HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ing. öhman tackar för sig! Kanske
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/08/02 :  13:10:42  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
Hej alla!

Vill bara berätta att Jorma nog nådde sitt mål när han satte igång den senaste bildtestdebatten.

Moderatorerna var ju inte så tydliga i sin sammanfattning, men, jag gissar att vad de ville ha sagt var att den som är intresserad av om huruvida en åsikt om en apparat är baserad på en lyssning (utan tittning, d v s blindtest) per automatisk moderatordefinition är ovänlig och ovälkommen.

Sådant får man inte undra, tydligen.

Jag har ju fått mina fem stjärnor nu, så det kanske är dags att söka nya horisonter. Jag lovar inte att jag inte dyker upp här på forum igen (om jag är välkommen) men troligen gör jag det inte.

Den som har några allmänna audiofrågor frågor som jag eventuellt kan vara behjälplig med, är som alltid hjärtligt välkommen som medlem i Ljudtekniska Sällskapet (där alla åsikter och inställningar till musikåtergivning är välkomna!).

Frågor (eller synpunkter) från medlemmarna emailas till lts.teknik@spray.se. Var noga med att också ange ditt medlemsnummer!

Som medlem i LTS får man förresten automatiskt 10% rabatt i ett antal hifi-butiker, en även i en musikaffär och är givetvis välkommen på alla de medlemsmöten som arrangeras (f.n. ungefär en gång per månad i Uppland (de flesta i Stockholm), men det pågår en uppstart av medlemsmötesverksamhet även i Göteborg, flera GBG-medlemmar har anmält intresse av att hålla i den. Vi hoppas även på en framtida mötesverksamhet i Malmö-trakten).

Vh, Ingvar Öhman.

PS.
Frågor som har med Ino Audio att göra Ställs på Ino Audios emailadress inoaudio@hotmail.com.

Egentligen heter min lilla firma 'Ino Audio-Animation' nån som kan gissa varför?
DS

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/08/02 :  13:44:14  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:


Hej alla!

Vill bara berätta att Jorma nog nådde sitt mål när han satte igång den senaste bildtestdebatten.

Moderatorerna var ju inte så tydliga i sin sammanfattning, men, jag gissar att vad de ville ha sagt var att den som är intresserad av om huruvida en åsikt om en apparat är baserad på en lyssning (utan tittning, d v s blindtest) per automatisk moderatordefinition är ovänlig och ovälkommen.

Sådant får man inte undra, tydligen.

Jag har ju fått mina fem stjärnor nu, så det kanske är dags att söka nya horisonter. Jag lovar inte att jag inte dyker upp här på forum igen (om jag är välkommen) men troligen gör jag det inte.

Den som har några allmänna audiofrågor frågor som jag eventuellt kan vara behjälplig med, är som alltid hjärtligt välkommen som medlem i Ljudtekniska Sällskapet (där alla åsikter och inställningar till musikåtergivning är välkomna!).

Frågor (eller synpunkter) från medlemmarna emailas till lts.teknik@spray.se. Var noga med att också ange ditt medlemsnummer!

Medlem blir man genom att sätta in 240:- på p.g. nr 13 18 00 - 5 och på inbetalningakortet noggrannt (=läsligt) skriva sitt namn och adress. Oavsett när på året man går med får man alltid hela årgången av vår tidskrift (Musik & Ljudteknik).

Välkomna!

Som medlem i LTS får man förresten automatiskt 10% rabatt i ett antal hifi-butiker, en även i en musikaffär och är givetvis välkommen på alla de medlemsmöten som arrangeras (f.n. ungefär en gång per månad i Uppland (de flesta i Stockholm), men det pågår en uppstart av medlemsmötesverksamhet även i Göteborg, flera GBG-medlemmar har anmält intresse av att hålla i den. Vi hoppas även på en framtida mötesverksamhet i Malmö-trakten).

Vh, Ingvar Öhman.

PS.
Frågor som har med Ino Audio att göra Ställs på Ino Audios emailadress inoaudio@hotmail.com.

Egentligen heter min lilla firma 'Ino Audio-Animation' nån som kan gissa varför?
DS.



Tycker det är tråkigt att du kastar in handduken, dina inlägg tillhör de mer läsvärda. Själv tycker jag bara det är roligt när du blir lite kolerisk, men jag kan förstå att alla inte uppskattar det.

Tror att alla är välkomna här, du också, och att alla är välkomna att tycka precis vad sjutton de vill, så länge man inte pådyvlar det som en sanning. Vad som hör hemma i vetenskapliga sammanhang och i ett diskussionsforum på Internet kan ju vara helt olika saker, och är det också!

Jag tyckte snarare att moderatorerna inbjöd till långa utläggningar om tekniskt intressanta saker som du m fl åstadkommer emellanåt, men jag tror också att (börjar känna mig som en hobbymoderator nu ) de tycker att utläggningar i stil med "man kan tycka vad man vill, men den objektiva verkligheten är hur den är, oavsett vad X tycker" bör undvikas.

I egenskap av vetenskapsman anser jag att saker och ting bör undersökas objektivt - men i egenskap av människa och vardags/hobby-filosof anser jag att "alldagligt samtal", som detta forum innehåller, är fel forum för att lägga fram sanningar. Generellt sett tror jag att undersökningar av objektiv sort bara kan tillgodogöras av de som är intresserade av att kritiskt granska bakgrunden ("bevisen"). De som inte är intresserade kommer inte att ta del av resonemangen, hur mycket man än vill.

Nog om detta, jag tror att det finns plats för alla, och är helt övertygad om att detta är moderatorernas uttryckliga önskan.

Jag kommer helt säkert att sakna dina intressanta och ofta mycket lustiga inlägg om du försvinner.

Pax Forum!
mvh
Jonas Persson

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/02 :  13:50:49  Show Profile Send norman a Private Message
Trist att gå miste om dina inlägg öhman!

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/08/02 :  13:51:42  Show Profile Send n/a a Private Message
Hoppas du menar sanningar som "sanningar med förbehåll" och inte som "icke falsifierbara, absoluta sanningar". För en total, icke falsifierbar, sanning finns inte vad jag känner till. Detta gäller inom alla auktoriteter (vetenskap, religion, filosofi).


<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/08/02 :  14:01:17  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
jag tycker inte att du ska kasta in handduken än inte... nene..

Easy Come, Easy Go
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.co
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/08/02 :  14:11:08  Show Profile Send markih a Private Message
Tack själv Ingvar!
Jag har generellt uppskattat dina inlägg mycket. Vissa väldigt mycket för den insatta kunskap, humor, insikt och eleganta välformulering som jag tycker att de uppvisat.
Några andra inlägg kan jag förstå att en del (några få?) har blivit provocerade av. Mig personligen har de naturligt nog inte stört så mycket . Men det är ju heller inte i egenskap av att vissa inlägg har verkat provocerande för en del, som har varit det intressanta för mig, utan just det tidigare nämnda.

Så jag har haft nöjet att ta hela det gottaste utan problem.

Det blir nog något bra av detta också, för ögonblicket i varje fall.
LTS finns ju att tillgå för de som önskar.

Mvh Mårten

marki
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/08/02 :  15:47:40  Show Profile Send gromit a Private Message
Så synd!

Jag tror faktiskt inte var så här moderatorerna ville att det skulle sluta. Många har vettiga synpunkter att tillföra debatterna, inte minst du.

Med hopp om återseende på forumet...

/Olle

Go to Top of Page

Nautilus
Member

75 Posts

Posted - 2002/08/02 :  16:01:50  Show Profile Send Nautilus a Private Message
Känns som att det här forumet tappar en av sina främsta aktörer.

Om målet med alla låsta trådar och dylikt var att slippa alla former av otrevligheter så får man nog anta att åtgärderna varit lyckade. Hädanefter lär det bli idel ryggdunkningar och medhåll istället för intressanta diskussioner, med expertis från BÅDA sidor representerade.

Mycket olyckligt, nu kanske man måste överväga LTS-medlemskap.



Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/02 :  16:07:29  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Mycket synd, Ingvar.

Tur att jag har MoLTen att tillgå. Det är den intressantaste Hifi tidskriften IMO. Jag hoppas att jag i framtiden kan bidra med artiklar också, förutom den redan inskickade. Jag hade tänkt fråga vad du tycker om pickupen Shure V15VxMR, rent tekniskt.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/08/02 :  16:08:42  Show Profile Send n00b a Private Message
jag tycker också att det är tråkigt när en sådan bevisligen duktig snubbe bara drar. Tror inte heller att det var såhär moderatorerna ville ha det. Vi nybörjare kanske lärde oss en hel del av vad Öhman skrev.

men men man gör som man själv vill

//jonas

"imposible is only imposible untill its not" //Jean-Luc Picar
Go to Top of Page

macke
Member

161 Posts

Posted - 2002/08/02 :  17:00:51  Show Profile Send macke a Private Message
Jag tror de flesta känner så här om ditt beslut (däribland jag)

Hoppas du återvänder hit en dag!



/Marku
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/08/02 :  17:24:27  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Jo, jag får instämma. I min värld är du oftast bara ett telefonsamtal bort. Det är dock en ovärderlig förlust om du inte kommer hit igen för alla frågor som ställs här kan jag inte på egen hand komma på själv. Därav får jag läsa och få reda på så mycket mer om du skulle stanna kvar. Visst finns MoLT:en och du personligen kvar, men mycket vill ha mer som man säger.

Jag får dock ur en vidare synvinkel säga att om du känner att du blir motarbetat och/eller får skit eller något annat som är närbesläktat och bägaren rinner över så är det naturligt att säga till när det är nog och gå vidare. Tråkigt är det i alla fall.

John

Go to Top of Page

storyboard
Member

134 Posts

Posted - 2002/08/02 :  17:42:29  Show Profile Send storyboard a Private Message
Jag förstår dig Ingvar. Dock tycker jag det är hemskt tråkigt för forumet när en av de mest erfarna lyssnarna väljer att hoppa av. Och vad ska vi med ett forum till när bara den ena sidan får komma till tals utan att riskera att bli förtalad, felciterad och censurerad.

Att starta nya forum är ju inte heller någon bra lösning. Det roliga är ju när båda sidor får komma till tals. På lika villkor alltså. Finns det verkligen inget sätt att komma överens?

Men vi får väl nöja oss med att du delar med dig av dina hifi-kunskaper i Sveriges enda seriösa hifi-tidning. Jag hoppas dock att du även kommer fortsätta att skriva inlägg på detta forum. Är alltid väldigt intressant och informativt. Jag är helt säker på att fler skulle lyssna på dig om de någon gång fick uppleva det överlägset realistiska ljud som kan åstakommas i en anläggning sammansatt av dig.

Mvh
Niklas Ladber
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/02 :  17:47:07  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:

Jag förstår dig Ingvar. Dock tycker jag det är hemskt tråkigt för forumet när en av de mest erfarna lyssnarna väljer att hoppa av. Och vad ska vi med ett forum till när bara den ena sidan får komma till tals utan att riskera att bli förtalad, felciterad och censurerad.

Att starta nya forum är ju inte heller någon bra lösning. Det roliga är ju när båda sidor får komma till tals. På lika villkor alltså. Finns det verkligen inget sätt att komma överens?

Men vi får väl nöja oss med att du delar med dig av dina hifi-kunskaper i Sveriges enda seriösa hifi-tidning. Jag hoppas dock att du även kommer fortsätta att skriva inlägg på detta forum. Är alltid väldigt intressant och informativt. Jag är helt säker på att fler skulle lyssna på dig om de någon gång fick uppleva det överlägset realistiska ljud som kan åstakommas i en anläggning sammansatt av dig.

Mvh
Niklas Ladberg



Jag instämmer i allt ovanstående och skulle inte vilja formulera mig annorlunda!

Vh
Anders Eriksson



-The world is my oyster...
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/02 :  18:09:40  Show Profile Send celef a Private Message
Jag har inte följt debatten (då det är få saker HIFI som intresserar mig) och vet ej bakgrunden till ditt avhopp, men jag hoppas att du iaf väljer att fortsätta att titta in på DIY imellanåt.

Mvh,

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/08/02 :  18:27:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Det var synd det Ingvar.

Även om jag inte alltid håller med dig i dina slutledningar så uppskattar jag ditt fria sätt att vilja dela med dig och att du inbjuder till diskution. Det är oftast upplysande att läsa och begrunda dina inlägg.

Sedan att du och några andra på forumet har ett horn i sidan till varandra är väl Er sak så länge som Ni inte förpestar atmosfären vilket Ni ju tyvärr har gjort några gånger. Att våra moderatorer då går in och styr upp har jag inget att invända emot. Om en moderator skulle göra något galet får man nog betrakta som ett olycksfall snarare än att det finns en komplott...

Hoppas att du snart hittar tillbaks.


Vänligen, Per

Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/08/02 :  21:20:31  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Stanna kvar Öhman, det behövs en saklig motpol till alla "skumma" tweeks i denna branch. Det vore kul om Molt t ex kunde disikera de "mystiska" stenarna som alla pratar om på detta forum.
Dessa kanske är i klass med norges berömda Celsius nätfilter eller varför inte Peter Belts berömda tejper m.m
Är självklart självt medlem i LTS!
mvh
Kenth

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/08/02 :  21:35:47  Show Profile Send n/a a Private Message

!!,-det var inte bra,- då en berättelse ej har råd att förlora
en utav sina huvudpersoner, som dessutom visat sig vara en rolig sådan
och förstås, en som också kan vääääldigt mkt( om det mesta?).


Hmmmm, kan kanske Ö och J sluta 1st,-IAP( Icke Angrepps Pakt) och/eller
hitta en gemensam Fiende( mao, Fiendens Fiende ;) i A och därefter i enad front angripa denne( A, ed)??


Mvh A
Go to Top of Page

Jens
Member

100 Posts

Posted - 2002/08/02 :  22:16:19  Show Profile Send Jens a Private Message
Trist....
Då har erfarenhets banken på forumet förlorat en hel del.

Nu blir det bara dyrast anläggning vinner, ryggdunk och en massa .jpg's kvar på Hifi delen av forumet.
Hoppas DIY behåller sin vitalitet.
Kan du inte skaffa dig en frizon där?

/Jens



Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/02 :  22:49:40  Show Profile Send mag a Private Message
Tråkigt, hoppas du stannar på DIY delen i vart fall, snälla snälla.



//Magnu
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/08/02 :  23:02:46  Show Profile Send Morello a Private Message
Raderades mitt inlägg?

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/02 :  23:14:40  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Du får lägga in ett nytt inlägg men undvik gliringar och oförskämdheter mot moderatorerna.

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/02 :  23:33:32  Show Profile Send matson a Private Message
Det var synd Ingvar! Då försvinner en ju en stor portion kunskap från forumet. Synd. Sen var ju inläggen väldigt roliga att läsa också, med en lite "speciell" humor. (Me like, me like it a lot!)
Hoppas du tittar in på diy-delen ibland ändå, för där är det ju lite gladare...



Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/08/03 :  00:18:22  Show Profile Send falukorv a Private Message
Nä nu jädrar !
Försök inte överge oss.
Hjälper inte vädjanden så får man väl hota...
Jag...
1. bjuder in Svullo och Sir Killalot på gratis bira i ditt lyssningsrum.
2. beställer en livstids prenumeration på Hemmets Veckotidning till dig.
3. kidnappar John Stalberg.
4. klottrar "Ing. Öhman has left the building" i tunnelbanan.
5. klär ut mig till dig och åker runt och säljer "grymma 3-väggs 700 Watt kompiz" Akustic högtalare från skåpbil.

Sörrö :-)

Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/08/03 :  02:15:29  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Du får lägga in ett nytt inlägg men undvik gliringar och oförskämdheter mot moderatorerna.

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -



Oförskämdheter och gliringar?

Finurligt av dig att radera mitt inlägg så att ingen ges möjlighet att själv bilda sig en uppfatning om hurvida mitt inlägg levde upp till din utsaga eller ej.

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"

För sista gången. "Det VI ANSER vara oförskämdheter eller gliringar kommer att raderas". Detta är inget klassrum där alla har rättighet att vara med och "anse" vad som är si eller så. (skulle vi rösta sedan....?) Ägna dig nu åt något mer konstruktivt. Alla inlägg ytterligare med polemik eller liknande kommer att raderas./Sladd.
Go to Top of Page

Nautilus
Member

75 Posts

Posted - 2002/08/03 :  02:23:03  Show Profile Send Nautilus a Private Message
1. bjuder in Svullo och Sir Killalot på gratis bira i ditt lyssningsrum.


Kallar du det hotelse, falukorv? Jag skulle gladeligen betala för att få ta några bärs med Svullo :)

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000