får man nog leta i implementationen av sändaren rsp. mottagaren. Underförutsättning att den inte störs ut av strö-ljus, dåliga ljusledare, o.s.v.

Som exempel på detta kan man ju titta på de nätverk som finns i bilarna(där det är EXTREMT viktigt att informationen kommer fram i tid och korrekt). När de skall ha höga(>>10 Mbit) & säkra dataöverföringshastigheter så lägger de in ljuslänkar. Tex Nya BMW 7-serien och Nya MB E-klasse.

Så jag ber återigen någon med erfarenheter i ämnet att dela med sig.

Vänligen, Per



Edited by - PAC on 2002/08/03 20:18:5
Go to Top of Page

Henrik
Member

54 Posts

Posted - 2002/08/03 :  21:09:00  Show Profile Send Henrik a Private Message
quote:

OK, jag tar upp min egen tråd. Ganska patetiskt jag håller med....

<här blev det aldrelens för många "quote" tagar att hålla reda på för stackars Henrik så jag tog bort hela skiten...>



Som självutnämnd fiberguru så kan jag självklart inte svara specifikt på några frågor om just Hifi-länkar, men generellt så...

En optisk länk isolerar ju apparaterna galvaninskt från varandra, vilket är bra ur störsynpunkt.

En av nackdelarna med den enkla typ av optokomponenter som används i t ex TOS-link är att dom inte sällan dras med hysteres och bottnings problem. Detta kan tillföra jitter. Ett annat litet problem är att en lysdiod när den slås av och på emmiterar en hel del EMC (ungefär radiovågor).

Jag skulle dock vilja påstå att det går att konstruera fiberkanaler med mycket bra prestanda och som helt matchar de elektriska vad gäller bandbredd.

OT: Appropå bilar och nätverk (som ligger mig kärt om hjärtat) så kan man generellt säga att runt 10-15 procent av bilens kostnad ligger i kablaget. Det som alla tillverkare strävar efter är att dra så lite kablage som möjligt i bilen. Det "fetaste" är inte att dra en massa fiber, utan att köra nätverket i samma sladdar som strömförsörjningen. Heja Scania!



extraordinärt högaktningsfullt med socker ovanpå,
Henrik
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/08/03 :  23:22:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Rackarns bra inlägg, tackar!

Ang. Off-Topic delarna:

1. Så Scania följer efter US, intressant. Load-dump på signal ingång/utgångar måste vara jobbigt.... Jo, kablage är dyrt både att producer, lägga dit och serva. Mer multiplexning kanske? Det cirkulerar lite info att just nya BMW 7-serien skulle ha mellan någonstans runt 60 procent av inköpsvärdet i elektronik och kablage....
2. Multiplex i BMW: Jo just det, det är dataflödet som gör att de måste gå över på Opto och inte kan köra koppar tillförlitligt längre. DVS de behöver större bandbredd.... Och Då har vi inte ens börjat snacka Entertainment system än med DVD, Spel,......

Och så till frågan. Det låter som att jag får lusläsa lite datablad för Opto-komponenterna som ingår i HiFi-Opto länkar för att få rätsida på detta.

Vänligen, Per

Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2002/08/04 :  00:15:20  Show Profile Send Margaux a Private Message
quote:
Best Regards
Bamsefar


Tjenar Lars, så det är här du håller till:-) Känns trevligt att ha hittat hit!

Jag har ställt frågan till vår gemensame vän Dr Z. Hoppas han kan förklara exakt varför och hur mycket sämre bandbredd den optiska överföringen har. Har bara accepterat att det är så men helt ärligt aldrig förstått varför.

/Joachim

Margaux e got
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000