HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Övertyga mig om att byta till Audiovector M3 Avant
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/10 :  16:53:26  Show Profile Send Rebo a Private Message
Hejsan Björn

Jag har ca 25 m^3. Rummet är hyfsat dämpat men tyvärr så har jag mycket fönster mitt mot högtalarna. Tjocka gardiner och lite blommor pryder dock dessa fönster. Högtalarna står ca 4-5 dm ut från bakvägen och de är in vinklade mot lyssningsplatsen. Väggen bakom och på motstat sida är dubbel gipsvägg med isolering. Tror jag har ca 2.5-3 meter mellan högtalarna. Redan då de var nya så fick jag mycket mer bas hemma än vad jag väntat mig. Jag hade då redan beställt en sub och min första tanke var att jag inte kommer att behöva subben, men som det är nu så jobbar subben från ca 40 hz och ner.

Hittade mätningar här
http://www.lefflershifi.com/Library/Tester/Graphics/audiovectorm3avantgardehifiomusiknr3test3.jpg

Men det är svårt att på den bilden se hur många dB det rör sig om. Högtalaren är specad 30-50 kHz (+/- 2 dB)
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/04/10 :  17:02:51  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Knoppen

Hoppas jag inte verkade sur, jag blev bara lite upphetsad eftersom m3 avantgarde ligger mig varmt om hjärtat

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/04/10 :  17:07:38  Show Profile Send s60761 a Private Message
Jo det rör sig ju definitivt mer än 3dB, men som sagt inte säkert att man upplever det så starkt som grafen visar...

Min kring utrustning:

Dynaudio 1.8 MK II
Denon AVC A11SR
Sony NS900
Supra PLY 3.4
Taralabs prism (digital kabl).

Inte världens bästa, men jag är nöjd...

Svårt att säga vad man är ute efter, men det ska ju helt klart låta så naturtroget som möjligt och mycke 3D gillar vi... Sedan gör det inget om det går djuuupt... Glöm inte detaljerna...

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/10 :  17:13:59  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Oj det var ett väldigt pixligt diagram! Hifi & Musik brukar ha 10 dB mellan varje streck på denb vertikala axeln. Den breda puckeln i området över 10 kHz ser då ut att vara i storleksordningen 5 dB vid sitt maximum. Någon som har tidningen i närheten kanske kan verifiera detta?

Kanske man har superhörsel trots allt med mina två öron som är perfekta mätinstrument och klarar av att detektera tonkurvefel utan mätningar och dessutom klarar av att sålla bort eventuell färgning av rum och kringutrustning...
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/10 :  17:14:17  Show Profile Send Rebo a Private Message
Om det rör sig om 3dB eller mer beror ju på vilken annan frekvens man jämför med. Jämfört med den djupaste dalen så lär det ju kunna vara 4dB, eftersom att högtalaren är specad +/- 2 dB. Jämfört med den lilla toppen vid 1 kHz så ser det ut som mindre än 3dB, men det är svårt att avgöra på den bilden.
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/04/10 :  17:19:58  Show Profile Send s60761 a Private Message
Jag ska kolla i tidningen tills imorgon, och mäta noga... Spelar det stor roll månne

Eftersom det värkar som det inte upplevs som vasst så

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/10 :  17:45:05  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hifi musik har väl inte off-axis mätningar vilket väl nädvändigt om man ska kunna tolka nåt. Min erfarenhet är att off-axis egenskaperna spelar stor betydelse för om en högtalare låter vasst/ljust eller mjukt/mörkt!

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/04/10 :  19:46:46  Show Profile Send binmarv a Private Message
s60761: Det låter som om du kanske skulle leta efter en annan konkurrent än Audiovector till dina Dynaudio. Mitt tips är att du tittar närmare på Mirage som har mer av de preferenser du letar efter. Den nya OM-7:an (eller var det kanske OM-5?) blev ju dessutom vald till årets högtalare 2002 av Hifi & Musik.

Jag hade tidigare modell OM-6, dock knappt ej ens jämförbar med OM-7, men ändå. Jag tröttnade väldigt snabbt på den typen av ljud och den saknade helt spelglädje. Men smaken är ju olika. Jag förstår bara inte hur du kan ha ändrat dig från M3 Signatur till den typen av ljud du nu beskriver ? Jag gick i motsatt riktning

Mvh Martin

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!

Edited by - binmarv on 2003/04/11 08:49:52
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/04/10 :  23:12:20  Show Profile Send Tobias a Private Message
Jag lånade hem Audiovector M1 Avantgarde för en tid sedan. Jag tyckte också att de lät väl ljusa i mitt rum, så jag tog med dem till Audio Pro:s mätlabb (jag extraknäcker lite där) och gjorde lite mätningar på dem.

Mycket riktigt fanns det en peak runt 16 kHz. Det var ett tag sedan jag gjorde mätningarna så jag kommer inte ihåg exakt, men peaken var minst 3 dB, har för mig att den var ca 5 dB. Lite längre ned i frekvens hade högtalarna också problem. Tror det var i området 3-8 kHz där var det en ganska djup, men relativt smal dip, minst 3 dB. Antagligen berodde det på ett fasfel mellan basen och diskantelementet, dippen flyttade sig uppåt och nedåt i frekvens beroende på hur man placerade mätmikrofonen.

Jag kommer ihåg att jag blev en aning förvånad över hur bra spridningen var på diskanten, lika bra eller bättre än många 1" domediskanter.

Jag mätte distorsionen också, men är inte 100%-igt säker på att jag tänker på rätt högtalare, men jag är så gott som helt säker på att högtalarna (och framförallt diskanten) mätte mycket bra på den punkten.

En ganska trevlig högtalare ändå, jag kan förså att många tycker om dem. Tyvärr lite för ljusa för min smak dock.
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/04/10 :  23:28:05  Show Profile Send Tobias a Private Message
Just det, jag gjorde vattenfallsmätningar också, högtalarna hade inga problem med elaka ringningar. Däremot var frekvensgången relativt ojämn (som jag skrev ovan). Man skulle antagligen kunna få högtalarna mer neutrala (men inte nödvändigtvis mer subjektivt välljudande) med ett annat delningsfilter till diskanten.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/10 :  23:34:00  Show Profile Send Rebo a Private Message
Peaken runt 16kHz måste alltså vara typisk för diskantelementet. Men M3an verkar inte, enligt HM mätningar, ha någon dip i 3-8 kHz om rådet. Eftersom jag upplever ljudet från m3 avantgarde som väldigt rent, så låter det rimligt att distorsionen är låg. Det är just renheten i diskanten som impar mest på mig och dess like har jag inte hittat på annat håll ännu, fast resten är inte fy skamm det heller.

Jag tycker dock fortfarande inte att m3an är spec. ljus hemma hoss mig. Jag klarar av att lyssna på många lite ljusare rockskivor hemma, som jag inte orkar med i många andra anläggningar just pga att det då blivit för ljust och vasst. Mitt rum är heller inte spec "mörkt", då jag har mycket fönster. Ibland har jag också fått höra att jag kanske tom har lite väl mörkt ljud och att det gärna skulle kunna få vara lite ljusare.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/11 :  00:26:50  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Tobias,

Hur spred högtalaren i 30, 60, 90 grader vinklar? Mätte du det?

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/04/11 :  00:51:10  Show Profile Send Tobias a Private Message
Jag vill förtydliga mig lite anvående dippen i 3-8 kHz området. Den är nog inget stort problem. Det var alltså inte en stor dip mellan 3-8 kHz, utan en smal kanske 1000 Hz bred som flyttade sig i 3-8 kHz området beroende på var man placerade mikrofonen. Jag tror inte att man upplever den så som man kan tro om man ser mätningen, eftersom det antagligen berodde på ett fasfel, som inte hörseln är så känslig för.

Jag har lyssnat en del på S6 Avantgarde i olika rum, där jag inte tyckt att de varit störande ljusa. Dessutom var inte de högtalarna jag lånade hem ordentligt inspelade och jag fick senare förklarat för mig att diskanten kan låta skumt innan den blivit riktigt inspelad. Kanske påverkade det en del, även om jag tror att de hade varit en aning för ljusa i mitt rum ändå.
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/04/11 :  01:00:18  Show Profile Send Tobias a Private Message
Thomas A,
Jag mätte i 0, 15, 30 och 60 grader horisontellt och 0, 5, 10 och 15 grader vertikalt.
Jag kommer inte ihåg i siffror hur bra den spred, bara att jag blev förvånad över att den spred så pass bra med tanke på hur stort membranet ser ut att vara. Vid 15 kHz var den nog bara ett par dB ned vid 30 grader off axis. Jag sparade några mätningar på mätdatorn, men de har jag inte tillgång till just nu.
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/04/11 :  08:12:59  Show Profile Send s60761 a Private Message
Jag kollade in mätningen i HIFI musik igår och ja det är svårt att utläsa, men det rör sig om runt 5dB vid 16kHz... Dock ej jämfört med 8kHz området, som om man granskar mätningen faktiskt är lite under en normaliserad rak linje. Skillnaden mellan den svaga sänkningen i mellanregistret och 16kHz peaken är något högre faktiskt kanske mer bortåt 7dB.

Den lilla sänkningen i mellanreget som diskuteras ovan gör faktiskt högtalaren väldigt lättlyssnad eftersom det är i detta område en höjning kan resultera i "vasst" ljud .

Det värkar som det är en lyckad högtalare i vilket fall, med tanke på den goda spridningen och frekvensgången, som gör högtalaren mer lättlyssnad på all sorts musik

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/04/14 :  09:10:34  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
då var man tillbaka efter att tillbringat en helg med Audiovector m3 avantgarde.

Kringutrustningen jag körde dom med är en Musical Fidelity A 3.2 integrerad förstärkare och en Musical Fidelity A 3.2 cd. Kablar är Audioquest python signalkabel och Audioquest gibraltar högtalarkablar.

Jag hade ett par m3 signature stående en vecka innan jag bytte till Avantgarde:ena. Det första jag märkte var skillnaden i upplösning. Avantgarde spelar mycket mycket mer detaljerat än signature. 3d bilden och placeringar är också betydligt bättre. Basen är rappare, och signature har rapp bas redan den. Basen är ruskigt tight hos avantgarde. Mellanregistret är välupplöst och låter enormt naturligt och mycket bra. Diskanten är enormt upplöst och utsträckt. Dessa var mina första iakttagelser.

Efter att ha lyssnat någon timme så märkte jag att jag började bli lyssningstrött. Diskanten, som är mycket välupplöst, låter också väl energisk och lite spretig. Den låter också höjd i förhållande till resten av registren. Jag tyckte också den lät lite onaturlig. När man lyssnade kändes det som att allt lät jättebra, men efter ett par låtar så var man lyssningstrött. Med m3 signature så kunde jag lyssna i timme efter timme efter timme utan minsta tendens till lyssningströtthet. Utan att säga något om vad jag kommit fram till tog jag hem två hifi interesserade vänner och lät dom lyssna i nån timme var. Dom sa exakt samma sak. Det är roligt i början men efter ett par låtar blir man lyssningstrött.

Högtalarna åker tillbaka idag. Hade jag valt mellan m3 signature och m3 avantgarde så hade jag valt m3 signature. För avantgarde diskanten verkar inte passa mina öron riktigt. Men m3 avantgarde är utan tvekan en mycket bra högtalare som gör det mesta rätt.

Men jag tycker att det finns roligare alternativ för mig, t ex Spendor S9.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/04/14 :  09:54:44  Show Profile Send binmarv a Private Message
Akhenaton: Aj, aj, aj som det kan bli...Jag var inne på ett par Signatur och hade bestämt mig då jag helt plötsligt kom över ett par avantgarde till ett bra pris. De lät betydligt bättre än Signatur som jag då redan älskade. Diskanten skiljer sig, håller med och den kan nog upplevas lite energisk trots att den är mjuk. Nu har mina spelat på lite där hemma och elektronik och kablage har spelat ihop sig en aning. Det låter bara bättre och bättre. Förstår ditt resonemang, men de växer på en. Signatur är nog lättare att leva med. Men i det långa loppet är Avantgarde oslagbar. Eller så får man spela en skiva åt gången och sen pausa...

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!

Edited by - binmarv on 2003/04/14 09:55:44
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/04/14 :  10:28:33  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>binmarv

Missuppfatta mig inte nu! Jag tycker att Audiovector m3 avantgarde gör väldigt mycket riktigt bra. Men det är nånting i "klangen" hos diskanten som mina öron inte klarar i längden. Signature's stora akilleshäl är, enligt mig, att dom inte släpper fram detaljerna så som många andra högtalare i prisklassen. Detta råder avantgarde bot mot med råge. Men istället får man den inte lika sammetslena diskanten på köpet. Jag upplevde faktiskt diskanten som betydligt jobbigare än diskanten hos Jm Lab electra 926.

Just nu sitter jag med ett par m1 signature, och jag tycker dom är mycket prisvärda. Det kommer att komma en uppgradering till ett par ordentliga golvare snart, och spendor s9 ligger mycket bra till. Jag har redan lyssnat på, och ratat, b&w nautilus 803, audiovector m3 avantgarde, Dynaudio Contour 1,8 mkII, Jm Lab electra 926 och Monitor Audio gold 20. Ska lyssna på Amphion Xenon också, men jag har inte så jättestora förväntningar/förhoppningar på dom. Spendor låter dock riktigt trevligt. Väntar bara på att min lokala butik ska få in dom så jag kan låna dom och göra en ordentligt utvärdering.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/14 :  10:42:50  Show Profile Send Rebo a Private Message
Tycker man att diskanten är för hög borde inte vara omöjligt att sänka nivån genom att täcka över ett par av de främre diskantöppningarna på varje högtalare med lämpligt dämpmateriell. Det borde inte medföra allt för stora nackdelar, förutom att det kanske ser lite kul ut . Ska testa lite ikväll om det medför några påtagliga försämringar

Själv blev jag också lite lyssningstrött då mina högtalare var nya, men inte nu längre. Dels för att de inte var inspelade, dels för att jag spelade högre än vanligt för de lät så pass rent även på högre nivå.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/04/14 :  10:47:34  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Rebo

Det par m3 avantgarde jag har hemma är mycket väl inspelade, efter som ägaren till butiken jag lånat dom av spelar på dom ca 8 timmar om dan och har gjort så i en antal månader. Jag lät även högtalarna gå i 2 dar med mina grejer hemma innan jag började lyssna "seriöst" för att dom skulle få gå till sig lite.

Jag tror säkert man kan sänka nivån på diskanten, men det känns helt galet att lägga ut de pengar som ett par avantgarde kostar och sen börja modifiera dom med övertäckta diskanter etc. då är det bättre att köpa ett par som inte har den jobbiga diskanten istället, för mig iallfall.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/14 :  10:54:55  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jo, visst kanske du kan hitta nått som passar dig bättre. Men just renheten och snabbheten hos avantgarde är inte lätt att klå, även om man går upp i pris avsevärt. Om jag byter någon gång så skulle det i så fall vara för att prova ett par ino p60s som många talar så väl om. Men enligt bilder så är de dock inte värdens snyggaste högtalare
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/04/14 :  11:44:30  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Lyssningströtthet är det värsta jag vet. Jag offrar mer än gärna renhet för att slippa lyssningströtthet. Jag vill kunna lyssna på mina skivor ordentligt..

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/04/14 :  12:19:22  Show Profile Send binmarv a Private Message
Rebo: Det är nog så att vi har samma preferenser och anser inte oss bli lyssningströtta av den luftiga airmotiondiskanten som sitter i Avantgarde.

Hur som helst så ligger det en del i vad Akhenaton(Egyptisk farao?...gammal arkeologistudent) säger. Detta är dock inget som inverkar på det sättet jag vill att musik spelas på(lyssnar en hel del på K.Bremnes, B.Kaspers, E-L Harris, Counting crowes, LIVE etc). Som jag skrivit tidigare är steget från ett par OM-6 till dessa ofantligt stort och jag vill inte återuppleva dett igen eller tulla det minsta på den trevliga ljudbild som målas upp i de övre registren av Avantgarde.

Akhenaton: Tyvärr så har jag inte hört Spendor, men du har gjort mig ordentligt nyfiken. Vad har de som övriga saknar enligt dig ? Förväntas, inom en inte alltför framskjuten tid, höra ett par Monitor Audio GR 60 i hemmiljö. De har jag höga förväntningar på. Tror du att öyssningströttheten du upplever kan bero på kablage ? Jag har en halvbra singalkabel och vet att den ligger bakom mycket ont.


Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!

Edited by - binmarv on 2003/04/14 12:21:47
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/04/14 :  13:49:10  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>binmarv

Nu ska sägas att jag hört spendor i all hast med musik jag inte brukar lyssna på. Men det som talar för spendor s9 är att jag gick förbi högtalarna när dom stog på inspelning i en affär med musik jag inte hört innan och jag stannade till för att det lät så bra. Det ska tilläggas att högtalarna hade spelat i ca 1 timme och var allt annat än inspelade. Men jag har som sagt inte gjort nån seriös lyssning än, men dom verkar lovande.

Jag lyssnar också mycket på Bo Kaspers och jag tyckte att det lät hemskt i Avantgarde:ena. Det lät som diskanten låg och "disade" hela tiden på vissa av låtarna. I och för sig kan det ju vara ljudteknikerna som höjt diskanten för att det ska spelas på radio, men jag har aldrig hört det på det sättet i några andra högtalare, jm lab inkluderat.

Jag passade på att lyssna lite mer på avantgarden nu på lunchen och dom har onekligen sina kvaliteter. Jag kommer sakna basen något enormt, för den är torr som en öken och enormt rapp.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/04/14 :  13:50:25  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
kan ju tillägga att mitt namn varken syftar på någon egyptisk farao eller att jag skulle vara arkeologi studerande, utan det syftar på en fransman som gör musik.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000