HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pris på begagnade Linn Silver Interconnect?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/14 :  17:15:07  Show Profile Send DasIch a Private Message
God morgon!

Jag har kommit i kontakt med en person som vill sälja ett par Linn Silver Interconnect. Utmäkrt då jag vill ha ett par sådanna kablar.
Problemet är att jag tror vi har lite olika uppfattning om värdet. Jag har sett 1000kr som pris i en annons, och gav därför det budet + frakt. Svaret är att han inte vill släppa kablarna för mindre än 2000kr. Så, en "reality check" är på sin plats antar jag.
Vad bedömmer ni som rimligt pris? Kablarna kostar 3000kr nya, så själv tycker jag att 2000kr är lite väl mycket - men jag vet inte säkert.

Objektivist

PenPusher
Member

51 Posts

Posted - 2003/04/14 :  17:19:55  Show Profile Send PenPusher a Private Message
Hittade dom för 1000kr/paret, alt 6 för 5500kr här:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=1135

Edit:
Oj, det kanske vara samma! :)

Edited by - PenPusher on 2003/04/14 17:20:26
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/14 :  17:21:29  Show Profile Send DasIch a Private Message
Jupp, det var samma.

Objektivist
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/04/14 :  17:24:49  Show Profile Send Jadde a Private Message
Halva priset är väl en bra riktlinje, de lär ju knappast vara slitna...
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/14 :  17:35:47  Show Profile Send DasIch a Private Message
Kanske 2000kr mot att han betalar frakt kan vara en bra deal?

Objektivist
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/14 :  18:14:55  Show Profile Send Ayn a Private Message
Kablar slits ju inte så fasligt, men begagnat är begagnat...som bekant letar jag också en bra deal på ett par Silver Interconnect, och om jag inte får tag på ett par för lite drygt 1500 tänker jag nog vänta på bättre tider helt enkelt.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/14 :  18:30:42  Show Profile Send DasIch a Private Message
Äsch, jag gav killen ett bud på 2000kr mot att han står för frakten. Trots allt är jag intresserad av en snabb affär, och Linns kablar växer inte på träd. Dessutom är det precis den kabel jag vill ha i systemet. Lite dyrt tycker jag att det är, men det handlar trots allt bara om några hundralappar.

Objektivist
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/14 :  18:32:56  Show Profile Send Ayn a Private Message
Hur har det gått med botaniseringen i kabeldjungeln, lyssnade du på Linns svarta interconnects, Audioquest Diamondback, Python etc etc?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/14 :  19:19:56  Show Profile Send DasIch a Private Message
Mjo, jag har lyckats lyssna en del(for in till Stockholm idag, och önskar numera aldrig se en kabel mer ). Först och främst tycker jag det mesta var svårt att karaktärsbestämma. Skillnaderna är rätt subtila upplevde jag det som.

Audiouest var en positiv upplevelse. Takt och timing satt fint. De billigare Diamondback och Coral upplevdes dock som lite oroliga. Viper var riktigt bra, och den var jag ett tag rätt inne på att köpa - tills Linns kabel dök upp. Python var ännu bättre, fast det skulle krävas mycket mer lyssning att bestämma exakt hur mycket. Tyvär på tok för dyr för min plånbok.

Nordost Black Knight imponerade inte speciellt mycket. Någon av deras dyrare kablar har jag inte lyckats lyssna på, men jag tycker inte det verkar vara någon förlust. Kabeln lyckades inte få fram någon bra timing, vilket gjorde lyssningen lite trist.

Så mycket mer hann jag inte med, men jag kan konstatera att jag inte gillar kablar. De är onda. Fast det blir ju rätt jobbigt med ett system utan kablar så...

Linns kablar har jag lyssnat på vid tidigare tillfällen. Inga djuplodade lyssningstest direkt, men jag har gjort en liten AB-jämförelse mellan Black och Silver interconnect. Silverkabeln vinner på tydlighet, lugn och dynamik. Framförallt kan jag inte komma på något jag inte gillar med den kabeln(förutom att det är en kabel, och därför också ond). Båda kablarna tycker jag påminner om Audiouests kablar, fast Linn är tydligare och Audiouest känns mer dynamisk.

Återigen skall jag dock påpeka att jag tyckte det var svårt att lyssna på kablar, så mina uppfattningar bör inte tas på för stort allvar.

Objektivist

Edited by - DasIch on 2003/04/14 19:21:45
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/04/14 :  23:18:46  Show Profile Send luminox a Private Message
De silverkablar jag har sålt har jag begärt mellan 1500 och 1800 kr för.
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/04/15 :  08:32:21  Show Profile Send B Peter a Private Message
En riktlinje kan ju vara vad en kabel kostar per löpmeter, oterminerad, och sen se vad kontakterna kostar utöver det. Det går ju inte att vara helt säker på att det är fabrikslött, om man köper begagnat. Just Linn Silver kräver lite extra av lödkolven för att få till det, den är så himla tjock!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000